Erilainen äidinvaisto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ymmällään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

ymmällään

Vieras
Tämä on varmaan vähän turha aloitus mutta koska asia askarruttaa minua kovasti, haluaisin kuulla, onko kanssani samaa mieltä olevia vai olenko itse kummajainen..

Tilanne on suuurinpiirtein sama kahdella kaverillani, joista on nyt reilun vuoden sisällä tullut äitejä. Molemmat ovat täysimettäneet isoja vauvojaan sen 6,5 kk koska neuvolasta ei ole aikaisemmin annettu ohjeta aloittaa kiinteitä. Eivätkä esikoisen kanssa ole uskaltaneet ominpäin ruveta antamaan lisäruokaa koska neuvolasta ei ole siihen kehoitettu ja 6 kk täysimetys on kuitenkin se suositus. Noin 3-4 kk iästä lapset ovat olleet melkoisia tissitakiaisia syöneet rintaa noin 1-1,5 h välein 24 h. Ja äidit ihan puhki hommasta. Kiinteitä ovat sitten alkaneet saada vajaa 7 kk iässä ja tottakai hetki menee, ennenkuin oppivat (n. 9 kk iässä 5 ateriaa päivässä, joskin osa aterioista vasta maistelua). No koska äidit ovat olleet imettämisestä puhki, on molempia vauvoja yritetty unikouluttaa 8 kk iässä, huonolla menestyksellä (yllätys, kun kiinteitä ovat syöneet vielä huonosti). Vauvat ovat kyllä kasvaneet ihan ok tuonne 5 kk ikään mutta sen jälkeen on käyrissä pieni notkahdus ja ovat joutuneet neuvolan tarkempaan syyniin (vielä ihan ok kuitenkin). Puuro on ollut aikuisten puuroa veteen tehtynä - eihän vauvalle voi korviketta tms. antaa tai sokeria nyt ainakaan eli hedelmäsoseet kaikki ehdottomasti sokeritonta. On ollut kantoliinaa, kestovaippaa, vauvauintia, lorukerhoa jne. eli kaikki niinkuin nykyään on tapana. Ei tuttia, lapsi ei huoli pulloa jne. Eikä siinä mitään, tämän vielä ymmärrän, kukin tyylillään.

MUTTA sitten kun vauva on sen 9 kk, äidit ovat menneet kuukaudeksi töihin ja isä jäänyt hoitamaan lasta kotiin!! Siis täysimetettyä vauvaa, joka ei osaa juoda pullosta tai nokkamukista ja jolle korviketta ei anneta eikä syö vielä hyvin kiinteitä. Eikä omaakaan maitoa lypsetä. Tämä on mielestäni ihan käsittämätöntä!! Molemmat äidit ovat perustelleet asiaa sillä että isänkin on korkea aika alkaa hoitaa vauvaa ja ovat itse niin näännyksissä tästä imetysrumbasta että menevät mielellään töihin välillä!! Olen sitten varovaisesti kysellyt että mitäs lapsi syö ja juo kun olet töissä, niin kommentti on ollut "se on isän ongelma ja kyllä se lapsi sen aikaa pärjää". Huh. No pärjää tottakai mutta itse en voisi tekeväni tuollaista, en sitten millään. Toinen perustelu on ollut se, että koska KELA on asian näin ajatellut (=isäkuukauden voi pitää heti vanhempainvapaan loppuun), ei siinä mitään ongelmaa ole.

Siis KELA ja neuvola ovat sellaisia auktoriteetteja että ne ajattelevat kaiken äidin puolesta? Ja toinen äiti nyt sitten ihmettelee että miten niitä neuvoloita on jatkossa niin harvoin, nythän sitä vasta tarvitaan kun lapselle täytyy alkaa opettamaan syömistä, pottailua jne. Siis ilman että neuvola neuvoo, lasta ei voi tai osaa kasvattaa?! Kyseessä on siis kaksi eri äitiä mutta molemmat ovat toimineet samalla tavalla ja ihan fiksuja ihmisiä muuten.

Arvaan että ovat vähäsen vanhempia kuin ihan nuoria ensisynnyttäjiä? Eli ikää päälle sen 30? Lasten pitäisi vissiin syntyä käyttöohjekirja liitteenä..
Ja kysymykseesi vastaten, en tekisi noin. Epäreilua sekä vauvaa että isää kohtaan että kaikki tutut keinot viedään kerralla (tissin poistuminen merkitsee sekä ravinnon/juoman että turvallisuuden tunteen antavan toiminnan riistämistä tuossa tapauksessa).

Joo, molemmat äidit ovat yli 30 v., toinen aika reilustikin. Olen kyllä itsekin saanut esikoisen vasta 32 v. mutta en silti ajattele asioista kuten nämä kaksi kaveriani.

