H
"Heivaan"
Vieras
Mä en tiedä mistään mitään, koska mulla on vain yksi lapsi, ja hän on aloittajan lasta nuorempi. Mutta itsekin olen persoonana varsin monisanainen, neuvotteleva ja kompromissihakuinen, ja usein varmasti juttuni ovat vähän turhan korkealentoisia lapselle, jonka kieli ei ole vielä kovinkaan kehittynyt.
Koen kuitenkin, ettei minun pidä vastoin omaa luonnettani ottaa mitään "nyt suu poikki" -kasvattajan roolia. Se jos jokin väsyttäisi, jos minun täytyisi olla oman lapseni seurassa jotakin muuta kuin oma itseni. Joten näin mennään, minä lörpöttelen ummet ja lammet ja annan aika paljon periksikin, mutta pidän parhaani mukaan kiinni rutiineista ja isoista linjoista.
Oma kokemukseni taaperoikäisen kanssa on, että hän jää aika usein jonkinlaiseen silmukkaan, josta hän ei omin avuin pääse eteenpäin. Tätä tapahtuu varsinkin valinta- tai siirtymätilanteissa, etenkin kun lapsen vireystila ei ole paras mahdollinen. Silloin täytyy suunnata lapsen ajattelu jotenkin eteenpäin, seuraavaan vaiheeseen tai tilanteeseen. Joskus riittää pelkkä ovela kysymys tai ehdotus. Joskus teen päätöksen lapsen puolesta ja markkinoin sen hänelle iloisesti ja reippaasti. Toisinaan, kun turhautuminen menee pikku itkun puolelle, auttaa pelkästään kun lausun lapsen äänen erityisen matalasti ja painokkaasti - hän jotenkin pääsee eroon omasta noidankehästään. Toisinaan jos vollotuksessa on teatterin makua, ryhdyn hyräilemään ja puuhailemaan omiani. Ja aitoon hätään reagoin aina sylillä. Näin mennään, ja varmasti homma vaikeutuu lapsen kasvaessa. Mutta onhan tässä hoitovapaalla aikaa näitä keinoja miettiä.
Koen kuitenkin, ettei minun pidä vastoin omaa luonnettani ottaa mitään "nyt suu poikki" -kasvattajan roolia. Se jos jokin väsyttäisi, jos minun täytyisi olla oman lapseni seurassa jotakin muuta kuin oma itseni. Joten näin mennään, minä lörpöttelen ummet ja lammet ja annan aika paljon periksikin, mutta pidän parhaani mukaan kiinni rutiineista ja isoista linjoista.
Oma kokemukseni taaperoikäisen kanssa on, että hän jää aika usein jonkinlaiseen silmukkaan, josta hän ei omin avuin pääse eteenpäin. Tätä tapahtuu varsinkin valinta- tai siirtymätilanteissa, etenkin kun lapsen vireystila ei ole paras mahdollinen. Silloin täytyy suunnata lapsen ajattelu jotenkin eteenpäin, seuraavaan vaiheeseen tai tilanteeseen. Joskus riittää pelkkä ovela kysymys tai ehdotus. Joskus teen päätöksen lapsen puolesta ja markkinoin sen hänelle iloisesti ja reippaasti. Toisinaan, kun turhautuminen menee pikku itkun puolelle, auttaa pelkästään kun lausun lapsen äänen erityisen matalasti ja painokkaasti - hän jotenkin pääsee eroon omasta noidankehästään. Toisinaan jos vollotuksessa on teatterin makua, ryhdyn hyräilemään ja puuhailemaan omiani. Ja aitoon hätään reagoin aina sylillä. Näin mennään, ja varmasti homma vaikeutuu lapsen kasvaessa. Mutta onhan tässä hoitovapaalla aikaa näitä keinoja miettiä.