G: Kokemuksesi Lappilaisista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Julia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäiseen aiheeseen: olitko ap. 27-vuotiaan miehen ensimmäinen tyttöystävä eli hänen "viime hetken" mahdollisuutensa tulla ulos peräkamarista? Vai oliko kyse jo ns. Vanhasta pukista? Joka tapauksessa, jos makuukamarissa jotain hommailitte, niin ainakaan lainsäädäntö ei ole asialle suopea. Tuon ikäisen miehen kun voi helposti olettaa vetävän 15-vuotiasta kuin pässiä narussa...

Alkuperäinen kirjoittaja sähköpaimenkoira harmaana;30511851:
Alkuperäiseen aiheeseen: olitko ap. 27-vuotiaan miehen ensimmäinen tyttöystävä eli hänen "viime hetken" mahdollisuutensa tulla ulos peräkamarista? Vai oliko kyse jo ns. Vanhasta pukista? Joka tapauksessa, jos makuukamarissa jotain hommailitte, niin ainakaan lainsäädäntö ei ole asialle suopea. Tuon ikäisen miehen kun voi helposti olettaa vetävän 15-vuotiasta kuin pässiä narussa...

Ei harrastettu seksiä, mutta minun mielestä näin intiimit asiat ei kuulu edes tämän keskustelun aiheeseen. :) harrastettiin sitä ensimmäisen kerran joka tapauksessa "vasta" kun minä olin 16-vuotias ja mies 28. Eikä tuo ollut tietoinen valinta, sen takia, että tuolloin se on laillista vaan alunperin seksin harrastus jäi harrastamatta sillon kun minä olin vielä 15v ihan sen takia kun koin että en ollut itse vielä valmis seksiin. Tän miehen kanssa mun eka kerta sitten olikii ja hyvä oli. :) kyse oli ns. vanhasta pukista ja huumehörhöstä. Minua ei oo koskaan kukaan vedellyt kuin pässiä narussa... olen aina ollut sen verran voimakastahtoinen! ja kuitenkin myöskin ihan järkevä. Niihin asioihin se mies aikanaan ihastuikin ja siihen myös että olen kaunis. =)

Enkä vieläkään koe, näin 5vuotta jälkeenpäin itseäni hyväksikäytetyksi. Päinvastoin, olen onnellinen ja olen saanut elää elämäni juurikin haluamallani tavalla, vaikka siinä oli välillä ilkeitä ihmisiä estelemässä ja yritti sabotoida mun ja miehen suhdetta...

En olisi onnellinen, jos en olisi voinut näitä radikaalimpiakin ratkaisuja elämässäni tehdä, vaikka takkiin olisi tullut kuinka kovasti. Vaikka olen myös kiltti ja herkkä, minä tykkään olla myös radikaali. =) Tykkään elää täysillä ja tuntea paljon! Sellainen ihminen minä olen. :heart:

[QUOTE="Julia";30512549]Ei harrastettu seksiä, mutta minun mielestä näin intiimit asiat ei kuulu edes tämän keskustelun aiheeseen. :) harrastettiin sitä ensimmäisen kerran joka tapauksessa "vasta" kun minä olin 16-vuotias ja mies 28. Eikä tuo ollut tietoinen valinta, sen takia, että tuolloin se on laillista vaan alunperin seksin harrastus jäi harrastamatta sillon kun minä olin vielä 15v ihan sen takia kun koin että en ollut itse vielä valmis seksiin. Tän miehen kanssa mun eka kerta sitten olikii ja hyvä oli. :) kyse oli ns. vanhasta pukista ja huumehörhöstä. Minua ei oo koskaan kukaan vedellyt kuin pässiä narussa... olen aina ollut sen verran voimakastahtoinen! ja kuitenkin myöskin ihan järkevä. Niihin asioihin se mies aikanaan ihastuikin ja siihen myös että olen kaunis. =)

Enkä vieläkään koe, näin 5vuotta jälkeenpäin itseäni hyväksikäytetyksi. Päinvastoin, olen onnellinen ja olen saanut elää elämäni juurikin haluamallani tavalla, vaikka siinä oli välillä ilkeitä ihmisiä estelemässä ja yritti sabotoida mun ja miehen suhdetta...

