V
"vieras"
Vieras
Minulla ei ole siskoa. Nyt tuntuu, etten pystyisi luovuttamaan. En tiedä, miten lapseen sitten suhtautuisin. Toisaalta jos minulla olisi sisko ja olisimme läheisiä, saattaisin ajatella toisin.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Teidän alkiot ei varmaankaaan mene sisaruksillenne?
samoilla linjoilla.En. En ole yhtään varma että osaisin suhtautua lapseen asiaan kuuluvalla tavalla jos häntä näkisin jatkuvasti ja olisi osa perhettä. Mielummin luovuttaisin ihan vieraalle.
Nykyisessä tilanteessani en luovuttaisi kyllä kenellekään, toisaalta eipä siskoillakaan ole ollut tarvetta tuollaisille luovutuksille.
Ei sisaruksille, vaan tuntemattomille. Mahdolliset lapset saa sitten kuulla meistä biovanhemmista myöhemmin, jos aikuisena haluavat.
Tiedätkö onko se edes mahdollista luovuttaa alkioita sisaruksille tai tuttavalleen vai määrääkö klinikka itse kelle menevät?
Meillä ois 5 luovutuskelpoista alkiota pakastimessa. Ne menevät muiden hyödyksi, jos ja kun Data ei halua enempää lapsia. En tiedä miten suhtautuisin, jos lähipiiriin syntyisi biologinen lapsemme.
Suomessa ei lienee saa lahjoittaa noita alkioita muuta kuin tutkimuksiin. Sukusoluja saa lahjoittaa, mutta alkioita ei.
Luovuttaisin kyllä siskolle ja ehkä muillekin läheisille tarvittaessa.
Luovuttaisin erittäin mielelläni.
Olen ilmeisesti jotenkin poikkeava, kun minun mielestäni se äitiys ja isyys on varsin vähän niistä geeneistä kiinni? Minua ei esim. haittaisi jos joku noista minun lapsistani ei olisikaan biologisesti minun.
Tuosta en tiiä ollenkaan eikä äkkiseltään löytyny faktaakaan.
4 §
Sukusolujen ja alkioiden käytön yleiset rajoitukset
Hedelmöityshoidossa ei saa käyttää:
1) sukusoluja ja alkioita, joiden perimään on puututtu;
2) alkioita, joita on saatu toisintamalla; eikä
3) sukusoluja ja alkiota, joita on käytetty tutkimustoiminnassa.
Tässä laissa tutkimustoimintana ei pidetä:
1) hedelmöityshoitoon tarkoitettujen sukusolujen tai alkioiden havainnointia tai muuta toimenpidettä, jonka tarkoituksena on ylläpitää tai parantaa sukusolujen tai alkioiden elinkelpoisuutta, jos havainnointi tai toimenpide ei vaaranna alkioiden luonnollista kehitystä; eikä
2) toimenpidettä, jonka avulla sukusolu tai alkio sen luonnollista kehitystä vaarantamatta voidaan todeta tutkitun vakavan sairauden kannalta perimältään terveeksi tai jonka avulla voidaan vahvistaa alkion sukupuoli 5 §:ssä mainittua tarkoitusta varten.
Kun luovuttajan sukusoluilla on saatu aikaan lapsia viidelle hedelmöityshoitoa saaneelle, hänen luovuttamiaan sukusoluja ei saa enää käyttää hedelmöityshoitoon muille.
Finlexistä poimittua.
Ajattelen samoin. Mulle on aika yksi hailee, onko lapseni biologisesti minun vai ei, mutta en halua biologisia jälkeläisiäni kasvavan missään muualla kuin minun -äitinsä- kanssa.