ero ja eteenpäin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Milla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Milla

Vieras
Hei!
Kirjoitin tänne vastikään otsakkeella Kriisi, tarvitsen yhä apuanne. Kai eniten haluan vain kertoa, miksi olen päättänyt erota ja kuulla kommenttinne siihen - ja kertokaa, miten pääsen eteenpäin. Ja miten pysyn vahvana.

Okei, tässä on tarinamme kokonaisuudessaan, pahoittelen pientä sekavuutta.

Tapasimme netin kautta, molemmat olemme n. kolmekymppisiä ja omasta mielestäni tunsin miehen tosi hyvin ennen seurustelupäätöstä. Päätimme aika nopeasti suhteen varsinaisen aloittamisen jälkeen muuttaa ulkomaille, koska miehellä oli hyvä duuni ja minä sain opinnot siirrettyä sinne.

Aivan aluksi olimme todella onnellisia, kunnes eräänä päivän sain puhelun miehen edelliseltä tyttöystävältä, josta minä en tiennyt mitään! Tuo nainen oli asunut miehen luona sinä aikana, kun mies piti minuun yhteyttä ja aika paljon suunnittelimme jo tapaamista jne. Olin aivan shokissa, pistin kaiken tauolle ja pidin kuulustelun miehelle kaikesta. Nainen oli asunut miehen luona ehkä 3 kk, mutta hänen tavaransa olivat yhä miehen luona ja hän oli käynyt niitä pakkaamassa meidän jo alettuamme seurustella - ja yöpyi miehen luona lapsensa kanssa. Tästä minä en tiennyt mitään, koska aluksi asuin omassa kodissani, missä tapailimme. Mies valehteli tuosta kaikesta sanomalla, ettei vastannut tuona yönä puhelimeen soittaessani, koska nukkui. Ja kun sain hänet kiinni, hän sanoi, että se johtui siitä, että lapsen piti saada nukkua rauhassa. Lopulta löysin vielä seurusteluajaltamme word-dokumentin, jonka mies oli kirjoittanut tuolle naiselle. Sen sisältö oli koukeroinen eikä mikään suora ”ohi on” kirje, se sisälsi runon ja vakuutuksen, että hän kuitenkin sydämessään aina rakastaa tuota naista, vaikkei tulevaisuutta ole. Olin aivan raivona tästä kaikesta, mutta koska mies oli oikeasti katuvainen, kielsi olleensa uskoton jne., niin päätin yrittää.

Seurasi muutaman kuukauden onni, muutimme ulkomaille ja meillä meni tosi hyvin. Sitten elämässä tapahtui myllerystä, jouduimme vaihtamaan kotia huonompaan ja miehen töissä oli tiukkoja paikkoja ja jotain aivan outoa tapahtui. Minä aloin olla kiukkuinen ja väsynyt, olin kovilla uusissa ympyröissä. Mies oli aiemminkin yrittänyt rajoittaa menoja (ei esim. baari-iltoja tyttöporukalla). Tulimme joulun viettoon Suomeen ja halusin viettää 2,5 viikon lomalla yhden illan tyttöystävieni kanssa ja yöpyä heistä parhaan luona. Tarkoituksena oli juoda viiniä, jutella ja painua yöpuulle sen jälkeen. Pitkästä aikaa. Mieheni taas kiukutteli, kun en ole keksinyt ohjelmaa joululomalle (olen egoisti ja kamala ihminen), haluaa nyt mukaan ""tyttöjeniltaan"" tai sitten olla yötä samassa kaupungissa hotellissa. Ehdotin kaikkia muita päiviä, mutta VAIN tämä päivä sopi hänelle (ei muuta ohjelmaa!). Lisäksi hän on ollut uskomattoman mustasukkainen ex-mieheni suhteen (jätin hänet 4 v. sitten enkä sen jälkeen ole pitänyt mitään yhteyttä) tyyliin: Exäsi kanssa kyllä pidit kivaa, mutta et minun. Nyt mies väittää minun olevan ilkeä ja sekopää, minusta taas on luonnollista, että omaakin elämää on.

Tässä välissä olen ollut todella väsynyt eikä seksi ole huvittanut. Jotenkin kaikki ongelmat ja jatkuva yhdessäolo on vienyt halut. Lopulta halusin vain nukkua ja päättää masta kropasta. Mies taas suuttui minulle siitä, etten halunnut hänen koskevan minua, kun olin tosi väsynyt. Pari kuukautta sitten, kun ongelmat alkoivat, mies pakotti minut puukolla repimään rikki talvitakin, jonka ex-mies oli ostanut. Istuin lattialla ja itkin ja tuhosin takkia miehen silmien edessä. Takin olin ensin tuonut Suomesta.

