G: Matkustaako 2-vuotias lapsesi selkä vai kasvot menosuuntaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiinnostaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja e:
Mua hämää toi, että Suomessa yleisimpiä kolareita muka olis nokkakolarit.
Itse en ainakaan tunne yhtään nokkakolarissa ollutta, mutta peräänajossa olleita valtavan määrän.
Onko toi muka totta, että Suomessa tapahtuu enemmän nokkakolareita? Millaisissa tilanteissa ne sitten oikein tapahtuu?

Se toine osapuoli on se, jolle tulee ns.nokkakolari ja sit tietysti hirvikolarit on niitä. Mutta itse en ota kantaa kumpiparempi, koska kumpi sit tuleekin (jos tulee) on aikalailla "tuuripeliä".

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme:
Itse en ainakaan tunne yhtään nokkakolarissa ollutta, mutta peräänajossa olleita valtavan määrän.
Onko toi muka totta, että Suomessa tapahtuu enemmän nokkakolareita? Millaisissa tilanteissa ne sitten oikein tapahtuu?

Mä olen ollut nokkakolarissa.
Niitä tapahtuu mm. huolimattomissa ohitustilanteissa, risteysalueilla ja talvella kun auto lähtee esimerkiksi kaarteessa luisuun.

Ok.
Mutta kaupunkiajossa ainakin luulisin, että peräänajot ovat yleisempiä, joten jos perhe harrastaa lähes pelkästään kaupunkiajoa, niin eikö tällöin voisi ajatella toisenlaisen istumen soveltuvan heille paremmin?

Ilmeisesti käsität tuon nokkakolarin ainoastaan niin, että kaksi autoa törmäävät nokat vastakkain. Jos sä ajat jonkun perään niin silloinhan sinä törmäät nokkaedellä ja toisen perään ajetaan. Samoin nokkakolareita ovat muut törmäykset jossa törmäät johonkin etupääedellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme:

Mä olen ollut nokkakolarissa.
Niitä tapahtuu mm. huolimattomissa ohitustilanteissa, risteysalueilla ja talvella kun auto lähtee esimerkiksi kaarteessa luisuun.

Ok.
Mutta kaupunkiajossa ainakin luulisin, että peräänajot ovat yleisempiä, joten jos perhe harrastaa lähes pelkästään kaupunkiajoa, niin eikö tällöin voisi ajatella toisenlaisen istumen soveltuvan heille paremmin?

Kuten jo kerrottiin voi siellä kaupunkialueellakin törmätä vaikka liikennemerkkiin tai sinä voit olla se peräänajaja, jolloin autosi on nokkakolarissa.

STT:" Suomalaiset kolaroivat viime vuonna yleisimmin iltapäivällä ja parkkipaikalla. Vakuutusyhtiöt korvasivat viime vuonna satatuhatta liikenneonnettomuutta. Näistä noin puolet sattui kello 12 ja 18 välillä. Suurin osa onnettomuuksista ajetaan taajamissa.

Kolareista kolmannes saatiin aikaan peruuttamalla. Yleisin kolaripaikka on yhä parkkipaikka, ja näiden kolhimisten määrä on viime vuodet vain kasvanut."

yleisin kolari on muuten perään ajo.ei nokka.jos nyt lähetään pilkkua viilaamaan.

"Kiddyn turvapalkki ohjaa tasaisesti koko ylävartalon taipumaan turvallisessa asennossa turvapalkin päälle jolloin törmäysenergia ei kohdistu pelkästään lapsen kaularankaan. Kiddy turvapalkin ansiosta jo 9kk ikäinen voi matkustaa turvallisesti kasvot menosuuntaan.
Kiddy turvaistuinten testitulokset puhuvat puolestaan. Kiddy istuimet ovat menestyneet luotettavissa testeissä vuodesta toiseen. Ks. testituloksia täältä."
http://www.kiddyturvaistuimet.fi/faq.html

Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Alkuperäinen kirjoittaja :(:
ja tuon selityksen pointti oli mikä? koska turvallisuudesta on liikaa vaivaa niin emme välitä siitä?

Ihan pakko vielä kysyä että missä kohdassa luki että on liikaa vaivaa?
Vai tarkoitatko tässä nyt sitä että on liikaa vaivaa muille jotta voisimme joka kerta kun johonkin liikumme kiinnittää heidän autoonsa kiinni alustan istuimelle ja sama rumba n.5h päästä uudelleen kun se irrotetaan?
Vai sitä että meille olisi liikaa vaivaa ajaa ajokortti ja ostaa auto?
Vai oletko sitä mieltä että jostain olisi kyllä löytynyt istuin jossa olisi voinut kuljettaa selkä ajosuuntaan hamaan tulevaisuuteen asti monessa erilaisessa autossa?
Vai miten mun tekstissäni ilmeni tämä että olemme jotenkin laiskoja asian suhteen?

En mä tiedä, mut meillä on sellainen istuin joka on käännettävissä molempiin suuntiin ja sen asentaminen selkä menosuuntaan vie noin vartin.

Selkä menosuuntaan vielä 2-vuotiaana... meidän esikoinen täyttää ensi viikolla 3, on 100cm ja 16kg, vielä mahtuu hyvin istumaan selkä menosuuntaan, mutta pian ei voi enää istuimen 5-pistevöihin laittaa, joten on edessä istuimen kääntö tai uuden istuimen hankinta. Tulee siis hartiat jo niin ylös, että istuimen vyöt jää kohta sinne alle. Pienempi täyttää elokuussa 2 ja mitään ongelmaa ei mahtumisen kanssa vielä ole:)

Buhaa, sii se joka ajaa perään ajaa nokkakolarin :D

Alkuperäinen kirjoittaja epeli:
STT:" Suomalaiset kolaroivat viime vuonna yleisimmin iltapäivällä ja parkkipaikalla. Vakuutusyhtiöt korvasivat viime vuonna satatuhatta liikenneonnettomuutta. Näistä noin puolet sattui kello 12 ja 18 välillä. Suurin osa onnettomuuksista ajetaan taajamissa.

