G: kuinka moni oikeesti pomppii vielä aikuisena juhlapyhiksi jomman kumman porukoille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juujuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei kiinnosta pelkkä oman perheen joulu ainakaan. Meillä on papan luona vietetty joulua jo ainakin 50 vuotta "samalla lailla". Eli lähipiiri koossa ja lauletaan yhdessä. Katsotaan joulurauhanjulistus ja kokkaillaan ja leivotaan yhdessä ja seurustellaan. Joulusaunassa puulämmitteisessä sitten jokainen perhe vuorollaan.. vaikka muuten ollaankin yhtä suurta perhettä. katsotaan yöllä leffoja. Joku on joulupukki ja jakaa tonttujen kanssa lahjat ( jopa aikuisseurassakin vain :D ) Joulu on mulle tärkeä ja täynnä rakkautta :heart: Lapsuuteni parasta aikaa myös..

mekin on aikamme vietetty joulua mummolassa ( miehen kotona) mutta nyt menään jo neljännessä polvessa ja meitä on niin paljon ettei mahduta enään pöytään eikä nukkumaan mihinkään eikä ole kiva aattoiltana ajella mihinkään niin ollaan kotona.

Ennen lapsia tehtiinkin kuten haluttiin, vietettiin joulu RAUHASSA kaksin. Käytiin sitten esim. joulupäivänä tai tapanina miehen vanhemmilla.

Nyt taas en suin surminkaan pysyisi poissa anoppilasta jouluna ;). Lapsillakin kivempaa isommassa porukassa kuin ydinperheen kesken kököttäen. Jos anoppilassa olisi lapsille kurjaa niin ei tietty mentäisi...

:wave: mitä hittoa mä istuisin iltaa pelkästään lasten kanssa kun on vanhemmat lähellä ja läsnä ja sisko miehineen. aina vietetään attoo mun vanhemmilla ja joulupäivänä kierretään isovanhempien luona. silloin kun oltiin viel miehen kanssa yksissä oltiin kummankin vanhempien luona aattona.. ensin aina toisessa paikassa ja sitten toisessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Swing:
naisilla on läheisempi suhde vanhempiinsa.

Juu, mulla ainakin on jos kilometreissä mitataan. 2 kilsaa vs. tuhansia kilometrejä.
Henkisellä tasolla taas taitaa mennä aika lailla tasoihin miehen kanssa.

Kyllä se välimatkakin jotakin kertoo... Naisten on usein aika helvetin vaikea irrottautua, ja miehet haluavat vaan välimatkaa.

Kun mä olin pieni, meillä monena jouluna oli mun äidin työkaveri jouluna.
Se kun oli yksinäinen niin sille oli kiva kun ei tarvinu olla joulua yksin, ja meille oli kiva kun oli jouluvieras.

Sit kun löysin tuon mieheni, niin ekaks jouluks menin kotiin.
Tokana jouluna miehen veli tuli meille jouluks ja muistaakseni appi tuli kans.
Sit muutaman joulun anoppi ja appi vuorotteli meillä jouluna (eronneet).
Nykyään ne käy meillä molemmat joka joulu, aattona toinen ja joulupäivänä toinen.

Viime jouluna mun porukat ja siskon perhe oli meillä joulu aaton.

No joo oltiin me kolmevuotta takaperin joulu mein porukoilla kun lasta ei vielä ollu.

Mut puoleen ja toiseen käydään vain jos hyvältä tuntuu, ei mitään pakko kyläilyjä.

Juu, mulla ainakin on jos kilometreissä mitataan. 2 kilsaa vs. tuhansia kilometrejä.

Kyllä se välimatkakin jotakin kertoo... Naisten on usein aika helvetin vaikea irrottautua, ja miehet haluavat vaan välimatkaa.

Höpö höpö

:laugh:

Nytkin tilanne olis se että mä voisin muuttaa täältä mut mies ei halua... on iäkkäämmät vanhemmat ja heillä ei olisi mahdollisuutta nähdä mein pikkuista läheskään niin usein kun nyt jos muutettais.

Me on vietetty 8v aikana 2 joulua kotona ja silloin isä, äiti, anoppi, mummu sisko miehensä kanssa ja veli ovat olleet meillä.
ei ole joulun tuntua jos ei ole paljon porukkaa ja sähinää ympärillä.
oikeastaan mitä tahansa tehdään tehdään se isossa porukassa siis mökillä käynnit, retkeilyt, matkat jne.
oman perheen kanssa ollaan keskenään kotona vuodessa niin paljon, että kaikki vkl, juhlat ja lomat halutaan viettää läheisten kanssa yhdessä.

Mun oli hiton helppo irroittautua tuhansien kilometrien päähän useammaksi vuodeksi.
Miehelle tämä tilanne taas tuottaa enemmän tuskaa kuin mulle aikoinaan.

Meillä on eka joulu lapsen kanssa, tai itseasiassa toinen kun vauva syntyi joulun alla mut saikulla oltiin jouluaatto. Todennäköisesti mennään jomman kumman vanhempien luokse. Kyllä jouluna pitää olla enemmän porukkaa ympärillä, ei jouluateriakaan tunnu samalta jos sen syö samalla porukalla mitä joka päivä näkee ruokapäydässä. Ärsyttää vaan ihan suunnattomasti kun miehen vanhemmat ja sisko pitää itsestään selvyytenä että heille mennään joulunviettoon. Kovasti jo miettivät mistä pukin saavat jouluksi..

Kyllä mun miehelläkin on varmaan läheisempi suhde mun vanhempiin, kuin omiinsa.
Sen äiti asuu toisella puolen eurooppaa, nähdään parhaimmillaankin kerran vuoteen.
Sen isä asuu "vaan" viiden tunnin ajomatkan päässä, nähdään muutaman kerran vuoteen.

Mun vanhemmat on tähän asti olleet melkein naapurissa, nyt isän ja meidän muuton jälkeen äiti 70km päässä, ja isä 20km päässä.
Niitä nähdään yleensä vähintään kerran viikkoon, joten on aika luontevaa viettää joulua (ja monia muitakin juhlia) niiden kanssa.

Ei se mun lapsuudenperhe mihinkään ole kadonnut, ihan on olemassa edelleenkin.
Miehen vanhemmat taas asuu niin kaukana (400km) ettei sinne jaksa jouluksi lähteä. Tervetulleita ovat tänne, mutta eipä ole näkynyt

Alkuperäinen kirjoittaja Riivinrauta:
Tootte poikkeuksia hittovie.

Mutta entäs jos ME ei olla poikkeuksia vaan TEolette poikkeuksia?

Ketkä? Mä puhuin yleisesti.

Siis, jos kiinnostaa, niin meille ei tulisi mieleenkään lähteä viettämään joulua jonkun vanhempien luo. Meillä on jo omakin koti ja perhe.

Mä ajattelen asiaa niin, että me ehditään kyllä viettää itsekseen jouluja sitten, kun isovanhemmista aika jättää...tuntuu kamalan itsekeskeiseltä mielestäni ajattelusi...

Niin ja mulle joulun tekee nimenomaa se, että saan viettää sen vanhempieni ja sisarusteni perheiden kanssa!!