G: Ärsyttävin/omituisin lastenhoitoon liittyvä tapa mitä olet joutunut sivusta seuraamaan voimatta puuttua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marketta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En jaksa lukea koko ketjua, mutta minua ärsyttää eniten se, jos alle 2-vuotiaalle syötetään samalla lusikalla ruokaa kuin millä itsekin syödään. Ja tartutetaan samalla lapsen suuhun karies-bakteeri. :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Kauris 71:
En jaksa lukea koko ketjua, mutta minua ärsyttää eniten se, jos alle 2-vuotiaalle syötetään samalla lusikalla ruokaa kuin millä itsekin syödään. Ja tartutetaan samalla lapsen suuhun karies-bakteeri. :headwall:

se kyllä tarttuu 3-4 vuotiaaksi asti...

Jo kouluikäiset lasten kaverit, joita ei ilmeisesti ole kotona opetettu vetämään wc-pönttöä ja pesemään käsiään vessakäynnin jälkeen:( siis yäk!! Kyllä ne yleensä yhden käynnin jälkeen uskoo miten meillä toimitaan tai sitten eivät mene meillä enää vessaan:)

Alkuperäinen kirjoittaja Kauris 71:
Alkuperäinen kirjoittaja f:
se kyllä tarttuu 3-4 vuotiaaksi asti...

Sitten meidän hammashoitajalla on väärää tietoa... :whistle: Uudelleenkoulutukseen?

Tarttee varmaan munkin lähteä uudelleen kouluttautumaan... "Yleensä n.2v on suussaan jo niin vahva oma bakteerikanta, ettei mutans enää löydä sijaa... "Mutta kertokaa toki missä päivittää tietonsa!
Ja tohon aiempaan kuraisilla kengillä Koti-ideassa, minä olisin puuttunut, ja komentanut kakarat muualle! Koko kylä kasvattaa...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olipas ärsyttävä kaveri huhhuh! Tuollaiset yhden pienen mammat saa kiertää kaukaa.Huh!

Ärsyttävää on sellainen, että ainoalle lapselle annetaan kaikki ja saa kaiken periksi ja pomottaa koko perhettä ja lähiympäristöä.

Mun mielestä on ihan yhtä ärsyttävää kun monilapsisen perheen penskoille annetaan kaikki periksi - sitten on vielä useampi terrorisoimassa ympäristöään.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Kaverini syötti pojalleen jo ihan vuoden-parin ikäsenä ihan aikuisten annoksia ruokaa. Iso lautanen ja vähintään 4perunaa yms.. Vähän ihmettelin että eikö yhtään raksuta että aikuiset ja taaperot ei syö samankokosia annoksia... Silläkin sentään jo toinen lapsi.
sit rääky siinä mukulan vieressä kun toinen oli jo täynnä mutta ruokaa oli viel isot kukkurat jäljellä ja muka syötävä oli.
Ja samanlainen se on edelleen.
Muutenkin huutaa kokoajan kuin palalaikka ja kakara on juossut pitkin pihoja jo kolme vuotiaasta asti (ainakin) ilman valvomatta..
Kaikenhuipuksi luulee kai olevansa joku äideistä parhain.. ja marttyyrin viitan on ottanut harteilleen.

Meidän esikoinen n. 2-vuotiaasta 3-vuotiaaksi söi enemmän kuin mitä me aikuiset aterialla, saatto vetää kolme lautasellista muusia ja jauhelihakastiketta. Ja taas seuraavalla ruualla painu alas yhtä paljon. Se loppu sitten kun seinään, lienekö kasvuun tarvi sitä ruokaa sillon niin paljon. Ja mikä huvittavinta, tyttö oli normaalipainonen, itseasiassa aika hoikkakin. Ja alle 2-vuotiaanakin söi aina todella ison annoksen, mutta tuossa 2-3 välillä se oli todella suurta.

Mua ärsyttää yli kaiken ne yhden lapsen äidit, jotka päivittelee ja antaa neuvoja, kuinka toimia mun kahden pojan kanssa, jotka tappelee koko ajan kuin kissat ja koirat.

"Että ei meidän Pilvi-Päivikki KOOOOOSKAAN noin, että pitäsikö sun sitätätätuota ja voi voi miten nyt noin ja älä nyt viitsi korottaa ääntä lapsille" jne...

