G: Huonoimmat nukkujat 6 kk ->

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huuh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huuh

Vieras
Ihan vaan mielenkiinnosta (vertaistukea saadakseni tai muita kadehtiakseni) kyselen muilta kokemuksia yli puolivuotiaiden nukkumisesta.

Siispä gallup: Kenellä on karmeimmat yökokemukset?

- Montako kertaa yössä heräät vauvan takia?
- Kauanko keikut hereillä?
- Mihin aikaa vauva menee yöunille ja mihin aikaan aamu koittaa?
- Milloin olet viimeksi nukkunut yli 4 h putkeen?

Kohta 8kk ikäinen poikani heräilee sellaisen 4 - 10 kertaa yössä ja on tosi huono myös päiväunittelemaan (sellaisia 0.5 - 1h pätkiä parin tunnin välein). Onneksi poika nukahtaa yöllä herättyään kyllä yleensä melko helposti uudestaan (tissiä tosin tarvitaan melkein aina, kanniskelua ja hyssytystä joskus). Yö koittaa siinä klo 21-22 ja aamu joskus 6-7 aikoihin. Olen viimeksi nukkunut yli 3 h putkeen viime vuoden lokakuussa.

Hihii, näkisit meidän ""tassuttelut""! Poika potkii kädet pois ihan raivona! Usko pois, olen *jonkin verran* lueskellut nukkumisaiheista kirjallisuutta, kysellyt neuvolassa ym. Joku tolkkuhan tähän on vähitellen saatava keinolla millä hyvänsä, mutta tämän ""gallupin"" varsinainen tarkoitus ei ollut keräillä neuvoja (saa niitäkin toki kirjoittaa, jos vaikka löytyisi joku uusi poppakonsti joka tepsisi) vaan kartoittaa sitä miten kamalia öitä sitä voikaan pienten lasten vanhemmat viettää.

Meillä huonoja öitä kesti 7,5kk. Nyt ollaan onneksi nukuttu suht hyvin, vaikkakin todella levottomasti.

Siis ensimmäiset 7,5 kk meni niin että yö tuli noin klo 21 ja herätys klo6-8. Jonka välillä heräsimme yleensä ekan kerran noin 20-60min nukahtamisesta. Yöllä heräiltiin välillä parin tunnin välein tai sitten saatettiin muuten vaan ""seurustella"" pari tuntia yöllä, siis vauva seurusteli yksin sängyssä ja piti minua hereillä. Kolmas versio oli, että huudettiin suoraa huutoa pari tuntia ja muuten ei mikään kelvannut vaan piti kantaa sylissä. Myös meillä kaikkea tuli kokeilltu, tassuttelua, tuota edellä mainuttua kantamista tai sitten vähän aikaa huudattamista sängyssä, joka ei todellakaan muuta kun pahensi tilannetta!

Huh huh että tuo aika loppui (kun ei vaan tulis takas)! Vaikka kyllä vieläkin herään 2-5 kertaa yöllä lapsen kääntyilyyn, kaadan takasin selälleen tai muuten vaan pidän kättä selän päällä että rauhottuu, mut onneksi vain hetken ettei tartte useita tunteja valvoa!!!!

No meillä kohta 10kk poikalapsonen herää n 3-4 kertaa yöllä. Tissiä vaatii yleensä aina. Välillä mentiin yhdellä syötöllä mutta sitä iloa kesti vain vähän aikaa. Tassuttelu EI auta meillä koska kuten ap:llä poika huiskii kädet pois. Huutaa pää punaisena vaikka olisi sylissä joten sekään ei kummemmin auta.

Hmm... millonkahan olisin nukkunut yön läpi. Varmaan n. vuosi sitten. Silloin ei vielä tarvinnut juosta vessassa läpi yötä kun kohtu ei vielä painanut virtsarakkoa!

Meille sanottiin neuvolasta et kannattaa kuunnella ensin mitä vauva viestii ettei heti riennä apuun. Se on kuulemma vauvan suurin ongelma kun vanhemmat on alkanu vastata joka ininään niin vauva ei osaa nukkuakaan. Tiedä sitten. Minä olin itse niin ronski, ja huono äiti et minä vaan päätin et meillä ei palvelut pelaa yöllä. Ei leikkimistä, seurustelua, tissittelyä jne. Viikon meni ja sit loppu. Nyt rikotaan jo ennätyksiä vauva nukkui viime yön kl.20.30-9.00.

Poika 6 ja puoli kuukautta.Öisin heräillään tunnin välein,nukahtaa kun saa tutin suuhunsa.Tätä kestänyt reilu kaksi kuukautta,jonkunlaista unikoulua tarttis ruveta pitämään,mutten tiedä millaista.Neuvolan ohje oli ottaa tutti kokonaan pojalta pois.Olen yrittänyt tassutella pojan uneen tutin annon sijasta,ei onnistu,ei auta sylikään,tutti on saatava.Hyvänä yönä nukutaan jopa parin tunnin pätkiä.Ei jaksa tämä äiti enää ei...

Meillä heräiltiin myös tuttia etsimään, tunnin välein joka yö. Ei ollut hyväksi lapselle eikä vanhemmille, mutta emme keksineet asiaan ratkaisua, aina piti se tutti saada takaisin nukahtamiseen eikä itse osannut sitä etsiä ja laittaa suuhunsa. Monta kuukautta taisteltiin, kunnes eräänä päivänä päätin että tutti jää nyt pois. En antanut tuttia enää ollenkaan, piilotin kaikki pois. Kaksi yötä meni valvoessa ja silitellessä, sitten loppui heräily ja siitä asti on nukkunut hyvin. Kannattaa kokeilla, jos itsellä on kanttia valvoa pari yötä. Me emme harrastaneet varsinaista tassuttelua, silitin välillä päätä, välillä pidin vain kättä vieressä, istuin hiljaa paikallani enkä hyssytellyt tai hyräillyt. Välillä meinasi mennä paniikkihuudoksi mutta rauhoittui aika pian kun tajusi että äiti on vieressä. Nykyään ei tarvitse nukahtamiseen äitiä eikä muita ""apuvälineitä"" ja jos herää yöllä, nukahtaa yleensä nopeasti takaisin ilman että pitää käydä nukuttamassa. Ikää nyt 11 kk.

Meillä löydetään jo tutti ihan itse. Niin kuin mainoksessa. Sängyssä pitää vaan olla toooosi monta tuttia jotta edes yksi löytyy. Muuten olen joutunut laittaa tuttia vaan kerran/ilta ja sekin yleensä noin 60min nukahtamisen jälkeen.

Meillä täällä myös huono nukkuja! Ikää vähän päälle 8 kk.
Nukkumaan meneminen on hankalaa, vaikka samoja iltarutiineja ollaakin toteutettu ihan vauvasta asti jne. Heräilee yössä yleensä kaksi kertaa, joskus useimminkin... Silloin tällöin enemmänkin. Tosin yleensä nukahtaa aika nopeesti uudestaan pullolle, tai ""tassutteluun"".

Meillä tällä hetkellä pahimpia on päikkärit. Tai siis se, että niitä ei tahdo olla ollenkaan. Huomaan, että neitiä väsyttää, mutta millään en saa kyllä häntä millään nukkuun. Joskus harvemmin nukkuu puolen tunnin/ 45 min päikkärit.

Tassuttelu tarkottaa sitä, että kosketuksen avulla yritetään saada vauva nukahtaan uudestaan. Eli esim. kun vauva herää, niin laitan käden vauvan vatsan päälle hellästi ja itku tyyntyy (jos tyyntyy...) ja jos ei niin heijailen vähän häntä jne.

Yhteistyössä