Ettekö te osaa tehdä muusta ruokaa kuin jauhelihasta ja makkarasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ihmettelevä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hihih";23133045]Hauska juttu :D Enpä minäkään tiennyt että ihmiset on noin välinpitämättömiä.[/QUOTE]

Minäpä tiesin. Sinäkään tuskin asut itse tekemässäsi havumajassa, käytä puun lehdistä kudottuja vaatteita ja käytä ravinnoksesi metsästä löytämiäsi luonnon antimia sekä käytä kulkuvälineenä ainoastaan omia jalkojasi. Sinäkään siis et välitä.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllästynyt ruoanlaittaja;23132941:
No tuleepa paljon lisää variaatioita, jos lisää jauheliha-makkara repertuaariin kanan.

Kumma juttu, musta kun pelkästään jauhelihasta saa monenlaista ruokaa. Tavallisten makaronilaatikon ja jauhelihakastikkeen lisäksi jauhelihakeittoa, perunasoselaatikkoa, lasagnea, lihamureketta, lihapullia, jauhelihapizzaa, lihapiirakoita, jauhelihapihvejä täytteellä tahi ilman, kaalikääryleitä, risottoa, patoja jne jne.

Meillä kuluu aika paljon jauhelihaa. Pakasteessa on reilusti hirvenjauhelihaa, kun tuo mies käy hirvimettällä. Tosin kyllä löytyy myös käristyslihaa, kokolihaa, pihvejä. Kalaa syödään liian vähän, kanaakin aika harvoin. Makkarakastike tai -keitto tehdään silloin tällöin, ehkä pari kertaa kuussa. Pääasiassa siis syödään lihaa eri muodoissa. Kasvisruokaa haluaisin tehdä enemmän, mutta en oikein osaa :ashamed: Mie tarvin tarkan ohjeen ja aikaa kun teen ekaa kertaa jotain ruokaa. Pitäs vissiin vähän googlettaa ja etsiä niitä hyviä reseptejä :)

[QUOTE="poikia3";23133140]Kumma juttu, musta kun pelkästään jauhelihasta saa monenlaista ruokaa. Tavallisten makaronilaatikon ja jauhelihakastikkeen lisäksi jauhelihakeittoa, perunasoselaatikkoa, lasagnea, lihamureketta, lihapullia, jauhelihapizzaa, lihapiirakoita, jauhelihapihvejä täytteellä tahi ilman, kaalikääryleitä, risottoa, patoja jne jne.[/QUOTE]

Juuri tätä on teidän elämä. :(

Osataan, itselleni teen usein jauhelihakastiketta taikka pyttipannua kun sitä rakastan, mutta kanaa, kalaa ja vihanneksia syödään myös joka viikko. Nakkeja popsin kylmiltään nammmm :)

Jauheliha nyt vaan sattuu olemaan sellainen tuote, josta saa lapsille kaikkein maistuvimmat ruuat mm. makaronilaatikon, murekkeen, lihapullat ja jauhelihakeiton ja valmistus on helppouden lisäksi myös NOPEAA joka on työssä käyvälle perheenäidille aika tärkeää. Makkaraa meillä syödään ehkä kerran kuussa keitonmuodossa (kesällä myös grillattuna) ja nakkeja joskus viikonloppuisin, mutta aika harvoin nykyään.

Oliskin mukavaa, jos joku "ihmettelevä" tulisi viikoksi meille tekemään muutakin kuin jauheliharuokaa, niin saisin samalla vinkkejä ruuanlaitoon. Ja ruuan pitäisi siis maistua 3v:lle ja 6v:lle ja miehelle myös valmistua puolessa tunnissa alusta alkaen. Ja kasvisruuat voi unohtaa, koska niistä lapset ja mies ei saa tarpeeksi energiaa ja pavut yms. eivät maistu.

Ootko sä ihan päästäs rajallinen? Uskomatonta potaskaa.

[QUOTE="aapee";23133169]Juuri tätä on teidän elämä. :([/QUOTE]

Ajattele, kun tuohon hienoon listaan lisää vielä täyslihasta, kanasta, kalasta ja kasviksista tehdyt ruuat, kaikkia säännöllisin väliajoin... aika monipuolista?

