Ex haluaa korottaa elareita, onko perusteita suuntaan tai toiseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joopa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

joopa

Vieras
Eli mies maksaa 200 euroa lapsesta. Nettotulot äidillä varmaan 1800 euron luokkaa, isällä 2600 euron luokkaa. Luonapito 10-11 pv isällä kuussa.

Äti muuttanut yhteen uuden miehen kanssa, josta syystä hoitomaksut on nousseet ja yh-korotus poistunut. Tarvis siis elareita lisää. Mutta kuuluuko lapsen isän kustantaa se, että perheen tulot nousee uuden mieskanditaatin vuoksi, jonka vuoksi myös yh-korotus poistuu?

Isä ei ole koskaan hakenut luonapitovähennystä.
Lisäksi, isä on päättänyt muuttaa samalle paikkakunnalle, missä äiti ja lapsi asuu, että on helpompi tavata lasta. Äiti vastustaa tätä ja uhkaa muuttaa heti karkuun, jos isä muuttaa samalle paikkakunnalle, vaikkakin parin kilsan päähän.
Jos aletaan elareista tappelemaan, niin olisiko isällä mahdollisuus tässä tapauksessa vedota siihen, että myös ajetut kilometrit pitää huomioida (siis lapsen haku yms), jos hän ei muutakaan äidin uhkailujen vuoksi samalle paikkakunnalle? Siis eihän sinne ole mitään järkeä muuttaa, jos äiti lapsineen muuttaa heti karkuun. Ja jos isä taas jää useamman kymmenen kilsan päähän, niin eihän se isän vika ole, ettei hän voi muuttaa lähemmäs lasta. Eikö silloin vähän kärjistäen äidin kuuluisi maksaa noi viennit ja haut?
Välit on muuten ihan ok, mutta heti uhataan elareiden nostolla ja muutolla, kun ehdotetaan jotain, mikä ei sovi äidin kuvioihin.

Käsittääkseni noi elarit on jo varsin kohtuulliset. Stakesin mukaan vain 15% elareiden maksajista maksaa yli 168 euroa elareita. Toki elarisumman vaihtamiseen tarvitaan isän allekirjoitus, mutta voiko tosiaan esim. sossu olla sitä mieltä, että korotus on tarpeen? Kun aika on jo varattu sossuun ja sossu oli puhelimessa sanonut, että voi olla että olis tarvitta nostaa elareita. Mutta eihän isän tulot nyt niiiiin hyvät ole, että pitäis 300 euroa alkaa maksamaan. Kai siinä jo maksettais exän korkokenkiäkin....

Kiista elareista alkoi siitä, että lapsi on isänsä luona kokonaisia päiviä, eikä tarvi hoitopaikkaa. Josta syystä hoitomaksu laskee noin 100 euroa kuussa. Ja äiti oli sitä mieltä että tämä säästö kuuluu hänelle, kun taas isä oli sitä mieltä että osa siitä kuuluu hänelle. Lopputulos oli se, että lasta ei ilmoiteta osapäivähoitoon, koska lapsen äiti ei halua että lapsen isä tästä rahallisesti hyötyy ja elareita lasketaan.

Kuulostaa siltä, että kannattaa hoitaa jatkossa kaikki nuo raha-asiat virallisesti sen virkamiestahon kautta, eikä yrittää keskenään sopia mitään. Silloin menee kaikki pykälien mukaan eikä kummallakaan osapuolella ole sikäli valittamista.

taas sama juttu täällä että ne on muka tuttuja/kavereita. oikeesti lähiäiti etsii perusteita sille että saisi ex-miestä kyniä lisää. törkeetä ja eikö äidin miesystävänkin kuuluisi osallistua perheen kuluihin eikä ex-miehen maksaa kaikki kulut??????

Alkuperäinen kirjoittaja myy:
Kuulostaa siltä, että kannattaa hoitaa jatkossa kaikki nuo raha-asiat virallisesti sen virkamiestahon kautta, eikä yrittää keskenään sopia mitään. Silloin menee kaikki pykälien mukaan eikä kummallakaan osapuolella ole sikäli valittamista.

juuri näin neuvoisin tekemään.

ihmeellistä että äiti on uhannut muuttaa karkuun? minkä ihmeen vuoksi? :o

Lastenvalvoja kun laskee elatussumman niin siinä ei ole mitään kiistelemistä. Kaikki tulot ja menot lasketaan ja siitä lastenvalvoja laskee sitten sen summan mikä isän kuuluu maksaa per lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja hitsi:
taas sama juttu täällä että ne on muka tuttuja/kavereita. oikeesti lähiäiti etsii perusteita sille että saisi ex-miestä kyniä lisää. törkeetä ja eikö äidin miesystävänkin kuuluisi osallistua perheen kuluihin eikä ex-miehen maksaa kaikki kulut??????