En olisi onnellinen, jos en olisi voinut näitä radikaalimpiakin ratkaisuja elämässäni tehdä, vaikka takkiin olisi tullut kuinka kovasti. Vaikka olen myös kiltti ja herkkä, minä tykkään olla myös radikaali. =) Tykkään elää täysillä ja tuntea paljon! Sellainen ihminen minä olen. :heart:[/QUOTE]

Mies oli siis "vanha pukki ja huumehörhö"? :laugh: Voi mikä miesten mies!!! Tottahan toki semmoset suhteet on niitä parhaimpia maailmassa, kun ne on niin erityisiä ettei kukaan muu voi tajuta :heart:

Voiskos ap olla silleen että sinä et tajua muita kun oman alueesi murteita ja siksi et myöskään tajua muualta olevia ihmisiä tai heidän puhettaan? Toki Lapissa on useita murteita (meän kielihän on puoliksi Ruotsia) mutta niin niitä on Savossa, Etelä-Pohjanmaalla ja Etelä-Karjalassakin. Voin vaikka lyödä vetoa että jos et sinä tajua lappilaisia niin ei nekään tajua sinua jos murteella puhut ja käytät omalle murrealueellesi tyypillisiä sanoja jokapäiväisistä asioista. Jos puhut esim. tiejusta niin kuinka moni lappilainen (tai vaikka Ahvenanmaalainen) tajuaa mistä puhut ellei ole asunut samalla murrealueella?

Että niin, tuolleen 20-vuotiaan kypsällä elämänkokemuksellahan sinä osaat varmasti kaikkiin kysymyksiin vastata =)

Njaa, olen huomannu itte, että vittumaiset ihmiset eksyy toisten samanlaisten piireihin paikkakunnasta riippumatta. Mie olen Lapista, mutta minun omat ystävät sielä on kaikkea muuta ko vittumaisia. Kukhaan ei tosin ennää kouluaikojen jälkheen sinne jääny, en miekhään, mutta kerran-pari vuotheen niitä tullee kotoseu'ula nähtyä. Eikä ne ole onneks muuttunu mihinkhään.

Seura tekkee kaltasekseen; jos jossaki päin tuntuu olevan kuspäitä, niin kannattaa kattoa peihliin.

Ja me lappilaiset ei pietetä Helsingiläisiä minhän puhujina, mekö puhuthan se on asiaa ja ihan kellekkä sattuu. Helsinkiläiset ne kattoo pitkin nokan vartta, jos niille sattuis jotain sanomaan, jos ei tuttuja ole. Täällä sitä voi keskustelunkin ventovieraan kansa alottaa iliman mithän. Sen verran itekki eteläsä oon käynyt, että tietoa löytyy. Täällä ihimiset on ihimisiä toisille.

[QUOTE="hauhau";30515120]Ja me lappilaiset ei pietetä Helsingiläisiä minhän puhujina, mekö puhuthan se on asiaa ja ihan kellekkä sattuu. Helsinkiläiset ne kattoo pitkin nokan vartta, jos niille sattuis jotain sanomaan, jos ei tuttuja ole. Täällä sitä voi keskustelunkin ventovieraan kansa alottaa iliman mithän. Sen verran itekki eteläsä oon käynyt, että tietoa löytyy. Täällä ihimiset on ihimisiä toisille.[/QUOTE]

puhu vaan omasta puolestas

elä yleistä

[QUOTE="hauhau";30515120]Ja me lappilaiset ei pietetä Helsingiläisiä minhän puhujina, mekö puhuthan se on asiaa ja ihan kellekkä sattuu. Helsinkiläiset ne kattoo pitkin nokan vartta, jos niille sattuis jotain sanomaan, jos ei tuttuja ole. Täällä sitä voi keskustelunkin ventovieraan kansa alottaa iliman mithän. Sen verran itekki eteläsä oon käynyt, että tietoa löytyy. Täällä ihimiset on ihimisiä toisille.[/QUOTE]

Jaa. Mä oon kyllä huomannut, että täällä Helsingissä ihmiset heittää ns. small-talkia PALJON enemmän, ku missään päin Lappia.
Lastakin huomioidaan huomattavasti enemmän ja ihmiset hymyilee jne.

