Ero ja miehellä uniapnea

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nyt harmaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nyt harmaana"

Vieras
Kyselisin olisiko kenelläkään muulla samaa ongelmaa?

Alkaa olemaan aika selvää että ero on edessä.
Yhteinen lapsemme on 2,5v, ja miehellä uniapnea. Ei herää, jos lapsi yöllä itkeskelee ,ja nukahtaa sohvalle, jos menee siihen makoilemaan. Tällä hetkellä tekee omalla grilillään töitä ja herää jo 03.20 ja ei mene ajoissa nukkumaan, tämäkin pahentaa tuota nukahtelua.

Mies haluaisi erotessa ottaa lasta jokatoinen vkl tai viikko-viikko systeemillä.
Itse en halua suostua kumpaankaan, tuon uniapnean ja senkin vuoksi että mies ei ole oikeastaan koskaan nytkään vapaaehtoisesti lapsen kanssa, ei ole esim koskaan nukuttanut lasta. Hänellä myös hälläväliä asenne joka asiaan, ja ei välitä laittaa itselleen ollenkaan turvavyötä autolla ajaessa, eikä laittaa lapsen turvavyötä kunnolla.

Onko kellään kokemusta uniapnea isästä, oletteko antaneet lapset yön yli isälleen? Onko oikeus myöntänyt yöpymisen, jos on oikeuteen asti menty?

Huolestuttaa todella tämä..

Mitenköhän uniapnea liittyy tähän? Ei se aiheuta nukahtelua tai sitä ettei yöllä jokaiseen rapsashdukseen herää.
Ja jos isä ei käytä turvavyötä niin se tuskin riittää syyksi ettei anna tavata lastaan.

Tarkoitus ei ole kieltää tapaamisia, olen ehdottanut että tapaisi päiväsaikaan, esim kaksi-kolme kertaa viikossa.
Tämän miehen tapauksessa uniapnea on aiheuttanut nukahtelua esim kun pitäisi olla lapsen kanssa ja makaa sohvalla, ei silloin kun kun aktiivisesti tekee jotain . Huolestuttaa sekin ettei heräisi jos olisi lapsen kanssa yksin ja tyttö heräisi yöllä puuhailemaan.
Siitä turvavyöasiasta mainitsin, kun kerroin esimerkin välinpitämättömyydestä.

Äijä on välinpitämätön kertomasi mukaan kyllä. Uniapnea on huolista pienin siinä vaiheessa, jos miekkonen ei koskaan laita lastaan nukkumaan tai ole hänen kanssaan.

Eiköhän se ongelma siis ole aivan muualla kuin uniapneassa =)

Miten ajattelit miehen selviävän lapsen kanssa ylipäätään, jos sinä itse olisit poissa pelistä? Pakkohan se vaan on pärjätä, kun lapsi kerran on ja pysyy.

Äijä on välinpitämätön kertomasi mukaan kyllä. Uniapnea on huolista pienin siinä vaiheessa, jos miekkonen ei koskaan laita lastaan nukkumaan tai ole hänen kanssaan.

Eiköhän se ongelma siis ole aivan muualla kuin uniapneassa =)

Miten ajattelit miehen selviävän lapsen kanssa ylipäätään, jos sinä itse olisit poissa pelistä? Pakkohan se vaan on pärjätä, kun lapsi kerran on ja pysyy.

Vai onko niin että äiti on taas tehnyt itsestän "korvaamattoman" eikä ole antanut isän osallistua muutamaan vuoteen mihinkään lapsen hoitoon. Isä voi huoletta nukkua yönsä ja vaikka torkkua sohvalla ilman että tarvitsee välittää lapsen tarpeista kun äiti ne kuitenkin hoitaa.

Mitenköhän uniapnea liittyy tähän? Ei se aiheuta nukahtelua tai sitä ettei yöllä jokaiseen rapsashdukseen herää.
Ja jos isä ei käytä turvavyötä niin se tuskin riittää syyksi ettei anna tavata lastaan.

Kyllä se vaan VOI liittyä.. Mun äidillä oli uniapnea ja ennen kurkun avarrusleikkausta hän oli kyllä aika vaaratekijä. Saattoi nuokkua ratissa, nukahti heti kun vähänkään istahti johonkin(vaikka julkisella paikalla kahvilassa), ei herännyt yöllä edes siihen että oli lähemmäs minuutin hengittämättä, putosi sängystä jne.. En olis hänelle kyllä mitään vastuuta lapsista(tai kauheesti mistään muustakaan) antanut siihen aikaan, että sikäli ymmärrän kyllä aloittajan huolen..
Ukon uniapnea hoitoon, on hengenvaarallinen sairaus jo sinänsä, tutkimusten mukaan jopa 7kertaistaa riskin joutua liikenneonnettomuuten. Lasten tapaamisoikeuteen tuo tuskin kyllä virallisesti vaikuttaa.

