Erilaiset tulotasot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ongelma tämäkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Ongelma tämäkin

Vieras
Tapasin aivan ihanan miehen vähän aikaa sitten, ja nyt suhde on edennyt jo seurustelun tasolle. Muuten menee tosi loistavasti, mutta eräs asia mietityttää...Hänen tulotasonsa on aivan erilainen kuin omani, elikkä hänellä on hyvät tulot ja niin ollen riittää rahaa matkusteluun ja monenlaiseen sellaiseen asiaan, johon omat rahani eivät riitä.

Nyt on tullutkin jo eteen asia, että itsellänikin on alkanut menemään rahaa normaalia enemmän, kun koitan pärjätä hänen "tahdissaan", ja niinpä itselläni onkin ennen tilipäivää jo useita päiviä tilanne, ettei rahaa enää pahemmin ole...joten kuten koitan sitten kitkutella.
Nyt olen ymmärtänyt etten voi jatkaa näin. Oma tilanteeni on tosiaan sellainen, että kun maksan laskut ja laitan joka kuukausi vähän säästöön (ihan pahan päivän varalle), niin sitten lopuilla pärjään miten pärjään.
Yleensä kaikki menee elämiseen, toki voin jotain pieniä ylimääräsiä ostoja tehdä, esim just alennusmyynneistä jotain vaatetta ostaa, ja kun tarkkana on ja tekee järkeviä hankintoja, niin sillä tavalla oikeasti pärjään.
Mutta en tosiaan pahemmin käy baareissa enkä ulkona syömässä jne, ja elän todellakin suht tarkasti, että rahat riittää seuraavaan tilipäivään.

Nyt koen todella vaikeaksi kertoa miehelle sen, etten pysty elämään samalla tavalla kuin hän...hän ehdottaa monenlaisia yhteisiä menoja, ja toistaiseksi olen suostunut, ja rahaa on tosiaan alkanut menemään normaalia enemmän, enkä näin pysty jatkamaan. Joudun kohta käyttämään vähäisiä säästöjäni, ja ne todellakin ovat pahan päivän varalle, tarkoitus on että käytän niitä vain sitten "tosi tilanteessa".

Miten kerron miehelle tilanteestani? Jos hän oikeasti välittää minusta, niin eihän hän kait minua jätä tämän asian vuoksi...? Ja jos jättää, niin sitten hän ei välittänyt...kai asia näin on?
Oikeastaan tämä on yksi syy, taloudellinen tilanteeni, etten kauhean innokkaasti ole lähtenyt parisuhteeseen, kun tuntuu että kaikilla on käytössään enemmän rahaa kuin minulla. Olen sitten katsonut vierestä muiden kulutusjuhlaa, ja koettanut nauttia muista elämän asioista.

Nyt kuitenkin jotenkin retkahdin tähän mieheen...auttakaa. Miten kerron asiasta? Jostain syystä, vaikka aikuinen olenkin, koen tästä asiasta kertomisen vaikeana.

Eikö mies ole herrasmies ja tarjoa sinulle? Myös toisen ammatin perusteella on aika hyvin jyvällä palkasta. Senkus kakaiset asian suoraan. Tuskin se mies rahan takia sun kanssa on?

Ensinäkin raha ja rakkaus asioita ei pidä sotkea keskenään. Minä olen itse sanonut ihan suoraan, että sori nyt vaan, mutta mulla ei ole tällä hetkellä varaa tuollaiseen..
Jos mies on rakastunut ja välittää sinusta, hän ymmärtää, jopa tarjoaa. Ja sitä paitsi, kun maailmassa on paljon kaikenlaista, mihin rahaa ei tarvita. Mielikuvitus peliin..

