G: Arvostatko kotiäitejä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyselijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Arvostan, jos kotiäitinä olo luo hyvän olon lapselle ja vastaa lapsen tarpeita. Mikäs sen mukavampaa, kuin viettää aikaa oman äidin kanssa. Siinä vahvistuu äiti-lapsisuhde ja molemmat oppii toisistaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja eda:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Arvostan ja pidän täysin luonnollisena sitä, että kun lapsia saadaan, niitä hoidetaan kotona vähintään 2-3 vuotta, mieluusti pitempäänkin. Sitä en ymmärrä, että lapsia tehdään ja niitä nähdään sitten lähinnä aamuisin ja iltaisin ja lapsi näkee pienestä pitäen enemmän päiväkodin väkeä tai muuta hoitajaa, kuin vanhempiaan.

Niin no, lapsia voi nähdä esim. klo 15.30-21 valveilla ja viikonloput, lomat, vapaapäivät. Surullistahan se on, ettei kaikkea valveillaoloaikaa voi viettää lasten kanssa, mutta aina ei voi valita ja on ajateltava myös pidemmällä tähtäimellä. Tulevaisuuttaan ei voi rakentaa pelkästään elätettävän roolissa olemalla, sillä ne lapset kasvaa eikä enää tarvitse sinua 24/7.

En tarkoittanut sitä, että lapsessa pitää olla kiinni koko ajan. Yli ymmärryksen menee kuitenkin se, että lapsia pidetään jotenkin taakkana ja pidetään rasittavana sitä, kun lapset ovat lomilla (ei tässä ketjussa, mutta monta kertaa tällä palstalla muuten törmännyt siihen) ja odotetaan kuin kuuta nousevaa, että lapset menevät takaisin kouluun/tarhaan, kun kotona on niiiiin rasittavaa olla.

Ymmärrän kyllä sen, että kaivataan vaikkapa omia harrastuksia, mutten ymmärrä sitä, ettei omia lapsia jakseta paria päivää pitempään hoitaa. Ihan kuin oletusarvona olisi se, että joku muu hoitaa lapset, koska "pitäähän äidilläkin olla oma elämä", hmh. Miksei lasta voi vaikka laittaa yöhoitoon pari kertaa vuodessa tai muutamaksi tunniksi muuten vain jonnekin, jaksaa jo paljon paremmin itse, jos saa hetken huilia.

Ihan kuin lapset eivät olisi ihmisiä, vaan jotain rasitteita, joita täytyy vain jaksaa, mutta samalla haikaillaan töihin, ettei "pää halkea".
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Alkuperäinen kirjoittaja bad:
Arvostan kyllä mikäli ovat kotona sen takia, että haluavat hoitaa lapsia, eikä sen takia etteivät halua mennä töihin.
Itselläni on yksi lapsi.
Peesi.
Samoilla linjoilla olen minäkin, paitsi että mulla ei ole vielä lapsia.

Itse tuskin jaksaisin olla kotona vuosikausia, mutta jos joku jaksaa ja haluaa ja tekee sen nimenomaan lasten takia eikä vältelläkseen työssäkäyntiä, homma on ihan bueno.
 
Arvostan, mutta en enää semmoista, joka on kotiäitinä kotona ja kaikki lapset koululaisia. Itse olen ollut kotiäitinä 3 vuotta ja 3 lasta meillä on. Pian kutsuu työelämä ja kauhulla ajattelen sitä rumpaa, mutta joskus se on kumminkin edessä. Kotona ollessa voi joillakin hajota pää ja seinät kaatua päälle, mutta ei se työn ja lapsienkaan yhdistäminen niin helppoa ole, siitäkin on usean vuoden ajalta itsellä kokemusta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Arvostan, mutta en enää semmoista, joka on kotiäitinä kotona ja kaikki lapset koululaisia.
Jos perheenäiti on kotona vielä siinäkin vaiheessa, kun kaikki lapset on koululaisia tai esikoululaisia, se menee mun kirjoissa jo selkeesti työssäkäynnin välttelyksi. :ashamed:

Silloin ei enää ole kyse kotiäidistä vaan jostain semmosesta entisaikojen kotirouvasta. Eli naisesta, jolla ei ole aikomustakaan elättää itse itseään vaan jättäytyä miehensä (ja yhteiskunnan) elätettäväksi. Sellasta en valitettavasti pysty kunnioittamaan, monestakaan syystä.
 
En erityisemmin arvosta.
Arvostan niitä äitejä, jotka jakavat vanhempainvapaan tasa-arvoisesti isän kanssa ja ovat myös itse valmiita ottamaan vastuuta elannon tienaamisesta.
 
Arvostan kaikkia jotka kasvattavat lapsensa hyvin. Niin voi tehdä olemalla kotiäiti, koti-isä tai käymällä töissä. Ei kotiäitiys pelkästään mitään erityispisteitä tuo.
 
1. Riippuu ihan kotiäidistä: millainen hän on, miten hoitaa lapsensa, jne. Eivät kaikki tuntemani kotiäidit ole mielestäni sellaisia, että heitä tai äitiyttään voisi kamalasti arvostaa :/

2. Kaksi lasta, 5 v ja melkein 3 v.
 

Yhteistyössä