Vai onko niin että äiti on taas tehnyt itsestän "korvaamattoman" eikä ole antanut isän osallistua muutamaan vuoteen mihinkään lapsen hoitoon. Isä voi huoletta nukkua yönsä ja vaikka torkkua sohvalla ilman että tarvitsee välittää lapsen tarpeista kun äiti ne kuitenkin hoitaa.

Ei kyllä ole kyse tässä tapauksessa tuosta.. itseasiassa ihan kirjanmellisesti rukoilin miestä osallistumaan lapsen hoitoon ja kasvatukseen jo vuosi sitten, kun olin ihan lopussa, kun olin hoitanut lasta 99% yksin.. Ei ollut juuri vaikutusta.
Tämä mies 44v ja halusi kovasti lasta.

Ja tosiaan, sehän olisi minun etuni että isä voisi ottaa lastaan sen jokatoinen vkl, saisin itsekki levätä.
Mutta pelottaa lapsen puolesta..
Miehellä on kyllä kone yöllä apnean vuoksi, mutta ei auta em ongelmissa. Voi tietysti johtua myös sittä että ei nuku tarpeeksi, omasta mielestä kyllä nukkuu.

Isä voi huoletta nukkua yönsä ja vaikka torkkua sohvalla ilman että tarvitsee välittää lapsen tarpeista kun äiti ne kuitenkin hoitaa.

Kuulostaa kyllä siltä, että sä et tiedä uniapneasta mitään. Noi boldatut kohdat nimittäin ei oo semmosia kuvauksia, joita uniapneaa sairastavan läheinen käyttäis toisen pakonomasesta nukahtelusta ja muista sairauden oireista. Ne ei oo mitään lepposaa torkkumista sohvalla, tai normaaleja sikeitä yöunia.

Viimeksi muokattu:
Jos holtittomasti nukahtelee, se kyllä menee jo narkolepsian puolelle.
Ei mun mies nukahtele tahattomasti jos istuu sohvalla.

Jos menee pötköttämään sohvalle niin juu nukahtaa, mutta niin nukahdan minäkin.

Herää yöllä lapsen rätinöihin, vaikka sillä olisi maski nenällään.

Ja mun miehellä on paha uniapnea.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;26138188:
Jos holtittomasti nukahtelee, se kyllä menee jo narkolepsian puolelle.
Ei mun mies nukahtele tahattomasti jos istuu sohvalla.

Jos menee pötköttämään sohvalle niin juu nukahtaa, mutta niin nukahdan minäkin.

Herää yöllä lapsen rätinöihin, vaikka sillä olisi maski nenällään.

Ja mun miehellä on paha uniapnea.

Ei nukahtele holtittomasti. Ongelmana on lähinnä ettei herää "millään".
Nukahtelee sikeesti, kun menee pitkälleen, oli sitten kellonaika mikä hyvänsä.
Huolestuttaa tosiaan se, että jos ottaa lapsen vkl:ksi, aivan varmasti oikaisee jossain vaiheessa (muulloin kuin yöllä) ja mitä lapsi tekee silloin..
Lisäksi tosiaan huoleton joka asiassa, jättää esin teräviä puukkoja pesuaineita ja lääkkeitä lapsen ottoetäisyydelle.

Uniapnea ei ole narkolepsia tai siihen verrattavissa. Jos tiedetään, että uniapnea on, kait sitä hoidetaankin? Jos leikkaus ei käy, ylipainekärsäletku ainakin. Ja sitten onkin päivisin paljon pirteämpi olo. Turvavöihin se ei kyllä liity...

Kun olet valinnut tehdä lapsen tämän miehen kanssa niin sen asian kanssa sitten joudut elämään. Muutakaan lasta isällä ei ole.

Päästettävä se lapsi sinne on, sitten nähdään miten pärjäävät.

Olen uniapneaa sairastava äiti. Herään yöllä jos lapsi itkee, pysyn hereillä päiväsaikaan, liikenteessä ja kotisohvalla. Hoidan lasta 99% itse vaikka mies onkin, eikä sillä mitää sairauksia. Sen lisäksi käyn töissä, huolehdin usein myös miehen asioista. Itse olen tilanteeni järjestänyt, en luota siihen että joku muu "osaisi" huolehtia niistä asioista, tai ainaki tykkään siitä että langat on mun käsissä. Ja tähän mihinkään ei uniapnea vaikuta. Perusvelttous luonnevikana on ehkä oleellisempi kysynys sun kohdalla. Lapsella on oikeus isäänsä ja toisinpäin. Itse olisin huolissani siitä ettei miehesi saama hoito ole riittävää.

Alkuperäinen kirjoittaja ajattelennäin;26146468:
Kun olet valinnut tehdä lapsen tämän miehen kanssa niin sen asian kanssa sitten joudut elämään. Muutakaan lasta isällä ei ole.

Päästettävä se lapsi sinne on, sitten nähdään miten pärjäävät.

Siis piti tietty sanoa että muutakaan isää lapsella ei ole.

(vähä meni väärinpäites)