G: Antaisitko toisen naisen imettää vauvaasi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä olisin voinut antaa tilanteen niin vaatiessa, en keksi yhtään syytä miksi ei. Ihan tuntematonta en kelpuuttaisi muuten kuin luovutetun ja tutkitun maidon osalta, mutta hyvälle ystävälle voisin antaa lapseni imetettäväksi, siskoja mulla ei ole. Voisin myös itse imettää toisen lasta.

Mä TODELLA ihmettelen heitä, joiden mielestä on ok että vauvaa imettää joku muu kuin oma äiti. Sitä kun aina toitotetaan, että imetys on paljon muutakin kuin ruokintahetki. Eikö näin ajatellen vauvan ja imettäjän välille ala syntymään jo "äiti-sidettä"?

Meillä on kahdelle vauvalle annettu sairaalasta pullosta luovutettua maitoa ekana elinpäivänä. Minulta kysyttiin asiaa ja pidin sitä parempana vaihtoehtona kuin korviketta. Mutta korviketta olisi siis saanut niin halutessaan. Ihan rinnasta imemistä toiselta naiselta en haluaisi, poikkeuksena voisi olla siskoni tai mieheni sisko, jos jokin "hätätilanne" olisi ollut.

[QUOTE="vieras";22599054]Mä TODELLA ihmettelen heitä, joiden mielestä on ok että vauvaa imettää joku muu kuin oma äiti. Sitä kun aina toitotetaan, että imetys on paljon muutakin kuin ruokintahetki. Eikö näin ajatellen vauvan ja imettäjän välille ala syntymään jo "äiti-sidettä"?[/QUOTE]

Minä taas ihmettelen niitä, jotka väittävät ettei pulloruokailu eroa imetyksestä mitenkään - mutteivät koskaan antaisi kenenkään imettää sitä omaa lasta tai kykenisi imettämään muiden lapsia :whistle: Kun eihän imetys ole sen intiimimpää kuin pullottelu :saint: Eiku?

Kyllä, imetys on erityistä ja imetettävän ja imettävän välille kehittyy tunneside. Minusta siinä ei ole mitään pahaa, että lapsellani on erityisen läheinen suhde tätiinsä tai että hänen ollessaan 2kk ikäinen hän sai kokea turvaa toisen naisen rinnalla minun saunoessa kaikessa rauhassa. Jos siskoni on imettänyt lastani esim 100 kertaa, niin minä olen silti imettänyt häntä sen 7000 kertaa. Ei tarvitse kauheasti miettiä kumpaan muodostuu vahvempi side.

Jos jostain syystä jonkun lapsen kanssa päätyisimme pulloruokailuun, niin pyrkisin ruokkimaan hänet aina itse, varsinkin ensimmäisen puolen vuoden ajan. En siltikään kokisi mitään suurta haittaa olevan siitä, että satunnaisesti joku muu ruokkii lasta, kunhan se on vain satunnaisesti.

[QUOTE="vieras";22599054]Mä TODELLA ihmettelen heitä, joiden mielestä on ok että vauvaa imettää joku muu kuin oma äiti. Sitä kun aina toitotetaan, että imetys on paljon muutakin kuin ruokintahetki. Eikö näin ajatellen vauvan ja imettäjän välille ala syntymään jo "äiti-sidettä"?[/QUOTE]

Kyllä siihen äiti-siteeseen tarvitaan muutakin kuin pelkkä imetys, eikä mitään sidettä ala muodostua jos toinen imettää lasta satunnaisesti. Eihän sitä suhdetta synny siihen pulloonkaan. :O En itsekään antaisi lasta täysin toisen imetettäväksi, mutta satunnaisesti kyllä muutenkin läheiselle ihmiselle.

En antais imettää, mutta esikoinen sai aikoinaan keskolassa toisen äidin maitoa, kun itseltäni ei herunut ja sitä oli kuitenkin tärkeä saada. 2kk sitä sai ja kotiin päästyämme ostettiin apteekista sitten erikoismaitojauhetta.

Tämä ketju todisti, ettei epäitsekästä äitiä ole olemassakaan. Lähes jokainen äiti ajattelee enemmän itseään kuin lastaan. Ennemmin annetaan korviketta kuin ajatellaan lapsen parasta.

[QUOTE="vieras";22599161]Tämä ketju todisti, ettei epäitsekästä äitiä ole olemassakaan. Lähes jokainen äiti ajattelee enemmän itseään kuin lastaan. Ennemmin annetaan korviketta kuin ajatellaan lapsen parasta.[/QUOTE]

saman huomasin :(

käsittämätöntä.

muutenkin tässä viime päivinä tullut olo, että täällä palstalla on kyllä tosi paljon keskimääräistä suvaitsemattomampi ja rajoittuneempi ajatusmaailma. mä en tunne tällaisia äitejä. mun ystävä- ja tuttupiirissä on aivan toisenlaisia ihmisiä. olen täällä aika usein vähemmistössä mielipiteineni mutta oikeasssa elämässä tällaisiin mielipiteisiin mitä täällä on enemmistönä törmää tosi harvoin.

