G: Kokemuksesi Lappilaisista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Julia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Julia"

Vieras
Hei, tahtoisin tänne kerätä kokemuksia lappilaisista ihmisistä. Eli jos tunnet yhtään lappilaista, niin tulehan jakamaan rehellinen mielipiteesi!

Minusta lappilaiset on jotenkin kylmiä ja outoja ihmisiä! En tiedä miksi. Mutta tälläinen kuva mulla on jäänyt tähän asti jokaisesta, tuntemastani, lappilaisesta valitettavasti... Enkä osaa ajatella enää että vain kuvittelisin koko jutun. :/ Onko teillä samanlaisia kokemuksia, muualta suomesta olevat?? Osaisitteko selittää mistä tuo myös johtuu??

Noin yleisesti sanottuna musta kaikkialla muualla suomessa asuu lämpimämpiä ja mukavempia ihmisiä mitä lapissa. Etenkin savolaiset, karjalaiset ja etelä-pohjanmaalta olevat ihmiset on usein lupsakoita, puheliaita ja mukavia. :)

Oulussa nyt sitten asuu jo jonkun verran noita lapista tulleita, esim. Rovaniemeltä, Torniosta yms.

Tuntuu että eihän noihin lappilaisiin pääse tutustumaan kunnolla edes missään! Ne on niin jotenkin sumpussa sen oman porukkansa kanssa. Esim. Nettichateissä ei koskaan törmää Rovaniemeläisiin! Aina on jostain muualta.

Minä kun esim. 15-vuotiaana seurustelin 27-vuotiaan lappilaisen kanssa, niin ai että sitä juttua katottiin pahemmin kieroon siellä mitä täällä, asun yhdessä siis noista paikoista minkä luettelin lupsakammaksi! Ja kauhee paskanjauhaminen, halu erottaa, olla ilkeitä, kylmiä ja kovia, leimata oma kaverikin tuosta noin vaan pedofiiliksi... Meillä päin tuohon asiaan suhtauduttiin rennommin, vaikka olikin kyse eri ikäisistä ihmisistä jotka "arvosteli" parisuhdetta kohdallamme. Oikeestaan täällä päin ei ees arvosteltu. Lappilaisille oli liikaa myös se, että mä olin 19-vuotiaana ihastunut 16-vuotiaaseen poikaan. Muualla suomessa se ei oo juttu eikä mikään. Eikä ne lappilaiset tykänny yhtään myöskään mun avoimesta ja paljon itseäni esille tuovasta luonteesta, näkyvästä voimakastahtosuudesta..... Mikään ei ole hirveenpi tunne kun joku koittaa alistaa ja tappaa sun sisältä sitä mitä sä olet, eikä anna sun elää tätä elämää omana itsenäsi, vaikka et sillä elintavalla satuttaisikaan muita!

Minkälaisia kokemuksia teillä on?

Vähemmän draamaa, enemmän aitoa _kiireetöntä_ läsnäoloa ja yhteisöllisyyttä.
Kävästään toisten luona iltakahveilla jne., eli tapaamisia ei tarvitse sopia kalenterin kanssa tai välttämättä etukäteen ollenkaan.

Huumori on myös mustempaa ja suorasukaista, ehkä voi jonkun mielestä vaikuttaa "kylmältä"?
Koulutuksella ja statuksella ei myöskään ole niin paljon väliä kuin esim. täällä Helsingissä, eli pohjosissa aika yleisiä akateeminen-duunariparit tai muuten vaan toinen varakas, toinen siivooja.
Kaveriporukatkin hyvin sekalaisia eikä varallisuus kamalasti näy, toisin kuin esim. täällä Helsingissä, missä ihmiset hengaa lähinnä oman viiteryhmänsä muodostamissa kuppikunnissa.

Olen siis itse Lapista kotoisin.

"Minä kun esim. 15-vuotiaana seurustelin 27-vuotiaan lappilaisen kanssa, niin ai että sitä juttua katottiin pahemmin kieroon siellä mitä täällä, asun yhdessä siis noista paikoista minkä luettelin lupsakammaksi!"

Niin, kun sä olit se hyväksikäytettävä lapsi, sua säälittiin ja siksi sulle oltiin kivoja.

