G: 1. ja 2. raskauden ja synnytyksen erot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Utelias kyselijä.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Utelias kyselijä.

Vieras
Mielenkiinnosta kyselen, miten te jotka odotatte jo toista tai olette jo synnyttäneet toisen kerran, olette kokeneet toisen raskauden verrattuna ensimmäiseen...

Esim jos ekassa oli pahoinvointia, oliko myös toisessa? Entä oliko muut vaivat samat? Vai oliko kenties toisessa jotain pahempaa? (huom nyt vain kyse normivaivoista...suonenvedot, närästys ym, eri asia jos raskaus ei ole edennyt normaalisti.)

Entä oliko toinen synnytys helpompi, nopeampi, niin kuin yleensä oletetaan?

Oliko raskaana helpompi olla kotona esikoisen kanssa vai töissä?

Minulla 2 poikaa, toinen 2,5v ja toinen 4kk.

1.raskaus: ei pahoinvointia, närästys ainoa isompi riesa puolivälistä alkaen. Loppuvaiheessa kova turvotus jaloissa ja käsissä viimeisen viikon. Ei ennakoivia suppareita. Synnytys alkoi vesien menolla rv:lla 37+6. Kesti 10h55min, ponnistus 25min. Eppari ja pari tikkiä. Toivuin parissa viikossa. Imetys ei onnistunut.

2.raskaus: ei pahoinvointia, närästys alkoi puolessa välissä kuten ekassakin. Turvotus ei ihan niin pahaa kuin ekassa. Viimeisen 4vkoa supisteli välillä tujustikin. Synnytys alkoi suppareilla, kalvot puhkaistiin salissa, kesto 10h45min, ponnistus 2min, rv:lla 40+0. Ei tikkejä tms. En tarvinnut toipumisaikaa. Imetys lähti sujumaan heti.

Ison mahan kanssa esikon hoitaminen kävi kyllä työstä...=) Ekassa raskaudessa jäin saikulle 3pv ennen äippiksen alkua (hetkellisesti kohonneen verenpaineen takia), tokassa aloitin äippiksen varhennettuna 3pv etukäteen (joulun takia, ei huvittanut mennä enää välipäiviksi töihin...). Eli aika samalla kaavalla ovat menneet, tiedä sitten vaikuttaako tuo vauvan sukupuoli kuinka paljon tuohon pahoinvointiin jne. Paha sanoa, kun ei ole omakohtaista kokemusta..=)

1. raskaus (poika): lievää pahoinvointia alussa, muuten raskaus sujui vaivattomasti. Ummetusta oli jossain vaiheessa, mutta sekin lähti pois. Synnytys oli melko nopea ja raju rv:lla 39. Kesto n. 5 tuntia, ponnistus 14 min. Repesin syvältä, tikkejä jonkin verran. Toivuin suht nopeasti, mutta kipuja oli parin viikon ajan.

2. raskaus (tyttö): enemmän pahoinvointia alussa, väsymys totaalista. Noin rv:lta 28 alkaen supisteli päivittäin, välillä niin paljon, että ajattelin lapsen syntyvän etuajassa. Loppuraskaudessa tuli suonikohjuja ja peräpukamat. Vaivat olivat kuitenkin kestettävissä, joten pidin tätäkin raskautta suht helppona. Synnytys oli helpompi, mutta samankaltainen: syntyi rv 39, kesto 5 H, ponnistus 2 min. En revennyt tällä kertaa, toivuin hyvin nopeasti eli kipuja ei ollut kuin pari päivää. Jälkisupistukset olivat kyllä kakkosesta _paljon_ pahemmat kuin ekasta.

Kaksi lasta löytyy 1,5 vuoden ikäerolla.

1. raskaudessa elimistöllä oli selvästi vaikeampaa totuttautua raskauteen. Oli jonkun verran pahoinvointia sekä liitoskipuja koko keskivartalossa, kaikennäköistä pientä vaivaa ja hormonien aiheuttamaa mielialanvaihtelua. Esikoista odotellessa oli enemmän aikaa miettiä vaivojaan... Onneksi myös enemmän aikaa levätä.

