G: kuinka moni oikeesti pomppii vielä aikuisena juhlapyhiksi jomman kumman porukoille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juujuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä oli pari vuotta sitten joulut tosi tuskaista joka paikkaan säntäilyä, kun kaikkia mummoja piti miellyttää. Nyt sitten saadaan ihan vapautuneesti tehdä mitä huvittaa, kun pojan isänpuoleinen mummo päätti, ettei halua olla pojanpoikansa kanssa missään tekemisissä. Nyt siis minä ja poika suunnataan ilomielin mun vanhempien luo. Asutaan kaukana mummolasta ja jouluna on ihanaa kokoontua suvun luo. Joulu on mulle ainakin perhejuhla ja olis kauheeta jos joutusin kököttämään vaan pojan kanssa kahdestaan. Mummolassa ollaankin sitten koko joulunpyhät ja myös uusivuosi. Vieraillaan kyllä ahkerasti myös pojan isänisän luona. Pojan isänäidillä en aio tänä jouluna vaivata päätäni.

Alkuperäinen kirjoittaja elokuu19:
Seurusteluaikana oltiin jomman kumman kotona.Mutta kun esikoinen synty,niin siitä asti ollaan joulut vietetty kotona.Syömässä käy mun äiti ja sisarrukset,paappa nyt viime vuosina.Kotoa en lähtis mihinkään...aika kerrankin olla rauhassa ilman kiireitä tms.Muut juhlapyhät oman perheen kesken.Kunpa sais vielä jättää isänpäivät/äitienpäivät väliin,tai sillai että sais käydä mammojen ja paappojen luona etukäteen.

Tämä on kun mun suustani. Meillä tehdään juuri näin!

Mulla tulee kauheat paineet, jos joudun olemaan "toisten nurkissa". Ei saa rauhoittua eikä nautiskella olostaan. Mun äiti on pahimman laadun joulustressaaja ja räjähtelee yms. jos kaikki ei mene juuri niinkun se on suunnitellut. Aatonaattonakin siivotaan vielä kahdentoista aikaan yöllä. Ei siis mitään järkeä.

Kyllä sitä kotona saa olla perheen kesken ihan tarpeeks paljon muutenkin. Me mennään jokatoinen joulu mun porukoille ja joka toinen anoppilaan.

Mä nautin enemmän olostani mun vanhemmilla kun meillä kokoontuu koko lähisuku paikalle kun taas anoppilassa mennään rauhallisemmin. On se kiva likastakin kun saa olla mummolassa. SInne kun ei niin vaan lähdetä. On nääs pitkät matkat.

Jouluna pompitaan. Asutaan sen verran kaukana sekä mun (1000km) että miehen (1700km) vanhemmista, jotta pakko mennä sillon kun on lomaa, jos haluaa niitäkin nähdä. Ja jouluna sitä lomaa meillä aina on.

Me taidetaan tänävuonna olla joulu mummilassa. Ei olla oltu joka vuosi eikä muutenkaan joka juhlapyhänä. Ei se aukuisuus ole raja olla suvun kesken. Siitä vaan jos se on se oma juttu. Toinen juttu jos se on pakkopullaa ja joku aina vaatii tekemään mielensä mukaan.

Me halutaan viettää joulut yms koko lähisuvun kanssa, ja siihen kuuluu niin mun vanhemmat, miehen vanhemmat, mun siskot ja miehen veli.

muoks. se ei tosin tarkoita että pompitaan yhtään mihinkään, vaan tänä vuona näillä näkyminen vietetään joulu meillä.

Me mennään aina jouluaattona mun porukoille syömään ja autan aina ruokien kanssa kyllä, että ei sinne valmiiseen pöytään vaan mennä istumaan. Saunotaan ja syödään, pukki käy ja sitten illalla ajellaan kotiin (10km:n päähän) ja kun lapsi menee nukkumaan nautiskellaan miehen kanssa vielä kahden kesken lasilliset viiniä/glögiä ja nautiskellaan rauhasta. Joulupäivänä käydään perinteisesti miehen isän perheen luona päiväkahveella. Mun vanhemmat on mun miehellekin läheisempiä kuin omansa. Miehen porukat on eronneet ja hänelle joulut oli ennen vanhaan kellon kanssa ravaamista äidiltä, mummolle ja sieltä isälle ja toiselle mummolle jne..

Meillä on jo painostus joulujen suhteen alkanut, että pitäisi sataan paikkaan sitten lapsen synnyttyä mennä. Eipä mennä, tulkoon tänne piipahtamaan jos se siitä on kiinni.