Eronneet, jotka asuitte perheenä omistusasunnossa...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mielen päällä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mielen päällä

Vieras
Te, jotka olette eronneet avioliitosta ja asuitte perheenä omistusasunnossa niin miten menettelitte, kun ero tuli? Kumpi muutti pois yhteisestä asunnosta vai asuitteko vielä niin kauan yhdessä, että talo saatiin myytyä? Jos muutit pois niin montako lasta teillä oli? Muutitko omaan-, vuokra- tai asumisoikeusasuntoon yms? Miten sait kustannettua asumiskulut, jos yhteinen talo oli vielä myymättä? Muuttivatko lapset mukanasi?

Tämmösiä kevyitä mielen päällä näin pakkaspäivän kunniaksi.... Meillä OKT ja kolme lasta ja ero ollut viimeisen parin vuoden aikana aika usein mielessä. Mietin vain, että miten onnistuisi erota ja muutta pois rahallisesti lähinnä? Mies alkaisi luultavasti tosi hankalaksi erotilanteessa ja taloasian kanssa olisin lievästi sanottuna k*sessa hänen kanssaan.... Mutta onko pakko olla yhdessä jos ei halua :/
 
Meillä ex-mies muutti ensin pois. Minä lapsien kanssa, kun saatiin asunto myytyä ja löysin uuden asunnon itselleni.

Paska tilanne, jos jompi kumpi heittäytyy hankalaksi. Siinä voi mennä sitten aikaa taistellessa, jos toinen ei esim. suostu myymään taloa, kummallakaan ei ole rahaa lunastaa taloa itselleen tai hinnasta ei päästä yksimielisyyteen.
 
Kolme lasta ja ero, minä muutin kahden kanssa vuokralle lähemmäs työpaikkaa, esikoinen jäi isälle kotitaloon asumaan (kävi koulua, pienemmät ei vielä käyneet silloin).

Siihen asti kun talo myytiin elin ihan normaalisti lasten kanssa palkkatuloilla ja lapsilisillä ja talosta saamani rahat sijoitin omaan asuntoon, jonka ostin puolen vuoden kuluttua erosta.
 
Kiitos vastauksista! Minkä kokiseen asuntoon muutitte ja paljonko oli asumiskulut? Oliko talo pelkillä koroilla tuon ajan, kun sitä myyntiin-ei siis lainanlyhennyksiä kk:ssa?
 
Meillä sama tilanne kuin sinulla. Asuttiin omassa isossa omakotitalossa ja erottiin kesällä. Meillä kolme alle kouluikäistä lasta. Laitettiin talo myyntiin syksyllä. Aloin samalla katsella itselleni ja lapsille uutta kotia joka löytyikin pian. Muutettiin marraskuussa asumisoikeusasuntoon koko porukka. Miehen tavaroita ei tähän tosin enää tuotu vaikka mies muuttikin mukana. Tammikuussa mies muutti pois. Talo saatiin myytyä viime viikolla =) Nyt on asiat kohdillaan.

Niin ja muutimme pois omakotitalosta jo syksyllä kun minä en olisi enää kestänyt sitä paikallaan junnaavaa tilannetta. Eikä kummallakaan ollut mahdollisuutta jäädä siihen taloon yksin asumaan. Tiukkaa teki rahan kanssa tuo väliaika mutta selvittiin jotenkuten.

Ja vastaus kysymykseesi; ei todellakaan ole pakko olla yhdessä jos se ei hyvältä tunnu.
 
Lisään vielä... Talosta maksettiin pelkkiä korkoja sen myyntiajan ja nyt asun lasten kanssa vajaa sata neliöisessä rivarineliössä. Hyvin mahdutaan ja olen onnellisempi kuin vuuuuuosiin :)
 
  • Tykkää
Reactions: kattimarri
Me lyhensimme koko ajan lainaa siihen asti kun saimme asunnon myytyä. Sen jälkeen ostin itselleni ja kahdelle lapselle rivitalokolmion. Exä muutti suoraan nykyisen vaimonsa kanssa asumaan. Omistusasunnossa hekin asuvat, mutta omistussuhteista en tiedä mitään.
 
[QUOTE="Ria";25569706]Minä jäin asumaan tytön 7v kanssa. Lunastin miehen puolikkaan itselleni, koska koulu oli niin lähellä. Kolmiossa asutaan edelleen.[/QUOTE]

Maksoin miehen puolikkaan myymilläni pörssiosakkeilla.
 

Yhteistyössä