G: Kuinka paljon sinulla on "omaa aikaa"/kk?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "qwerty"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28088844]Niin, sun mielestä kaikki ihmiset omat tarpeet loppuu kun saa lapsen?[/QUOTE]Tarpeita on monenlaisia, osa välttämättömiä ja osa ei.

"Oma aika" on nykypäivän laiskojen, pilalle kasvatettujen ja itsekkäiden naisten keksimä konsepti. Tällä menolla kun mennään muutama sukupolvi eteenpäin niin naiset alkavat vaatia synnytyksenkin ulkoistamista kun siitä on niin kauheasti vaivaa.

Käyn 1-7 kertaa viikossa yksin lenkillä tai kylvyssä, muuten vauvan kanssa koko ajan, mutta se on nyt 2 kk joten ihan normaalia varmaankin ettei kauheesti omaa aikaa ole. Mies hoitaisi kyllä vauvaa muuten, mutta imetys rajoittaa tällä hetkellä mun menemisiä. Olis kyllä kieltämättä kiva käydä jossain ihan yksin, vaikka elokuvissa. Toisaalta siellä lenkilläkin mietin miten vauva pärjää, joten ehkä en osais nauttia mistään elokuvista just nyt.

[QUOTE="vieras";28088885]Tarpeita on monenlaisia, osa välttämättömiä ja osa ei.

"Oma aika" on nykypäivän laiskojen, pilalle kasvatettujen ja itsekkäiden naisten keksimä konsepti. Tällä menolla kun mennään muutama sukupolvi eteenpäin niin naiset alkavat vaatia synnytyksenkin ulkoistamista kun siitä on niin kauheasti vaivaa.[/QUOTE]

Oletpas katkerankuuloinen ihminen. Ja niin muuten ovat monet noista edellisten sukupolvien naisetkin, joiden elämä oli pelkkää lastehoitoa, kodinhoitoa, raatamista ja ukon passaamista. Luojan kiitos nykyään myös naisille sallitaan muukin elämä. Painu sinä takaisin 50-luvulle :)

"Oma aika" on nykypäivän laiskojen, pilalle kasvatettujen ja itsekkäiden naisten keksimä konsepti. Tällä menolla kun mennään muutama sukupolvi eteenpäin niin naiset alkavat vaatia synnytyksenkin ulkoistamista kun siitä on niin kauheasti vaivaa.[/QUOTE]

:laugh: ok...

Tällä hetkellä taitaa olla se 2-4 tuntia kuussa. Eli silloin kun nuorimmainen menee kerhoon ja kaveri kuskaa molemmat suunnat. Olen yksin kotona silloin. Yleensä kyllä vaan nukun. Joskus istun koneella.
Yleensä vähintään tuo nuorin mukana jos käyn kaupassa kirpparilla tms.
Iltaisin sit ollaan miehen kans kun lapset nukahtaa.
Ja joo olen ihan poikki tähän tilanteeseen. Ei tuota vapaa aikaa tosin miehelläkään ole sen enempää. Lapsia on 6 joten harvoin kaikki yhtäaikaa jossain. Joskus satunnaisesti saattavat isommat olla omilla teillään ja pienemmät esim naapurin lasten kanssa ulkona leikkimässä et sillon voi hetki olla omaa aikaa. Mut sillonkin yleensä sit joku homma itelllä kesken.

Mun mielestä on ihan ok ja hyväkin juttu, että äiti on välillä ihan itsekseen tai kavereiden kanssa, etenkin jos kokee olonsa väsyneeksi.

Ennen ei ehkä tarvinnut sillä tavalla erikseen hankkia sitä "omaa aikaa", kun oli tiiviimmät tukiverkot, koko suku saattoi asua siinä samalla kylällä tai jopa saman tilan pihapiirissä ja lapsia hoidettiin yhdessä.
Muutenkin ihmisten tarpeetkin on laajentuneet elämänpiirin laajentumisen myötä, enää kun ei kykitä siellä omalla kylällä koko elämää aikalailla pimennossa muusta maailmanmenosta.

Ja mitä omien isoäitien juttuja on kuunnellut, niin tuossa 60-70-luvulla oli jo hyvinkin normaalia pyytää välillä naapurintyttöä kaitsemaan lapsia ja aikuiset tekivät omia reissujansa.

Mun mielestä on ihan ok ja hyväkin juttu, että äiti on välillä ihan itsekseen tai kavereiden kanssa, etenkin jos kokee olonsa väsyneeksi.

Ennen ei ehkä tarvinnut sillä tavalla erikseen hankkia sitä "omaa aikaa", kun oli tiiviimmät tukiverkot, koko suku saattoi asua siinä samalla kylällä tai jopa saman tilan pihapiirissä ja lapsia hoidettiin yhdessä.
Muutenkin ihmisten tarpeetkin on laajentuneet elämänpiirin laajentumisen myötä, enää kun ei kykitä siellä omalla kylällä koko elämää aikalailla pimennossa muusta maailmanmenosta.

Ja mitä omien isoäitien juttuja on kuunnellut, niin tuossa 60-70-luvulla oli jo hyvinkin normaalia pyytää välillä naapurintyttöä kaitsemaan lapsia ja aikuiset tekivät omia reissujansa.

Näin, ja ennen lastenhoidolle ei astetettu niin kovia vaatimuksia kuin nykyään, vaan hyvin pienetkin lapset touhusivat keskenään aikuisten tehdessä omia juttujaan. Ei lapsia tarvinut vahtia haukkana vieressä ja järjestää heille jumppa- askartelu- ja lorutuokioita.