Minä esimerkiksi piirsin miehelle aarrekartan ja postitin sen hänelle. Miehen piti sovittuna päivänä suunnistaa kartan avulla suojaiselle rantapoukamalle. Siellä minä sitten odottelinkin jo piknik-korin ja kylmän kuohuviinin kera söpösti viltin päällä makailen. Ja voin sanoa, että kun itse teki suuren osan sapuskoista, niin ei edes tullu maksamaan kovin paljon. Meillä menikin sitten koko päivä loikoillessa ja lempiessä. Mielettömän kivaa oli ja tilikin pysyi plussan puolella :)

Kyllä varakkaan miehen pitäisi maksaa naisseuralaisensa kulut, jos hän tätä jonnekin pyytää. Kuulostaa hyvin, hyvin píhiltä, jos ei edes ehdota että hän maksaa.

"kyllä varakkaan miehen...." - jepjep. Minulle tuosta tulee eräs hyvin kyseenalainen asia mieleen, asia josta puhutaan nätimmin "maksettuna rakkautena".

Entäs toisinpäin - "kyllä varakkaan naisen pitäisi..."?

Ei asia ole lainkaan niin vaikea kuin miksi se paasi sisalla paisuu.

Ainoa keino on ilmaista rehellisesti etta rahasi eivat riita tahan elamantyyliin, ja etta se ahdistaa sinua. Jos mies on sinun arvoisesi, han joko tarjoutuu maksamaan sinullekin yhdessaollessanne, tai vaihtoehtoisesti harkitsee vahemman rahaavievien asioiden tekemista kanssasi.

Se on tosi ikavaa kun rahaa ei ole, mutta kunnon mies kylla ymmartaa ja tulee vastaan tilanteessa.

Peesaan edellistä. Sanot miehellesi vaikka leikin varjolla, mutta niin että hän kuitenkin tajuaa sinun olevan tosissasi. "hei, mulla ei ole varaa suhun.."

Minun mielestäni ei ole reilua maksattaa miehellä kaikkia menoja. Ravintolasyömiset on asia erikseen, ne vielä voi mies maksaa jos ulos pyytääkin.

On paljon kaikkea hauskaa mitä voi tehdä ilman suuria kustannuksia. Jos mies ei tälläisiin tekemisiin ole halukas tai ei saa niistä mitään nautintoa, kertoo sekin jo paljon ihmisestä ja hänen arvoistaan.

Itse suosittelisin että panostat kuitenkin itsenäisyytesi säilyttämiseen ja omillasi pärjäämiseen.

Olen itse ollut parissakin suhteessa, jossa itse olen ollut parempituloinen. Olen monestikin tarjonnut, jos olen halunnut tehdä yhdessä jotain sellaista, mihin toisella ei ole ollut varaa. Näin olen toiminut, ja naisena

Alkuperäinen kirjoittaja JS-kolkytjarisat:
"kyllä varakkaan miehen...." - jepjep. Minulle tuosta tulee eräs hyvin kyseenalainen asia mieleen, asia josta puhutaan nätimmin "maksettuna rakkautena".

Entäs toisinpäin - "kyllä varakkaan naisen pitäisi..."?
Tottakai toimii toisinkinpäin. Itse tienaan noin 50% enemmän kuin poikaystäväni, ja luonnollisesti maksan sitten suuremman osan yhteisistä kuluistammekin. Se ei ole maksettua rakkautta, vaan reiluutta.

Onko ap:n poikaystävä siis pyytänyt ap:tä ulos, ja kuitenkin jättää puolet kustannuksista ap:n hoidettaviksi? Ehkä hän ei oikeasti ymmärrä, ettei ap:lla ole varaa, vaan pitää kuluja niin pikkurahoina, ettei ymmärrä tarjota.

Seuraavan kerran kun mies ehdottaa jotain ajanvietettä johon kuluisi liikaa rahaa, sanot vain "entäs jos mieluummin tehtäisiin asiaa x? Mulla ei oikein olis varaa tuohon". Sen kummempaa ei tarvita, ja kun muutaman kerran olet tuota kommenttia käyttänyt, luulisi miehenkin ymmärtävän.