Lappilaiset on tuntemattomalle enempi tuppisuita ja kyräilijöitä, ihan selkeästi.
Ja epäkohteliaampia, mutta se nyt taitaa vaan kuulua siihen junttikonseptiin.

• Tykkää
Reactions: krut
Mies oli siis "vanha pukki ja huumehörhö"? :laugh: Voi mikä miesten mies!!! Tottahan toki semmoset suhteet on niitä parhaimpia maailmassa, kun ne on niin erityisiä ettei kukaan muu voi tajuta :heart:

Voiskos ap olla silleen että sinä et tajua muita kun oman alueesi murteita ja siksi et myöskään tajua muualta olevia ihmisiä tai heidän puhettaan? Toki Lapissa on useita murteita (meän kielihän on puoliksi Ruotsia) mutta niin niitä on Savossa, Etelä-Pohjanmaalla ja Etelä-Karjalassakin. Voin vaikka lyödä vetoa että jos et sinä tajua lappilaisia niin ei nekään tajua sinua jos murteella puhut ja käytät omalle murrealueellesi tyypillisiä sanoja jokapäiväisistä asioista. Jos puhut esim. tiejusta niin kuinka moni lappilainen (tai vaikka Ahvenanmaalainen) tajuaa mistä puhut ellei ole asunut samalla murrealueella?

Että niin, tuolleen 20-vuotiaan kypsällä elämänkokemuksellahan sinä osaat varmasti kaikkiin kysymyksiin vastata =)

Eihän noihin kysymyksiin ole vaikea edes vastata? perus kauraa. Katsotaas. :)

Mutta onko pakko vetää se ikä aina mukaan? tuostakin iän arvostelusta tulee aina hyvin paha mieli, koska sitä on kuullut siitä lähtien kun on ollu 13... millon se loppuu? aina on ikänsä takia kelpaamaton millon mihinkin, nytkin ilmeisesti kommentoimaan joitain asioita, pitäisi vaan olla tuppisuuna hiljaa koska on nuori ja mitään elämänkokemustahan ei tietenkään voi olla..

Mutta niin mä en edes kauheesti puhu murteella, vain omalla tavallani puhua ja tässä sitä nyt on... En edes tiedä mitä tieju tarkoittaa! :o herrajumala. :D no mutta eipä se mittään... en sitten aina ymmärrä miks lappilainen ei ymmärrä näitä minun juttuja tai ajatuksen juoksua.

Ja kyllä, minun heikkoukseni on valitettavasti ollu kaikki huumehörhöt ja rikolliset. No mutta, se on vain ollut minun tapani elää... jos olen jonkun mielestä tyhmä ja yksinkertainen mm. tämän yhden tavan takia, niin sittempähän olen... ja minun tapani ja valintani on joskus ollu rakastua myös vanhempiin miehiin... =) mutta mitä pahaa? kun se korkeintaan vaan satuttaa minua itseäni. <---- vastaappa sinä tähän, hienolla elämänkokemuksellasi.

[QUOTE="juupajuu";30514498]Mies lappilainen, ite etelästä. Ja paras mies ikinä! Uskollinen, kiltti ja huomaavainen, ei näistä etelän eläjistä ole mihinkhän[/QUOTE]

Hienoa jos on! niin munkin mies oli, ennen kun siihen tuli muutama osapuoli sotkemaan koko jutun.. valitettavasti. Jotkut kun ne nauttii toisten parisuhteiden hajottamisesta ja sotkemisesta, ei sitten mitään moraalia... :(

Ihan sama, vaikka ei ois omaan mieleen mut ei kellään oo silti OIKEUTTA hajottaa toisten ihmisten parisuhdetta. Pidetään tämä ihan sellasena peruspilarina mielessä, jotta säilyis rauha maassa. Kyllä henkilöt itse päättää haluaako olla toisen kanssa parisuhteessa vai ei! omilla aivoillaan, syvimmiten. Turha siinä on muiden moraalisoida. Piste.

Lappilaiset naiset on kovia tappelemaan ja haastamaan riitaa.

Miksi ihmeessä näin...?