En ole lähiäiti, vaan se miehen uusi nainen. Ja mulla vaan sattuu olemaan niin tossukka mies, joka ei osaa itse ottaa asioista selvää.

^niin kuulostaa.
Mun ymmärtääkseni elatusmaksun määrää tarkistetaan jos maksajalle syntyy uusia huollettavia tai tulot muuttuvat suuntaan tai toiseen 20% tai enemmän.
Kustannukset toisen vanhemman luokse kuuluisi laittaa puoliksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
^niin kuulostaa.
Mun ymmärtääkseni elatusmaksun määrää tarkistetaan jos maksajalle syntyy uusia huollettavia tai tulot muuttuvat suuntaan tai toiseen 20% tai enemmän.

Noin se menee. Kaikki otetaan huomioon maksettavaa summaa laskettaessa. Myös se kuinka paljon isä on lasten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja nainen itsekin:

Olen tästä muutosta ennenkin täällä kirjoittanut. Eli äiti ja uusi mies ostivat talon 30 km päästä, me ajateltiin mennä perässä. Vain ja ainoastaan lapsen vuoksi. Äiti on ennenkin uhannut muuttaa kauemmas, jos häntä ei totella.

Ajateltiin että olis kätevämpää, kun lapsi menee kohta kouluun, voi itse kävellä suoraan koulusta meille jne jne. Mutta äiti tosiaan pitää ideaa erittäin huonona ja uhkaa muuttaa pois. Nyt minä ainakin mietin kuumeisesti, että uskalletaanko me muuttaa edes tuonne, jos lapsi muuttaakin heti pois. Koska ei meillä periaatteessa ole mikään hinku just tuolle paikkakunnalle. Se vaan olis lapsen kannalta paras ratkaisu.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hitsi:

En ole lähiäiti, vaan se miehen uusi nainen. Ja mulla vaan sattuu olemaan niin tossukka mies, joka ei osaa itse ottaa asioista selvää.

ota sitten itse ja hakekaa sos.täteiltä paperi että kuinka usein lapset teillä käy ja mitä ne syö ja mitä te niille ostatte,vaikka kuitit talteen. se rauhoittaa kummasti niitä lähi-ryöväreitä.

Olen tästä muutosta ennenkin täällä kirjoittanut. Eli äiti ja uusi mies ostivat talon 30 km päästä, me ajateltiin mennä perässä. Vain ja ainoastaan lapsen vuoksi. Äiti on ennenkin uhannut muuttaa kauemmas, jos häntä ei totella.

Ajateltiin että olis kätevämpää, kun lapsi menee kohta kouluun, voi itse kävellä suoraan koulusta meille jne jne. Mutta äiti tosiaan pitää ideaa erittäin huonona ja uhkaa muuttaa pois. Nyt minä ainakin mietin kuumeisesti, että uskalletaanko me muuttaa edes tuonne, jos lapsi muuttaakin heti pois. Koska ei meillä periaatteessa ole mikään hinku just tuolle paikkakunnalle. Se vaan olis lapsen kannalta paras ratkaisu.

ei se äiti lähde mihinkään jos talon osti.....

^niin kuulostaa.

Meille on miehen kans syntynyt lapsi. Vaikuttaako tuo laskevasti elareihin?
Kun me ollaan just taivasteltu, ettei meillä olis ikinä varaa pistää lähes 500 euroa yhteiseen lapseen kuussa.

^niin kuulostaa.

Kun me ollaan just taivasteltu, ettei meillä olis ikinä varaa pistää lähes 500 euroa yhteiseen lapseen kuussa.

Vaikuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:

ei se äiti lähde mihinkään jos talon osti.....

kyllä se on sen verran topakka täti, että saattaa toteuttaa uhkauksensa

Alkuperäinen kirjoittaja NetanJahu:
^niin kuulostaa.

Vaikuttaa.

Millä tapaa? Siis ilmeisesti se otetaan huomioon isän kuluissa, vai?
Entä vaikuttaako se, että minä eli isän uusi on vähätuloinen, eli kotihoidontuella vielä varmaan aika pitkään eikä työpaikkaa ole. Eli mies käytännössä elättää minut ja yhteisen lapsen myös.

^niin kuulostaa.

Vaikuttaa.

Millä tapaa? Siis ilmeisesti se otetaan huomioon isän kuluissa, vai?
Entä vaikuttaako se, että minä eli isän uusi on vähätuloinen, eli kotihoidontuella vielä varmaan aika pitkään eikä työpaikkaa ole. Eli mies käytännössä elättää minut ja yhteisen lapsen myös.

Eli se otetaan isän kuluissa huomioon. Sinun tulot ei vaikuta mitenkään..näin se muistaakseni menee.