Olimme kesällä lomamatkalla saaristossa ja päätimme yöpyä retkeilyalueella. Mies sai päähänsä, että yksi siellä telttaileva tyyppi katseli minua, minkä jälkeen koko viikonloppu meni tuota toista väistellessä - en edes ajatellut, että hän olisi minua katsellut ja entä sitten vaikka niin olisi ollut! En ole koskaan tehnyt mitään uskottomuuteen viittaavaa.

Meillä oli hirvittävä tappelu (mies oli taas ottanut ex-mieheni esille) ja lopulta sain kuulla olevani huora. Aloin pakata tavaroita kasaan, kunnes mies heitti minut sängylle, kuristi, heitti 2 kertaa kylmää vettä päälleni, yrittäessäni paeta hän repi paitaani ja veti minut sisälle, pakotti sänkyyn ja repi vaatteet kappaleiksi ja huusi, että exäni kylla sai naida niin ja näin, mutta hän ei, piti kiinni niin etten pystynyt liikkumaan. Seuraavan päivänä olin mustelmilla ja kuristusjäljet kaulassa. Sen jälkeen mies alkoi käyttäytyä uhkaavasti ja heitellä esim. kaukosäädintä, jos halusin nukkua enkä seurustella hänen kanssaan.

Olimme kaupungilla ja mies suuttui, kun en halunnut oluelle. Hän huusi, että exäni kyllä kelpasi seuraksi, mutta hän ei, kutsui minua huoraksi ja katosi paikalta. Kyseessä oli siis suurkaupunki ja minä jäin siis yksin, keskelle kaupunkia yöllä.

Nimenomaan tuota mainitsemaasi olen kaivannut: että minuun luotettaisiin ja että juuri siksi saisin mennä. En ole enää aikoihin uskaltanut luvata mitään ilman, että kysyin ensin miehen mielipidettä. Olen oikeasti luotettava tyyppi, mutta mieheni ikäänkuin näki minut aina potentiaalisena petturina. Toinen asia on ollut pelolla hallitseminen: mies siis saattoi yhtäkkiä suuttua ja heitellä tavaroita, ja syynä oli esim. se, että minä olin kömpinyt sänkyyn puoliltaöin enkä jaksanut pitää hänelle seuraa. Lisäksi hänellä on ollut tapana suuttuessaan jättää minut yksin, joko kotona tai vaikka kävelylenkillä. On aika kamalaa, jos olemme juuri riidelleet, ja mies vain kaikkoaa kesken kaiken.

Pahinta on ollut kuitenkin se, että hän ei minuun ole luottanut ja aina suhtautui epäilevästi. Olen itsekin ajatellut, että onkohan minussa jotain tosi pahasti vialla, kun jatkuvasti olen ""mustalla listalla"".

Tähän kaikkeen lisäisin, että mies on vahdannut meilejäni (kuka kirjoittaa, montako meiliosoitetta jne.), katsettani esim. bussissa (väittää minun katselleen muita) ja miespuolisia ystäviäni.

Mies lähti ulkomaankotiimme eilen, enkä ole kuullut hänestä mitään. Minä itse häntä pyysin lähtemään. Miten pääsen eteenpäin?

Jatkat vain elämääsi ja ajattelet itseäsi, niin se menee. Itselleen pitää antaa välillä aikaa olla yksin ja rauhoittua, sitten uusi elämä tulee vähitellen itsestään. Voimia sinulle ja onnittelut ratkaisustasi. Kuulostipa kamalalta tyypiltä se miehesi, hyvä että pääsit irti ennen kuin tapahtui pahempia.

Kerron vielä lisää, koska asiat vaan tulvivat ajatuksiini nyt.

Pystyn näkemään kaksi isoa kompastuskiveä suhteessamme: ex-mieheni ja minun oma elämäni. Mieheni kyseli minulta suoraan esim. siitä, millaista elämä oli exäni kanssa. Minä kerroin aika totuudellisesti, en loukatakseni tai talloakseni toista, vaan ihan vain ollakseni rehellinen (iso virhe!). Tämä tapahtui kuitenkin siinä vaiheessa, kun kaikki meni vielä hyvin. Sitten hän käytti saamiaan tietoja minua vastaan: ""Exäsi kanssa teit niin ja näin, mikset minun kanssani"". Lopulta hän väitti, että suhteemme iso ongelma on ollut se, että minä en ole päästänyt irti exästä. Tosiasia kuitenkin oli se, että hän aina otti exäni puheisiinsa, ts. hän ei ollut päästänyt irti.

