G: Antaisitko toisen naisen imettää vauvaasi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Toisen naisen luovutettu maito (tupakoimattoman jne) kelpaisi, muta ei rinnasta vaan pullosta.

Ainakin esikoinen on saanut toisen naisen maitoa ja muistaakseni keskimmäinenkin.

Mun mielestä ei ole mitenkään sama asia antaako toisen naisen imettää omaa lastaan ja se että annetaanko esim. keskosille luovutettua äidinmaitoa .
Oma lapseni sai sairaalassa lisämaitoa, siitä mulla ei ole tietoa oliko luovutettua äidinmaitoa vai korviketta, mutta siis en antaisi toisen naisen imettää lastani, mutta kyllä suostun siihen että lapseni saa sairaalassa luovutettua äidinmaitoa.

Itse en myöskään toisen lasta imettäisi, mutta jos meille toinen lapsi joskus tulee niin aion luovuttaa maitoa, koska jo edellisen kanssa sitä tuli ihan liikaa

[QUOTE="vieras";22598390]Pullosta voisin antaa toisen äidin lypsämää rintamaitoa.

Mutta en näe syytä miksi pitäisi toisen lasta imettää?[/QUOTE]

Minä taas en keksi mitään syytä, miksi nainen ei voisi imettää toisen naisen lasta tilanteen vaatiessa. Paitsi tietysti imettävän osapuolen mahdolliset sairaudet.

Antaisin ja olen antanukin :) Tyttöäni on imettänyt lisäkseni kaksi muuta naista. Siskoni ja yksi tuttava. Molemmat ovat imettäneet lastani häntä hoitaessaan, minä olen ollut saunomassa tai nukkumassa tms. Siskoni imetti lastani viimeksi lapsen ollessa lähes 2v :P

Itse olen imettänyt oman lapseni lisäksi siskonpoikaani ja ystäväni tyttöä. Siskonpoikaani usein ja viimesiä kertoja pojan ollessa lähemmäs 1,5v, ystävän tyttöä vain kerran.

Muoks siskonpoikaani siis tietty, mun veljillä mitään lapsia vielä ole... :D

Viimeksi muokattu:
En haluais kenenkään imettävän mun lasta...siihen liittyy kuitenkin tunteet niin vahvasti.Ja ihan suoraan sanottuna oisin vähän mustis.
Pullosta voisin antaa toisen rintamaitoa ja näin ehkä mielellänikin tekisin jos en itse siihen pystyisi ja olisi jotenkin helposti saatavilla.vaikka onhan kai jokaisen naisen maitokin omanlaistaan mutta siinä mä olisin silti se kuka sitä ravintoa antaa.
Ehkä aika itsekästä mutta kyllä varmasti jokainen äiti haluaa olla lapselleen se tärkein (siis jos isää ei nyt lasketa).

Antaisin ja olen antanukin :) Tyttöäni on imettänyt lisäkseni kaksi muuta naista. Siskoni ja yksi tuttava. Molemmat ovat imettäneet lastani häntä hoitaessaan, minä olen ollut saunomassa tai nukkumassa tms. Siskoni imetti lastani viimeksi lapsen ollessa lähes 2v :P

Itse olen imettänyt oman lapseni lisäksi veljenpoikaani ja ystäväni tyttöä. Veljenpoikaani usein ja viimesiä kertoja pojan ollessa lähemmäs 1,5v, ystävän tyttöä vain kerran.

Jos mulla ois sisaruksia niin voisin kuvitella "antavani" heidän joskus imettää..mutta mä aattelin tätä nyt silleen niinkuin pidemmän aikaa tai vakituisesti.

Voisin luullakseni antaa hyvän ystäväni tai sukulaiseni imettää lastani.. miksipä ei? En mä keksi mitään järkisyytä miksi ei. En mä nyt mitään vakituista imettäjää lapselleni haluais, mutta jos ois hoidossa jollakin, niin mikä jottei voisi imettää. Etenkin jos en haluais tarjota vauvalleni ollenkaan pullosta. Kuten kuopukselle en halunnut.

Mutta siis siinä tapauksessa, että itse olisin epäonnistunut imetyksessä, niin en haluaisi muidenkaan imettävän lastani. Se muistuttaisi mua liikaa omasta epäonnistumisestani, eli täysin itsekkäiden syiden perusteella, en antaisi.

Jos mulla ois sisaruksia niin voisin kuvitella "antavani" heidän joskus imettää..mutta mä aattelin tätä nyt silleen niinkuin pidemmän aikaa tai vakituisesti.

Jos olisi pidempiaikaisesta jutusta kyse niin pitäisi miettiä tarkkaan miten käytännössä toimisi. Mä ajattelin tätä esim sillätavalla, että jos minulla olisi vauva ja joutuisin sairaalaan joksikin aikaa tai tilapäisen lääkityksen takia en voisi imettää tilapäisesti. Tottakai pitäisi harkita jotain muuta vaihtoehtoa (mieluiten sitten luovutettua maitoa pullosta) jos mietitään kuukausien ja vuosien mittaista pätkää. Tuskin nykypäivänä onnistuu tuosta noin vaan palkkaamaan 24/7 imettäjän lapselleen :D

Jos olisi pidempiaikaisesta jutusta kyse niin pitäisi miettiä tarkkaan miten käytännössä toimisi. Mä ajattelin tätä esim sillätavalla, että jos minulla olisi vauva ja joutuisin sairaalaan joksikin aikaa tai tilapäisen lääkityksen takia en voisi imettää tilapäisesti. Tottakai pitäisi harkita jotain muuta vaihtoehtoa (mieluiten sitten luovutettua maitoa pullosta) jos mietitään kuukausien ja vuosien mittaista pätkää. Tuskin nykypäivänä onnistuu tuosta noin vaan palkkaamaan 24/7 imettäjän lapselleen :D

Joo ei ehkä..En oo ainakaan työkkärissä nähnyt avoinna yhtään imettäjän paikkaa :D Mutta jos asuis samassa asunnossa tms. ja vauvalle annettaisiin vaikka muutakin ruokaa..