Alkuperäinen kirjoittaja amatöörikasvattaja;30509486:
"Minä kun esim. 15-vuotiaana seurustelin 27-vuotiaan lappilaisen kanssa, niin ai että sitä juttua katottiin pahemmin kieroon siellä mitä täällä, asun yhdessä siis noista paikoista minkä luettelin lupsakammaksi!"

Niin, kun sä olit se hyväksikäytettävä lapsi, sua säälittiin ja siksi sulle oltiin kivoja.

En kyllä koe itseäni, miksikään hyväksikäytetyksi. =) se suhde oli yksi elämäni onnellisimmista suhteista, minun ja miehen välillä, mutta ne ulkopuoliset ihmiset... Hänen kaverinsa lapista, eivät olleetkaan niin mukavia. Sääliä en oo kaivannu elämäni aikana sen kummemmin missään asiassa ja jos mulle on kivoja oltu, niin uskon että mulle ei olla kyllä kivoja oltu SÄÄLISTÄ, vaan oikeasti siksi kun minä olen kiva ollut muille. Siis kotikonnuilla näin. Ja meillä päin, ei niin tuommosia ikäeroasioita tuomita, vaikka eläisikin vähän eritavalla muotista poiketen, ollaan rennompia sen suhteen... Tämä on vain tosi asia. Eikä 15-vuotias ole myöskään enää mikään lapsi, vaan teini-ikäinen nuori!

Vietettiin lapsena kesälomia Lapissa serkkujen luona, ja jopa alta kymmenvuotiaalle rankasti vittuiltiin helsinkiläisyydestä, vaikka siitä ei edes puhuttu missään yhteydessä :D

Serkut taitaa olla ainoat tuntemani sieltä suunnilta, ja muutama kaveri muuttanut opiskelujen perässä. En ole kuullut tai havainnut tuollaista, että lappilaiset olisivat erityisen kylmää porukkaa. Ehkä toisin päin, kun siellä meno on ainakin omien lapsuusmuistojen mukaan paljon yhteisöllisempää kuin kaupungissa.

Itse olen asunut Lapissa ikäni ja täälläkin on erilaisia ihmisiä. Esim. tämä paikka missä asun niin täällä ihmiset on pahansuopaisia, kateellisia ja kyräilevät vieraita epäluuloisesti. Sitten taas naapurikunnissa on ihan eri meininki. Meri-lapin alueella ihmiset on ihan toisellaisia eli ystävällisiä ja avoimia, kun sielläkin olen muutaman vuoden asunut.

Itse olen asunut Lapissa ikäni ja täälläkin on erilaisia ihmisiä. Esim. tämä paikka missä asun niin täällä ihmiset on pahansuopaisia, kateellisia ja kyräilevät vieraita epäluuloisesti. Sitten taas naapurikunnissa on ihan eri meininki. Meri-lapin alueella ihmiset on ihan toisellaisia eli ystävällisiä ja avoimia, kun sielläkin olen muutaman vuoden asunut.

" Esim. tämä paikka missä asun niin täällä ihmiset on pahansuopaisia, kateellisia ja kyräilevät vieraita epäluuloisesti. "

Mikäs paikka tämä sitten on, nimeltä???

Vietettiin lapsena kesälomia Lapissa serkkujen luona, ja jopa alta kymmenvuotiaalle rankasti vittuiltiin helsinkiläisyydestä, vaikka siitä ei edes puhuttu missään yhteydessä :D

Serkut taitaa olla ainoat tuntemani sieltä suunnilta, ja muutama kaveri muuttanut opiskelujen perässä. En ole kuullut tai havainnut tuollaista, että lappilaiset olisivat erityisen kylmää porukkaa. Ehkä toisin päin, kun siellä meno on ainakin omien lapsuusmuistojen mukaan paljon yhteisöllisempää kuin kaupungissa.

Mites sulle sitten vittuiltiin? :)

[QUOTE="Julia";30509546]Mites sulle sitten vittuiltiin? :)[/QUOTE]