2. raskaus oli hormonivaivojen kannalta helpompi eikä pahoinvointia yms ehtinyt niin miettimään. Liitoskipuja ei ollut, mutta taaperoikäisen nostelu ja muu arki väsytti ja kipeytti ristiselän. Olin myös 10kg painavampi kuin esikoista odottaessa. Synnytys käynnistettiin rv 40, olisi varmaan mennyt reilusti yli l.a.:n.

Kummatkin synnytykset päätyivät sectioon vauvan sydänäänten laskun takia, mutta toisella kertaa siitä ei pelästynyt samalla tavalla. Toisesta leikkauksesta toivuin myös erittäin nopeasti.

Opiskelin kummankin raskauden aikana. Esikoinen oli osa-aikaisesti tarhassa toisen raskauden lopussa (pari kk), kun tein gradua. Se varmasti auttoi jaksamaan. Myös synnytyksen jälkeen jatkoin opintoja ja esikoinen jatkoi hoidossa. Nyt olen töissä ja kolmas on harkinnassa, ja pelottaa miten ihmeessä jaksaa tehdä pitkää päivää odotusaikana...

1. raskaus (poika): Ei juurikaan pahoinvointia eikä muitakaan pahempia oireita. Närästystä oli loppuajasta ja väsymys koko raskauden ajan melko voimakasta. Synnytys kesti 21 h ja ponnistusvaihe 40 min. Koin synnytyksen todella rankaksi ja melkeinpä jäi pieni kammo synnytyksestä pitkäksi aikaa. Lapsi oli suht isokokoinen (4,5 kg ja 54 cm) ja minä suht kapea lanteinen. Painoa minulle 1. raskauden aikana tuli 16 kg.

2. raskaus: Olen nyt viikolla 38+4 ja tyttöä on 4 D -ultrassa meille "veikattu". Pahoinvointi oli aivan kamala alussa ensimmäiset kolme kuukautta. Närästystä ollut myös jonkin verran tässä loppuvaiheessa.Tuleva synnytys hieman pelottaa. Muuten raskauteen on osannut suhtautua paljon rennommin. Oikeastaan välillä on melkein unohtunut, että on raskaana kun 1,5 v esikoinen pitää vauhtia yllä. =) Tässä raskaudessa painoa tullut tähän mennessä 7 kg.

Kummankin raskauden aikana olin töissä. Esikoista odottaessani jäin sairaslomalle 3 viikkoa ennen äitiyslomaa kovan väsymyksen takia ja tässä toisessa olin töissä äitiysloman alkamiseen asti. Tämän toisen raskauden aikana oli selvästi helpompi olla töissäkin kuin ekan. En tiedä johtuiko siitä kun oli ensimmäinen raskaus kyseessä ja jotenkin kokoajan paljon varovaisempi. Toisaalta esikoinen meni kokoajan yläkäyrillä kasvun suhteen kun taas tästä kakkosesta on kokoarvioiden mukaan tulossa paljon pienempi (kasvu mennyt keskikäyrällä) ja painoakaan ei ole mulle tullut niin paljon kuin ekaa odottaessa.

en ole viela toistani synnyttanyt, muutama viikko viela, mutta toinen raskaus on ollut etenkin henkisesti hyvin erilainen kuin ensimmainen. esikoinen kun vie kaiken energian ja ajatukset, niin masun asukkia ei ehdi niin kauheasti miettia. taitaa kaikki valttamattomat "vauvavalmistelutkin" jaada aivan viime tippaan...
ensimmaisessa raskaudessa sita tosiaan oli ihan ylivarovainen kaiken suhteen ja hossotti kaikesta mahdollisesta, nyt on tullut elettya "normaalimmin".

