Erimielisyys lapsen sukunimestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierrrraas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierrrraas

Vieras
Muita kenellä ollut erimielisyyttä kumman sukunimen lapsi saa,millaiseen ratkaisuun päädyitte ja millä perusteella? Meille tulossa ensimmäinen yhteinen lapsi ja molemmat haluaa lapselle oman sukunimensä.Minulla ennestään 2 lasta jotka minun sukunimelläni ja he asuvat meidän kanssamme,miehellä ennestään yksi jolla hänen sukunimensä,lapsi asuu äitinsä luona.Naimisissa ei olla ja kun mennään minä pidän oman nimeni jokatapauksessa.Millähän tähän kiistaan löytyisi kaikkia tyydyttävä ratkaisu?

Jos ette pääse keskustelemalla tai jollain kompromissilla ratkaisuun niin suosittelen kolikonheittoa tai vastaavaa. Kaikille puolisisaruksille ei kuitenkaan saada samaa sukunimeä. Turhaa streassiä ei mielestäni kannata ottaa yhdestä nimestä. Perhe muodostuu aivan muista asioista kuin sukunimestä.

Tässä tapauksessa järkevintä on, että lapsi saa sinun sukunimesi ja tällöin kaikilla lapsillasi on sama sukunimi eikä tule sellaista mielikuvaa, että sinulla on kaksi omaa lasta ja miehellä kaksi omaa lasta.

No jos kompromissia ei synny niin lapsi saa äidin nimen, kerta ette ole naimisissa.

Meillä se olis varmaan mennyt siihen pisteeseen, ellei mies olisi taipunut. Lapsi siis sai minun nimeni. Kolikkoa en olis suostunut heittämään.

Lain mukaan lapsi saisi riitatilanteessa sinun nimesi, olitte naimisissa tai ei. Mieti kuitenkin, taipuisitko tässä. Mies voi sitoutua lapseen tiukemmin, jos sillä on hänen nimensä.

Lain mukaan lapsi saisi riitatilanteessa sinun nimesi, olitte naimisissa tai ei. Mieti kuitenkin, taipuisitko tässä. Mies voi sitoutua lapseen tiukemmin, jos sillä on hänen nimensä.

Sehän miehen asia ja ongelma, eikä ap:n. Tosin en edes usko, että niin on - ja jos on, niin onko sellainen sitoutuminen kovin vakaalla pohjalla? Vanhemman sitoutumisen lapseen tulee lähteä vanhemmuudesta, omasta tahdosta ja rakkaudesta, ei sukunimestä. Jos sukunimi vaikuttaa asiaan, miehen kannattaa mennä vaikka neuvolapsykologin juttusille.

• Tykkää
Reactions: Ciervo
Mieshän voi ottaa sinun sukunimesi kun menette naimisiin, vinkvink. Tai yhdistelmänimen, nämä eivät ole mikään naisen yksinoikeus ;)
Toivottavasti sitoutuminen lapseen riippuu jostain ihan muusta kuin sukunimestä.

Tämä ei teidän tilanteeseen auta mutta meillä oli samaa. Sanoin miehelle, että lapsella tulee olemaan sama sukunimi kuin minulla ja hänellä oli päätäntä valta haluaako myös saman nimen kuin minulla lapsella. Valitsi pitää omansa.

Tässä ei tosissaan kyse ole mistään verissäpäin riitelystä tai jostain miehen sitoutiumisesta kyse vaan ihan vaan siitä että minä haluan kaikkien lapsieni olevan kanssani samalla nimellä ja mies haluaisi ensimmäisen tulevan poikansa omalle nimelleen.Mielestäni olisi jo käytännöllisintä että kaikilla kolmella joiden äiti minä olen on sama nimi ja kun vielä asutaan saman katon alla vaikka ymmärrrän kyllä miestänikin.

