Foolihappo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hemuli83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hemuli83

Vieras
soitin yksi päivä teratologiseen keskukseen ja he suosittelivat foolihappoa raskaana oleville. itse asiassa he suosittelivat että foolihappo otettaisiin käyttöön jo raskauden suunnitteluvaiheessa. kuinka moni teistä käyttää foolihappoa? koska olette aloittaneet tämän käytön? itse olen nyt viikoilla 8+6 ja tänään pitäisi aloittaa kuuri.

Hei hemuli
Mä olen syönyt jo 6. viikolta lääkärin määräämänä Folvitea. Suositteli syötäväksi 20 viikolle asti. Jotain keskushermoston putken sulkeutumisesta lääkäri jutteli.

Syöt monipuolisesti ja paljon kasviksia niin et tarvitse foolihappoa. Aika monta tervettä lasta syntyy pelkällä perusruualla :)

Kuulin kyllä foolihapon hyvistä vaikutuksista, mutta uskon, että ruuasta sitäkin saa tarpeeksi. Syä täysjyväviljaa, hedelmiä ja kasviksia niin saat muitakin vitamiineja!

söin yritysvaiheessa ja alkuraskauden ajan, kunnes kapselit loppui.. jonnekkin viikolle 14 saakka.. silti olen alusta asti syönyt multitabsia,joka on tarkoitettu raskaanaoleville, siinähän on muistaakseni myös foolihappoa.. se on hyväksi lapsen kehitykselle, tarkemmin en muista.. mutta niinkuin joku sanoi,terveellinen ruokavalio sisältää foolihappoa, minä otin sitä vaan lisäksi, kun aina ei kasvikset ja leivät uppoa niin hyvin... eli ei turhaa huolta kannata tästä ottaa, mutta suosittelen syömään sitä tästä eteenpäin alkuraskauden ajan. niin mullekkin neuvolassa sanottiin kun asiasta kysyin..

Mun gyne antoi reseptin foolihappoon heti, kun kerroin lapsisuunnitelmistamme. Soin foolihappoa koko lyhyen yrityksen ajan, reseptissa luki, etta sita olisi syotava vahintaan 6 viikkoa ennen hedelmoitysta ja 3 kk hedelmoityksen jalkeen. Taalla kaikki saavat laakareiltaan reseptin ennen yrityksen aloittamista (en asu Suomessa). Kai siita jotain hyotya on, ei kai sita muuten maarattaisi syotavaksi.

Joo onhan sillä tosiaan merkitystä sikiön kehitysvaiheessa, mutta ennenkun pelästytte aloittaneennee liian myöhään niin googlettakaa että mistä ruoka-aineista foolihappoa luontaisesti saa. Aika moni saa ravinnosta riittävästi, itekin sitä kyllä monivitamiinin mukana napsin. Mutta mun ruokavalioni on huonon vatsan takia aika suppea

Yhteistyössä