Mulla oli hyvin selkeenä päässä ajatus, että koska isä halusi jäädä kotiin, kun lapsi oli 10 kk, minun on opetettava lapselle myös ne asiat, jotka hänen tarvitsee osata ilman äitiä: syödä kiinteää ruokaa ja mielellään nukkua yönsä. Olen ehdottomasti samaa mieltä kanssasi: lapsentahtisuus menee liian pitkälle, kun sitten lapsi kuitenkin jätetään selviämään yksin.

Outoa puuhaa. Mut meillä kyl sujui toi imetys vielä mentyäni töihinkin kun käyn ruokatunnilla kotona imettämässä. Tiedätkö nyt ihan varmaksi että ei ole 9 kk ikään oppinut muka juomaan nokkamukista? Ja että ei syö ruokaa? Onhan siinä jo 3 kk siitä täysimetyksestä siirtymisestä aikaa. Ettet nyt vähän suurentelis asioita?

Eihän ikä tohon mitään merkkaa. On järkeviä 40+ äitejä ja peukalo keskellä kämmentä olevia kaksikymppisiä. Ihmisestä se riippuu.

Mutta onhan täällä palstallakin suunnilleen lynkattu, jos uskallat sanoa että anna kiinteitä ennen puolta vuotta. Tai jos ei imetä kolmea vuotta. Tai ei nuku perhepedissä. Ehkä he ovat palstamammoja? :xmas:

Tasa-arvoa ei ole se, että lapsen etu jää tasa-arvon vaatimusten jalkoihin.

Mutta kyllähän ihmisiä tulisi kannustaa järjen käyttöön koko elämässään, eikä uskomaan sokeasti suosituksia.

Minä tunnen myös tällaisen äidin, sillä erotuksella, että kaikki kolme lasta ovat menneet päikkään osaamatta mitään edellämainituista asioista. Jotenkin se on minusta verrattavissa heitteillejättöön, että ei anneta lapselle eväitä selvitä ilman äitiä, mutta jätetään kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja määä:
Minä tunnen myös tällaisen äidin, sillä erotuksella, että kaikki kolme lasta ovat menneet päikkään osaamatta mitään edellämainituista asioista. Jotenkin se on minusta verrattavissa heitteillejättöön, että ei anneta lapselle eväitä selvitä ilman äitiä, mutta jätetään kuitenkin.

niin, siis menneet päikkään 10 kk:n ikäisinä.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmmh:
Outoa puuhaa. Mut meillä kyl sujui toi imetys vielä mentyäni töihinkin kun käyn ruokatunnilla kotona imettämässä. Tiedätkö nyt ihan varmaksi että ei ole 9 kk ikään oppinut muka juomaan nokkamukista? Ja että ei syö ruokaa? Onhan siinä jo 3 kk siitä täysimetyksestä siirtymisestä aikaa. Ettet nyt vähän suurentelis asioita?
Eivät käy/käyneet keskenpäivää imettämässä. Nokkamukista eivät osaa/osanneet juoda, sen opettelu aloitettiin myöhemmin kuin kiinteät. Ja en sanonut että eivät syö ollenkaan vaan että eivät vielä syö kunnolla eli määrät max 1 dl/kerta kiinteää, mikä kyllä voi sinällään riittääkin mutta tuskin ilamn maitoa.

Toisella kaverilla tämä aika on jo siis ohi ja kyllähän se isä vauvan kanssa pärjäsi, vauva oli ollut aika kärttyinen ja söi sitten rintaa toki yöllä, aamulla ja illalla. Pointti ei siis ollut se, etteikö lapsi ja isä tuosta kuukaudesta hengissä selviäisi vaan se, että aika iso muutos ja mielestäni turhan turvaton noin pienelle. Sulla ehkä erilainen äidinvaisto kuin minulla myös?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin ja lisäyksenä vielä että tunnen tapaukset aika hyvin, vierailtiin vauva-aikana viikoittain toistemme luona.

Anna heidän toimia niin kuin heistä hyvältä tuntuu. Esikoinen on aina mullistava ja iso asia.
Äitejä on niin paljon erilaisia, jokainen omalleen paras.

Niin ja lisäyksenä vielä että tunnen tapaukset aika hyvin, vierailtiin vauva-aikana viikoittain toistemme luona.

Juttelitko näitä asioita hänelle, tai olitko tukena kiinteiden aloituksessa? Vai päivitteletkö vaan asiaa täällä palstalla? Tuntuu kummalat että jos viikottain näkee, ettei heillä ollut mitään käsitystä miten aloittaa kiinteät.