Tässä ei tosissaan kyse ole mistään verissäpäin riitelystä tai jostain miehen sitoutiumisesta kyse vaan ihan vaan siitä että minä haluan kaikkien lapsieni olevan kanssani samalla nimellä ja mies haluaisi ensimmäisen tulevan poikansa omalle nimelleen.Mielestäni olisi jo käytännöllisintä että kaikilla kolmella joiden äiti minä olen on sama nimi ja kun vielä asutaan saman katon alla vaikka ymmärrrän kyllä miestänikin.

Jep. Mutta lapselle on vaan annettava toisen nimi ei se siitä muuksi muutu, ja jos te ette keskenänne pääse asiasta kompromissiin puhumalla taikka sitten vaikka arpomalla, niin maistaraatti antaa lapselle nimen ja se tulee olemaan äidin nimi.

Onko jommankumman nimi selvästi harvinainen nimi? Tai haluatteko mahdollisesti kansainvälisesti "helpon" nimen, ts. ilman ääkkösiä? Miettikää nimen valintaa muiltakin kannoilta kuin sun vai mun, jos toisi uusia näkökulmia.

Meillä sama tilanne kuin teillä ja päädyttiin (tai minä lähinnä päädyin, valintahan on äidin) siihen että yhteiselle minun sukunimi. Kuitenkin mun kaikki lapset asuu meillä ja miehen tyttö äidillään, joten loogisesti saman katon alla olevilla sama sukunimi. Miehelle tämä ei ollut kuitenkaan iso juttu, kommentoi vaan että mun päätös mikä sukunimi.

Entisen avomieheni kanssa keskusteltiin asiasta reilusti ennakoiden, vaikka perheenperustaminen ei ollut ajankohtaista eikä siihen asti ikinä päästykään. Mutta ratkaisu olisi ollut sellainen, että sukunimi olisi määräytynyt lapsen sukupuolen perusteella. Tyttö olisi mennyt miehen nimelle ja poika minun nimelleni (mies ehdotti tätä). Sukupuolijakoa ei voi tietenkään käyttää, jos sukupuoli on jo tiedossa, mutta käytännössä ratkaisu on sama, kuin olisi arvottu sukunimi. Eli kolikonheitto tms. on teillä edelleen vaihtoehtona. Entisen avomiehen kanssa ei ollut merkittävää eroa sukunimen harvinaisuudella tms. asioilla.

Nykyisen mieheni kanssa asia ratkaistiin niin, että minulla oli hyvät perustelut sille, miksi lapsi tulisi minun nimelleni. Näitä oli nimeni harvinaisuus ja se, että olin perhevapailla huomattavasti miestä pidempään, joten hoidin alussa kaikki neuvola- yms. asiat. Perhevapaapäätös taas perustui ihan siihen, että mies ei ollut valmis olemaan poissa töistä kovin pitkään, omasta puolestani oltaisiin voitu jakaa vapaat puoliksi. Miehellä ei oikein ollut vasta-argumentteja nimiasiassa, joten lapsi tuli nimelleni. Niinhän se sitä paitsi menee, jos muuta ei ilmoiteta.

Teillä ei tuo, että haluat kaikki lapsesi omalle nimellesi ole kyllä mielestäni mitenkään ratkaiseva perustelu, koska mies voisi ihan samalla perustelulla vaatia toisenlaista lopputulosta. Jos ei ole muita asiaperusteluja, kuten nimen harvinaisuus, suosittelisin päättämään asian ihan arpomalla tavalla tai toisella.

Meillä tuolla sukunimiasialla ei ole ollut mitään käytännön merkitystä. Mies ei selvästikään ole kuitenkaan halunnut sitä julistaa, vaan isomammat ovat saaneet olla uskossaan, että lapsella on miehen sukunimi. Tuo vanhempi polvi kun ei varmaan oikein osaa edes itse ajatella muuta vaihtoehtoa, kun ollaan miehen kanssa naimisissakin. Jossain vaiheessa minua kyllä pikkuisen ärsytti väärällä nimellä lapselle tulleet kortit, mutta olen antanut asian olla. Mitä sitä turhaan kummastuttaa 9-kymppisiä ihmisiä, eivät välttämättä ole edes keskuudessamme enää siinä vaiheessa, kun lapsi alkaa huomioimaan tuollaiset asiat.