Ja minun ystäväni ja oma elämäni: mies oli mustasukkainen ystävilleni, koska muka halusin pitää heidän kanssaan kivaa, mutta en hänen. En saanut häntä mitenkään ymmärtämään, että tarvitsin kipeästi parisuhteen kriisitilanteessa läheisten ystävieni seuraa, missä voisin puhua ja ehkä pitää hauskaakin ja unohtaa hetkeksi huolet. Mies oli myös mustasukkainen opiskeluilleni, jotka veivät liikaa aikaa häneltä... Tosiasiassa rakastan opiskella ja se on ollut ainoa asia, mikä on pitänyt minut pystyssä.

Miksi miehellä on tuollainen suhtautuminen exääni? Ja ystäviini ja omaan, hänelle kuulumattomaan elämääni?

""Miksi miehellä on tuollainen suhtautuminen exääni? Ja ystäviini ja omaan, hänelle kuulumattomaan elämääni? ""

Se on hänen keinonsa käytää valtaa, alistaa ja syyllistää sinua.
Jos samaan menoon alistut, niin ei tule kuin pahenemaa.

Kokemusta on...

Tuo on varmasti totta, kyse on vallankäytöstä. Kun mietin, niin näen siinä eri tasoja - fyysinen ja psyykkinen. Nuo väkivaltaiset piirteet ovat tietysti fyysistä, mutta psyykkisesti mies käytti valtaa monella eri tapaa. Hän saattoi olla raivoissaan ja puhumatta, heittää lasin rikki tiskialtaaseen tai kaukosäätimellä televisiopöytää jne. saadakseen kai minut pelkäämään. Eli hallitsi kodin ilmapiiriä vihallaan ja puhumattomuudellaan ja anteeksiantamattomuudellaan. Ja yksi tapa oli sitten kääntää kaikki minun syykseni, ottaa esille ""syntilistani"" jne. Toisaalta mies oli hirmuisen järkyttynyt väkivaltaisen käytöksensä takia, valmis hakemaan apua jne. Kunnes taas jotain tapahtui.

Lopulta minulla oli sellainen tunne, että olisi pitänyt pyytää anteeksi edellistä suhdettani. Tai koko menneisyyttäni ja kokemuksiani. Hassua tässä on se, että mies ihan viimeiseen asti väitti minun hallinneen häntä ja sanoi, että minä olen psyykkinen terroristi.

Tämä viimeinen ystävien tapaaminen oli asia, mitä en enää voinut käsittää. Tarjosin hänelle kaikkea mahdollista, mutta juuri tuona iltana hän halusi olla kanssani - monen kuukauden tauottoman yhdessäolon jatkoksi.

Jo jonkin aikaa olen kokenut oloni tukahtuneeksi. On tuntunut siltä, että koko ajan olisi pitänyt olla valmiina antamaan seksiä, miellyttämään miestä ja elää vain hänelle. Olisi pitänyt olla iloinen non-stop ja ymmärtää häntä. Olen kaivannut yksinoloa ja vapautta. Ja olen kokenut suurta syyllisyyttä siitä, etten ole jaksanut olla täydellinen.

Kiitos teille kommenteistanne.

Moi.. Muuten tilanne tuntuisi tutulta, mutta olen mies ja mustasukkainen meidän perheessä on nainen. Samoja piirteitä, mutta ei läheskään yhtä rahana kuin sinulla. Kutsuisin miestäsi psykopaatiksi niin rankalsi hänen toimintansa menee. Älykkäissä ihmisissä on se ikävä piirre, että he saavat toisen näyttämään siltä pahalta ja edesvastuuttomalta osapuolelta. En kadehdi osaasi, vaatii paljon voimavaroja ja aikaa, jotta pääset sinuksi itsesi ja elämäsi kanssa.

Ole onnellinen että pääsit eroon tuosta ihmisestä. Tuo vallanhalu ja halu rajottaa ystäväpiiriäsi on juuri noita
mielialahäiriöisten sivulla kuvattua toimintaa.. toiset käyttävät sanaa narssisti. Jkl psygologian professori kuvasi ilmiön nimellä ""Minä vaurioinen aikuinen"".
On varmaa että olet kokenut paljon sellaistakin josta et tänne ole kirjoittanut mutta usko pois juuri nuo sinun ystävyyssuhteesi auttavat kun asioita nousee mieleesi.

