Hiukan lähtenyt karkuteille tämä aihe...
Vastailenpa nyt ainakin aluksi Mirkun alkuperäiseen kysymykseen. Meillä NELJÄS syntyi lokakuussa. Suhtautumista on ollut kyllä laidasta laitaan. Olemme törmänneet myös näihin osaa ottaviin ja ihmetteleviin. Pääasiassa kuitenkin on ollut niitä, jotka ovat osanneet odottaakin meille syntyvän vielä lisää ja ovat aidosti olleet iloisia.
Omat vanhempani ja sisarukseni olivat todella onnellisia. Odottelivatkin silloin kovasti uutta raskausilmoitusta, kun välissä oli yksi keskenmeno. Miehen vanhemmat ovat selvästi olleet vähän hitaamminlämpiäviä tuon asian suhteen. Anoppi on useaan otteeseen todennut tässä vuosien varrella, että kauhistus mitä häissä silloin "uhkailin". Puhuin silloin viidestä lapsesta. Hänen ilahduksekseen aluksi taisi näyttää siltä, että meillä kuitenkin päädytään vain kahteen. No, toisin kävi ja kyllä hekin ovat viimein ymmärtäneet jopa syyt, miksi haluamme isomman perheen.
Olen varovasti tunnustellut jo suhtautumista mahdolliseen viidenteen vielä... ;-) Toinen siskoistani lähes hyppeli riemusta. Hän on itse vasta 20-vuotias ja aina ihailee meidän perhe-elämää&kasvatustyyliä.
Halu olisi siis vielä ihan oikeastikin siihen viidenteen.
Täällä on kyllä aika mustavalkoisesti leimattu suurperheen äidit muutamien toimesta.
Omasta suurperheäititaustastani muutama sananen...
Maisterin paperit olen saanut 23-vuotiaana. Alle kolmekymppisenä sain kaksi lasta. Kotona olin nelisen vuotta, enkä jäänyt mistään paitsi! Jatko-opinnot (väitöskirja) ja muita sivuaineopintoja aloittelin oltuani muutaman vuoden taas työelämässä. Lisää lapsia alkoi sitten tässä samalla syntyä

Jatko-opinnot ovat vielä vaiheessa, eikä niillä ole millään tavalla kiire. Ovat mukavaa vastapainoa tähän äititouhuun silloin kun sattuvat huvittamaan. Mitään suuria urasuunnitelmia tässä ei varsinaisesti ole. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että haluan selviytyä kunnialla tästä haasteellisesta suurperheen äidin tehtävästä. Satun vain pitämään tästä hommasta, enkä ole silti mikään riutunut ja elämääni kyllästynyt kotiäiti! :-D Tuhat rautaa tulessa ja mukava meininki päällä!
Ja miksi haluamme enemmän kuin 1,7 lasta? Tähän täällä jotkut kaipailivat selityksiä...
Tästä voisi kirjoittaa romaanin, mutta yritän lyhyesti ja ytimekkäästi.
Ensinnäkin itse olen huomannut, miten rakkaita ne omat sisarukset ovat. Vaikka itsellänikin on paljon ystäviä ja kavereita, niin omia siskoja ei korvaa mikään! Haluan tarjota omille lapsilleni joukon läheisiä ja rakkaita ihmisiä ympärilleen sekä samalla myös itselle. Todennäköisesti myös vanhana kaipaamme vipinää

Toiseksi isossa perheessä tulee luonnostaan sellaisia taitoja, joita tarvittaISIIN. Vaikka meidän perheessä toimeentulokin on erittäin kohtuullista, haluamme opettaa lapsille jakamista ja sitä, että aina ei voi saada. Valitettavan usein joutuu törmäämään siihen seikkaan, että nykylapset saavat aivan liikaa ja heidän puolestaan tehdään asioita ihan turhaan.
Lisäksi olen aina tykännyt lapsista todella paljon. Ja omat lapset nyt luonnollisesti ovat vielä niitä kaikkein ihanimpia, niin parempi juuri niitä olla reilusti
Kaikki suurperheet eivät tosiaankaan ole sosiaalitapauksia. Tässäkin perheessä on taatusti maksettu verorahoja aivan riittämiin!
Mukavaa odotusta sekä pienempien että isompien perheiden äideillä! Elellään sovussa, jookos?