Ei kai se perhanan Pilvi-Päivikki tappelekaan, kun ei oo sitä sisarusta. Ja yhden kanssa on tasan helpompi tehdä joitakin juttuja kuin kahden tai useamman. Muutaman kerran oon sanonu, että otatko nää muksut teille viikoks ja katotaan sitten :D

Ei oo vielä kukaan ottanu :whistle:

Ja onhan niitä muitakin, kuten esim. se, että 4v pesee aina yksin ja ite hampaat, eikä kukaan aikuinen katso miten pesee ne ja tuleeko puhtaaks. Ite kerran todistin erään lapsen hampaanpesuja useampana päivänä ja se oli tasan sitä, että pani harjan suuhun, pyöräytti siellä 10 sekuntia ja huuhteli ja lähti pois. Ja äiti kirkkain silmin kertoo, miten etevästi heidän kullannuppu pesee hampaat aina aivan itse :headwall:

Ja tosiaan tuo monen mainitsema vessakäyttäytyminen. Kummityttökin pyyhkii pimpsansa niin, että hihatkin hankaa pissaan kyynärpäitä myöten, eikä sen jälkeen puhettakaan, että vetäs vessan saati pesis kädet :x

Alkuperäinen kirjoittaja Tyyris Tyllerö:
Mua ärsyttää yli kaiken ne yhden lapsen äidit, jotka päivittelee ja antaa neuvoja, kuinka toimia mun kahden pojan kanssa, jotka tappelee koko ajan kuin kissat ja koirat.

Ai että oikein _kahden_ lapsen kanssa :)

Ai että oikein _kahden_ lapsen kanssa :)

No sama se mulle vaikka jollain olis 10, mutta pointti oli se, että miten hiidessä he voivat tietää sen eron, onko lapsia yksi, kaks vai sata :kieh:

Ja harvemmin ne yksinäiset muksut itsekseen tappelee, eikös

Alkuperäinen kirjoittaja viiviliina:
Ärsyttävintä on se että yhden perheen lapset puuhailevat wc asiat ihan itekseen.. kyse 2.5 ja 4 vuotiaista jotka kaataa potan pönttöön, pyyhkii pyllynsä niin että kädet kakissa ja pönttö kakassa...
Myös vessan lattialla saattaa olla kakkaa ja lavuaarin reunalla.

Ja tää on taivahan tosi ja mua oksettaa tuollain.. Sitte samoilla käsillä tullaan johku pipariastialle kahvipöytään :x :x :x :x

Miten itse ehdit ja jaksat joka välissä vessaan?

Mun vanhin lapsi on pian 10 ja ei ole koskaan tuottanut tuskaan hänen tai nuorempien jälkeen/kanssa mennä vessaan. Minä siivoan, siis suihkasen Tolua ja pyyhkäsen vessapaperilla poikien mahdolliset pisujäljet, putsaan pöntönreunat ja lattian HETI jos tarvetta on ja katson, että kädet tulee pestyä. ja kas kummaa, vanhempia lapsia ei enää tarvitse edes erikseen käskeä pesemään käsiään tai siivoamaan jälkiään. Silti käyn silloin tällöin vilkaisemassa heidän läjkeensä miltä vessa näyttää ja kysäisen pestiinkö kädet hyvin. Pienimmän jälkeen poikkean katsomassa miten homma sujuu aivan joka kerta edelleenkin. Hyvin siististi se kolmivuotiaskin poika jo pisuu, ottaa papreilla pippelinpään kuivaksi, vetää vessan ja pesee kädet. Tulee sitten aina sanomaan erikseen myös, jos meni lattialle tai muuta siivottavaa.

Mutta ärsyttävää on sellainen, että jotkut vanhemmat todistelevat omaa auktoriteettiaan pitämällä kiinni tosi natsimaisista kasvatusperiaatteista, eivätkä ole koskaan pysähtyneet miettimään, onko niistä lapsen kasvulle ja kehitykselle hyötyä, vai ovatko ne ainoastaan vanhemmalle itselleen keino todistaa ylemmyyttään. Tiedän yhden perheen, jossa keskimmäinen lapsi on hiljainen, ujo ja superkiltti tyttö, mutta saa osakseen huutoa ja ojennusta kuten villimmät veljensäkin. Vähempikin riittäisi! Ja se, että koskaan ei kehuta lasta, vaan ajatellaan että "lasta pitää potkia" koko ajan eteenpäin ja pitää vähän sellaisessa nuhteessa. En usko että sellaisella kasvatuksella saadaan lapselle tervettä itsetuntoa. Lapsen on tässä maailmassa riitettävä edes omille vanhemmilleen, jos ei kenellekään muulle!

Ja onhan niitä muitakin, kuten esim. se, että 4v pesee aina yksin ja ite hampaat, eikä kukaan aikuinen katso miten pesee ne ja tuleeko puhtaaks. Ite kerran todistin erään lapsen hampaanpesuja useampana päivänä ja se oli tasan sitä, että pani harjan suuhun, pyöräytti siellä 10 sekuntia ja huuhteli ja lähti pois. Ja äiti kirkkain silmin kertoo, miten etevästi heidän kullannuppu pesee hampaat aina aivan itse :headwall:

Entäs se, kun 3-vuotias käy yksin kylvyssä ammeessa?

