erikoinen tilanne pph:n kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hämillään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
on vaan ihmeellistäjos aikuiselta ihmiseltä pitää kysyä "ootko käyttäny meidän "mintun"vaippoja "pipsalle"? kyllä kai pph osaa pyytää vaippoja lapselle jos on tarvis, varsinki kun oon tarjonnu että tuon jos hän haluaa... jotenki sellanen olo että se viel kuvittelee että mä jotenkin kyttään...

Ei sinun sitä tuolla lailla tarvitse kysyä, ihmettelet vain, että miten ne jo on lopussa, kun vasta toitte jättipakkauksen. Onhan tuossa ihmettelyn aihetta, kuinka ne ovat jo menneet.

Miksi aina epäillä pph:aa? Ikä varmasti tekee jo vähän höppänäksi, mutta ei tarkoita, että olisi huono hoitaja. Hänellä on varmasti jo pitkä rupeama takana ja kokemusta myös. Et kertonut miten lapset viihtyvät hoidossa? Sehän kertoo jo paljon. Jos joka aamu täytyy lähteä hirveän huudon kanssa niin silloin asiat eivät ehkä ole kunnossa. Tämäkin on myös yksilöllistä: jotkut lapset kun eivät yksinkertaisesti sopeudu minkäänlaiseen päivähoitoon. TÄmän olen työssäni päiväkodissa totenut.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ota vain ylemmälle taholle yhteyttä "positiivisessa" mielessä. Hoitajan olisi hyvä käydä terveystarkastuksessa ihan oman itsensä takia. Voihan olla vaikkapa alkava diabetes, joka pistää ajatuksia sekaisisin tai jotain muuta. Jos kaikki on kunnossa, niin hyvä, ja jos ei ole, niin mitä pikemmin saadaan mahdollinen sairaus hoidettua, niin sitä parempi. Kaipa hoitajillekin jonkinlainen työterveydenhuolto kuuluu, siksi asian voi hoitaa ylempien kautta.

Siis miten ihmeessä "alkava diabetes" pistäs ajatukset sekaisin??? Meillä on suvussa joka toisella 2-tyypin diabetes ja itse olen 1-tyypin diabeetikon äiti, eikä kellään ole mennyt "humeetti sekaisin" diabeteksen takia.

Alkuperäinen kirjoittaja asian vierestä:
Ota vain ylemmälle taholle yhteyttä "positiivisessa" mielessä. Hoitajan olisi hyvä käydä terveystarkastuksessa ihan oman itsensä takia. Voihan olla vaikkapa alkava diabetes, joka pistää ajatuksia sekaisisin tai jotain muuta. Jos kaikki on kunnossa, niin hyvä, ja jos ei ole, niin mitä pikemmin saadaan mahdollinen sairaus hoidettua, niin sitä parempi. Kaipa hoitajillekin jonkinlainen työterveydenhuolto kuuluu, siksi asian voi hoitaa ylempien kautta.

Siis miten ihmeessä "alkava diabetes" pistäs ajatukset sekaisin??? Meillä on suvussa joka toisella 2-tyypin diabetes ja itse olen 1-tyypin diabeetikon äiti, eikä kellään ole mennyt "humeetti sekaisin" diabeteksen takia.

Jos on oikein korkeita/matalia arvoja, niin kyllä voi aiheuttaa väsymystä, muistamattomuutta jne. Jos hyvässä tasapainossa diabetes, ni ei tietenkään tällaisia arvoja ole.

Alkuperäinen kirjoittaja asian vierestä:

Parempi ilmaus lienee pitemmälle kehittynyt diabetes. Tarkoitin alkavalla lähinnä sitä, että sitä ei ole vielä todettu. Oman äitini tapauksesta tiedän, että jos diabetestä ei hoideta ajoissa, niin heikosti käy. Äidiltäni meni muisti ja tuli muutakin vaivaa eikä terveyttä saatu enää ennalleen. Äitini kävi säännöllisesti mittauttamassa verenpainetta. Valitettavasti kenellekään ei tullut mieleen, että sokeritkin olisi tarkistettava. Moni sairastaa diabetestä tietämättään. Voi olla myös sydän- ja verisuonisairauksia. Kun lääkärintarkastus on silloin tällöin paikallaan. Se kuuluu työpaikoille lakisääteisestikin.