Lisäksi voisit yrittää muutenkin puhella hänen kanssaan rahasta, niin että hän alkaisi ymmärtää, kuinka vähän sitä sinulla on oikeasti käytettävissä. Ymmärrän kyllä että se voi olla jo hankalampaa, ainakin jos yrittää saada sen sanottua niin, ettei se kuulosta siltä kuin yrittäisit saada häntä maksamaan kulujasi. Ikävä kyllä kun niitäkin idiootteja on, joille pelkkä toteamus "minulla ei ole varaa asiaan X" tarkoittaa "sinun pitää ostaa minulle asia x". Ja sitten pahoitetaan mieli kun nainen on vain rahan perässä :(. Toivotaan ettei sinun miehesi ole näin tyhmä, vaan ymmärtää, että rahan vähyys on vain fakta, ei mikään vaatimus häntä kohtaan.

Miehelläni suuret ruokahalut joten kaupassa ravataan yhtenään. Maksamme yleensä kauppalaskun vuoronperään, joten jos syön paljon vähemmän maksan miehen ruoista suhteessa enemmän. Olen kanssa pienituloisempi ja olemme avopari. Joskus tulee mieleen ehdottaa kauppaostosten jakamista syömisten suhteessa. Sinkkuaikaan verrattuna rahaa menee ruokaan hirmuisesti enemmän nykyään. Tosin mies makselee laskujamme.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Sillätavalla, nyt ollaan aiheessa, joka on äärettömän mielenkiintoinen. Tehdääs niin, että tätä ketjua jatkaa vain ne, jotka pystyvät antamaan vertaistukea.

Mikä sun ongelmas on? Aina yhtä katkeran ilkeä.

Minun mielestäni alun alkaenkin kannattaa olla ehdottoman rehellinen taloudellisesta tilanteestaan. Silloin tulee valituksi sellaisena kuin on ja sellaisen ihmisen taholta, joka sen(kin) kestää. Miksi ihmeessä antaa ymmärtää muuta kuin, mihin kykenee? Kaivaa itselleen kuoppaa, joka vaan syvenee - ja sitten, kun sinne putoaa, ei enää edes pääse pois.

Minä tutustuin mieheeni ja hän kertoi heti olevansa köyhä käsityöläinen (jonka kyllä huomasikin ulkoisista puitteista - tosi rämästä ja ruosteisesta autosta muun muassa). Koska rakastuin häneen vilpittömästi ja ihan täysillä, ei rahalla ollut mitään merkitystä. Jos hän olisi yrittänyt huijata, olisinko enää yhtä rakastunut häneen? En! Rakkaus kuolee valehtelun ja huijaamisen kautta ihan varmasti!

Jos et halua antaa alkaneen rakkauden kuolla, lopeta huijaaminen heti.

Alkuperäinen kirjoittaja Lentokenttävirkailija:
Eikö mies ole herrasmies ja tarjoa sinulle? Myös toisen ammatin perusteella on aika hyvin jyvällä palkasta. Senkus kakaiset asian suoraan. Tuskin se mies rahan takia sun kanssa on?

Sellaisille naisille on ruma nimi jotka miehen rahojen perään on..

Mielestäni on ihan ok, että jos mies tarjoaa joitakin "pikku juttuja", esim. ulkona syömisen, elokuvissa käynnin jne.

Mutta erilaisiin reissuihin uppoaa rahaa.Tiedän kyllä sen että tälläkin hetkellä tiettyihin ulkomaan kohteisiin matkustaminen on suht "edullista" (hänen sanojensa mukaan reissut tällä hetkellä HALPOJA), mutta kuinka kertoa miehelle se että sekin edullinen (siis halpa) reissuaminen on minulle mahdottomuus...ja kuinka kertoa todellakin se niin, että mies ymmärtää, etten sillä tarkoita että "hei, voisitko maksaa minunkin reissuni?".
Koska tarkoitukseni ei todellakaan ole se että mies maksaa KAIKEN.

Ja toisaalta jos toinen on sellainen, joka nauttii reissata ja on siihen mahdollisuus, niin en haluaisi viedä häneltä sitä mahdollisuutta...
Enkä haluaisi asettaa häntä valinnan eteen, :joko valitset rahaa vievät huvitukset tai sitten minut.
Vaikka kyllähän hän tälläisen valinnan eteen joutuukin, väistämättä...
kaipa se rakkaus siinä sitten punnitaan?

