A
"aloittaja"
Vieras
[QUOTE="vieras";26718902]Se tulee mieleen, että pahiten lasta vammauttaa, jos häntä koko ajan tarkkaillaan kuin jotakin ongelmaista ja yritetään "korjata" ja kehutaan onnistumisia koko ajan eli ylipäätään kiinnitetään patologisen paljon huomiota siihen miten toimii. Kirjoitin entiseenkin ketjuun saman, että sosiaalisesti kyvykkäillä ihmisillä, olivat nämä ujompia tai puheliaampia, on se ominaisuus, että eivät tarkkaile käytöstään koko ajan ja hyväksyvät sen, että voivat "mokata" tai eivät aina huomioi toisia ym. ja se kuuluu normaaliin kanssakäymiseen. Ihmisten väliset suhteet eivät ole suorittamista. Kyttäämällä lastasi varmistat sen, että hänestä tulee sellainen, jolle ihmissuhteet ovat suorittamista ja häpeän ja epäonnistumisen täyttämää. Anna olla. Lapsesi on sinusta erillinen ihminen ja saa myös epäonnistua ja toimia ihan niin kuin oma luonne sanoo, eikä sinulla ole siihen nokan koputtamista. Hänestä tulee silti ehkä ujo aikuinen, mutta myös normaali, jos häntä ei yritetä "parantaa". Jos sinulla tulee häpeän tunne, kun lapsi epäonnistuu, niin kannattaa miettiä mistä se johtuu. Yleensä siihen on selvä syy omassa lapsuudenkokemuksissa.[/QUOTE]
Kiitos viisaista sanoistasi!
Tässä oli minulle myös paljon ajattelemisen aihetta. Ehkä on tosiaankin MINUN syytä RELATA ja lopettaa ainainen KYTTÄÄMINEN ja ASIOIDEN VATVOMINEN!! Ja olla vaan normaalisti eikä kiinnittää huomiota jokaiseen liikkeeseen. Ajattelin tänään itsekin sitä, että ei ole reilua kytätä toisen käytöstä noin kamalasti, eihän meidän muidenkaan käytöstä näin syynätä.
Kiitos!
Kiitos viisaista sanoistasi!
Tässä oli minulle myös paljon ajattelemisen aihetta. Ehkä on tosiaankin MINUN syytä RELATA ja lopettaa ainainen KYTTÄÄMINEN ja ASIOIDEN VATVOMINEN!! Ja olla vaan normaalisti eikä kiinnittää huomiota jokaiseen liikkeeseen. Ajattelin tänään itsekin sitä, että ei ole reilua kytätä toisen käytöstä noin kamalasti, eihän meidän muidenkaan käytöstä näin syynätä.
Kiitos!