Parempi ilmaus lienee pitemmälle kehittynyt diabetes. Tarkoitin alkavalla lähinnä sitä, että sitä ei ole vielä todettu. Oman äitini tapauksesta tiedän, että jos diabetestä ei hoideta ajoissa, niin heikosti käy. Äidiltäni meni muisti ja tuli muutakin vaivaa eikä terveyttä saatu enää ennalleen. Äitini kävi säännöllisesti mittauttamassa verenpainetta. Valitettavasti kenellekään ei tullut mieleen, että sokeritkin olisi tarkistettava. Moni sairastaa diabetestä tietämättään. Voi olla myös sydän- ja verisuonisairauksia. Kun lääkärintarkastus on silloin tällöin paikallaan. Se kuuluu työpaikoille lakisääteisestikin.

... siis kunnon lääkärintarkastus ... ( ei kun kuten kirjoitin)

Mitenkään nyt muuten kommentoimatta..
Minun ryhmässäni on lapsi, 3v, joka ei kuulemma kotona suostu syämään mitään muuta kuin perunaa ja jauhelihakstiketta. Ei siis MITÄÄN muuta, ja sitäkin minimaalisen pieniä annoksia.
Hoidossa aloittaessaan, siis ekasta päivästä lähtien on ollut koko porukan paras syöjä!! Siis ihan oikeasti voi ottaa 3 kertaa lisää. Toki ne annokset ei ole mitään raavaan miehen satseja, mutta kuitenkin. Ja hänellä myös kuulemma sitten kotiin päästessä kiljuva nälkä jo. Huomautankin, että välipala hoidossa ei suinkaan ole mikään ATERIA. Se on vain väliPALA. Ehkäpä jugurttia ja hedelmää/ juurespaloja/leipä yms pientä. Sen ei ole tarkoituskaan olla ateria. Sen pitäisi vaan auttaa lasta jaksamaan sinne päivälliseen asti.
Ja usein se nälkä todellakin ehtii ulkotouhuissa tulla ennen kotiinlähtöä.

Vähän outoa kyllä tuo vaippojen kulutus kun eivät kestäneet kuin runsaan viikon.
Hoitaja on varmaan käyttänyt niitä sillä suuremmalla lapsellasi.
Olisihan niiden pitänyt kestää ainakin ensi viikonkin ehkä ,jos aattelis, että menee 4 vaippaa päivä.
Syömisen kanssa on kyllä usein niin, että hoidossa syödään ja kotona ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Hoitsu:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Jos se on vaan tullut höperöksi, otapa yhteys esimieheen. Muuren ei tieto välity.

kai siellä on näkösällä ruokalista? Meneekö lapset mielellään hoitoon? Oletteko kysyneet vaipoista?

vaipoista ei oo kysytty, mutta ruokalista on näkyvillä ja lapset ei oo kertaakaan jääny aamulla itkemään, päinvastoin, eivät niin kauheesti haluis lähtee kotiin... ehkä vähän ironista epäillä ?

mutta tuo tytön nälkäisyys ja ihmeelliset jutut; täti on ruma (en nyt viitti nimeltä kuitenkaan sanoa) meillä ei oo koskaan puhuttu tolla sanalla mistään, enkä oo kuullu tytön sitä käyttävän, ennen kuin viimeviikolla hoitotädistään... kysyin että kukas niin sanoo, ja hän vaan sanoi että "täti"... ihan hassuja juttuja ja voihan olla että likka keksii ne omasta päästään..

Mä en oo perhepäivähoitajafani, mut silti ... ei noi jutut välttämättä niin outoja oo paits se vaippajuttu. Mun tyttö oli pienenä tosi huono syömään, käytiin ravitsemusterapeutilla ja oltiin sairaalassakin huonon kasvun (ts syömättömyyden) takia. Syksyllä lähti päiväkotiin ja on siellä syöny kun hevonen. Tiedän että annokset on pieniä, mutta jos ottaa kolme kertaa lisää niin kyllä siinä on jo kunnon annos. Silti päiväkodin pihalla eka kysymys on "Koska Martta pääsee syömään?". Jos ruoka ei oo heti niin huuto on hirmuinen ja syö hyvin. Toi et täti on ruma voi olla joku vitsailu, täti on vaikka sanonu "Sä oot niin nätti, täti on jo vanha ja ruma" tms. Onko samalla tädillä muita lapsia hoidossa? Ootko jutellu vanhempien kanssa? Ota yhteyttä sinne päivähoitotoimistoon niin voivat tehdä "pistokokeen" mitä täti puuhailee lasten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Hoitsu:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Jos se on vaan tullut höperöksi, otapa yhteys esimieheen. Muuren ei tieto välity.

