G;hoitovaalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kauanko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kauanko?

Vieras
Kuinka kauan olette olleet tai aijotte olla hoitovapaalla?Vai menettekö suoraan vanhempainvapaalta töihin?Miten taloudellisesti pärjää hoitovapaanajan?

Itse olen ajatellut olla kotona kunnes vauva on n.1,5 vuotias.Taloudellinenpuoli vaan mietityttää...

Aion olla hoitovapaalla vanhempainvapaan jälkeen seitsemän kuukautta eli lapsi on hiukan alle 1½ -vuotias mennessään hoitoon.

Taloudellisesti selviydymme kyllä tuon ajan ihan hyvin, miehellä on sen verran tuloja ja itsellä säästöjä. Tosin rakenteilla olevan talon lyhennyksiä alamme maksaa vasta sitten, kun menen takaisin töihin.

Suoraan töihin äitiyslomalta, vuosiloman pidän ennen paluutani kuitenkin. Vauva jää kotiin, palkkasimme hoitajan. Taloudellisesti helvetin kallista mutta kyllä siitä jää käteenkin jotain. En osaa olla kotiäiti ja ne hoitolisät yms. mulla menis noin kahdessa päivässä...

oon ollu hoitovapaalla nyt lapsen 2-vuotis synttäreihin ja tässä on harkinnan alla meenkö kouluun vai jatkanko vapaalla kun puolen vuoden päästä ois jo oinen lapsikin tulossa...

Töihi joutuu menee tälläne köyhä velalline. Laps on siinä vaiheessa 10 kuukautta. Huimaa.. Onneks on hyvä hoitaja tiadosa. Ei tolla kht:lla kukaan voi olla. Tai ainakaan tälläne huonon taloudellisen elämänkatsomuksen omaava eukkeli. No, mä koitan hankkiutua paksuks tosa syksyn aikana. Vois sitte käyrä laps hoidosa vaikka vaa puolipäiväsesti. Tai jotain.

Mikä se lopullinen suma on,jonka hoitovapaalla ollessa saa?Kuntakohtaistahan kaikki lisät ovat,mutta suurinpiirtein olisi kiva tietää mitä käteen jäisi?

Kummaa,kun kannustetaan äitejä olemaan lapsien kanssa mahdollisimman pitkään kotona,mutta rahallisesti ei touhua avusteta nimeksikään!!! GRRRR...

Töihin menin ( siis olin työtön ja etsin itselleni työpaikan ) tuplien ollessa aika tarkalleen 1 v.ikäiset.
Kolmannen jälkeen hoitovapaata 6 kk, sitten töihin.
Hitto, pakko mikä pakko!
Tienataan ukon kanssa just senverran, että mitään tukia ei tipu,mutta tosi minimillä eletään....

Kotihoidontuki espoossa asuessamme oli muistaakseni jotakin 430 e miinus verot.Tässä siis kuntalisä ja siaruslisät ja kaikki mukana.

2 kk hoitovapaalla+ sitten kuukausi vuosilomaa ennen töihinpaluuta, eli Elina 1v kun alotettiin viime viikolla hoito/työt. Meilläkin just meni nippanappa nuo tulorajat miehen ylitöiden vuoksi yli joten olisin saanut vähän päälle 200e /kk eikä sillä jaksettu alkaa kituuttamaan. Ennen lasta ajattelin että tottahan toki sen voi viedä heti hoitoon pienenä että mikäs tuossa mutta voi kun se kirpasee nyt kun se on todellisuutta. NIin kauan menee aina päivät hyvin kun töissä riittää puuhaa, mutta jos tulee hiljanen hetki ni oikein sydämestä riipasee kun äitin kulta on sielä jossain...vaikkakin oikein hyvällä hoitajalla.