Kolareista kolmannes saatiin aikaan peruuttamalla. Yleisin kolaripaikka on yhä parkkipaikka, ja näiden kolhimisten määrä on viime vuodet vain kasvanut."

yleisin kolari on muuten perään ajo.ei nokka.jos nyt lähetään pilkkua viilaamaan.

Joo, mutta mietipäs kummassa tulee enemmän vahinkoa, peräänajo nopeudessa 40km/h vai nokkakolari nopeudessa 80-100 km/h :whistle: ?

En tiiä kuinka paljon Liikenneturva pilkkua viilaa, mutta luulisin, että heillä on luotettavat tilastot, jotta kehtaavat niin väittää, että valtaosa kolareista Suomessa on nokkakolareita. Ja heillä on tilastoja pitemmältä jaksolta kuin vuosi 2009!
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turvalaitteet/lasten_turvalaitteet/index.php

Meillä on kohta 1v10kk naama menosuuntaan, ja tosiaan ihan siksi ettei mahdu toisinpäin. En tiiä sitten onko istuimessa vika mutta näin vaan on. pituutta tuolla on n.92cm ja painoa 17kg.

Kasvot menosuuntaan ja siirtyi ison kokonsa takia nyt käyttämään koroketta autossa eli tavallisisa turvavöitä. Itse olen ihmetellyt tuota suuntavouhotus juttua, sillä kyllähän kolari voi sattua myös niin, että joku ajaa auton perään.

Jos on niin puusilmä, että ei kykene havannoimaan edessäolevaa liikennettä ja pitämänn turvavälejä kannattaa toki laittaa lapsi vasta rippikouluikäisenä istumaan kasvot menosuuntaan.

Esikoinen matkusti 2,5-vuotiaaksi asti selkä menosuuntaan ja kuopus tulee 2-vuotiaana matkustamaan kasvot menosuuntaan. Itseasiassa matkustanee jo hyvin pian niin päin, ikää nyt 7kk. Ollaan siis hankkimassa Cybex pallas palkki-istuin.

Oho..mä olen luullut, että kaikki pitää lastaan suosituksen mukaan ainakin kolme vuotiaaksi selkä menosuuntaan....mutta nyt olin kyllä totaalisen väärässä. :whistle:

Meillä 2,8v. vielä selkä menosuuntaan. Vaikka tottahan se on , että tila alkaa jaloilta loppua. :|

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelee:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
1v10kk ja kasvot menosuuntaan. On sen verran isokin ettei mahdu enää ns. turvaistuimeen vaan istuu jo turvavyöistuimessa.

Oho! Kuin iso tää lapsi oikein on??

Saman haluaisin tietää...

Toivotaan, että kuitenkin > 15kg, koska sen kevyempiä ei turvavyöistuimessa saa kuljettaa!

Pääsen vasta nyt vastaamaan, olen siis tuo sama vieras jolla on 1v10kk lapsi turvavyöistuimessa.
Hän on lähes metrin pitkä ja painaa 17kg. Eli istuu turvavyöistuimessa täysin luontevasti. Siinä teille päivittelijöille.

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Oho..mä olen luullut, että kaikki pitää lastaan suosituksen mukaan ainakin kolme vuotiaaksi selkä menosuuntaan....mutta nyt olin kyllä totaalisen väärässä. :whistle:

Meillä 2,8v. vielä selkä menosuuntaan. Vaikka tottahan se on , että tila alkaa jaloilta loppua. :|

Turvaistuimissa on painorajoitukset ja turvallisuus ei ole taattu jos niitä käytetään niin, että lapsen paino on suurempi.

"Kiddyn turvapalkki ohjaa tasaisesti koko ylävartalon taipumaan turvallisessa asennossa turvapalkin päälle jolloin törmäysenergia ei kohdistu pelkästään lapsen kaularankaan. Kiddy turvapalkin ansiosta jo 9kk ikäinen voi matkustaa turvallisesti kasvot menosuuntaan.
Kiddy turvaistuinten testitulokset puhuvat puolestaan. Kiddy istuimet ovat menestyneet luotettavissa testeissä vuodesta toiseen. Ks. testituloksia täältä."
http://www.kiddyturvaistuimet.fi/faq.html

näistä ollaan montaa mieltä,mutta mä kans kehottaisin ihmisiä tutustumaan muihinkin vaihtiehtoihin kun vaan siihen omaa ja muka kaikista parhaimpaan istuimeen, meillä on myös kiddyn istuin johon isokokoinen tyttö siirtyi jo 7kk ikäsenä,kun tuli yli kaukalosta. eli istumesta riippuen lapsi on turvallista laittaa myös kasvot menosuuntaan, todennäkösesti jos meillä olis sellanen istuin mitä suositeltais laittaan selkämenosuuntaan tiettyyn ikään/painoon asti teksin niin... Eli ei voi yleistää ettei ihmiset ajattelis lapsen turvallisuutta laittaessaan ne kasvot menosuuntaan koska jos istuin on tehty siihen tarkoitukseen eikö se silloin ole yhtä turvallinen kuin joku muukin istuin!!

Yhteistyössä