G: Arvostatko kotiäitejä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyselijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kyselijä

Vieras
Eräästä ketjusta tuli mieleeni tällainen GALLUPPI, eli:

- Arvostatko kotiäitiyttä? Perustelut miksi/mikset!
- Onko sinulla itselläsi lapsia?

LYHYESTI ja ytimekkäästi vastaukset, kiitos!

JA KYSYMYKSELLÄ EI NYT TARKOITETA SORTAA NIITÄ ÄITEJÄ JOTKA SYYSTÄ TAI TOISESTA EIVÄT VOI/HALUA/PYSTY HOITAMAAN LAPSIAAN KOTONA, JOTEN VÄLTETÄÄMPÄ RIITELYÄ TÄSTÄ AIHEESTA!!!
 
Omat vastaukseni:

- Arvostan. On mielestäni arvokasta ja raskastakin työtä kasvattaa omat lapsensa kotona, kun ovat vielä pieniä ja mikäli se vain on mahdollista.

- On 2 lasta.
 
En niin kovin paljon nyt kun olen päässyt kokeilemaan miltä tämä kotiäitiys todella on. Täähän on ihan naurettavan helppoa verrattuna työssäkäyvän tai opiskelevan äidin elämään! Itselläni on kaksi pientä lasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kyselijä:
Eräästä ketjusta tuli mieleeni tällainen GALLUPPI, eli:

- Arvostatko kotiäitiyttä? Perustelut miksi/mikset!
- Onko sinulla itselläsi lapsia?

LYHYESTI ja ytimekkäästi vastaukset, kiitos!

JA KYSYMYKSELLÄ EI NYT TARKOITETA SORTAA NIITÄ ÄITEJÄ JOTKA SYYSTÄ TAI TOISESTA EIVÄT VOI/HALUA/PYSTY HOITAMAAN LAPSIAAN KOTONA, JOTEN VÄLTETÄÄMPÄ RIITELYÄ TÄSTÄ AIHEESTA!!!

Arvostan kaikkia ihmisiä siitä huolimatta ovatko he äitejä, isejä tai mitä tahansa. Jos he ovat äitejä/isiä arvostan sitä, että jälkeläisistä kannetaan vastuuta, heitä rakastetaan ja rajoitetaan, ja opetetaan elämään ja tulemaan toimeen omillaan.
On lapsia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En niin kovin paljon nyt kun olen päässyt kokeilemaan miltä tämä kotiäitiys todella on. Täähän on ihan naurettavan helppoa verrattuna työssäkäyvän tai opiskelevan äidin elämään! Itselläni on kaksi pientä lasta.

Niin minustakin on. Mulla on suurperhe.
 
Arvostuksen vähyys tai runsaus tietenkin riippuu kotiäidistä. Minkälaiset puitteet, millaisia ja minkä ikäisiä lapsia. Ihan niinkuin arvostus asteikko työssäkäyvilläkin. Ei ihmistä voi arvostaa tai väheksyä ammatin tai kotiäitiyden perusteella vaan sillä miten hommansa hoitaa.
Yksi pieni lapsi on täällä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja c:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En niin kovin paljon nyt kun olen päässyt kokeilemaan miltä tämä kotiäitiys todella on. Täähän on ihan naurettavan helppoa verrattuna työssäkäyvän tai opiskelevan äidin elämään! Itselläni on kaksi pientä lasta.

Niin minustakin on. Mulla on suurperhe.

Yhdyn tähän =)
4 lasta itselläni

Takana 7v kotiäitiyttä, välissä 3v töissä ja nyt taas kotona...

*muoks* Arvostan siis yhtäpaljon kuin mitä muuta ammattikuntaa tahansa, en mitenkään erityisesti siis...
 
- Arvostatko kotiäitiyttä? Perustelut miksi/mikset!

No arvostan siinä missä ihmisiä muutenkin. En silti oikein ymmärrä miten joku tahtoo olla kotona koko ikänsä, ei kaipaa elämältä muuta. Kaikki on kuitenkin erilaisia, ja jos lapsia on vaikka viisi, on työn määrä ihan eri kuin parin lapsen kanssa. Voihan siitä työn itselleen tehdä vaikka varsinaisesti en kotiäitiyttä ammattina enää pidäkään.

- Onko sinulla itselläsi lapsia?

Kaksi lasta, 4,5-vuotias ja 2-vuotias.
 
Kiitos vastauksistanne! Eli yhteenveto voidaan siis todeta, että suurin osa arvostaa ihmisiä ihmisinä eikä siis ammatin kautta, mikä on hieno asia ja kotiäitiyttä pidettiin arvostettuna asiana, mikäli äiti tosiaan on kotona niitä lapsia varten eikä "lusmuile". Ihan positiivista luettavaa siis!

Gallupin laitoin pystyyn siitä syystä, kun tuossa yhdessä ketjusta sain joistakin sellaisen kuvan, että kotiäitiys olisi hyvin epäkunnioitettava asia naisen elämässä tai jopa häpeällistä. Mutta kiitos, kun oikaisitte väärän luuloni! :)
 
Arvostan ja pidän täysin luonnollisena sitä, että kun lapsia saadaan, niitä hoidetaan kotona vähintään 2-3 vuotta, mieluusti pitempäänkin. Sitä en ymmärrä, että lapsia tehdään ja niitä nähdään sitten lähinnä aamuisin ja iltaisin ja lapsi näkee pienestä pitäen enemmän päiväkodin väkeä tai muuta hoitajaa, kuin vanhempiaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Arvostan ja pidän täysin luonnollisena sitä, että kun lapsia saadaan, niitä hoidetaan kotona vähintään 2-3 vuotta, mieluusti pitempäänkin. Sitä en ymmärrä, että lapsia tehdään ja niitä nähdään sitten lähinnä aamuisin ja iltaisin ja lapsi näkee pienestä pitäen enemmän päiväkodin väkeä tai muuta hoitajaa, kuin vanhempiaan.

Niin no, lapsia voi nähdä esim. klo 15.30-21 valveilla ja viikonloput, lomat, vapaapäivät. Surullistahan se on, ettei kaikkea valveillaoloaikaa voi viettää lasten kanssa, mutta aina ei voi valita ja on ajateltava myös pidemmällä tähtäimellä. Tulevaisuuttaan ei voi rakentaa pelkästään elätettävän roolissa olemalla, sillä ne lapset kasvaa eikä enää tarvitse sinua 24/7.
 
arvostan jos loppuu kun lapset 3-4v. silloin mielestäni on tarve jo muillekin leikkikavereille ja eroon äidistä. mielestäni kuntien ja valtion tulisi enemmän kannustaa jäämään kotiin siihen kun lapsi on 3v.

ei vielä yhtään lasta.
 

Yhteistyössä