Mutta voin yhtyä kyllä tuohonkin. Olen joskus meinannut saada yheltä lappilaiselta muijalta turpaan, kun en suostunut suoraan sanoen hänen alistukseensa ja kun hän huomasi heikot kohtani. Itsepäinen kun olen, niin kysyi myös että pitääkö asia vääntää rautalangasta ja ei ollu kovin kummosesta jutusta kuitenkaan kysymys. Ainoastaan sellasesta mikä koski omaa elämääni... Mutta kun en olisi vissiin sitäkään saanut elää sellaisena kun haluan olla ja elää, vaan olisi pitänyt hiljaa hyväksyä niinku se et olla hänen/heidän lappilaisten tapojen mukaan, jos meinaan tekemisissä olla. Hirmu vaikea oli jotenkin sovittaa henkilökemioita yhteen...

Mutta vaikka olen itsepäinen, niin olen myös lauhkea kun lammas. Herkkä ja kiltti. =) en todellakaan mitään tappelija luonnetta.

Tämä ämmä nyt oli sitten lyönyt miespuolisia kavereitaankin...

[QUOTE="niinpäniin";30514554]Njaa, olen huomannu itte, että vittumaiset ihmiset eksyy toisten samanlaisten piireihin paikkakunnasta riippumatta. Mie olen Lapista, mutta minun omat ystävät sielä on kaikkea muuta ko vittumaisia. Kukhaan ei tosin ennää kouluaikojen jälkheen sinne jääny, en miekhään, mutta kerran-pari vuotheen niitä tullee kotoseu'ula nähtyä. Eikä ne ole onneks muuttunu mihinkhään.

Seura tekkee kaltasekseen; jos jossaki päin tuntuu olevan kuspäitä, niin kannattaa kattoa peihliin.[/QUOTE]

No jos viittaat tällä siihen, että mie olisin vittumainen ihminen niin en kyllä omasta mielestäni... Mutta en varmasti helpoimmastakaan päästä. On mulla semmonen luonne kuitenkin, että siitä joko tykätään tai ei. Siis vahva luonne, erikoinen, huomiota herättävä... En mahda mittään, koska jos mahtasin nii pitäis alkaa olee jotain muuta kun oma itteni.

Mutta, mulla ei oo kauheesti ystäviä mut ne sit jotka on miun sydänystäviä nii niille mä oon oikeen hyvä ystävä. :heart: ja pyrin olemaan kyllä kaikille muillekin ihmisille ystävällinen ja avoin... jos ei ole mulle mitään tehny ja niillekin asiallinen, joista en pidä, syystä tai toisesta, mutta tottakai sillon saattaa tulla sanottua joku rumakin sana... Mutta pääasiassa ei, koska jos asiat on sanottu, nii riittää se et käyttäytyy toista kohtaan vaan kylmän asiallisesti ja piste. Ei mene sillon typerän ja lapsellisen sähläilynkään puolelle...

Et ihan hyvä tyyppi mä oon, vaikka mä oon vähän vaikee. =) vaikka nyt itse sanonkin. Haha.

No empä usko että se lappilainenkaan tosiaan aina asiaa puhuu... :D voi suusta tulla myös ihan hirivää paskaa!!!

Jaa. Mä oon kyllä huomannut, että täällä Helsingissä ihmiset heittää ns. small-talkia PALJON enemmän, ku missään päin Lappia.
Lastakin huomioidaan huomattavasti enemmän ja ihmiset hymyilee jne.

Lappilaiset on tuntemattomalle enempi tuppisuita ja kyräilijöitä, ihan selkeästi.
Ja epäkohteliaampia, mutta se nyt taitaa vaan kuulua siihen junttikonseptiin.

Nii-in, totta. Tunnistan kanssa nämä piirteet.