Minulla yksi lapsi, poika 2v, ja toine raskaus vaiheessa 20rv

1. raskaus (poika): ei pahoinvointia, eikä juuri muitakaan raskausoireita. Raskaus helppo, liikuin loppuun asti ja pystyin elämään hyvin normaalisti. Ihoni oli tosi mahtavassa kunnossa, hiukset ja kynnet samoin. Kaverit sanoi että minulla oli se raskauden "hehku". Painoa tuli 10kg. Aloitin äitiysloman 4 vkoa ennen l.a:aa. Synnytys käynnistyi vesin menossa rv 38+4 ja supparit alkoivat hiljalleen noin 24h päästä. Sain kännistystipan ja itse synnytys kesti 9h ja ponnistusvaihe noin 20min. Epiduraali. Minua leikattiin ja käytettiin imukuppia, joten tikkejä laitettiin. Siitä huolimatta toipuminen omasta mielestäni aika kivutonta.

2. raskaus. Nyt siis 20 rv. Pahoinvointia (ei oksentamista) viikolle 10 asti voimakkaana, sen jälkeen vkolle 13 asti lievemmin. Karmeaa väsymystä, ajoittain vieläkin. Muita vaivoja ei ole ollut. En koe samanlaista keskiraskaudn energisyyttä kuin ensimmäisessä. En myoskään koe omaavani samanlaista "hehkua" kuin ekassa. Kynnet ei vahvistuneet, hiukset ehkä hieman. Painoa nyt tullut 6kg. Eli enemmän kuin suhteessa ekan aikana. Turvotusta ei onneksi vielä ainakaan.

Koen toisen raskauden rankemmaksi, lähinnä väsymisen ja huonon olon takia. En tiedä johtuuko siitä, että koen esikoisen hoitamisen raskaana ollessa rankemmaksi kuin toissä olon.

Raskaus 1
Raskaus lähti toisesta yrityskerrasta.. Ei pahoinvointia koko raskauden aikana ja olo mainio, jos ei kipeitä kramppaavia suonenvetoja yöllä pohkeissa lasketa.. hemoglobiini huono. Painoa ei kerennyt tulla kuin 6 kg. Äitiysloma? Mikä se on? Poika päätti syntyä RV 33+3, joten jäi äitiysloma pitämättä.. Synnytys käynnistyi spontaanisti lapsiveden lorahtelulla.. Synnytyksen kesto 5 tuntia.. josta ponnistusta 20min. Epiduraali ja ilokaasu apuna. Lapsen pienuuden ansiosta vain yksi tikki.. Kuukauden verran kasvettiin sairaalassa, mutta muuten kaikki OK! Painoa 1850g ja pituutta 42cm.

Raskaus 2
Koeputkihedelmöityksellä alulle saatu vuoden hoitojen tuloksena.. Ei pahoinvointia missään vaiheessa.. Tätä raskautta tarkkailtiin suurennuslasin kanssa, jotta voidaan ennaltaehkäistä mahdollinen ennenaikaisuus.. Ultrassa ravattiin kuukausittain.. + veriseulojen ansiosta käytiin myös lapsivesipunktiossa.. Suonenvedot vaivana taas.. Annoin itselleni luvan olla "raskaana" ja olin töistä poissa useammassa erässä väsymyksen takia.. Hetken kerkesin olemaan äitiyslomalla, Neiti syntyi RV 36+3, painoa 2750g ja pituuta 48cm. Synnytyksen kesto 55min joista 10min ponnistusvaihe.. Aikamoinen syöksy, joka alkoi taas lapsiveden lorahtelulla.. matkalla sairaalaan tuli sitten litra tolkulla.. Epiduraalia en kerennyt saamaan, joten kivunlievityksenä toimi Spinaalipuudutus + ilokaasu.. Suht helppo ja tosi nopea synnytys.. muutama tikki tuli, mutta ne ei istumista haitanneet..

Kummankaan lapsen kohdalla ei imetys oikein ottanut onnistuakseen.. Lypsykoneen avulla on molemmat lapset saaneet omaa maitoa puolen vuoden ikään asti. Molemmat raskauden + synnytykset ovat mieleen jääneet positiivisina kokemuksina! Esikoinen oli jo miltei viisi vuotta kun pikkusisko syntyi, joten hänen kanssaan ei ole ollut ongelmia raskauden aikana eikä jälkeen..