Minä olin hyvin yksin esikoisen aikaan, ei ollut oikein kavereita tai sukulaisia joilta olisi saanut neuvoja tai kenen kanssa keskustella. Paljon sitä oli neuvolan ohjeiden varassa, vaistoja minulla ei taida olla ollenkaan (olen huomannut että siitä on se hyöty että muut äidit saavat tuntea ylemmyyttä minun kanssa jutellessa). Toisen lapsen kanssa sitä olikin jo viisaampi, ja sitten kyllä alkoi olla uusia kavereita tukena tässä vaistottomassa äitiydessä.

En tietenkään puutu kenenkään valintoihin, pointtini olikin se että olen pohtinut, ajattelevatko äidit yleensä tällä tavalla vai olenko minä se "erilainen". Siis että kummastuttaako muitankin vaan vain minua. Ja siksi tänne kirjoitan kun en viitsi heille alkaa tästä puhumaan. Toki kysyttäessä olen asioihin oman kantani ilmaissut ja kehottanut tekemään sen mukaan mikä itsestä on parasta.

Alkuperäinen kirjoittaja vaistoton äiti:

Juttelitko näitä asioita hänelle, tai olitko tukena kiinteiden aloituksessa? Vai päivitteletkö vaan asiaa täällä palstalla? Tuntuu kummalat että jos viikottain näkee, ettei heillä ollut mitään käsitystä miten aloittaa kiinteät.

Kysyttäessä olen neuvonut. En halua tuputtaa ohjeita tms. Kiinteistä oli useaan otteeseen puhetta ja kun tuota imetystiheyttä/määrää päiviteltiin, ehdotin kyllä kiinteiden aloitusta, johon tuli kommentti että "sitten kunhan neuvolasta sanotaan".

Alkuperäinen kirjoittaja hmmmh:
Eivät käy/käyneet keskenpäivää imettämässä. Nokkamukista eivät osaa/osanneet juoda, sen opettelu aloitettiin myöhemmin kuin kiinteät. Ja en sanonut että eivät syö ollenkaan vaan että eivät vielä syö kunnolla eli määrät max 1 dl/kerta kiinteää, mikä kyllä voi sinällään riittääkin mutta tuskin ilamn maitoa.

Toisella kaverilla tämä aika on jo siis ohi ja kyllähän se isä vauvan kanssa pärjäsi, vauva oli ollut aika kärttyinen ja söi sitten rintaa toki yöllä, aamulla ja illalla. Pointti ei siis ollut se, etteikö lapsi ja isä tuosta kuukaudesta hengissä selviäisi vaan se, että aika iso muutos ja mielestäni turhan turvaton noin pienelle. Sulla ehkä erilainen äidinvaisto kuin minulla myös?

Joo siis onhan se hurja muutos elämässä! Mulla on sellanen äidinvaisto että on kuitenkin pidettävä perhe kunnossa ja talo alla: minulla on perheen tulot ja mies halusi jäädä lapsen kansssa vuodeksi kotiin. Tosin on ollutkin koko vauva-ajan hyvin vahvasti mukana hoidossa ja me aloitettiin kyllä syöttää lypsettyä maitoa muutenkin pullosta ja mukista, ja joi ihan hyvin maitoakin jo mukista kun menin töihin. kolmen ja puolen tunin ero äidistä ei ollut minusta liikaa. Meillä ei ollut mitään suurta kiukkuiluakaan asian suhteen.

En tietenkään puutu kenenkään valintoihin, pointtini olikin se että olen pohtinut, ajattelevatko äidit yleensä tällä tavalla vai olenko minä se "erilainen". Siis että kummastuttaako muitankin vaan vain minua. Ja siksi tänne kirjoitan kun en viitsi heille alkaa tästä puhumaan. Toki kysyttäessä olen asioihin oman kantani ilmaissut ja kehottanut tekemään sen mukaan mikä itsestä on parasta.

Mielestäni he äidit ovat toimineet ensikertalaisiksi oikein hyvin. Nokkamukiin ja pulloon totuttaminen olisi voinut alkaa aiemmin jotta siirtymä olisi ollut vauvoille helpompi. Mutta siis vauvat olivat isiensä kanssa ihan tyytyväisinä sitten kuitenkin kotona vai tuliko nestevajaus, jos eivät mitään saaneet nieltyä äitien ollessa poissa?

On hieman holhoavaa ja ylimielistä sanoa, että sinulla olisi siis ainakin mielestäsi parempi äidinvaisto kuin muilla (vaikka sanotkin 'erilainen' niin tekstistäsi huokuu se, että haluat sanoa parempi). Mulla on ollut paljon sisaruksia ja huomaan olevani paljon muita ensikertalaisystäviäni varmempi vauvan suhteen. Minuakin häiritsee se neuvolan liika kuunteleminen, mutta yritin sitten tukea kovasti niitä ystäviäni -ilman ylimielisyyttä vaistojeni paremmuudesta.