[QUOTE="vieras";28088695]Olen kotiäiti ja käyn salilla/jumpissa n. 5 krt viikossa, eli meniskö 10h/viikko ja siis 40h/kk. Yhteen reissuun kun menee matkoinenn 2 h. Toki iltaisin lasten mentyä nukkumaan voin myös puuhailla omia juttujani, mutta usein olen silloin jo niin väsynyt, että aika menee ihan telkkua katsellen tai netissä surffaillen.[/QUOTE]

On se helppoa olla kotiäiti. Mistäs revittäis työssäkäyvälle 10 tuntia viikossa "omaa aikaa"??? Voi helvetti, että ketuttaa taas tää saatanan työnteko!!!!

Voi kun potkut saisin niin kattoon onnesta hyppisin!!!! Ja oikeasti hyppisin!

Hyvin vähän, tai aivan riittämiin - riippuu miten sen milloinkin määrittelen. Koko aikaa ei enää tarvitse kotonakaan olla lasten saatavilla (ovat 12, 14 ja 17v), mutta tuossahan nuo pyörivät ja välillä käyvät äiskän juttusilla. Omaa aikaa mulle ei esim. ole työ, mutta työmatkat ovat. Kaupassa käyntiäkään en laske omaksi ajaksi, se on vain rasittava pakko. Ja nykyään harrastetaankin isännän kanssa yhdessä... :D joten aika vähän lopultakin, kun miettimään alkaa.

Paljonko viikossa on tunteja? Mulla viikko kuukaudesta täysin omaa aikaa. Ei putkeen viikkoa,noin 2)2vrk/vko. Silloin tyttö isällään. Tuolloin suursiivoan,pyykkään, teen ruokia pakkaseen. Nään kavereita. Muuten haen tytön 15.30 tarhasta. Ite pääsen 15 ja sit yhdessä touhutaan. Joskus sujautqn naapuriin tai naqpurin poika tulee meille leikkiin.
Niille ketkä tästä rupee irviin niin 1000 kertaa mielummin ydinperhe kun tää yhna olo. Mut minkäs teet kun exää alko muut asiat kiinnostamaan enemmänkuin perhe. Vielä jaksqa viettää aikaa lapsensa kanssa. Vaan kuinka kauan.

Jos sitä "omaa aikaa" pitää niin kovasti olla niin kannattaa jättää ne spermat imuroimatta sinne römpsään niin ei synny niitä ajanviejiä.

Olipa vaan rouvalla melkoset mielipiteet! kyllä se oma aika on tärkeää ihan jokaiselle,olipa lapsia tai ei. Ite oon kantapään kautta sen oppinut. Kun pitää itestä huolta jaksaa olla myös parempi ,virkeämpi äiti lapsilleen!
Ja lapsilla on luonnollisesti se siittäjäkin eli isä :)

Alkuperäinen kirjoittaja onneton työläinen;28089377:
On se helppoa olla kotiäiti. Mistäs revittäis työssäkäyvälle 10 tuntia viikossa "omaa aikaa"??? Voi helvetti, että ketuttaa taas tää saatanan työnteko!!!!

Voi kun potkut saisin niin kattoon onnesta hyppisin!!!! Ja oikeasti hyppisin!

Jos yhtään helpottaa, niin suurin piirtein puolet tuosta 40h käytän aamuvarhaisella, silloin kun muu perhe vielä nukkuu. Eli nipistän omista yöunistani ja suuntaan jo klo 6 aamulla salille...

Suunnilleen 2-5 tuntia per kk. Poika nyt 6 kk. Tietty pojan uniajat mutta en kyllä laskis niitä omaksi ajaksi, kun täytyy koko ajan olla "hälytysvalmiudessa" valmiina keskeyttämään omat jutut. Kauppareissukaan ei ole mulle omaa aikaa, sehän on tyyliin kotityö.

Oma aika on sitä että joku muu huolehtii lapsen tarpeista kokonaan, ja minä saan tehdä sillä aikaa mitä haluan ilman häiriöitä.

Muksu nukahtaa joka ilta tähän kasin aikaan, sit saan tehdä juurikin mitä huvittaa. Itse menen nukkumaan joskus kymmenen aikaan. Mieskin on kotona välillä iltaisin, mut voin hyvin olla itsekseni, jos niin haluan. Ehkä kerran viikossa käyn yksin kaupassa. En oikeastaan enempää tarvitse. Ainakaan just nyt. Haaveissa (ja kuulemma toteutuu) olis vielä yks itselleni omistettu viikonloppu (ehkä to-ma jopa) ennen kuin vauva syntyy. En tekis mitään, puhelimenkin laittaisin kiinni.

[QUOTE="vieras";28089359]Näin, ja ennen lastenhoidolle ei astetettu niin kovia vaatimuksia kuin nykyään, vaan hyvin pienetkin lapset touhusivat keskenään aikuisten tehdessä omia juttujaan. Ei lapsia tarvinut vahtia haukkana vieressä ja järjestää heille jumppa- askartelu- ja lorutuokioita.[/QUOTE]

Parempaa lastenkasvatusta se mielestäni on, että aikuinen on paikalla, mutta ei aktiivinen viihdyttäjä!

• Tykkää
Reactions: Phoebsi

Yhteistyössä