Sitten jos tekee vielä kaiken tuoreista raaka-aineista unohtamatta sopivia lisukkeita niin ai että, hienostihan noilla menisi :)

En ymmärrä mitä pahaa on jos tekee jauhelihasta lasagnea, risottoa jne?? :D Ei se mitään teollisuusmyrkkyä ole :D Jos pitää siitä niin sitten sitä tulee varmaan enemmän tehtyäkkin. :)
Jauheliharuokiin kyllä saa laitettua kasviksia vaikka mihin eri muunnoksiin joten ei se jauhelihan käyttäminen kamalasti asiaa muuta.

Ei kaivele, mutta se tarkotti vain sitä että te teette nakkikastiketta ja nakkikeittoa monta kertaA viikos. Kai mä nyt rivien välistä osaan lukea.

Siis ihan oikeasti. Mitä ihmettä? No, mä tarkennan: Meillä ei syödä lainkaan makkararuokia. Ei nakeista, ei grillimakkaroista, siskonmakkaroista, jauhomakkaroista tai koiranmakkaroista valmistettuja. Ainut makkaratyyppi, mitä meillä syödään on leikkelemakkara, jota tapaamme laittaa aamupalalla leivän päälle.

Sainko kaikki rivivälit kiinni?

[QUOTE="aapee";23133169]Juuri tätä on teidän elämä. :([/QUOTE]

Sinäpä sen tiedät. Katsos minä kirjoitin, että jauhelihasta voi valmistaa tuota kaikkea, en että tuo on meidän ruokavalio, mutta tästä voikin päätellä paljon lukijan älykkyydestä ja siitä, ettei ole osannut lukea aikaisempaa viestiäni. Meillä toki syödään muutakin kuin jauhelihaa, ja siitäkin tehtyjä ruokia vaihtelevasti. Mutta kerroppa mikä ihme siinä jauhelihassa on vialla? Miksei sitä saisi syödä? Ja kerro mulle ruokia, jotka valmistuu vartissa arki-iltana muista raaka-aineista kuin jauheliha, broileri ja makkara, niin heti siirryn niiden valmistukseen.

[QUOTE="poikia3";23133260]Sinäpä sen tiedät. Katsos minä kirjoitin, että jauhelihasta voi valmistaa tuota kaikkea, en että tuo on meidän ruokavalio, mutta tästä voikin päätellä paljon lukijan älykkyydestä ja siitä, ettei ole osannut lukea aikaisempaa viestiäni. Meillä toki syödään muutakin kuin jauhelihaa, ja siitäkin tehtyjä ruokia vaihtelevasti. Mutta kerroppa mikä ihme siinä jauhelihassa on vialla? Miksei sitä saisi syödä? Ja kerro mulle ruokia, jotka valmistuu vartissa arki-iltana muista raaka-aineista kuin jauheliha, broileri ja makkara, niin heti siirryn niiden valmistukseen.[/QUOTE]

Etkö sä tiedä mitä jauhelihaan laitetaan. Muutenkin, järjen köyhyyttä. Juntit on juntteja.

Jauheliha nyt vaan sattuu olemaan sellainen tuote, josta saa lapsille kaikkein maistuvimmat ruuat mm. makaronilaatikon, murekkeen, lihapullat ja jauhelihakeiton ja valmistus on helppouden lisäksi myös NOPEAA joka on työssä käyvälle perheenäidille aika tärkeää. Makkaraa meillä syödään ehkä kerran kuussa keitonmuodossa (kesällä myös grillattuna) ja nakkeja joskus viikonloppuisin, mutta aika harvoin nykyään.
.

Kokeile Hälsans Kök -tuoteperheen soijamureketta jauhelihan sijaan. Näyttää ja tuntuu suussa ihan jauhelihalle ja menee maultaankin täydestä just jossain makaronilaatikossa ja lasagnessa.

Miksikö?

Koska se on nopeampaa ruuanlaittoa. Ei tarvi jauhelihaa paistaa, ottaa vain Hälsans Kökin pakastimesta ja lisää jäisenä (tai käyttää minuutin mikrossa) ruokaan. Nopeuttaa ruuanlaittoa ja vähentää tiskiä.