Jotain sellaista yleistä länkytystä, että mites te nyt viitsitte tänne landelle tulla sieltä hesasta ja liekö teille kelpaa tää ja tää ku siellä hesassa sitä ja tätä. "Kun te olette niin olevinaan parempia" -fiiliksellä. Noh, ei olla eikä luulla. Ihan samaa mitä saa nykyäänkin kuunnella, jos erehtyy lipsauttamaan olevansa helsinkiläinen. Rankka vittuilu on vähän ylidramatisoitua :D Mutta sellasta, mitä ei edelleenkään vaan jaksa kuunnella.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Jotain sellaista yleistä länkytystä, että mites te nyt viitsitte tänne landelle tulla sieltä hesasta ja liekö teille kelpaa tää ja tää ku siellä hesassa sitä ja tätä. "Kun te olette niin olevinaan parempia" -fiiliksellä. Noh, ei olla eikä luulla. Ihan samaa mitä saa nykyäänkin kuunnella, jos erehtyy lipsauttamaan olevansa helsinkiläinen. Rankka vittuilu on vähän ylidramatisoitua :D Mutta sellasta, mitä ei edelleenkään vaan jaksa kuunnella.

Jooh.. :D

Täysin samaa tapahtuu kun täältä kolmosen ulukopuolelta saapuu sinn SUUREEN JA MAHTAVAAN NEUVOST... eiku HELLSINKIIN.

Niin ylimielistä käyttäytymistä ja pidetään tyyliin nenästä kiinni ku puhuu murteella.

[QUOTE="Julia";30509594]Sitä teidän lappilaisten murretta ei muuten ollenkaan ymmärrä! muita murteita ymmärtää helpommin... teillä on niin ihme sanoja...[/QUOTE]

tsadilaisten murre on musta vaikein kun siinä on niin paljon venäläisiä lainasanoja

muissa murteissa sanat on kaapattu ruotsista ja siksi helpompi arvata

[QUOTE="Julia";30509361]
Minusta lappilaiset on jotenkin kylmiä ja outoja ihmisiä! En tiedä miksi. [/QUOTE]

Siellä on niin kylmä ilmasto, että ehkä kylmyys on tarttunut ihmisiinkin.

Täysin samaa tapahtuu kun täältä kolmosen ulukopuolelta saapuu sinn SUUREEN JA MAHTAVAAN NEUVOST... eiku HELLSINKIIN.

Niin ylimielistä käyttäytymistä ja pidetään tyyliin nenästä kiinni ku puhuu murteella.

Juu niin just joo. Tällaista kamaa saa niskaan jos käy kotipaikka ilmi. Kaikkien muiden pitää olla ylpeitä kotipaikkakunnastaan, mutta helsinkiläinen ei missään nimessä saa olla. Tai se ei saa tulla vahingossakaan julki.

Enpä ole itse koskaan kohdellut muualla asuvia noin. En edes tunnista mistä mikäkin murre on, ja eipä missään ole sellaista vääntämistä, etteikö siitä kuka tahansa sais selvää kun vähän käyttää päätään. No Turussa asuessani oli muutama tilanne, jossa tuli tosi omituisia sanoja tai lauseita, joita piti hartaasti miettiä. Onneksi merkitys selvisi jutun edetessä, eikä tarvinut heittäytyä ylimieliseksi stadilaiseksi ja kysyä, että anteeksi... :D

[QUOTE="heh";30509605]Siellä on niin kylmä ilmasto, että ehkä kylmyys on tarttunut ihmisiinkin.[/QUOTE]

Jep, tätä oon muuten miettinyt itsekin... :D

Mutta mikä järki tossa sitten on?? jos ajatellaan ettei ihan etelässäkään kyllä ne lämpimimmät ihmiset asu... Vaan lämpimimmät ja lupsakammat ihmiset on savossa, karjalassa ja etelä-pohjanmaalla + puheliaimmat. Niin nämähän alueet on aikalailla keskivaiheilla suomea ?????

Juu niin just joo. Tällaista kamaa saa niskaan jos käy kotipaikka ilmi. Kaikkien muiden pitää olla ylpeitä kotipaikkakunnastaan, mutta helsinkiläinen ei missään nimessä saa olla. Tai se ei saa tulla vahingossakaan julki.

Enpä ole itse koskaan kohdellut muualla asuvia noin. En edes tunnista mistä mikäkin murre on, ja eipä missään ole sellaista vääntämistä, etteikö siitä kuka tahansa sais selvää kun vähän käyttää päätään. No Turussa asuessani oli muutama tilanne, jossa tuli tosi omituisia sanoja tai lauseita, joita piti hartaasti miettiä. Onneksi merkitys selvisi jutun edetessä, eikä tarvinut heittäytyä ylimieliseksi stadilaiseksi ja kysyä, että anteeksi... :D

Kerro minkälaisia sanoja! :D

Yhteistyössä