Erilainen äidinvaisto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ymmällään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En tietenkään puutu kenenkään valintoihin, pointtini olikin se että olen pohtinut, ajattelevatko äidit yleensä tällä tavalla vai olenko minä se "erilainen". Siis että kummastuttaako muitankin vaan vain minua. Ja siksi tänne kirjoitan kun en viitsi heille alkaa tästä puhumaan. Toki kysyttäessä olen asioihin oman kantani ilmaissut ja kehottanut tekemään sen mukaan mikä itsestä on parasta.

Mielestäni he äidit ovat toimineet ensikertalaisiksi oikein hyvin. Nokkamukiin ja pulloon totuttaminen olisi voinut alkaa aiemmin jotta siirtymä olisi ollut vauvoille helpompi. Mutta siis vauvat olivat isiensä kanssa ihan tyytyväisinä sitten kuitenkin kotona vai tuliko nestevajaus, jos eivät mitään saaneet nieltyä äitien ollessa poissa?

On hieman holhoavaa ja ylimielistä sanoa, että sinulla olisi siis ainakin mielestäsi parempi äidinvaisto kuin muilla (vaikka sanotkin 'erilainen' niin tekstistäsi huokuu se, että haluat sanoa parempi). Mulla on ollut paljon sisaruksia ja huomaan olevani paljon muita ensikertalaisystäviäni varmempi vauvan suhteen. Minuakin häiritsee se neuvolan liika kuunteleminen, mutta yritin sitten tukea kovasti niitä ystäviäni -ilman ylimielisyyttä vaistojeni paremmuudesta.

Kyse ei ole vaistojen paremmuudesta, parempaa otsikkoa en vaan keksinyt. Mutta kyllä mulla tekee pahaa ajatella oma lapsi samaan tilanteeseen, ehkä sitten olenkin liian pehmo. Toinen on vasta vähän aikaa ollut isänsä kanssa, tuskin nestevajausta tms. kumminkaan tulee, eikä se nyt ollutkaan pointti.

Voi olla etteivät tekisi samaa enää itsekään toiste. Mutta mullekin tuo on aivan uutta, että en voisi opettaa lasta vaikka pullolle parissa kuukaudessa ennen lähtöäni töihin lapsen ollessa 9 kuukautta. Miten tämä olisi heidän sitten kannattanut hoitaa? Olen myöskin ensikertalainen ja toivon täysimetystä kuuden kuukauden ja joudun palaamaan töihin lapsen ollessa 9 kuukauden ikäinen (hyvällä tuurilla saan pari kuukautta venytettyä, mutta sen pidempään en).

Mä luulen, että hiljalleen tottuminen olemaan isän kanssa äidin sijaan olisi nyt ollut parempi kuin äkkinäinen vaihto. Mutta en täsmälleen tiedä miten tämä olisi tullut tehdä. Äiti ja isä olisivat olleet yhtä aikaa kotona jonkin aikaa ennen kuin äiti palaa töihin?

Yhteistyössä