[QUOTE="tööt";23133127]Minäpä tiesin. Sinäkään tuskin asut itse tekemässäsi havumajassa, käytä puun lehdistä kudottuja vaatteita ja käytä ravinnoksesi metsästä löytämiäsi luonnon antimia sekä käytä kulkuvälineenä ainoastaan omia jalkojasi. Sinäkään siis et välitä.[/QUOTE]

On eri asia välittää tuotantoeläimen hyvinvoinnista kuin ympäristöstä ylipäätään. Ja on eri asia olla kiinnostunut ruokansa alkuperästä yleensäkin kuin olla ekologinen. Äläpä sekoita kaikkia asioita samaan.

Kokeile Hälsans Kök -tuoteperheen soijamureketta jauhelihan sijaan. Näyttää ja tuntuu suussa ihan jauhelihalle ja menee maultaankin täydestä just jossain makaronilaatikossa ja lasagnessa.

Miksikö?

Koska se on nopeampaa ruuanlaittoa. Ei tarvi jauhelihaa paistaa, ottaa vain Hälsans Kökin pakastimesta ja lisää jäisenä (tai käyttää minuutin mikrossa) ruokaan. Nopeuttaa ruuanlaittoa ja vähentää tiskiä.

Soija ei koskaan ole lähelläkään jauhelihan makua.
Olin 5 vuotta kasvissyöjä ja kokeilin ties millä tavalla, kävin jopa kasvisravintolassakin kokeilemassa ja ei, soija maistuu aina läpi..

Olin 5 vuotta kasvissyöjä ja kokeilin ties millä tavalla, kävin jopa kasvisravintolassakin kokeilemassa ja ei, soija maistuu aina läpi..

En tiedä oletko kokeillut juuri tuota Hälsans Kökiä? Soija itsetehtynä maistuu aina läpi ja sellaisenaan syötynä myös hiukan nosta HK:n tuotteistakin. Mutta juuri jauhelihalaatikoissa, lasagnessa, tortilloissa jne. joissa on runsaasti muitakin makua, niin ei tasan maista.

Nimim. Useita kertoja soijamakaronilaatikkoa, lasagnea, tortilloja ja soijapulla (vrt.lihapulla) kastiketta ihmisille tarjonnut ja täydestä mennyt

Maistuu varmaan, ellei sitä osaa valmistaa. Itse olen kokannut soijasta varmaan viisi vuotta, ja sekasyöjäystävänikin ovat kehuneet sitä liharuokia paremmaksi. (Ja siis ihan vilpittömästi, ovat kyllä sanoneet elleivät jostain ole pitäneet.) Soijaa valmistaessa ei kannata turvottaa liikaa, ja kannattaa maustaa kunnolla. Mielestäni tärkeää on myös se, että soijan paistaa kunnolla rapsakaksi, eikä jätä vetiseksi.

No enpä ole ikinä tehnyt ruokaa jauhelihasta tai makkarasta, kasvissyöjä kun olen. :) Tai taidettiin me joskus yläasteen köksän tunnilla tehdä ainakin jotain lihamakaronilaatikkoa yms.

Kyllä meillä makkaraa tai nakkeja syödään(kerran 2viikossa), ja jauhelihaa varmaan kerran viikossa. Sitten syödään kanaa, kasvisruokaa, possua ja kaikista eniten kalaa(väh.3 kertaa viikossa). Ihmisten kasvisten käytöstä minäkin olen huolissani, meillä tarjoillaan jokaisella aterialla paljon vihanneksia jne. Vaaleaa vehnäpullaa meillä ei syödä, aina käytetään täysjyvää...

En osaa enkä haluakaan. Makkara on siitä hyvää, että se on paitsi suomalaista perusravintoa niin sehän on myös mitä suurimmalta osin kasvis kun siinä ei ole lihaa juuri yhtään. Ja vaikka se on kasvis, niin se ei maistu pahalta kuten muut kasvikset, vaan se on herkullista ja muhevaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hkblöö;23134075:
En osaa enkä haluakaan. Makkara on siitä hyvää, että se on paitsi suomalaista perusravintoa niin sehän on myös mitä suurimmalta osin kasvis kun siinä ei ole lihaa juuri yhtään. Ja vaikka se on kasvis, niin se ei maistu pahalta kuten muut kasvikset, vaan se on herkullista ja muhevaa.

Makkara on pahaa, yök! Ja täynnä teurausjätettä, tuplayök!

Mut jauheliha roks!

Yhteistyössä