flunssan välttely

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eedali
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eedali

Vieras
mun on pakko tulla valittaa tänne kun meinaa taas kerran mennä hermot!!
sanokaa nyt olenko mä joku hermoheikko vai ihan vain järjellä yritän asioita hoidella...
meillä on kolme lasta joista nuorin on parin kuukauden. nyt kun flunssakausi on käynnissä niin mä olen jättänyt menemättä muutamaan kyläpaikkaan koska lapset siellä ovat olleet kovassa flunssassa.
no nyt huomenna meidän oli tarkoitus mennä sukulaisen luokse kylään ja mä kysyin (koska tiesin että heillä on ollut yksi lapsista kipeänä) että jokos teillä ollaan parannuttu vai onko kovasti vielä flussaa päällä. no tästäpä mä sainkin sitten kuulla, mä olen kuulemma liian tarkka, flunssa voi tulla mistä vain (pitää kyllä paikkansa), jos mä aina jätän tulematta kun joku on kipeänä niin en voi käydä heillä koskaan kylässä... jne...
he kuljettavat omiaan lapsiaan mukanaan vaikka kuumetta olisi 40 astetta mutta mä en. sairaan lapsen paikka on mun mielestä kotona. ja jos nyt nenä vähän vuotaa, mitä meillä on ainakin koko syksyn tehnyt, on ihan eri asia kuin kauhea yskä, nuha ja kenties kuume tähän päälle niin en mä tykkää että pitäisi lähteä silti kyläilemään. ja mä ainakin ilmoitan jos meille on joku tulossa kylään että jos on flunssaa tms päällä.
mahtokohan kukaan saada selvää mun valitusvirrestä... no mä ainakin sain sanottua asiani =))

En minäkään pienen lapsen kanssa mene tieten tahtoen paikkaan, jossa pöpöt mylläävät. Enkä ikinä raahaa sairasta lasta mihinkään. Meillä pysytellään kuumeen jälkeenkin monta päivää kotona sisällä. Olen huomannut tämän parhaaksi tavaksi välttää jälkitaudit. Sairastetaan kunnolla ja annetaan aikaa parantua vaikka sitten se viikko tai kaksikin, mutta puolikuntoisena ei mihinkään lähdetä, eikä sairaiden luona lasten kanssa kyläillä.

Meillä on 2-v tyttö ja pikkukakkonen tulossa, emmekä ole tuon esikon syntymän jälkeen kyläilleet missään missä tiedämme olevan flunssan päällä, ja olemme myös kieltäneet flunssaisten vieraiden meille tulon, jos tiedämme vieraalla flunssan olevan. Tämä on meidän tuttavapiirissämme toiminut täysin, ovat ymmärtäneet. Monilla tuttavillamme on itselläkin pieniä lapsia, ja ollaan joskus naureskeltukin, että koskaan ei vierailut onnistu kun aina on jommalla kummalla perheellä flunssa päällä. Tietysti flunssan saattaa saada vaikka kaupan kassalta, mutta ehdoin tahdoin emme lapsiamme taudille altista, eikä puhettakaan että lähtisimme kuumeisen lapsen kanssa minnekään. Ihan täyden tuen siis saat täältä.

minäkään paikkaan missä ollaan flunssassa noin pienen kanssa! et ole hermoheikko.Flussaa voi tietenkin saada mistä vain, mutta voi sitä yrittää välttääkin varsinkin pienen kanssa.

minäkään paikkaan missä ollaan flunssassa noin pienen kanssa! et ole hermoheikko.Flussaa voi tietenkin saada mistä vain, mutta voi sitä yrittää välttääkin varsinkin pienen kanssa.

Minä olen myös tarkka siitä, että en ehdoin tahdoin lähde hakemaan flunssaa lapsilleni. Mä olen myös nipo miehen sukulaisten mielestä. Niillä on tapana viedä kylään myös oksennustaudissa olevat lapset...

meilläkin kaksi lasta, vauva ja isosisko. Itteä ottanut asia kanssa hieman päähän kun en viittis tietentahtoen tautipesään mennä ja hommata tautia varsinkin kun nyt vauvakin ja vauvoilla sairastaminen aina hankalempaa kuin isommilla. Ite aina ilmotan kans jos meille on tulos lapsiperheitä että ollaan kipeitä/oltu kipeitä/ tai että esim. nenä vuotaa. Tympäsee yks kyläpaikka jossa kans monta lasta ja sieltä on monesti sanottu että ei olla kipeitä enää ja sit ku mennään niin yks vielä yskii itteensä kipeeksi ja monesti oltu vielä kuumeessakin mutta kuulemma tauti ei ole enää siinä vaiheessa että tarttuis?? samasta perheestä saatiin just vattatauti kun eivät kertoneet että yks lapsista oli vielä ripulilla kun tulivat meille. onneksi ei tullu vauvaan. Ja tunnen olevani sit nipo asioissa...en tiä. Toisaalta onhan se sit niinkin jos kaikkea välttää niin ei sit voi mennä mihinkään.