Mutta tottakai meissä muissakin asuinkunnissa asuvissa on huonoja puolia... harmittaa vaan et mä oon saanu kokea että lappilaisissa ois niin paljon pahaa... :/

[QUOTE="Julia";30509936]Ei tuossa ole mitään pedoa, jos kaksi nuorta ihmistä ihastuu/rakastuu toisiinsa. Vaikka ikäeroa onkin tietyn verran. Olen myöskin aina näyttänyt ikäistäni vanhemmalta ja ollut hieman ikäistäni kypsempi, joten miehen oli helppo rakastua. :) Pedofiiliaa homma olisi ollut, jos mies olisi sotkeutunut esimerkiksi johonkin 10-vuotiaaseen lapseen, joka on ihan lapsen näköinen ja oloinen, ei voi olla muuta. Mutta kun ei sotkeutunut, joten nou problems. Kuten myös aikasemmin sanoin, tähän mennessä elämäni PARHAIN seurustelusuhde oli tämä. Sitä ennen oli ensirakkauteni, joka oli minua vain 2v vanhempi, mutta kyseinen vanhempi äijä meni hänenkin edelleen vaikka en olisi uskonut. =)

Mun elämä, mun säännöt. Eikä muilla ole niin kauan MUN elämään nokan koputtamista, jos en ole heitä itseään mitenkään loukannut. Terkkuja vain sinnekin suuntaan.[/QUOTE]

Sun elämä ja sun säännöt ei valitettavasti vaan kumoa suomen lakia, jonka mukaan alle 16-vuotiaan kanssa seksuaalisessa kanssakäymisessä oleva aikuinen on rikollinen.
Suurin osa suomalaisista on varmasti vastaan 15v tytön ja 27v miehen parisuhdetta, koska se on hyväksikäyttöä.

Miten vanha sä olet nyt?

[QUOTE="Julia";30518219]Eihän noihin kysymyksiin ole vaikea edes vastata? perus kauraa. Katsotaas. :)

Mutta onko pakko vetää se ikä aina mukaan? tuostakin iän arvostelusta tulee aina hyvin paha mieli, koska sitä on kuullut siitä lähtien kun on ollu 13... millon se loppuu? aina on ikänsä takia kelpaamaton millon mihinkin, nytkin ilmeisesti kommentoimaan joitain asioita, pitäisi vaan olla tuppisuuna hiljaa koska on nuori ja mitään elämänkokemustahan ei tietenkään voi olla..

Mutta niin mä en edes kauheesti puhu murteella, vain omalla tavallani puhua ja tässä sitä nyt on... En edes tiedä mitä tieju tarkoittaa! :o herrajumala. :D no mutta eipä se mittään... en sitten aina ymmärrä miks lappilainen ei ymmärrä näitä minun juttuja tai ajatuksen juoksua.

Ja kyllä, minun heikkoukseni on valitettavasti ollu kaikki huumehörhöt ja rikolliset. No mutta, se on vain ollut minun tapani elää... jos olen jonkun mielestä tyhmä ja yksinkertainen mm. tämän yhden tavan takia, niin sittempähän olen... ja minun tapani ja valintani on joskus ollu rakastua myös vanhempiin miehiin... =) mutta mitä pahaa? kun se korkeintaan vaan satuttaa minua itseäni. <---- vastaappa sinä tähän, hienolla elämänkokemuksellasi.[/QUOTE]
Mikä niissä rikollisissa ja nisteissä on niin hienoa? Se elämäntyyli? Miksi? Ihan oikeasti, kiinnostaa kuulla joku syy/selitys tuollaiseen.

Ootko muuten taas se sama tyttö joka joskus vuos sitten riehui täällä vähän väliä tästä suhteestas vanhempaan huumehörhömieheen ja raivosit ihmisille jo etukäteen siitä että he tuomitsevat teidän suhteen? Jäit monta kertaa myös kiinni ikäsi valehtelusta, ja kaikesta muustakin ihmeellisestä. Et sä taida kovin vanha vieläkään olla, nyt kun laskee 1+1...

[QUOTE="essi";30518451]Mikä niissä rikollisissa ja nisteissä on niin hienoa? Se elämäntyyli? Miksi? Ihan oikeasti, kiinnostaa kuulla joku syy/selitys tuollaiseen.

Ootko muuten taas se sama tyttö joka joskus vuos sitten riehui täällä vähän väliä tästä suhteestas vanhempaan huumehörhömieheen ja raivosit ihmisille jo etukäteen siitä että he tuomitsevat teidän suhteen? Jäit monta kertaa myös kiinni ikäsi valehtelusta, ja kaikesta muustakin ihmeellisestä. Et sä taida kovin vanha vieläkään olla, nyt kun laskee 1+1...[/QUOTE]

naiset on aina tykänny rentuista

Yhteistyössä