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:

Entäs se, kun 3-vuotias käy yksin kylvyssä ammeessa?

Kyllä meillä käy! Äiti tai isi kyllä sitten pesee lopuksi ja huuhtelee. En minä enää 3 vuotiaan vieressä istu, kun kuulen ovan ollessa auki, mitä touhutaan. Niin kauan kuinääni kuuluu, ei mitään hätää..

Mua ärsyttää suunnattomasti kun kaverit joilla ei vielä lapsia ole koittavat neuvoa lasten kasvatuksessa ja kehuskelevat kuinka he itse sitten omia lapsiaan kasvattavat kurilla eivätkä anna itkullekkaan periksi... Viimeksi tapaus kun nukutin puolivuotista poikaamme ja poika ei meinannut nukahtaa millään, kävin tunnin aikana kolme kertaa hyssyttelemässä ja antamassa tutin, niin tähän kaverini mies sanoi että hän ainakin antaisi lapsen huutaa itsensä uneen... juu no ehkä he itse huomaavat lapsia saadessaan ettei niitä lapsia kirjojen mukaan kasvateta, jokaisella omat tavat ja lapset ovat erilaisia ja rauhoittuvat eri asioista. Jos tekisin niin että antaisin pojan huutaa niin hän huutaisi kahta kauheammin ja nukkumaanmeno kestäisi myös paljon kauemmin.

Muutama juttu.

Ihan hirveän ärsyttävää on, kun äidit marisee ja siitä, kuinka ei olla suunnilleen kolmeen vuoteen nukuttu yhtään kokonaista yötä lapsen takia (potkii unissaan ja heräilee) - mutta perhepedisssä nukkumista ja imettämistä ei voi missään nimessä lopettaa, kun lapsen turvallisuudentunne kärsii.

Toinen ärsyttävä juttu on se, että kuljetaan lapsen perässä ylihysteerisenä suojelemassa. Älä kiipeä sinne, älä koske tuohon, ei saa mennä sinne" - kieltojen lista on loputon. Sitten ihmetellään, kun lapsi on sohvaperuna jo pienenä, ei sitä saa edes ulkoilemaan. No ei kai, jos kaikkea tekemistä rajoitetaan...

Kolmas ärsyttävä on se, että toisen perheen rytmiä pitää arvostella KOKO AJAN. Ystävälläni on melkein saman ikäinen poika kuin omani. Esim. vuosi sitten heillä nukuttiin yöunia 21.30 - 9.30, meillä suunnilleen 19 - 07. Lapset nukkuivat saman verran, mutta silti ystäväni kuittaili minulle KOKO AJAN siitä, kuinka KAUHEAN aikaisin meillä poika menee nukkumaan ja kuinka JÄREJTÖNTÄ on herätä noin aikaisin. Meille itsellemme asia ei ollut ongelma. Meinasi käämi kärähtää.

En tiedä onko tätä joku jo sanonut, kun on niin pitkä ketju. Mutta mua ärsyttää ne äidit, jotka tulee kylään eikä katso lapsiensa perään yhtään. Siinä saa sitten itse juosta esim. yhden pari vuotiaan perässä ja ottaa pois tavaroita/estää kiipeämästä hyllyyn/estää kiusaamasta koiraa jne. Ja äiti itse istuu sohvalla ja juo kahvia tyytyväisenä. Ja ympärillä paikat hajoaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Muutama juttu.

Ihan hirveän ärsyttävää on, kun äidit marisee ja siitä, kuinka ei olla suunnilleen kolmeen vuoteen nukuttu yhtään kokonaista yötä lapsen takia (potkii unissaan ja heräilee) - mutta perhepedisssä nukkumista ja imettämistä ei voi missään nimessä lopettaa, kun lapsen turvallisuudentunne kärsii.

Toinen ärsyttävä juttu on se, että kuljetaan lapsen perässä ylihysteerisenä suojelemassa. Älä kiipeä sinne, älä koske tuohon, ei saa mennä sinne" - kieltojen lista on loputon. Sitten ihmetellään, kun lapsi on sohvaperuna jo pienenä, ei sitä saa edes ulkoilemaan. No ei kai, jos kaikkea tekemistä rajoitetaan...