Tänään se sitten alkaa..työt! vauveli 9kk!
eikä itsekkään pystynyt jäämään kotiin vielä vaikka mieluusti olisin sen tehnyt!
kyllä perheessä toisella on oltava keskitasoa paremmat tulot, että se onnistuisi.
onnekseni pikkusisko voi hoitaa lasta näin alkuunsa ainakin niin tuleepahan pehmeämpi lasku uuteen minulle ja vauvalle!
pitääkin tästä alkaa valmistautumaan työpäivään!

Ekan kanssa menin vanhempainvapaan jälkeen töihin. Isovanhemmat hoitivat aluksi, 1-vuotiaana meni rauhalliseen yksityiseen perhepäivähoitoon. Toisen kanssa olin puolisen vuotta hoitovapaalla ja nuoremman ollessa siis 1 v 3 kk molemmat menivät kunnalliseen perhepäivähoitoon. Kolmannen kanssa aion mennä töihin jopa ennen kuin vanhempainvapaa loppuu ja mies jää vuodeksi hoitovapaalle! Meillä on molemmilla aika hyvät tulot ja melko pienet menot, joten pärjätään. Tämä on nyt asian vierestä, mutta kolmas lapsi saa sitten 1,5-vuotiaana mennä päiväkotiin, sillä tuosta kunnan perhepäivähoitajasta jäi aika ikävä maku suuhun. Häntä ei kiinnostanut lasten hyvinvointi, ruokaa sai ja ulkoilua, mutta pienille lapsille hän näytti väkivaltaisia piirrettyjä, pelasi hoitopäivän aikana pleikkaria jne. Saimme kuulla tästä vasta jälkeenpäin, kun esikoinen kasvoi isommaksi ja osasi kertoa, mitä hoidossa tehdään. Päiväkodissa on sentään muitakin aikuisia valvomassa.

Hakemuksen laitoin suoraan kolmevuotiaaksi asti. Tarkotuksena kuitenki kattoa toinen työpaikka, joten jos tiukkaa alkaa tekee, niin sitte nopeemmin työnhakuun. Eikä meillä kyllä pääse mitenkään leveesti elämään, mutta eiköhän toimeen tulla. Hyvinkäällä saa hyvinkäälisää 200€ ja siihen kotihoidontuki 298€. 498€ - sosiaalietuuden veroprosentti (siis mulla) 21%. Eipä siitä paljoo käteen jää!

esikoinen oli 1v8kk kun menin töihin. nyt kuopus menee kun on 1v5kk.
Mä oon ajatellu, että ton n. 1/2v hoitovapaan pärjää vaikka päällään seisten, eli ei isompia hankintoja sillä aikaa, vaatteita lapsille sen verran kun on pakko (itse voi odottaa), lehtitilaukset seis, yms. säästötoimia. en halunnu alta 1v viedä hoitoon ja sit onkin kesä edessä, joten sen olen vielä kotona kokonaan.

Miten sitten kaikki tukiasiat menee,jos on ensiksi hetken hoitovapaalla ja sitten menisi töihin silleen,et olisi osittaisella hoitovapaalla?Onko joku tehnyt näin? Minkä perusteella sitten lasketaan vanhempainpäiväraha,jos osittaiselta hoitovapaalta jää taas äitiyslomalle?? Nää on kyl tosi hankalia asioita,kelaan tarttis vissiin marssia kyselemään...

Lokakuussa tulee semmonen juttu Kelalla voimaan et voit saada äitiyspäivärahaa edellisen päivärahan mukaan jos tämä edellinen lapsi on alle 3-vuotias äitiysloman alkaessa.

niisku: ei oo olemassa osittaista hoitovapaata. vanhempain vapaan voi pitää osittaisena. hoitovapaalla saat kotihoidontukee, jota saa silloin kun ei vie lasta kunnalliseen hoitoon eli työssäkäynnillä ei oo mitään tekemistä sen kaa (tosin tulorajat). Hoitovapaata pyydetään töistä ei kelalta, näin karkeesti ajateltuna

On olemassa osittainen hoitovapaa!
Siis niin että lapsi on osa-aikaisesti hoidossa ja työnantajan kanssa on sovittu vähemmistä työtunneista.
Tosin hoitotuki taitaa sillon olla jotain ihan surkeeta... ja palkka tietysti pienempi. En tiedä vaikuttaako miten sitten tulevaan äitiyspäivärahaan, mut jos menee sit sen aiemman lapsen mukaan ni päivärahahan on sama kun aiemmin.