No hyvän tähden, asiat ei selviä kuin puhumalla. Sanot ettei sinulla ole varaa matkustaa, etkä halua hänen maksavan sinun matkaasi.

Samoin sanot että mies voi toki lähteä sinne matkalle jonkun ystävänsä kanssa.

Jos kuitenkin mies haluaa matkasi välttämättä maksaa, niin lähdet mukaan ja nautit matkasta :-)

Alkuperäinen kirjoittaja ketjun aloittaja:
Ja toisaalta jos toinen on sellainen, joka nauttii reissata ja on siihen mahdollisuus, niin en haluaisi viedä häneltä sitä mahdollisuutta...
Enkä haluaisi asettaa häntä valinnan eteen, :joko valitset rahaa vievät huvitukset tai sitten minut.
Vaikka kyllähän hän tälläisen valinnan eteen joutuukin, väistämättä...
kaipa se rakkaus siinä sitten punnitaan?

Olet ymmärtänyt nyt jotain väärin. Ainakaan minun ei edellisessä kirjoitusvuorossani ollut tarkoitus antaa ymmärtää näin.

Miksi "veisit häneltä sen mahdollisuuden"? Kerrot vaan, ettei sinulla ole varaa.
Miksi "asettaisit hänet valinnan eteen"? Kerrot vaan, ettei sinulla ole varaa.
Miksi "hän tälläisen valinnan eteen joutuisi"? Kerrot vaan, ettei sinulla ole varaa.

Ei tarkoitukseni ole ollut ketään huijata taloudellisella tilanteellani, ei siitä ole kyse. Toistaseksi sitä paitsi käytetyt summat ovat olleet suht pieniä, mutta kun niitäkin kertyy enemmän, niin kertyyhän niistäkin ajan mittaan suurempi summa.

Mutta ymmärrän kyllä että olisi heti alussa pitänyt kertoa, etten moiseen elämään pysty. En tiedä, miksi mies olettaa, että pystyisin...en miltään resupekalta näytä, koska osaan todella tehdä edullisia ja järkeviä hankintoja vaatepuolella, ja ostan alesta laadukkaita ja kauniita vaatteita, ja huolehdin itsestäni muutenkin, jne. Ja kotini on kauniisti sisustettu jne, vaikkei mitään arvomööpeleitä olekkaan, eikä miehet arvaa mitä aarteita kirppiksiltä voi löytää...heh.
Joten ulkonäöllisesti minusta voisi ehkä päätelläkkin, etten näin tiukasti joudu elämään.
Mutta totta on, että asia olisi pitänyt heti alussa kertoa, etten vielä kulutusjuhlaa. Asia on nyt sitten edessä päin...

Niin ja jos aina on ollut rahaa, on tosi vaikea muistaa/älytä ettei kaikilla ole. Itse olen elänyt tosi köyhän lapsuuden ja nuoruuden, ja silti minulla nyt keskipalkkaisena on vaikea muistaa, että se 500 euron lomamatkakin voi olla jollekin liian kallis.

Minusta tuo jo aiemmin ehdottamani "mulla ei kyllä tuohon ole varaa, entäs jos sen sijaan mentäisiin xxx" on hyvä aloitus. Ja kun esität samalla jonkun halvemman vaihtoehdon, ei mies voi luulla että yrität vain saada hänet maksumieheksi.

Otat nyt vaan härkää sarvista ja kerrot miehelle rehellisesti. Miesparka ei varmaan ole tullut edes ajatelleeksi, että sinulla saattaisi olla rahaongelmia, kun eihän ihminen mikään ajatustenlukija ole.

Ja ollos huoleti: mies ei varmasti jätä sinua moisen asian takia. Olethan huolehtinut raha-asiasi kuitenkin hyvin etkä ole mikään peliriippuvainen juoppo, jonka fyrkat häviää baareihin ja hevosiin.