Olen laittanut molemmat lapset 10kk ikäisinä päiväkotiin, koska olen mennyt töihin heti vanhempainvapaan jälkeen. Ihan itse jouduin räknäämään, että 4kk on ihan liian lyhyt aika siirtyä täysimetyksestä kokonaan pullolle ja soseisiin. Siksi aloitin molemmille kiinteiden harjoittelun 4,5kk ikäisinä, mutta kummeksuntaa lähinnä sain osakseni. Miksi kummassa annoin vauvalleni soseita, kun kerran oma rintamaitokin riitti?

Ehkä kaikki ei laske, eikä ymmärrä varautua siihen, että vauvalla voi mennä kaksi kuukautta ennen kokonaisen pienen sosepurkin syömiseen ja toiset kaksi kuukautta pullolle oppimiseen. Ja kyllä se taitaa aika pitkää päättelyä vaatia, ettei mitään yleisiä ohjeita juuri minun tapauksessani kuulukaan noudattaa.

Jos ovat ystäviäsi, niin aika ilkeään sävyyn heistä kyllä puhut. Eli heillä on 'erilainen äidinvaisto' kuin sulla vaan siksi, että tuo työelämään paluu ei sujunutkaan niin jouhevasti kuin olivat ehkä toivoneet? Huh huh..

Taitaakin tätä (ikikotiäitiä) eniten kismittää, että nämä äidit ovat menneet töihin ja antaneet isien olla kotona, eivätkä ap:n tapaan ole jääneet loisimaan kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Taitaakin tätä (ikikotiäitiä) eniten kismittää, että nämä äidit ovat menneet töihin ja antaneet isien olla kotona, eivätkä ap:n tapaan ole jääneet loisimaan kotiin.

No ainakin mä olin ymmärtävinäni mitä ajettiin aloituksessa takaa.
Ja kotiäidit ei kaikki tosiaan loisi :headwall:

Siis ensin tehdään asiat em tavalla ja sitten yhtäkkiä heitetään kaikki nurinperin. Siitähän tässä arvon lyttääjä palstalainen oli kyse.

Mielestäni he äidit ovat toimineet ensikertalaisiksi oikein hyvin. Nokkamukiin ja pulloon totuttaminen olisi voinut alkaa aiemmin jotta siirtymä olisi ollut vauvoille helpompi. Mutta siis vauvat olivat isiensä kanssa ihan tyytyväisinä sitten kuitenkin kotona vai tuliko nestevajaus, jos eivät mitään saaneet nieltyä äitien ollessa poissa?

On hieman holhoavaa ja ylimielistä sanoa, että sinulla olisi siis ainakin mielestäsi parempi äidinvaisto kuin muilla (vaikka sanotkin 'erilainen' niin tekstistäsi huokuu se, että haluat sanoa parempi). Mulla on ollut paljon sisaruksia ja huomaan olevani paljon muita ensikertalaisystäviäni varmempi vauvan suhteen. Minuakin häiritsee se neuvolan liika kuunteleminen, mutta yritin sitten tukea kovasti niitä ystäviäni -ilman ylimielisyyttä vaistojeni paremmuudesta.

Kyse ei ole vaistojen paremmuudesta, parempaa otsikkoa en vaan keksinyt. Mutta kyllä mulla tekee pahaa ajatella oma lapsi samaan tilanteeseen, ehkä sitten olenkin liian pehmo. Toinen on vasta vähän aikaa ollut isänsä kanssa, tuskin nestevajausta tms. kumminkaan tulee, eikä se nyt ollutkaan pointti.

Hmm. Aika meilenkiintoinen johtopäätös. Mistä tiedät, minkäikäinen lapseni on ja olenko töissä vai en?
Tätä asiaa en edes ala tässä yhteydessä puimaan vaan haluan keskustella aiheesta lapsen totuttaminen jo tiedossa olevaan muutokseen esim. opettamalla lasta juomaan nokkamukista.

En siis sinänsä näe mitään pahaa siinä että isät pitävät isäkuukauden mutta minusta olisi ihan kohtuullista varmistua siitä että lapsi saa tarvitsemansa hoidon ja huolenpidon ilman suurempaa stressiä. Jos kerran lasta halutaan vain imettää, sitten täytyy siihen myös sitoutua? Eikö?

Kaikkien ei tarvitse olla kanssani samaa mieltä. Ehkä minä olen ihan hakoteillä tämän asian kanssa mutta oma kantani asiaan on aika vahva.

Yhteistyössä