Kolmas ärsyttävä on se, että toisen perheen rytmiä pitää arvostella KOKO AJAN. Ystävälläni on melkein saman ikäinen poika kuin omani. Esim. vuosi sitten heillä nukuttiin yöunia 21.30 - 9.30, meillä suunnilleen 19 - 07. Lapset nukkuivat saman verran, mutta silti ystäväni kuittaili minulle KOKO AJAN siitä, kuinka KAUHEAN aikaisin meillä poika menee nukkumaan ja kuinka JÄREJTÖNTÄ on herätä noin aikaisin. Meille itsellemme asia ei ollut ongelma. Meinasi käämi kärähtää.

Ihan samaa mieltä tuosta rytmijutusta,mä en ymmärrä mitä se joltain on pois jos meillä lapsi menee nukkumaan ennen kahdeksaa..enemmän mä ihmettelisin sitä,että mitä tekemistä 2-3vuotiaalla ylipäätään on kymmenen aikaan illalla?

tulipa täällä mieleen yksi ot esimerkki... Kun bussissa tenava (n.5v?) huusi ja äiti sille sanoi että jos et oo hiljaa niin jäädään pois. Ja sitten kun huusi vaan edelleen niin tosiaan jäivät pois bussista =) On vaan niin harvinaista huomata että joku tosiaan pitääkin sen uhkauksen, kun yleensä se on just sitä "et kyllä saa nyt karkkia jos et syö" "mutku haluun!!!" ja sitten saa mitä haluaa...

se on yli ärsyttävää kun kaveri tulee kylään ja sen 9 vuotias pyytää siltä äidiltään kokoajan kaikkea tyyliin: äiti saanko mehua kun on jano (pöytää ei ole siis katettu..)
ja äiti pyytää sit multa..ja sit lapsi juo mehunsa ja kiittää äitiään...ja tätä tapahtuu kaikissa asioissa...sapettaa kun ei voi opettaa lastaan pyytämään talonväeltä...

mul nousee niskakarvat pystyyn jos näen/kuulen lapsen lyövän/nimittelevän/huutavan vanhemmilleen ilman että he siihen pahemmin reagoivat. Erityislapset ymmärrän mutten muita. Karseaa kun esim. 6v. hutkii äitiään huutaen "tyhmä akka"!

sekin suututtaa kun tullaan kylään porukalla ja nää isommat lapset ei voi millään mennä touhuumaan omiaan vaikka tekemistä keksitään vaan istua kökitään siinä äidin vieressä kokoajan kuuntelemassa kaikki jutut...ja äiti antaa siinä kuunnella kaikki juorut ja muut...

Alkuperäinen kirjoittaja Yrtti:
Mua ärsyttää ihmiset, jotka eivät vaihda lapsensa märkää vaippaa! Olkoonkin, että vaipat imee älyttömän paljon, mutta näyttää kauhealta, kun lapsella roikkuu märkä vaippapallo polvissa asti. Ja siltikään ei vaihdeta! Kuka aikuinen muka haluaa olla omassa k.usessaan???

tätä näkee yllättävän paljon!

Mulla ei siis ole omia lapsia vielä, mutta yksi kaveri ärsyttää välillä. Asumme eri puolilla maata ja kun pitkästä aikaa voitas nähdä niin heille ei voi mennä esim enää 7 jälkeen kun silloin alkaa iltapuuhat. En ymmärrä miksi lapset eivät voi mennä nukkumaan ja aikuiset jatkaa juttua sen jälkeen? Onko mulla nyt jäänyt jotain tärkeää tajuamatta? Muiden kavereiden lapset menee nukkuun ja me sitten saunotaan tms.. Ei voi koskaan joustaa niistä rutiineista (tuntuu ainakin siltä)

Alkuperäinen kirjoittaja Hiljaa hyvä tulee:
Syömisestä puheen ollen niin mua ärsyttää sellaiset vieraat jotka tyhjentävät koko kahvipöydän. Tottakai ne mitkä laitan pöytään on syötäväksi tarkoitettu, mutta jos yksi ja sama lapsi tyhjentää koko keksi kipan niin sillon aina tulee mieleen,että eikö jotkut saa kotona mitään herkkuja kun "sekoavat" kun pääsevät keksi kipon tai muun herkun ääreen. Olen ainakin yrittänyt opettaa omille lapsille että yksi kutakin kylässä...kotona enemmän(mutta ei kotonakaan paketti kaupalla)

Tästä tuli mieleen yks juttu mikä ärtsittää; ei oikeastaan se, et ne kaikki herkut syödään ( parempi et syövätkin ettei mulle jää mitään kaappiin... ) vaan se, et lapsi maistaa yhtä, ei syö loppuun mut kohta haluaa uuden samanlaisen ja vanhemmat antaa. Mä olen ollut jopa niin ilkeäkin et olen siirtänyt keksikupin kauemmas kun tenava olis kaikista halunnut haukata ja siitäkös itku herkesi... :ashamed: Voi raukkaa...

Uusimmat

Yhteistyössä