Tuollainen tyyppi joka kuristaa niin että jäljet tulee menee niin mieleltään pimeeksi että ei edes muista mitä on tehnyt eikä siis edes kadu. Jonain päivänä vaan se tyttöystävä ei enää herääkään.
Rakasta ystävä itseäsi sen verran että takaisin älä enää palaa hänen luo. Et óle tehnyt mitään väärää mutta nämä manipuloinnin mestarit kyllä saavat kaiken näyttämään toiselta mitä todellisuus on.

No minäkin juuri erosin tuollaisesta samanlaisesta tyypistä paripäivää sitten. Voinko arvata, se sinun ukkos vielä ottaa yhteyttä ja anelee että voisitko ottaa hänet takaisin. Tuollaisen kusipään takia kannattaa pitää päänsä, koska ihmettä ei tule koskaan tapahtumaan. Ja vaikka se ensin tekisi tuskaa niin kyllä se siitä helpottaa... Mietit vain kuinka moinen helpotus asia on itsellesi. Saat katsella ukkoja niin paljon ku lystää, eikä kukaan tule sulle siitä valittamaan. Voimia!

Ainut oikea ratkaisu olisi ollut mennä poliisille ja nostaa syyte pahoinpitelystä ja ottaa lähestymiskielto, jos menet hänen luokseen voi olla ettet enää koskaan palaa hengissä...
Näin sanoo kaiken helvetin läpikäynyt Ellu

No niin. Nyt olet purkanut sydäntäsi ja se on varmasti helpottanut sinua. Olet vielä kovasti tunnekuohun vallassa erostasi, joten tuskin ymmärrät, mitä yritän sinulle selittää nyt.Yritän kuitenkin.

Olisiko nyt korkea aika tarkastella omaa käytöstä myös parisuhteessa?

Mitkä ovat ne kriteerit, joilla valitset kumppanin itsellesi?

Millainen oli isäsi?

Millainen kumppani olet itse?

Millainen oli äitisi?

Oliko lapsuutesi turvallinen?

Oletko kokenut alle 3-vuotiaana trauman?

En puolustele miehesi käyttäytymistä. Sinulla on oikeus olla vihainen ja surullinen nyt. Tunteet tulevat aaltoilemaan aina vihasta ikävään lähipäivinä.

Nyt istu alas ja tarkastele itseäsi.

Älä hae syitä muista äläkä syyttele itseäsikään.

Istu vain ja mieti.

""Hassua tässä on se, että mies ihan viimeiseen asti väitti minun hallinneen häntä ja sanoi, että minä olen psyykkinen terroristi""

Yleensä ihmiset näkevät toisissaan ne puolet itsessään joita eivät suostu hyväksymään ja jotka hävettävät ja pelottavat itseään. Jokainen on itsensä peili. Tämä pätee myös sinuun. Eli jos haluat tietää omia 'pimeitä' puoliasi, havannoi miten suhtaudut muihin ihmisiin ja heidän kummallisuuksiinsa. Kaikilla meillä on omat taakkaamme kannettavanamme, joillakin raskaammat ja joillakin kevyemmät. Tällä miehelläsi ilmeisesti aika raskaat pimeät puolet, jotka hän peilaa sinuun ja näkee ne sinussa, vaikka ovatkin osa itseään.

Voimia sinulle Milla!

Joskus asiat on parempi jättää sikseen, kaikkea ei aina tarvitse selvittää juurta jaksain. Jos ei käytännön asioiden vuoksi ole pakko olla yhteydessä mieheen, älä ole. Älä ota yhteyttä, äläkä vastaa hänen yhteydenottoihinsa. Älä keksi tekosyitä, joiden vuoksi sinun 'pitäisi' ottaa yhteyttä!

Se mies ei ole hyväksi sinulle. Muista se, kun alat kaipaamaan häntä ja muistelet hyviä hetkiänne. Vertaa sitä olotilaa, mikä sinulla oli hänen kanssaan ja mikä on nyt, kun ei tarvitse pelätä ja varoa jokaista sanaa tai ilmettä.

Sinä pärjäät kyllä.