[QUOTE="tii-";30334383]Onko jommankumman nimi selvästi harvinainen nimi? Tai haluatteko mahdollisesti kansainvälisesti "helpon" nimen, ts. ilman ääkkösiä? Miettikää nimen valintaa muiltakin kannoilta kuin sun vai mun, jos toisi uusia näkökulmia.[/QUOTE]

Molemmilla iha perus ja hyvin yleiset sukunnimet,isot suvut joten ns nimi jatkuu kyllä ilman että juuri tämä lapsi sen saisi. Joten kauheasti ei muuta näkökulmaa ole,olisikin niin ehkä ratkaisu löytyisi helpommin:)

Meillä lapsille annettiin äidin sukunimi. Yksi perustelu oli sekin, että sellainen käytäntö on vielä paljon harvinaisempaa, ja asia ei koskaan muutu tasa-arvoiseksi, elleivät ihmiset itse muuta sitä. Ja se muutetaan juuri siten, että pikkuhiljaa yhä useampi lapsi saa äidin nimen. Emme halunneet olla osa patriarkaalista jatkumoa edes nimien tasolla.

Meillä annettiin se sukunimi, joka sointui lapsen etunimeen paremmin. Se oli mun mielestä hyvä ratkaisu tilanteessa, jossa molemmat olisi halunneet oman sukunimen lapselle.

Mielestäni ihan ymmärrettävää että kaikki samassa osoitteessa asuvat,saman äidin lapset olisivat samannimisä,oletettavasti äiti kuitenkin jää kotiin ja huolehtii näin ollen suurimmaksi osaksi neuvolat ym.Ja useinmiten isomman lapsen kohdalla myös päivähoito ja kouluasiat aikanaan.Ja eron sattuessa lapset useinmiten jäävät kuitenkin äidille niin siinäkin kohtaa sama sukunimi äidillä ja lapsilla ihan käytännöllinen.

Meillä tämä keskustelu käytiin puoli vuotta ennen naimisiinmenoa. Minä sanoin miehelleni, että haluan pitää sukunimeni ja jos joskus lapsia saadaan haluan heille minun sukunimeni. Itselläni on iso ja läheinen suku ja pidän sukunimestäni, kun taas miehen suku on aika etäinen ja en nimestäkään oikein pitänyt. Mies sitten vaihtoi sukunimen naimisiin mennessämme, mistä saimmekin sitten anopin ja apen vihat niskoillemme.. Mutta ei voi mitään :D

[QUOTE="sointu";30334482]Meillä annettiin se sukunimi, joka sointui lapsen etunimeen paremmin. Se oli mun mielestä hyvä ratkaisu tilanteessa, jossa molemmat olisi halunneet oman sukunimen lapselle.[/QUOTE]

Tätäkin on mietitty mutta mietityt etunimet passaa yhtä hyvin kummankin sukunimeen,ovat sellaisia aika mauttomia ja hajuttomia perus suomalaisia sukunimiä.

Meidän lapsilla on mun sukunimi, joka on todella harvinainen. Ja olisin kyllä halunnut lapset omalle nimelleni vaikka se ei olisikaan harvinainen - minähän heidät olen kantanut, synnyttänyt ja imettänyt, alussa hoitanutkin pääsääntöisesti. Mies harkitsi hetken että olisi myös vaihtanut nimensä, mutta piti kuitenkin omansa kun mentiin naimisiin.

