Erityislapsen rankaisu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="viera";29227720]Juu on ap:n lapsella materiaalia mitä aikuisena terapiassa työstää....[/QUOTE]

Tuskin normaalia enempää. Olen sekä lapsen itsensä että kavereidensa mielestä reilu äiti. (Kaverit siis sanoneet että olen heidän mielestä kiva, rauhallinen ja reilu äiti. Olen siis käsitellyt heidän kanssaan joitain keskinäisiä skismojansa.)

En ole täydellinen mutta tuota yhtä kieltämistä en pidä virheenä.
 
Meillä ei ole erityislasta joten olen jäävi sanomaan. Sen sijaan fiksu 6-wee on. Ja tälle kesää peruin yhden kivan päiväreissun hänen käytöksensä takia. Monta kertaa olin varoittanut ettei reissu toteudu jos sama peli jatkuu ja kun se jatkui niin toteutin uhkauksen.
On se kumma kun nykyään ei lasta saa mitenkään rangaista! Kyllä tuollainen 6-vuotias jo tajuaa syy-seuraus-selityksen kun vaikeammatkin asiat ovat selvää kuin pläkki.
Fyysistä kuritusta en kannata mutta kyllä kivojen asioiden ja etujen menetys on hyvä keino muistuttaa kuka määrää ja missä menee raja.
Eipä ole sen jälkeen tarvinnut samasta käytösongelmasta vääntää. Ja lapsi tietää että ikävistä teoista joutuu vastuuseen.
Tunsin myötätuntoa lasta kohtaan kun hän ei päässyt retkelle mukaan mutta toisaalta koin kyllä tekeväni lapselle tärkeän kasvatuksellisen toimen. Ei tuntunut traumoja jäävän. Reissu meni ohi suun mutta sen syystä keskusteltiin ja lapsen kanssa vietettiin muuten aivan normaali päivä hänelle huomiota antaen. Ei oltu vihaisia vaan rauhallisesti todettiin ettei reissu nyt toteudu, seuraavalla kerralla katsotaan millainen käytös on ja sitten pääsee, ja on päässyt.
Lapsi oli apea aamusta mutta iloinen oma itsensä lopun aikaa ja muistaa kyllä että äitin ja isän sana on se mitä kannattaa kuunnella.
Olenpa sitten mikä tahansa natsi mutta uskon että kunnollisia ihmisiä kasvatamme.

Sama täällä. Mäkin tunsin kyllä myötätuntoa, mutta pakko on jotenkin näyttää, että hän ei pyöritä porukkaa vaan me aikuiset.

Muistaakseni meilläkin oli ihan kiva normipäivä sen jälkeen, eli uimista jne. Ja otti opikseen eli ihan kiltisti nukkumaan kun sanotaan, että nyt pitää nukkua, lentokone lähtee varhain aamulla.
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
[QUOTE="aapee";29227691]Ei ole, enkä kalastele. Enkä ole edes mikään natsi.

Mietin vaan että onko todella niin, että mikään ei auta, edes hyvän käytöksen välitön palkitseminen.[/QUOTE]

no on todellakin niin! jos sä saat sun tavislapsen toimii jollain tietyllä tapaa niin sama ei päde kaikkiin lapsiin. oikeesti onko vaikea tajuta!

harmi ettei perheklubia enään ole.

ps.oon aikanaan kuullut perheneuvolasta kaikki samat jutut mitä itsekkin olin tajunnut tehdä ja sielläkin täti sitten vaan totesi ettei hänellä ole yhtään sen enempää antaa.


tottakai noilla palkintosysteemeillä saa jotain pientä aikaiseksi.. ajan kanssa. mutta ei ole sellaista taikasauvaa millä hommat muuttuis helpoksi ja toimisi kuin taika-iskusta
 
Mulla on hyvin sinnikäs, itsepäinen ja voimakastahtoinen lapsi. Siksi häntä ei oikein voi päästää pomon asemaan, hän kyllä ottaa sen, ja siinä sitä sitten ollaan. Siksi mun metodi voi vaikuttaa natsimeiningiltä. Mutta oikeasti se on vain se, millä varmistetaan, että hän on se lapsi ja pääsääntöisesti tottelee, ja me vanhemmat ne jotka päättävät.