En itse voinut imettää kauan, joten antaisin kyllä lapseni imetettäväksi ihan mielellään. Kunhan vain olisi terve nainen eikä polttaisi tai olisi haitallisia lääkityksiä tms. Luulenpa että jos itse olisin imettänyt pitkään, olisin enemmän "mustasukkainen" imetyksistä. Mutta koska en imetyksestä itse tykännyt eikä se oikein onnistunut, niin siitä vaan ;) jos joku vauvani tissilleen huolisi.

Jos toinen vaihtoehto olisi antaa vastiketta niin TOTTAKAI antaisin mieluummin toisen äidin rintamaitoa ( jos olisi varmaa että kyseisellä äidillä on lupa imettää, esim. sallitut lääkeaineet yms. ) Tämän nyt pitäisi olla itsestään selvyys! Vastike on aina kuitenkin VAIN vastiketta.

Joo ei ehkä..En oo ainakaan työkkärissä nähnyt avoinna yhtään imettäjän paikkaa :D Mutta jos asuis samassa asunnossa tms. ja vauvalle annettaisiin vaikka muutakin ruokaa..

Jos aikoinaan siskon kanssa yhdessäasuessa mun olisi jostain syystäö pitäny lopettaa imetys tytön ollessa 6+ kk vanha niin olisin toivonut, että siskoni olisi häntä voinut imettää esim 2-4 krt päivässä edes siihen asti, että tyttö täytti 1v. Olisin tehnyt saman hänen poikansa takia. Poikaa tulikin imetettyä paljonkin kun sisko oli surun murtama aviomiehensä kuoleman takia, tarvitsi aikaa yksin ja aikaa saadakseen käytännön asiat hoidettua.

Mutta alle 6kk vauva tarvii sen verran usein ja sen verran paljon maitoa, että olisi varmaan parasta siirtyä pullotteluun.

Olisin voinut antaa toisen(esim. ystäväni) imettää vauvaani jos se olisi auttanut minua korjaamaan vauvan imuotetta tai olisi tuonut selvyyttä siihen oliko vika minussa vai vauvan otteessa.

[QUOTE="sama";22598650]Niin mutta mikä tilanne niin vaatii,eikä tuoss edes olisi mitään "tilannetta" ku toinen ei vois imettää/luovuttaa maitoa.[/QUOTE]

Ilmaiset itseäsi aika epäselvästi. Siis etkö kykene kuvittelemaan minkäänlaista tilannetta, jossa äiti ei voi imettää itse lastaan?

Jatkokysymys, muillekin: Jos ajattelette, että kukaan muu ei saa imettää lastanne, koska se tuntuisi teistä "pahalta" tai ällöttävältä", hyväksyttekö sen että jotkut naiset jättävät oman lapsensa imettämättä ihan samanlaisista tunnesyistä.

[QUOTE="vieras";22598240]Eiköhän tämäkin ketju osoita, että imettämisessä on ensisijaisesti kyse jostain ihan muusta kuin lapsen ravitsemisesta. Imetysintoilijat aina hokevat, että "äidinmaito on lapselle parasta", "kaikkien pitäisi imettää vähintään vuoden, mieluummin kolme, koska se on lapsen etu". Noooh, etu tai ei, ainakin nämä vastaukset täällä ovat pahasti ristiriidassa idealismin kanssa. Imettäminen taitaa äideille olla lähinnä pätemisen väline: "Vain minä minä minä pystyn tarjoamaan lapselleni elintärkeän ravinnon! Koska minä olen äiti, olen siksi tärkein ihminen tämän pienen elämässä!" Loppupeleissä itsekästä, eikö?[/QUOTE]

Mä en näe sitä noinkaan, mun ei tartte kehuskella imettämisellä. Mun lapselle ei ois käyny nuo monen suosimat korvikkeet ja ihan kenen tahansa maitoakaan ei ois voinu käyttää. Mun lapselle paras alkutaival on ollu saada äidinmaitoa.

tietysti!

miksi en? jos tilanne olisi, että en itse pystyisi imettämään ja järjestyisi tällainen mahdollisuus lapsen saada rintamaitoa niin tottakai valitsisin lapselle parhaan ravinnon.

toinen lapsi sai keskosena luovutettua äidinmaitoa kun oma maitoni ei ollut vielä ehtinyt nousta.

hämmästyttävää huomata tämän ketjun perusteella, kuinka moni vastaa ei. ja niille jotka vastaavat kyllä, mutta sanovat, että lapsen pitää juoda se pullosta niin kertokaa miksi.

riippuu olosuihteista.. mutta lypsettyä rintamaitoa voisin antaa tosin siihenkin hiukka vaikuttaa se että millanen ihminen on se luovuttaja kun en halua että joku narkkari mun lastani ruokkii sillä paskalla mitä sen elimistöstä löytyy.

Yhteistyössä