Varaa ihmeessä aika lastenvalvojalle! Saatte siellä kaikki asiat heti kuntoon eikä tarvitse itse laskeskella ja murehtia.:)

Siis lapsen äiti oli jo varannut ajan sossuun. Ja sossu oli puhelinkeskustelun perusteella sanonut äidille, että elarit todennäköisesti nousee. Mutta minusta se tuntuu käsittämättömältä, koska mies maksaa jo nyt huomattavasti enemmän kuin moni muu. Jos katsoo ainakin Stakesin virallisia tilastoja.
Äiti tuskin oli maininnut tosin uudesta lapsesta ja esim. siitä, että luonapitovähennystä ei missään vaiheessa olla tehty.

Onko toi luonapitovähennys muuten sellainen että lähin on pakko siihen suostua, vai voiko olla että se pitää hakea oikeusteitse?

Alkuperäinen kirjoittaja f:
Mies lasketuttamaan ne elarit ihan viralliselle taholle. Sen jälkeen on miehen ex:n tai kenenkään muunkaan ihan turha urputtaa asiasta.

Joo ja siis mä en oikein luota näihin sossun laskuihin, koska jotenkin ne puoltaa aina äitiä. Harvoin niissä huomioidaan esim. isän todellisia kuluja, meilläkin on lasta varten isompi asunto, ostetaan vaatteet, lelut, sukset ja pyörät, eikä näitä huomioida missään. Jos ei ostettaisi, niin koyhä elämä lapsella meillä olisi...

Varaa ihmeessä aika lastenvalvojalle! Saatte siellä kaikki asiat heti kuntoon eikä tarvitse itse laskeskella ja murehtia.:)

Siis lapsen äiti oli jo varannut ajan sossuun. Ja sossu oli puhelinkeskustelun perusteella sanonut äidille, että elarit todennäköisesti nousee. Mutta minusta se tuntuu käsittämättömältä, koska mies maksaa jo nyt huomattavasti enemmän kuin moni muu. Jos katsoo ainakin Stakesin virallisia tilastoja.
Äiti tuskin oli maininnut tosin uudesta lapsesta ja esim. siitä, että luonapitovähennystä ei missään vaiheessa olla tehty.

Onko toi luonapitovähennys muuten sellainen että lähin on pakko siihen suostua, vai voiko olla että se pitää hakea oikeusteitse?

Mutta kun miehesi vie sinne kaikki tulot ja menot niin kyllähän niistä selviää että teillä on lapsi joka lasketaan menoksi. Meneekö miehesi ja lasten äiti sinne yhtäaikaa? Tuosta oikeusjutusta en osaa sanoa..

Kannattaa ottaa yhteyttä lastenvalvojaan, mutta muistaa, että lv ei pysty päättämään näistä asiosta, vaan jos asia riitaantuu, niin on lähdettävä oikeuteen. Lv:t harvoin ymmärtää koko kuviota, kaikkineen pykälineen, koska nekin on hetki sitten uudistuneet. Sen verran voin sanoa, että meillä juristien kanssa elarit sovittu, ja mies maksaa 200e ja käteen jää kuussa 2700e. Tosin hänen exänsä todettiin täysin elatuskyvyttömäksi, koska viilasi aika törkeellä tavalla linssiin niin kelaa, sossua kun lakimiehiäkin. Suosittelen lakimiehen palkkaamista tai ainakin sellaiselta neuvon kysymistä, koska kuulostaa, ettei asiat selviä ilman ulkopuolisen apua.

Alkuperäinen kirjoittaja f:
Mies lasketuttamaan ne elarit ihan viralliselle taholle. Sen jälkeen on miehen ex:n tai kenenkään muunkaan ihan turha urputtaa asiasta.

Joo ja siis mä en oikein luota näihin sossun laskuihin, koska jotenkin ne puoltaa aina äitiä. Harvoin niissä huomioidaan esim. isän todellisia kuluja, meilläkin on lasta varten isompi asunto, ostetaan vaatteet, lelut, sukset ja pyörät, eikä näitä huomioida missään. Jos ei ostettaisi, niin koyhä elämä lapsella meillä olisi...

kyllä kaikki tuollainen huomioidaan kun ne tuo siellä ilmi.

Mutta kun miehesi vie sinne kaikki tulot ja menot niin kyllähän niistä selviää että teillä on lapsi joka lasketaan menoksi. Meneekö miehesi ja lasten äiti sinne yhtäaikaa? Tuosta oikeusjutusta en osaa sanoa..

Menevät yhtä aikaa ja mä yritän nyt ylipuhua tuon nössön mieheni, että yrittäisi varata ajan sinne yksin etukäteen, koska tiedän että tämä lapsen äiti on niin kova puhumaan, ettei mieheni tule saamaan suunvuoroa ja ei siten saa omaa kantaansa sanottua.

Yhteistyössä