erilaisten kivunlievitysten (lähinnä puudutusten) vaikutus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jerianna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jerianna

Uusi jäsen
10.09.2006
4
0
1
synnytyksen/ponnistusvaiheen kestoon...

kolmatta siis odotan. Ekassa synnytyksessä sain epiduraalin ja synnytys kesti 20 h ponnistus 24 min.

toisessa sain spinaalin ja synnytys kesti 7 h ponnistus 8 min, mutta kokonaisuudessaan toinen synnytys oli kivuliaampi, tuntui että puudutteesta ei ollut mitään apua kipuihin.

Olisinkin kysynyt muilta joilla kokemusta, että jos nyt kolmannessa haluaisin epiduraalin, kestäisikö synnytys todennäköisesti kauemmin? Vai onko niin että kun on jo kaksi synnytystä takana, kolmas on joka tapausessa nopeampi?

Tiedän, että kaikki synnytykset ovat yksilöllisiä, mutta ihan muiden kokemuksia haluaisin tietää?

Niin no, kuten itse sanoit: kaikki synnytykset on yksilöllisiä... Kyllähän yleensä myöhemmät synnytykset ovat nopeampia kuin ensimmäinen, mutta varmaksi ei voi sanoa.
Tuota epiduraalin vaikutusta synnytysten kestoon on tutkittu ja jotkut tulokset puoltaa sitä, että epiduraali hidastaisi synnytystä. Omalla kohdalla epiduraali ainakin hidasti tai siis käytännössä synnytys ei edistynyt ollenkaan epiduraalin vaikutusaikana.

Käsittääkseni puudutteet voivat toimia kummin päin vain. Kun kivut ovat tarpeeksi kovat, niiden jännittäminen saattaa hidastaa synnytyksen etenemistä, ja tällöin epiduraalikin voi varmaan saada asiat rullaamaan vauhdilla. Ehkä merkitystä on myös sillä, miten paljon puudutetta laitetaan. Epiduraalihan tarkoittaa joissakin sairaaloissa sitä, ettei sängyltä pysty nousemaan mihinkään, ja toisissa taas sen kanssa voi liikkua varsin vapaasti.

Mulle laitettiin ensimmäisen lapsen syntyessä paraservikaalipuudutus. Kahden seuraavan kohdalla olen ottanut vain ilokaasua.
Puudutteen saatuani kivut loppuivat enkä tiennyt milloin piti ponnistaa. Omasta mielestäni puudutukset hidastavat synnytystä. Kahdella viimeisellä kerralla en ottanut mitään puudutteita ja synnytykset olivat huomattavasti nopeampia ja silloin tiesin milloin piti ponnistaa ja milloin oli supistukset.

Yhteistyössä