Etävanhempi kiusaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Minulla on ex-puolison kanssa kaksi lasta. Erosimme n. 1,5 vuotta sitten, ja koko ajan hän on yrittänyt terrorisoida elämääni. Olemme sopineet, että hän voi tulla meille tapaamaan lapsia tai sitten ottaa heidät kotiinsa.
Tapaamiset ovat lyhytaikaisia, 2-5 tuntia/pv ja niitä on n. 1 krt/viikko, joskus enemmän, joskus vähemmän, riippuen exän halusta ja jaksamisesta.
Meillä ei ole mitään virallista sopimusta tapaamisista, koska se ei toimisi. Exä aina peruisi ja muuttaisi aikoja työnsä vaihtelevuuden takia, mutta myöskin siksi ettei häntä vain aina kiinnosta olla vanhemman roolissa. Olemme keskenämme sopineet, että kun hänellä on vapaata ja haluaa tavata lapset, niin hän soittaa minulle päivää ennen, että osaan valmistautua enkä sovi mitään muuta. Exän tyylinä on kuitenkin "Moi, tuun tunnin päästä käymään/hakemaan". Jos sitten sanon ettei käy kun on muuta, hän suuttuu ja huonona päivänä uhkaa soittaa sossuun etten minä anna hänen tavata lapsia.
Toinen ongelma on se, että ex on ennemminkin lapsille kiva kaveri, kuin isä ja kasvattaja. Hän ei osaa kieltää tai komentaa, ja sitten jos minä kiellän jotain, niin hän kumoaa sen. Lisäksi hän vain naureskelee jos vanhempi lapsi on esim tönäissyt kerhokaveria, ihan antaa siitä kehuja.
Monesti ex myös soittee "vittuilupuheluita", uhkaa tehdä sitä ja tätä ja minä olen paska akka ja minä käytän elatusapurahat itseeni yms. Hyvänä päivänä hän on oikein mukava ja juttelemme kaikenlaista. Joskus hän oikein etsimällä etsii minusta jotain valitettavaa, voi jopa tarkistaa miltä jääkaappi näyttää.

En nyt enää edes tiedä miksi tänne kirjoitin, antakaa vinkkejä miten toimisin tässä tilanteessa. Sossuun tietysti voisi mennä, mutta sieltä ei olla aiemminkaan saatu mitään ratkaisua, toinen sanoo toista ja toinen toista.

Toisaalta minusta olisi parempi jos ex ei olisi ollenkaan mukana elämässämme, hän tapaa lapsia lähinnä vain siksi että voi sitten sanoa muille olleensa lastensa kanssa. Lasten takia tuntuu pahalta, jos isä on heidän kanssaan vain siksi että on pakko. Toisaalta taas olen valmis tekemään kaikkeni, että lapsilla olisi mahdollisimman hyvät ja läheiset välit isäänsä.

Mun ex teki sitä, että kävi meillä tapaamassa lapsia. Siis vonkaamassa seksiä ja tarkistamassa onko mulla jo uus mies. Joka kerta, jos esim lähdin käymään kaupassa, pyysi tuomaan tupakkaa tms ja jos en tuonu haukku ja syytteli. Soitteli just tuntia paria ennen, että nyt mulle sopis, tuun hakeen lapset tai kattoon niitä. Jos sanoin, että meillä on muuta menoa,niin seuras haukkuminen, mun kaverit oli huoria ja niiden miehet homoja.Lopulta kyllästyin ja kielsin häneltä meille tulon. Jopas helpotti elämä!

Meillä on ollu parikin eri kirjallista sopimusta tapaamisista, mutta eihän tuo niistä kiinni pidä. Mutta helpottaa mun elämää siinä mielessä, että yhdessä ollaan sovittu, että hänen pitäisi tavata lapset esim viikonloppuisin ja ilmoittaa viimeistään keskiviikkona hakeeko. Hiljaisuus tarkoittaa, että ei hae. Näin mä en tee mitään väärää, vaikka sitten estänkin tapaamiset, joita yrittää saada muulla tavoin. Tosin nykyään näkee lapsia niin harvoin, että oon ne melkein aina saanu järjestyyn lyhyemmälläkin varotusajalla.

Kirjalliset sopimukset tapaamisista ja jos ei suostu noudattamaan, niin voi voi. Pysy lujana ja vaadi kunnioitusta! Muista, että hän ei voi puhua sinulle miten sattuu, haukkua yms. Kannattaa siis miettiä, onko lasten parempi ilman isäänsä, jos meno on todella levotonta. :/ Ota rohkeasti yhteyttä sosiaaliviranomaisiin, ennenkuin joku huolestunut tekee sen lastensuojeluilmoituksen muodossa...

Kirjalliset sopimukset tapaamisista jos suulliset eivät toimi. Hänellä on oikeus ja omasta mielestäni velvollisuuskin tavata lapsiaan säännöllisesti kuitenkin vaikka teidän välinne olisivat kuinka tulehtuneet.

Veikkaisin että elämä helpottuu ajan myötä kunhan asioista sovitaan. Ensimmäinen vuosi, pari eron jälkeen on sitä tuskallisinta aikaa jolloin saattaa ääliömäistä käytöstä esiintyä.

Kirjalliset sopimukset tapaamisista ja varaudut siihen ettei ex tule. Jos ei tule, kun on sovittu niin ei lapsia tarvitse antaa muuna aikana. Sinulla ei ole mitään velvollisuuksia vastata exän puheluihin eikä sinun pitäisikään olla Exän kanssa tekemisissä muuten kuin silloin, kun on vuoron vaihto lasten hoidossa eli ne sovitut ajat. Miksi ihmeessä lupaat exän tulla kotiisi?

Meillä asia hoidettiin niin että aina joku muu oli paikalla kun haki lapset, eli ei tarvinnut koskaan nähdä. Aluksi oli sossun kanssa sovitut soittoajat lapsille, mutta kun nekään ei toiminut ei tarvinnut soitella ollenkaan.

Ei sinun ja lasten elämän tarvitse kärsiä ailahtelevasta etävanhemmasta. Jos teillä on jo muuta menoa, te menette ja se on etävanhemmalle ikävämpi juttu. Siinä soitelkoot sossuun, sanovat vain sieltäkin että te elätte elämäänne, ettekä etävanhemman elämän mukaan.

Yhteistyössä