Eikös tuo ""osittainen hoitovapaa"" tarkoita sitä että tehdään lyhyempää päivää/viikkoa? Eli joko 6 tuntia päivässä tai 4 päivää viikossa. Tietysti sovittava työnantajan kanssa.

""Osittainen hoitovapaa

Vanhemmat voivat lyhentää työaikaa palkattomasti eli pitää ns. osittaista hoitovapaata lapsen toisen kouluvuoden päättymiseen saakka. Pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä olevan lapsen vanhemmat voivat pitää osittaista hoitovapaata lapsen kolmannen lukuvuoden päättymiseen saakka. Vanhemmat voivat pitää osittaista hoitovapaata saman kalenterijakson aikana, mutta he eivät saa olla osittaisella hoitovapaalla yhtäaikaisesti hoitamassa lasta.
Vanhemman on oltava työskennellyt vähintään puoli vuotta kuluvan vuoden aikana saman työnantajan palveluksessa ennen kuin hän jää hoitovapaalle. Hoitovapaajakso toteutetaan työnantajan ja työntekijän keskenään sopimalla tavalla. Osittaista hoitovapaata käyttävä vanhempi voi hakea Kelalta osittaista hoitorahaa ansionmenetyksen korvaamiseksi. Osittaista hoitorahaa maksetaan 70 euroa kuukaudessa työ- ja virkasuhteessa olevalle vanhemmalle tai muulle huoltajalle, jonka viikottainen työaika on lapsen hoidon vuoksi enintään 30 tuntia.""

Kelan sivuilta löytyy paljon tietoa...

Jos edellinen lapsi ei ole täyttänyt 3 vuotta seuraavan syntyessä, voi äitiyspäivärahan saada samansuuruisena toisesta kuin edellisestäkin lapsesta, siis samojen tulojen mukaan, vaikka olisi välillä ollut töissä, hoitovapaalla, työtön tms.

Itse olen hoitovapaalla, kunnes tyttö täyttää 3v, nyt 1,5v. Mies keikkatöissä ja opiskelee samalla. Saan ne tavalliset Kelan tuet, n.590 kuussa lisineen päivineen. Asutaan melkein Hesan keskustassa vuokralla (420 egeä.) Hyvin on tultu toimeen, eikä mistään ole jouduttu vielä tinkimään!

Mun mielestä valtioha jo alko just taas lisätukeen tätä äitien kotonaoloa.
Pensa maksaa niin saata*sti, että ei kyä töissä raaskis käydä.
Eikä kyä missään muuallakaa.
Paitti kävellen.
Onneks ees huusholli lämpiää pelleteillä.
Niin ja takkaki on.
Niin ja ikkunat mettään päin.
Miesku varmaan ehtoolla laitaa mut tonne metikköön kerään lämmityspuita ja pualukkaa.
Että elettäs.
Mut silti mä aion toisaalta paeta ens kuussa takas työpaikalle lusiin.
Ihan salaa si ehkä hiivin.
Konkreettisesti. Jos en siis autollakaa raaski.
Tai meen si naapureitten kyydillä.
Metkaa muute.
Meitin kadulta on samassa duunipaikassa 4 henkilöö ja kaikki vaa köröttelee sinne offiisiin peräkanaa omilla autoillaa.
Tosi fiksua..
Anteeks, mää ny taas poikkesin aiheesta.

Aion olla kotona kunnes tyttö on 2 vuotta. EHkä pari kuukautta päälle niin sais vielä olla kesän kotona - lapsi kun on kesänkuun alussa syntynyt. Ollaan säästetty ja miehellä ok palkka. Ja ei tehdä isoja hankintoja. Ellei tietty joku hajoo....

Yhteistyössä