Exän sukunimi eron jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen itse eronnut viisi vuotta sitten ex-miehestäni ja eron jälkeen en vaihtanut sukunimeä. Siskoni on eroamassa ja tänään oli melko kiihkeä keskustelu aiheesta, kun ei voinut ymmärtää, miksi kannan vielä entisen mieheni nimeä.
Silloin kun erosimme, meillä oli vielä alaikäisiä lapsia ja halusin, että olemme samalla sukunimellä. En myöskään halunnut ilmoittaa joka paikkaan sukunimen vaihtoa, hakea uusia kortteja yms. Ja 10 vuoden avioliitto nyt vaan on osa historiaa, eikä mies ole koskaan sukunimestäni valittanut. Hautaan asti varmaan tällä nimellä mennään.

Oletteko muut vaihtaneet? Muuten mielipiteitä?

No kyllähän se kai tapana on omaan vaihtaa kun miehestä eroaa. En ymmärrä miksi joku kantaisi exänsä nimeä? Noi käytännön asiat (kortit ym) ei oikeasti niin iso homma ole että se olisi syy kenellekkään. Tulee lähinnä mieleen että häpeää eroaan, näyttää vielä siltä kuin olisi aviossa kun vanhemmilla samat sukunimet, tai jotain. Viimeistään kun mies löytää uuden, voisi olla paikallaan vaihtaa. Koomista jos exällä ja nyxällä sama sukunimi

Ehkäpä ihmiset ajattelevat asian hyvin eritavalla. Itse ajattelen että kun menin naimisiin tuli tästä nimestä omani,en ajattele että minulla on mieheni nimi. Jos eroaisin nyt olisin ollut enemmän aikuisiästäni tällä nimellä ja tästä on tullut enempi oma kuin tyttönimestäni, minusta olisi ihan luonnotonta ottaa takaisin entinen nimeni.

No kyllähän se kai tapana on omaan vaihtaa kun miehestä eroaa. En ymmärrä miksi joku kantaisi exänsä nimeä? Noi käytännön asiat (kortit ym) ei oikeasti niin iso homma ole että se olisi syy kenellekkään. Tulee lähinnä mieleen että häpeää eroaan, näyttää vielä siltä kuin olisi aviossa kun vanhemmilla samat sukunimet, tai jotain. Viimeistään kun mies löytää uuden, voisi olla paikallaan vaihtaa. Koomista jos exällä ja nyxällä sama sukunimi
Paljonko se hetkauttaa, onko niitä Virtasia tai Korhosia yksi enemmän tai vähemmän :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO: Veikkaan, että nimeä takaisin muuttaessa vuosien jälkeen saa varmaan enemmän kysymyksiä siitä, että onko mennyt naimisiin kuin että onko eronnut. Eikä perinteisesti ole vaihdettu omaa nimeä takaisin, ainakin eläkeikäisillä on se avionimi vuosikymmenten takaisesta erosta huolimatta. Yleisimpänä syynä on se, että halutaan pitää sama sukunimi lasten kanssa. Vain yhdistelmäsukunimen vaihtaminen takaisin pelkkään omaan vaikuttaisi loogisimmalta. Ehkä muutaman vuoden avioliitoissa voikin olla tapana, mutta vuosikymmenten liiton jälkeen se nimi on jo kasvanut omaksi, siinä on aikamoinen homma joka paikkaan saada se uusi nimensä ilmoiteltua, korttien uusiminen voi olla pieni juttu siihen verrattuna.

Pidin exän nimen juurikin lasten takia, ettei tarvitse arpoa mikä se äidin sukunimi olikaan. Jos olisin lisääntynyt uuden miehen kanssa olisin ottanut tyttönimen takaisin ja jos menisin vielä naimisiin, muuttaisin nimen ensin takas

Mietin tota samaa eron jälkeen,mutta olin ollut exäni nimellä niin kauan,etten kokenut tyttönimeä enää omakseni. Eikä se mikään exän nimi ole,se on laillinen sukunimeni.
Niin,en vaihtanut.

Yhteistyössä