G: Hengasitko kauan salissa synnytyksen jälkeen? Kerro tilanteesta. :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vrs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

vrs

Aktiivinen jäsen
08.02.2012
1 912
3
36
Tuli venakon ketjusta mieleen. :D

Mulla esikoinen on syntyny kattoluukusta, mutta kakkosen synnytys oli helppo. Muksu oli maailmassa 19.52 ja 20.00 soittelin jo kaverille, että jo on ihme, kun ei syntymän ilmottaneeseen tekstariin oo vielä vastattu. :D Pöydältä siis soittelin, ku odotin lupaa nousta suihkuun. Olo oli erinomanen ja tunnissa parempi, ku koko raskauden aikana. 30min taidettiin salissa syntymän jälkeen olla (istukkaki ku tuli ihan itestään lähes) ja hyvin kerettiin päiväsaliin kattomaan illan 21.00 alkava leffaputkileffa. :)

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";25913913]Melkein kaksi tuntia, kun meidöt ensin unohdettiin sinne :o ja sitten kukaan ei ehtiny tulla auttamaan, kun oli vuoronvaihto kiireet. Jäi vähän paskamaku.[/QUOTE]

*meidät

En oikein muista, tuskin mitenkään erityisen kauaa. Kuopuksesta ainakin hyvin vähän aikaa, kun kuopus syntyi kotiin. Sieltä lähdettiin synnärille ambulanssilla istukkaa synnyttämään ja taisivat tuupata mulle yhden annoksen oksitosiinia, painoivat mahaa ja istukka syntyi. Punnitsivat vauvan ja mitä siinä niitä pakollisia juttuja on, eikös ne jotain k-vitamiinia anna? Kävin suihkussa ja se oli siinä. Tai en ole kyllä varma, että oisivatko vielä tuoneet mulle jotain syötävää sinne. Varmaan kuitenkin joku 30-45 minuuttia olin siellä salissa.

Kävin suihkussa ja söin iltapalaa, 19.00 lapsi syntyi ja sitten kävivät kysymässä että sopiiko että suorittavat vuoronvaihdon ennenkuin pääsen huoneeseen, sopi mainiosti ja odotimme siellä sitten noin 21.00 saakka että päästiin lähtemään huoneeseen. Soittelin kuulumiset siellä olevalla puhelimella miehelle.

Kolmosen jälkeen olin kauan. Kolmonen syntyi kymmenen jälkeen aamulla ja sokereiden seurannan jälkeen vietiin teholle tippaan. Varmaan joskus kolmen maissa kärräsivät minut sitten osastolle.

[QUOTE="vieras";25913953]Kävin suihkussa ja söin iltapalaa, 19.00 lapsi syntyi ja sitten kävivät kysymässä että sopiiko että suorittavat vuoronvaihdon ennenkuin pääsen huoneeseen, sopi mainiosti ja odotimme siellä sitten noin 21.00 saakka että päästiin lähtemään huoneeseen. Soittelin kuulumiset siellä olevalla puhelimella miehelle.[/QUOTE]

Joo, tällainen odottelu olisi ollutkin ihan ok, mutta minä en saanut lupaa mennä yksin suihkuun ja olo oli sen mukainen. Ja vaatteiden vaihtokin olisi ollut kivaa. Niin ja kun soitin hälytyskelloa, saliin tuli erittäin äksy vanhempi hoitaja tiuskien "mikä täällä on NYT hätänä".. Juu ei mikään, mutta pääsisinkö suihkuun, huoneeseen tai saisinko edes aamupalaa..

Ekan kanssa meni reilun tunnin verran, että pääsin lapsivuoteelle. Salissa ehdin olla 20 min ennen kuin lapsi syntyi. Tikkaukset, suihkut ja vauvan pesut otti aikaa kun oli opiskelija mukana. Ei mua haitannut, siinähän juteltiin niitänäitä vauvan ollessa rinnalla imemässä.

Tokan kanssa olin varmaan 3h kun osastolla ollut rauhallinen tilanne vaihtui siihen, että lähes kaikissa huoneissa tarvittiin kätilöä samaan aikaan. Itse olin taas tullut ponnistavana saliin, ja aiheuttanut pientä paniikkia kätilöissä kun lapsi meinasi syntyä käytävälle. Jälkeenpäin kätilö kävi vaan välillä kurkkaamassa ja kertomassa, että vielä eivät pääse auttamaan suihkussa ym.

Mulla on ollu 2kpl todella nopeita ja helppoja luomusynnytyksiä, mutta molempien jälkeen on ollut ns. vuoto-ongelma, ei kohtu ei ala supistua vaan vuotelee vaan. Oon sitten joutunut pötköttelemään salissa sen pari tuntia molemmista, kun ovat tuupanneet mut täyteen supistavaa lääkettä. Vauvan oon onneksi saanut kainaloon molemmilla kerroilla heti :)

Kätilö himmensi valoja ja me saatiin jäädä sinne pötköttelemään muutamaksi tunniksi. kello oli 4, ja muistaakseni joskus 7 aikaan lähdettiin osastolle.

Sektiosta heräämössä olin noin tunnin, vauva sai olla koko ajan rinnalla.

Alakautta tulleen kanssa oltiin noin tunti salissa. Synnärillä oli ruuhkaa ja kätilöt pahoittelivat että he hoitaa meidät nyt kiireellä. Lapsi pestiin nopeasti (isä sai vaan katsoa vierestä), puettiin ja annettiin takaisin rinnalle. Tuon pesun aikana mua avustettiin suihkuun mutta olin niin heikkona että pää pöpperössä istuin pöntön päällä ja hoitaja pesi käsisuihkulla ja jollain pesulapulla minkä pystyi. Vuoteessa sit köllöteltiin kunnes meidät tultiin hakemaan, kömmittiin toiseen vuoteeseen ja vietiin osastolle. Joku nainen häädettiin siitä huoneesta jonnekin useamman hengen huoneeseen ku "jouduin" eristykseen, oi sitä rauhaa :D Synnytys meni hienosti, mutta veikkaan että jonkin verran tuli verenhukkaa kun seuraavana päivänäkään en pysynyt pystyssä, oli "ohut olo" kun nousi edes istumaan.

en oo kyllä kelloa siinä tilanteessa kattellu kaikki huomio ollu vauvassa. Mutta esikoinen syntyi 18.15 ja kun tultiin osastolle alkoi telkkarissa juuri salkkarit, eli noin reilu tunti oltiin varmaan. :D

Toisen lapsen kanssa en kyllä yhtään muista miten paljon aikaa sielä meni. Vauva syntyi 0.22 aikaan ja sitten kaikki perus hommat siihen vauvan pesu, itsensä pesu, ja jotain syömistäkin saatiin ja sen jälkeen lähdettiin osastolle.

hmm, poika syntyi klo 1,53 ja huoneeseen taisin päästä joskus 7 aikaan (voi olla et muistan väärin ja todellisuudessa se klo 7 oli se aika kun pyörryin huoneen vessaan..)

Yhteistyössä