[QUOTE="hapsu";30334501]Meillä tämä keskustelu käytiin puoli vuotta ennen naimisiinmenoa. Minä sanoin miehelleni, että haluan pitää sukunimeni ja jos joskus lapsia saadaan haluan heille minun sukunimeni. Itselläni on iso ja läheinen suku ja pidän sukunimestäni, kun taas miehen suku on aika etäinen ja en nimestäkään oikein pitänyt. Mies sitten vaihtoi sukunimen naimisiin mennessämme, mistä saimmekin sitten anopin ja apen vihat niskoillemme.. Mutta ei voi mitään :D[/QUOTE]

Meillä tämä keskustelu käytiin samoilla sanoilla muistaakseni 6 vuotta sitten:DTuo sukuasiakin pitää meidän kohdalla paikkansa,minun vanhempani ja koko lähisukuni ovat aktiivisesti mukana lasten ja meidöän elämässä,miehen vanhempien ja yhden veljen olen tavannut muutamia kertoja vuosien aikana,siinä kaikki.Nämä isovanhemmat eivät hoida miehen lasta koskaan,max 1 päivän vuodessa hyvin nihkeästi jos pakottava tilanne ja anoppia en ole edes tavannut koko raskausaikana,saati että olisi onnitellut meitä tai haluaisi jotenkin osallistua.Kyllä minäkin mieluummin"liittäisin lapsen" tähän puoleen hänen suvustaan joka oikeasti on elämässä mukana.

Yksi vaihtoehto olisi muuttaa myös miehen sukunimi sinun nimellesi. Tosin miehesi ei välttämättä suostu tähän mutta oletteko ottaneet asiaa edes esiin. Itse puollan että lapselle tulee sama sukunimi kuin muilla taloudessa asuvilla lapsilla.

Sitten on vielä vaihtoehto jossa muutatte kaikki nimenne miehen nimelle. Tai otatte täysin uuden sukunimen. Tämä taas tuntuu sinulla olevan ehdoton ei.

Teillä taitaa olla kaksi joustamatonta eikä se ole hyväksi parisuhteessa.

Viimeksi muokattu:
Yksi vaihtoehto olisi muuttaa myös miehen sukunimi sinun nimellesi. Tosin miehesi ei välttämättä suostu tähän mutta oletteko ottaneet asiaa edes esiin. Itse puollan että lapselle tulee sama sukunimi kuin muilla taloudessa asuvilla lapsilla.

Sitten on vielä vaihtoehto jossa muutatte kaikki nimenne miehen nimelle. Tai otatte täysin uuden sukunimen. Tämä taas tuntuu sinulla olevan ehdoton ei.

On tätäkin pohdittu,mutta miehellä syy oman nimen pitämiseen on pitkälle sama kuin minulla:kummankaan meidän vanhempien lasten toinen vanhempi ei anna lupaa muuttaa lapsen/lasten nimeä uuden kumppanin nimeksi ja tavallaan myös ymmärrän sen.Eli ilmeisesti jompikumpi/molemmat ottavat sitten yhdistelmänimen mikä ratkaisee kyllä meidän vanhempien kohdalla mahdollisen yhteisen sukunimen kysymyksen avioliitossa. Tai sitten pysytään alkuperäisessä ja molemmat pitävät omansa,siitä meillä ei ole mitään kiistaa vaan sekin ratkaisu ok.

En minä nyt näe että tämä olisi mikään maailmanloppu tai sopuratkaisuun ei päästäisi,tai olisi millään lailla pahaksi parisuhteellemme eikä mieskään mielestäni niin ajattele,lähinnä nyt kyselin miten muilla asia on ratkaistu että löytyisi niitä näkökulmia ja tässä on vielä aikaa puhua ja miettiä:)Ei se lapsen nimi kuitenkaan se tärkein asia ole vaikka keskustelua herättääkin.

Mä en ymmärrä tuota jatkuvaa sukunimien venkslaamista - lapset on olleet yhdellä nimellä koko ikänsä, ja sitten pitäis äidin/isän uuden puolison takia muuttaa ne. En tajua. Kaikkien kannalta helpoin vaihtoehto AP:n tapauksessa ois laittaa uuskin lapsi samalle nimelle kuin olemassaolevat.

Yhteistyössä