Emme mekään kyläile sairastavassa perheessä. Meillä on 2 koululaista, jotka passitan ensimmäisenä aina kotiin tultua käsipesulle, ettei vauvoihin tula pöpöjä koulusta. Eikä meidän pikkuiset olekaan olleet juurikaan sairaana. Käsihygienia on asia yksi ja sitten tuo sairastelevissa paikoissa vierailun välttäminen.

ihanaa huomata että en ole yksin, tai sit en ole yksin "nipo" ;)
ihmetyttää kyllä sellainen tyyli että puolikuntoisen lapsen kanssa lähdetään liikenteeseen ja ajatellaan että ei siitä mitään haittaa ole ja samaan tahtiin päivitellään kun sairastellaan koko ajan...
ja se kans ärsyttää kaunistellaan asioita tyyliin "ei meillä mitään isompaa tautia ole" ja sitten kun istut kahvipöydässä niin aletaan juttelee että "kun tuo meidän elmeri viime yönä oksensi koko sänkynsä..."
no mä otan vastaan sukulaisten vihoittelut ja olen sitten se nipo ja liian huolehtivainen..

kiitti teille "kanssakärsijöille" =)

Alkuperäinen kirjoittaja Ei flunssalle:
Minä olen myös tarkka siitä, että en ehdoin tahdoin lähde hakemaan flunssaa lapsilleni. Mä olen myös nipo miehen sukulaisten mielestä. Niillä on tapana viedä kylään myös oksennustaudissa olevat lapset...

Siis ei voi olla totta ! Järkyttävää. Ylipäätään että lähdetään sairaana kotoa yhtään mihinkään, mutta että "seurustelemaan" sukulaisten kanssa oksennustautisen lapsen kanssa. Kuka aikuinen lähtee moisessa kunnossa esim. töihin tai kavereita tapaamaan ?

Entäs muuten jos lapsi heittää laatat isomummun perintöryijylle tai olohuoneen silkkiverhoille ?

Juu, meillä ollaan nipoja kanssa. Kädet pestään aina kotiin tullessa ja sairaana sairastetaan kotona eikä levitellä mikrobeja ympäriinsä. Meille ei myöskään tulla sairaana.

En ole nipo, mieheni taas kysyy kaikilta lasta lähestyviltä "onko flunssa" jos vähänkin ääni on painuksissa, tai selvittelee kurkkuaan.
Silti hätkähdin vähän kun isoveljen koulukaveri tuli kylään nokka valuen ja yskivänä. Olishan vanhemmat ainakin voineet soittaa ja kysyä haittaako, kun tiesivät että poika tulee kylään vauvaperheeseen...
Totta on ettei kaikkia flunssia voi välttää, mutta varsinkin imeväiselle on niin kauhean kurjaa kun on nenä tukossa. Joten kyllä yritän hiukan katsoa missä käymme, ja patistan nuhaiset perheenjäsenet käsienpesulle usein.

Jaa, no me kyläillään kyllä nuhassa ja meille saa tulla nuhaisena, jos oma kunto antaa myöden. Tosiaan ei tulisi koskaan ylipäätään nähtyä ystäväperheitä, jos kaikkien olisi oltava viikko täysin terveinä ennen kuin kyläily olisi mahdollista.

Tottakai pahassa flunssassa, yskässä tai kun vihreää limaa valuu solkenaan, ollaan itse kotona, eikä sellaisia vieraitakaan mielellään oteta. Mitään mahatautia ei myöskään haluta vierailulle tai itse lähdetä silloin mihinkään. Mutta jos nyt vähän nenä vuotaa kirkasta räkää, niin ei haittaa minua.

Pöpöjä saa joka tapauksessa joka paikasta, mies tuo töistä ja isommat kerhoista, ei sitä voi välttää. Koitan pitää huolta yleiskunnosta perheessä, syötän vitamiineja ja maitohappobakteereita, imetän pienintä. Minusta se riittää.

En minäkään kyllä ihan pienen vauvan kanssa lähtis flunssaperheeseen kyläilemään. Nyt kun lapsi on jo isompi niin en ole hirveesti karttanut flunssaisiakaan lapsen kanssa. Tottakai riippuu paljon siitä miten sairaita siellä kyläpaikassa ollaan, ihan omaa järkeä voi jokainen käyttää. Valitettavasti kaikilla sitä ei oikein taida olla, meillekin kun on miehen sisko tullut kylään mahatautisten lasten kanssa...

