eskarilaisen pojan leikkikavereista!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullinen

Vieras
Kadullamme on neljä 6-7vuotiasta poikaa jotka enemmän ja vähemmän leikkivät keskenään. Leikki on usein sitä että yksi jätetään ulkopuolelle ja tehdään henkistä väkivaltaa. Puutuin kovalla kädellä(en lyönyt, mutta puhuttelin) kun syksyllä huomasin että yhtä pojista syrjitään monesti peräkkäin, jolloin tilanne rauhoittui.

Nyt syrjitty on oma poikani joka itse ei asiasta valita, mutta huomaan kuinka asia häntä "koskee sisimpään". Otin asian puheeksi yhden pojan isän kanssa, mutta pojat on kuulema poikia ja siinä ne porukassa oppivat....läheisin äiti jonka kanssa olen asiasta keskustellut on yrittänyt kuulema puhua poikansa kanssa, mutta nyt paripäivää ettei aikuiset eikä lapset ole kontaktia ottanut...se vissiinkin viidakon laki vallitsee nyky yhteiskunnassa kaikkialla!!!

Poikien maailma on poikien maailma, mutta ei se niin julma ole kuin tyttöjen maailma, uskallan väittää.

Jotkut lapset tarvitsevat naapuruston ja oman ryhmän/luokan lisäksi sellaista hengenheimolaisseuraa, jota löytyy esimerkiksi harrastusten parista.

Yritä vielä jutella vanhempien kanssa - meillä samanlainen tilanne siinä mielessä, että muutaman eskari-kouluikäisen porukka, mutta ainakaan vielä ei ole ketään syrjitty. Itse haluaisin ilman muuta tietää, jos noin kävisi, ja jonkun vanhemmat asian huomaisivat. Tuo isä, jonka kanssa olit yrittänyt jutella ei ehkä vaan itsekään tiennyt, miten suhtautua. Ja toisaalta, tuon ikäisten kanssa on kyllä vanhemmista kiinni, jääkö puhuminen yritykseksi vai onnistuuko se. Toivottavasti jaksat itse olla aktiivinen, nyt ei muu taida auttaa. Ja itse olen huomannut, että monet vanhemmat ovat itse aika ujoja ottamaan asioita puheeksi, mutta kun joku toinen aloittaa, ottavat mielellään kantaa ja vievät asioita eteenpäin. Poikasi on vielä pieni ja tarvitsee äidin apua näissä asioissa - ja vastuu kiusaamisen ja syrjinnän lopettamisesta ja ehkäisemisestä on meillä kaikilla. Jaksamista!

Kiitos Aurora!

En väitä että vanhemmissa olisi täysin vikaa, mutta ihmetyttää vain kun he eivät ollenkaan katso poikien perään. Mielestäni nämä ovat vielä pieniä leikkimään pitkään itsenäisesti pihoilla,teillä ja metsissä. Meillä on tietysti myös pienempiä sisaruksia joiden vuoksi itse olen paljon ulkoilemassa ja "kyttäämässä" tilannetta!

Niin, muut vanhemmat eivät ehkä ole ihan niin perillä tilanteesta kuin sinä. Haluan uskoa, että yksikään vanhempi ei halua oman lapsensa olevan sen paremmin kiusaaja kuin kiusattukaan, siksi todella uskon ja toivon, että vanhemmat ottavat asian omakseen, jos saat heidän kanssaan siitä puhuttua. Itsellä tuo kiusaaminen ja syrjiminen on meidän ujon eskaripojan kohdalla (ja tietenkin muidenkin lasten ) niin iso pelko minulle, että itkettää kun ajatteleekin - yritetään me vanhemmat jaksaa toimia lasten parhaaksi tässä asiassa. Ei vielä tuon ikäisenä tarvitse joutua viidakon lakien mukaan kohdelluksi, olet siis täsmälleen oikealla asialla!

Yhteistyössä