Ei kaikki maailman asiat, esim. vaatteet annan valita kunhan mennään vuodenajan ja säätilan mukaan. Mutta nukkumaanmenoja ym. hän ei päätä, vaan meillä on se päätä'ntävalta valita niin, että se on hyväksi hänelle.
 
no mä nyt tietty VASTASIN ENEMMÄN OMAN LAPSEN puolesta ja lähinnä adhd lapsia ajatellen(ne joilla impulsiivisuus on iso ongelma),mutta näitä erityislapsiakin on erilaisia, osa on haastavampia kuin toiset...
joillekkin tepsii jo se että on kuvakortit ja struktuuri ja opetellaan vaikka tukiviittomia. jotkut erityislapset ovat sellaisia että tarvitsevat kyllä aikuista paljon,mutta käytös ei välttämätä ole poikkeavaa(lievästi kehitys vammaiset joilla ei ole muuta ongelmaa).

aspergereilla on eri ongelmat ku mitä adhd tuottaa... sitten on nää adhd:n liitännäiset oma juttunsa.

mulla on vaan kokemusta lapsesta joka on päiväkodinjohtajan 20vuotisen työuran haastavin lapsi, että en tiiä sitten millasia muut erityislapset on.


sit on toi yks normi lapsonen tossa,itsepäinen ja omaehtoinen,mutta ah niin helppo! on mulla kaveri jolla on sellainen lapsi kuin tämä mun helppo lapsi, kaveri pitää sitä lasta vaikeana koska hänen esikoinen ei oo koskaan väittänyt vastaan missään.

niin se on aika suhteellista.mutta mä oon tyytyväinen siitä että olen saanut kulkea silmiä avaavan matkan! kiitos rakkaalle erityislapselleni,minä pärjään vaikka kymmenen samanlaista annettais hoitooni. moni mu uei pärjäisi edes yhden kanss
 
Ap on kyllä nyt niin pihalla kuin vaan voi olla. Tavis haastava lapsi ei todellakaan ole samanlainen kuin lapsi jolla on neurologinenSAIRAUS. Asseja, ja adhd lapsia on hyvin erilaisia. Mutta rangaistukset eivät todellakaan ole se millä lasta jolla on sairaus saadaan käyttäytymään normien mukaan.
Onnittele vaan itseäsi natsikasvatusmenetelmiesi toimivuudesta ja lopeta asioihin puuttuminen mihin sinulla ei ihan selkeästi rahkeet riitä - ei empatia sen enempää kuin älykään.
 
[QUOTE="viera";29228016]Ap on kyllä nyt niin pihalla kuin vaan voi olla. Tavis haastava lapsi ei todellakaan ole samanlainen kuin lapsi jolla on neurologinenSAIRAUS. Asseja, ja adhd lapsia on hyvin erilaisia. Mutta rangaistukset eivät todellakaan ole se millä lasta jolla on sairaus saadaan käyttäytymään normien mukaan.
Onnittele vaan itseäsi natsikasvatusmenetelmiesi toimivuudesta ja lopeta asioihin puuttuminen mihin sinulla ei ihan selkeästi rahkeet riitä - ei empatia sen enempää kuin älykään.[/QUOTE]

En pidä niitä sairauksina, vaan ne ovat keskushermoston kehityshäiriöitä.
 
[QUOTE="aapee";29228033]En pidä niitä sairauksina, vaan ne ovat keskushermoston kehityshäiriöitä.[/QUOTE]

Sillä taas ei ole mitään merkitystä pidätkö sinä niitä sairautena vai et :kieh:
 
[QUOTE="viera";29228042]Sillä taas ei ole mitään merkitystä pidätkö sinä niitä sairautena vai et :kieh:[/QUOTE]

Ei se ole mikään minun keksintöni.

Samaahan Downien vanhemmat sanovat, kun monet tavisäidit selittävät lapsilleen. että N on silleen sairas, että jne... Että N on sairas, jos hänellä on vaikka flunssa, mutta ei sen takia että on Down.
 

Yhteistyössä