[QUOTE="vieras";22599161]Tämä ketju todisti, ettei epäitsekästä äitiä ole olemassakaan. Lähes jokainen äiti ajattelee enemmän itseään kuin lastaan. Ennemmin annetaan korviketta kuin ajatellaan lapsen parasta.[/QUOTE]

Kaikki ihmiset.. ihan jokainen on itsekäs.

Näitä asioita on miljoonia millä tätä itsekkyyttä äiti-lapsi-asiassa voisi mitata sun mittarillasi. On itsekästä antaa paahtoleipää aamuisin itseleivotun tuoreen täysjyväleivän sijasta.. jne.

Kaikki ihmiset.. ihan jokainen on itsekäs.

Näitä asioita on miljoonia millä tätä itsekkyyttä äiti-lapsi-asiassa voisi mitata sun mittarillasi. On itsekästä antaa paahtoleipää aamuisin itseleivotun tuoreen täysjyväleivän sijasta.. jne.

Toki on, mutta vanhemmuudessa se itsekkyys muuttaa yleensä muotoa niin, että ajattelee itsekkäästi omaa jälkikasvuaan ja hänen hyvinvointiaan eikä ensisijaisesti omia tunteita. Tästä esimerkkinä on tilanne, jossa eron jälkeen lapsen olisi parempi asua isänsä luona. Itsekäs äiti vaatisi lähivanhemmuuden itselleen kun taas epäitsekäs ymmärtäisi, että todellinen rakkaus on joskus luopumista.

[QUOTE="vieras";22599262]Toki on, mutta vanhemmuudessa se itsekkyys muuttaa yleensä muotoa niin, että ajattelee itsekkäästi omaa jälkikasvuaan ja hänen hyvinvointiaan eikä ensisijaisesti omia tunteita. Tästä esimerkkinä on tilanne, jossa eron jälkeen lapsen olisi parempi asua isänsä luona. Itsekäs äiti vaatisi lähivanhemmuuden itselleen kun taas epäitsekäs ymmärtäisi, että todellinen rakkaus on joskus luopumista.[/QUOTE]

Meitä on moneksi niinkun mielipiteitäkin. Mun mielestä on inhottavaa rankata toisten mielipiteet huonoiksi. Etenkin on hyvin ahdasmielistä tuomita yhden mielipiteen takia.

Toi sun esimerkki oli hieno kyllä joo, mutta ei mun mielestä verrattavissa alkuperäiseen asiaan.

Toiset antaa enemmän valtaa tunteelle kun järjelle.
Useimmat varmaan ajattelevat ettei sillä ole niin merkitystä mistä se vauvanravinto tulee, kunhan saa tarvittavat ravintoaineet.

Anteeksi mutta en varmasti antaisi. Ellei olisi kyseessä esim. pieni keskonen jolle se olisi oikeasti todella tärkeää. Mutta noin "huvikseen" niin ei tod. Mieluummin korvike ja pullo. Ei vieraan naisen kuulu imettää vauvaa, johan siinä vauvakin hämmentyy.

Sitähän me "imetysfanaatikot" yritämmekin toitottaa, että imetyksessä ei todellakaan ole kyse pelkästä ravitsemuksesta, vaan myös paljosta muusta, kuten läheisyydestä ja ihan äitiydelle edullisesta hormonitasapainosta, jota imettäminen äidissä edistää. Tämä tiedoksi sille yhdelle "imetyksen vastustajalle"...

Ja luovutettua äidinmaitoa antaisin tarvittaessa mielelläni, mutta vain siskoni tai hyvän ystävän antaisin imettää lastani. Itse kyllä voisin imettää tarvittaessa pientä vauvaa alle 3kk), vaikka en äitiä tuntisikaan. Mutta en isompaa, ellei olisi jo läheinen suhde.

Luovutettua rintamaitoa jos saisin pullosta annettavaksi vauvalle, jota en pystyisi itse imettämään/pumppaamaan, se olisi lottovoitto. Imettäminenkin sopisi satunnaisia, yksittäisiä kertoja, mutta kokonaan imetettäväksi en antaisi toiselle siitä syystä, että pieni vauvahan ruokailee aluksi lähes koko ajan, eivätkä imetykset ole mitään lyhyitä, rajattuja hetkiä, ja luonnollisesti myös kiintymyssuhde lähtisi muotoutumaan tähän toiseen naiseen eikä omiin vanhempiin. Ellei siis jostain syystä olisi tarkoitus, että tämä imettäjä tulee huolehtimaan lapsesta muutenkin, mikä nyt olisi aika kaukaa haettua.

no en kyllä antais :) enkä antanutkaan kun ystäväni hoiti poikaani miehensä kanssa muutaman tunnin, heillä oli samanikäinen lapsi. Vauva söi siis silloin pullosta korviketta imettämisen sijaan.
Eikä tunnu pahalta :)

Oho, melkein kukaan ei antaisi :D Kyllä mä voisin ihan hyvin antaa jonkun toisen imettää (en nyt ehkä kenenkään ihan randomin, ettei ole sairauksia tai lääkityksiä tms), en näe siinä mitään ällöä tai outoa. Mun täytyy olla jotenkin kieroutunut.

Yhteistyössä