Nyt sitten Milla on niin, että missään tapauksessa et palaa tuon narsistin luo takaisin! Sinä olet terve aikuinen nainen ja tarvitset vierellesi kaltaisesi kumppanin, et tuollaista infantiilia. Mitä sinä haluat elämältäsi? Haluatko olla sylkykuppi ja lattiamatto? Vai haluatko elää tasapainoista ja onnellista elämää? Sinä itse määrität rajasi ja sen miten annat ihmisten, niin miesten kuin naistenkin, kohdella itseäsi. Herätys! Minkä takia itket tuollaisen valehtelevan paskan perään? Vai nautitko siitä, että saat sitten huomiota, kun ruikutat kurjuuttasi ystävillesi ja nettisaiteilla? Kovaa tekstiä, en tarkoita loukata vaan herättää, ja että tajuat vihdoin todellisuuden. Tuo mies ei tule muuttumaan, usko pois. Kokemusta on!!! Mutta on myös mahdollista löytää fiksu ihminen, jolla ei ole tarvetta hyväksikäyttää, alistaa tai pahoin pidellä millään tavoin!!! Usko minua, tiedän tasan tarkkaan. Miksi ajattelet , että et ole paremman arvoinen tai ansaitse enempää, kuin jatkuvaa sumutusta ja valheita. Intuitio kertoo sinulle aina totuuden!!! Älä koskaan vaimenna sen ääntä, vaan kuuntele sisintäsi enemmän ja enemmän joka päivä. Ole kiitollinen, että ette menneet naimisiin tai hankkineet lapsia. Sinulla on kaikki hyvin ja vuoden päästä kuka tietää missä olet ja toivon, että onnellisena. Unohda ja jatka eteenpäin siskoni. Voimia ja kaikkea hyvää sinulle jatkossa.

Olette oikeassa ja minä myös siinä, että vihelsin pelin poikki. En tunnista itseäni enää, olen ihan varjo itsestäni ja varon sanojani, käytöstäni, katsettani. Kirjoitan tälle palstalle siksi, että te annatte rehellistä palautetta. Ehkä siksikin, että olen miettinyt omaa käytöstäni ja sitä, oliko mies oikeassa väittäessään minua itsekkääksi ja hallitsevaksi.

En aio missään nimessä takaisin. Kyllä tämä kripaisee, mutta kamalampaa olisi katkeroitua. En voi elää vankilassa enkä toista miellyttääkseni.

Näissä tapauksissa on tärkeää pitää valittu linja.
Yhteydenottoja ja aneluja luultavasti tulee riittämään.
Neuvoisin suhtautumaan niihin täysin tunteettomasti.

Itsekäs pitääkin olla. Eri asia on polkeeko toisen ""alleen"".
Pahimmassa tapauksessa toinen voi viedä toiselta itsetunnon kokonaan alistamalla.

Opettele olemaan oikealla tavalla itsekäs ja varmasti itse tiedät mikä on oikein ja mikä väärin, elä sen mukaan!

pidä linjasi, älä anna ikävän sokaista pitämään yhteyttä. samat ongelmat toistuisivat. joku muu kärsiköön hänen sotkuistaan. yritä ajatella, että niin on parempi, sillä sinulle löytyy kunnollisempi mies.

PÄÄTÄ jo nyt, että vaikka mies yrittäisi pyytää sinua keskustelemaan asioista et suostu. Jos suostut siihen suostut seuraavaan juttuun jne. Älä mene noihin neutraaliltakaan kuulostaviin ehdotuksiin mukaan! PÄÄTÄ SE NYT niin ei tarvitse miettiä pitäisikö miestä kuunnella kun hän sitä yrittää. Kaikkea hyvää sinulle kultainen Kultainen Milla!

Palaan asiaan ja kiitos teille ihan heti!
Olen tehnyt päätöksen - en palaa takaisin vaikka mikä olisi. Minulla ei ole oikeastaan mitään, mutta eteenpäin olen menossa, en taaksepäin.
Olen ollut pitkästä aikaa kaupungilla tanssimassa, ostin vähän uusia vaatteita (vaikka ei olisi varaa) ja join paljon viiniä ystävättäreni luona. Oli huumaavaa olla aivan vapaa, ilman kyttäämistä ja jäytävää tunnetta, että toinen kuitenkin suuttuu. Oli ihan hassua, miten kaupungin yössä saattoi jutella kaikenlaisten ihmisten - myös vastakkaisen sukupuolen edustajien - kanssa ilman MITÄÄN huolta tai pelkoa.
Oikeastaan on paljon helpompaa olla yksin, olen hirveän elossa ja pitkästä aikaa oudolla tapaa vapautunut. En hemmetti sentään palaa takaisin!

Yhteistyössä