kai siellä on näkösällä ruokalista? Meneekö lapset mielellään hoitoon? Oletteko kysyneet vaipoista?

vaipoista ei oo kysytty, mutta ruokalista on näkyvillä ja lapset ei oo kertaakaan jääny aamulla itkemään, päinvastoin, eivät niin kauheesti haluis lähtee kotiin... ehkä vähän ironista epäillä ?

mutta tuo tytön nälkäisyys ja ihmeelliset jutut; täti on ruma (en nyt viitti nimeltä kuitenkaan sanoa) meillä ei oo koskaan puhuttu tolla sanalla mistään, enkä oo kuullu tytön sitä käyttävän, ennen kuin viimeviikolla hoitotädistään... kysyin että kukas niin sanoo, ja hän vaan sanoi että "täti"... ihan hassuja juttuja ja voihan olla että likka keksii ne omasta päästään..

Pystyisitkö soittamaan muiden lasten vanhemmille ja kysymään onko samanlaisia kokemuksia? Saisit ehkä vahvistusta epäilyksillesi..

Meillä on n. 50-v. pph, oikein mukava ja hyvä hoitaja, mutta huomasin, että valehtelee. Hän kertoi, että lapsi oli syönyt tosi hyvin hoitopäivänä. Kävin hakemassa heti kotiin heti lounaan jälkeen. Kun pääsimme kotiin, lapsi sanoi että on kova nälkä ja söi niin paljon, etten ole eläissäni nähnyt hänen syövän niin paljon. Samoin pph kertoi, että lapsi on nukkunut hyvin, vaikka näin että ei olllut nukkunut, ja kotiin päästyä lapsi meni itse päikkäreille kun oli rättiväsynyt. Pph halusi olla hyvän hoitajan maineessa, ja ehkäpä siksi kaikki muka sujui aina hyvin. Voihan olla, että ap:n tapauksessa pph:lla on alkavia dementian oireita. Äidilläni dementoiva sairaus diagnosoitiin 64-vuotiaana, oireita oli jo aiemmin.

poikani oli eräällä pph:lla ja aina "kaikki on mennyt tosi hyvin" päivän aikana. Itkien lapsen sieltä aina kuitenkin hain :( Kylmä ja kolkko hoitaja joka ei juuri puhellut. Hän myös usein toitotti, kuinka lapsia oli tulossa hoitoon, ihan jonoksi asti :/ lapseni oli myös toisilla pph:illa ja siellä kaikki sujui oikeasti hyvin. Äidinvaisto kyllä yleensä kertoo mikäli asiat eivät ole hoitopaikassa kunnossa.

Asiasta ja asian vierestä...Mä en uskaltaisi ainakaan kovin pieniä lapsia viedä hoitoon höperön oloiselle. Unohtelusta voi myös aiheutua vaaratilanteita, avonaisia ovia/ikkunoita yms. Tästä samaisesta syystä en ole halunnut lapsia antaa anopille hoitoon, kun en voi luottaa. Vaikka hänelläkin vuosien kokemus niin höperöityminen saa minut epäilemään hänen kykyään toimia lasten edun mukaisesti.
Eli kyllä pitää selvittää onko ongelmaa, jos saa esim. jonkun kohtauksen lapsia hoitaessaan niin lapset pärjäävät sitten keskenään? Ja toi vaippahomma tosi outo..varmasti käyttääkin isommalla pienemmän vaippoja vaikkei tarvi. Ja teille turha menoerä.

Onhan tuo kummallinen tilanne ja kyllä minä puuttuisin tuohon. Kannatan suoraa, ystävällistä puhetta pph:n kanssa, niin ne asiat selviävät ja jos ei selviä niin sitten ottaisin yhteyttä korkeampaan tahoon. Ja jos olisin itse hoitaja, niin toivoisin, että vanhemmat kysyisivät ensin minulta ennenkuin alkaisivat "positiivisessa mielessä" soitella esimiehelle ja ehdotella lääkärintarkastuksia. Voihan se lääkärireissukin paikallaan olla mutta tuollaisella menettelyllä luottamus menee kyllä kokonaan.

Yhteistyössä