Itselle ei tulis mieleen raahata kipeetä lasta minnekään ja aina mainitsen jos ollaan kylään menossa ja lapsella vaikka nokka vuotaa. Kun tiedän että kaikki ei tykkää nuhaisenakaan vierailuista. Mutta jos aina jättää menemättä tai kieltää tulemasta kun pikkasen nenä vuotaa niin johan sitä sais pysyä sisällä lähes aina eristyksissä. Ja vielä kerran painotan että riippuu niin paljon lapsen iästäkin että kannattaako sitä tautipesäkkeisiin lähteä tieten tahtoen... Eli ei ihan vauvan kanssa...

Oon kans kolmen pienen lapsen äiti ja sellasella linjalla,et jos ei ole kuumeflunssaa tai muuta kovempaa tautia,ni voidaan mennä sellaseen kyläpaikkaan.tavallinen nuha ei haittaa,ku tuntuu,että meiänki lapsilla vuotaa ihan koko syksyn/talven nenät,vaikkei voi olla kokoajan flunssassa.Eli just sellasta kirkasta räkää,eikä mitenkään ole nokka tukossa...Kai se johtuu pölyisestä kämpästäkin välillä...
Nyt kun esikoinen on 3,5-v.erotan jo millon on oikea flunssa ja millon tavallista nokan vuotamista.Nuorempana en aina erottanu,ku tuntu,että kokoajan nenät vuoti ja sit harmitti,jos tartutti jollekki nuhan.Mutta tahallaan en oo koskaan lähteny tartuttamaan.

Meilläkään ei oo oltu niin kamalan tarkkoja siitä jos nenä vuotaa, tietty kuume tai vatsatauti on eri asia. Tosiaan ei voitaisi ikinä nähdä kavereitten kanssa, jos nuhaisena ei voisi mennä. Yhdelle kaverille ilmoitan aina ennenkuin tulevat, että meillä on taas nuhaa, koska hän on erityisesti pyytänyt kertomaan heille asiasta ettei tarttuisi. Tulevat silti yleensä käymään nuhasta välittämättä, joten en tiedä mitä se kertominen sitten hyödyttää. Mutta jos on kuumetta ja "oikeasti" kipeä, niin sitten ei tietysti kyläillä. Ei kyllä viikkokausia pystytä olemaan sisällä kuumeen jälkeen, alkaa muksut hyppiä seinille! Enkä tiedä onko se edes tarpeellista, ihan hyvin on flunssat parantuneet vaikka onkin ulkoiltu, lämpimällä ilmalla voi jopa mennä ulos vaikka olisi lievää kuumettakin, jos ei riehu siellä (esim. rattailla voi mennä tekemään pienen lenkin jos alkaa seinät kaatua päälle).

Itsekin täysin välttelen sallaisia kyläpaikkoja, missä nuhaa tai muuta. Poikani on "jo" 1,2 vuotias ja silti vielä olen varovainen. Meillä ollut nuha nyt reilun 2 viikkoa ja en ole mihinkään kyläileen lapseni kanssa mennyt. Kaupassa kyllä pojan kanssa käun, koska muuten seinät kaatuvat päälle. Käsien pesu on TODELLA tärkeää.

Minua tympii kun meillä on vauva joka tulloin oli 3 viikon ikäinen, mieheni sisko tuli meille kylään 1 vuotiaan muksunsa kanssa, jolla oli kauhea yskä ja nenä vuosi. Sanoi tuon johtuvan rokotuksesta, mutta juuri kyseiseen rokotukseen ei lukemieni tietojen mukaan mitään tuollaista haittavaikutusta ollut. Kävivät kylläkin pikaiseen tuomassa tuliaiset ja juomassa kahvit, mutta meidän esikoinen sai mitä luultavammin serkultaa tuliaiseksi myös samaisen räkätaudin ja nyt koko ajan saa olla katsomassa ettei kauheana koskettele ja aivastele vauvaan päin ettei sille tarttuisi ja esikoinen on vielä sellaista sorttia että jos vähänkin nenä tukossa yöllä niin heräilee monta kertaa ja itkee nenäntukkoisuuttaan. Vielä eniten tämä tapaus tympii sen takia koska mieheni sanoi siskolleen ettei me nyt tähän tilanteeseen flunssaa kaivattaisi ja että tuliaiset ehtisi tuoda myöhemmin. Mut sitten kuitenkin suostuttiin loppujen lopuksi, että tuovat tuliaiset ja että heidän lapsi olisi autossa (kun kerta olivat asioilla muutenkin ja asuvat meistä aika kaukana) mutta sitten koko porukka lappaakin sisälle, että se siitä toisten toiveitten kunnioittamisesta.... sit siinä vaan puhuvat että ei me kosketa mihinkään, mut heidän lapsi aivasteli silti koko ajan. =(

Musta kuitenkin ihmisten pitäisi ymmärtää olla kuitenkin sen verran että vauvaperheeseen ei mennä flunssaisinakaan en menisi itsekkään vaikka vanhemmat ei siihen mitään sanoisi tai en edes silloin jos olo tuntuisi että sairaaksi on itse tulossa.

Yhteistyössä