G: Kokemuksesi Lappilaisista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Julia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Julia";30509632]Kerro minkälaisia sanoja! :D[/QUOTE]

No kun Turun murteessa on se konditionaalin omituinen käyttö.. en muista sitä lausetta tarkkaan, mutta sattui juustonmaistattajan kanssa jutellessa :D
Ja ruotsinopettaja puhui jostain vaatekappaleesta jollain ihme sanalla, en kyllä muista sitäkään enää. Oisko liittyny mekkoihin jotenkin.

En ole eläissäni lappalaista tavannut, joten ei mielipidettä.

Mutta sen sanon että ei ihme jos 27v ja 15v seurustelua katotaan pahalla. Aika pedo-meininkiä, terkkuja vaan etelästä.

[QUOTE="Julia";30509626]Ei kuitenkaan puhu niin paljon paskaa ja pahaa seläntakana kuin lappilaiset. =)[/QUOTE]

Kyllä tuota selän takana paskanpuhumista on ihan joka paikassa.

Itse olen syntyjään lappilainen, mutta olen kohta puolet elämästäni viettänyt myös täällä Pirkanmaalla. En koe olevani kylmä ihminen, ennemminkin kohta liiankin empaattinen.

Ja mitä tulee huumoriin, niin täällä päin tuntuu olevan ihan samanlainen huumori, mitä kotiseudulla tuolla Lapissa.

Hmm. Mitähän minun piti vielä lisätä tähän... Nyt unohtui pois mielestä.

Niin joo, yleensä tulen kaikkien kanssa vallan mainiosti toimeen, mutta joskus joidenkin ihmisten kohdalla tule jotain skismaa, senkin olen havainnut johtuvan vaan väärinkäsityksistä. Ehkä sitten tuo minun empaattisuus voi olla joillekin häiritsevää tjt. kun yleensä olen aidosti kiinnostunut ihmisestä, uudesta tuttavuudesta, että se voi joillekin lyödä yli. Varmaan vain vika minun persoonassa.

En ole eläissäni lappalaista tavannut, joten ei mielipidettä.

Mutta sen sanon että ei ihme jos 27v ja 15v seurustelua katotaan pahalla. Aika pedo-meininkiä, terkkuja vaan etelästä.

Ei tuossa ole mitään pedoa, jos kaksi nuorta ihmistä ihastuu/rakastuu toisiinsa. Vaikka ikäeroa onkin tietyn verran. Olen myöskin aina näyttänyt ikäistäni vanhemmalta ja ollut hieman ikäistäni kypsempi, joten miehen oli helppo rakastua. :) Pedofiiliaa homma olisi ollut, jos mies olisi sotkeutunut esimerkiksi johonkin 10-vuotiaaseen lapseen, joka on ihan lapsen näköinen ja oloinen, ei voi olla muuta. Mutta kun ei sotkeutunut, joten nou problems. Kuten myös aikasemmin sanoin, tähän mennessä elämäni PARHAIN seurustelusuhde oli tämä. Sitä ennen oli ensirakkauteni, joka oli minua vain 2v vanhempi, mutta kyseinen vanhempi äijä meni hänenkin edelleen vaikka en olisi uskonut. =)

Mun elämä, mun säännöt. Eikä muilla ole niin kauan MUN elämään nokan koputtamista, jos en ole heitä itseään mitenkään loukannut. Terkkuja vain sinnekin suuntaan.

Niin joo, yleensä tulen kaikkien kanssa vallan mainiosti toimeen, mutta joskus joidenkin ihmisten kohdalla tule jotain skismaa, senkin olen havainnut johtuvan vaan väärinkäsityksistä. Ehkä sitten tuo minun empaattisuus voi olla joillekin häiritsevää tjt. kun yleensä olen aidosti kiinnostunut ihmisestä, uudesta tuttavuudesta, että se voi joillekin lyödä yli. Varmaan vain vika minun persoonassa.

Mulla tulee aika usein väärinkäsityksiä just lappilaisten kanssa kun ruvetaan puhumaan... en tiedä miksi, välillä tuntuu että ei oikein olla samalla "aaltopituudella" ja tyyli puhua on erillainen, ei aina ymmärretä mitä toinen sanoo/tarkottaa... Se on hieman raskasta. :( etenkin jos johonkin ihmiseen on muuten kovin tykästynyt.

Lappalainen olen ja pois sieltä pohjosesta, miun mielestä ei todellakaan mitään kylmiä ihmisiä asustele lapissa, päinvastoin. Eikä Helsingissä ole koppavia ihmisiä, luultavasti juuri toisinpäin, olen tavannut pääosin mukavia ihmisiä joille on ihan sama mistä päin ihminen on sinne tullut, kun 2/3 tai jopa 3/4 osaa on kuitenkin muualta muuttanut sinne.

Tuntuu että siihen väliin mahtuu niitä sisäänpäin lämpiäviä "heimoja".

[QUOTE="Julia";30509944]Mulla tulee aika usein väärinkäsityksiä just lappilaisten kanssa kun ruvetaan puhumaan... en tiedä miksi, välillä tuntuu että ei oikein olla samalla "aaltopituudella" ja tyyli puhua on erillainen, ei aina ymmärretä mitä toinen sanoo/tarkottaa... Se on hieman raskasta. :( etenkin jos johonkin ihmiseen on muuten kovin tykästynyt.[/QUOTE]

No se voi tosiaan osittain johtua siitäkin. Minun puheessa ei paljoa tuo meänkieli kuulu, se on jäänyt pois ja olen saanut enemmän vaikutteita täältä paikallisesta murteesta.

Yhteistyössä