Eikös rahaongelmaisiksi katsota paremminkin sellaiset ihmiset, jotka eivät esim selviä laskuistaan tai eivät muuten vain välitä laskujaan hoitaa. Minä maksan tilipäivänä aina ensimmäisenä laskut ja seuraavaksi siirrän hiukan rahaa myös säästöön, ja sitten lopuilla elän. Enkä notku raviradoilla totoamassa, enkä "pilki" baareissa =).

Minusta ap tekee asiasta nyt vaikeampaa kuin se on. Jo useampi on neuvonut kertomaan miehelle, että sinulla ei ole varaa. -Witchie (vierailija) kirjoitti asian vielä uudelleen hyvin selkeästi:
"Olet ymmärtänyt nyt jotain väärin. Ainakaan minun ei edellisessä kirjoitusvuorossani ollut tarkoitus antaa ymmärtää näin.

Miksi "veisit häneltä sen mahdollisuuden"? Kerrot vaan, ettei sinulla ole varaa.
Miksi "asettaisit hänet valinnan eteen"? Kerrot vaan, ettei sinulla ole varaa.
Miksi "hän tälläisen valinnan eteen joutuisi"? Kerrot vaan, ettei sinulla ole varaa. "

Mutta silti ap selittelee, kuin olisi jostain rikoksesta epäilty. Ihan yksinkertaisesti ilman sarvia ja hampaita: Asiassa pääsee eteenpäin vain sillä, että kerrot miehelle, ettei sinulla ole varaa tehdä sitä, mitä mies ehdottaakaan.

Miksi heti ajatellaan maksettua rakkautta, jos mies tai nainen kustantaa ravintolaillan tai teatterin ja viikonloppumatkan? Ei kaiketi kukaan sentään aterian hinnalla sänkyyn mene, eihän?

Jos molemmat olisivat yhtä varakkaita, ei asiassa olisi ongelmaa, kumpikin ottaisi ihan mielellään tarjotin ilmaismatkan tai teatterilipun tai mitä tahansa. Köyhä näköjään ei ylpeyttään kehtaisi ottaa vastaan tarjoamisia, vai olisiko siinä sitten sen maksetun naisen pelko.

Herrasmies tarjoaisi ihan kyselemättä.

En vastannut kyseisen witchien kirjoitukseen. En edes lukenut hänen kirjoitustaan, ennenkuin kirjoitin omani.

Tottakai hän voi mennä reissuun ilman minua, niin hänelle sanoinkin, syytä en varsinaisesti kertonut miksen itse lähde, vaan sanoin että mene jonkun kaverin kanssa. Hän sanoi että ei halua mennä kaverin kanssa, vaan minun kanssani.
Mutta hän joutuu nyt sitten valitsemaan, meneekö jatkossa reissuihin ilman minua vai onko minun kanssani. Kyllä hän tämän valinnan joutuu tekemään, vaikka kertoisin suoraankin ettei minulla ole rahaa.

Enkä yritä tehdä itsestäni mitään rikollista muiden silmissä. Tottakai annan hänen reissuta ja mennä ilman minua, en ole ketään sitomassa itseeni.

Mutta niin kai se on tehtävä, on vain kerrottava etten pysty elämään "tasoistaan" elämää, onhan meillä kuitenkin se muu aika yhteistä, tuskin hän koko ajan on reissun päällä =).

Kiitos teille asiallisille vastaajille, osa jaksoi kuitenkin asiallinen olla, vaikka osa ei siihen sitten pystynytkään, mutta niinhän se aina näillä palstoilla on.

Oikein mukavaa kesän jatkoa kaikille! Ja kiitos todellakin asiallisesti vastanneille! =)

Tjaa. Otat puheeksi ja annat asian kehittyä.

Mielestäni ei ole mitään pahaa myöskään siinä että mies maksaa matkasi jos haluaa sinut seuraksesi. Jos yhtään lohduttaa, niin on minunkin matkani maksettu, kun itse vielä opiskelin ja silloinen miesystäväni (nykyinen aviomieheni) oli jo tiukasti työelämässä.

Yhteistyössä