G: Matkustaako 2-vuotias lapsesi selkä vai kasvot menosuuntaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiinnostaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
On myös olemassa nokkakolareita ja peräkolareita. Jos sattuu ajamaan nokkakolarin niin lapsen on turvallisempi istua selkä menosuuntaan. MUTTA jos joku ajaa sun auton perään niin on turvallisempi matkustaa kasvot menosuuntaan. Suomessa suurinosa kolareista on nokkakolareita joo, mutta ne ovat myös niitä, joihin voi itse kaikkein eniten vaikuttaa, koska nokkakolari on hyvin usein kuskin virhe.

Ja kysymykseen, meillä esikoinen on ollut naama menosuuntaan 1v2kk ikäisestä ja vauva (8kk) on jo nyt, tosin hän on palkki-istuimessa.

Nt kun tässä noista istuimista puhutaan, niin mikä istuin olis hyvä tuollaselle 98 senttiselle lapselle.
Haluisin vielä 5 piste vöillä olevan.
Sellanen meillä kyllä vielä onkin ja istuimessa painoraja 19kg. Ja lapsi vasta 14kg, mut nuo vyöt ei sovi enää. Vyöt korkeimmalla säädöllä ja ne tulee kuitenkin niin alhaalta, että vyöt valahtaa tuohon käsivarsille. Eli istuin kyllä muuten sopiva, mutt nuo vyöt ei riitä.

Suositelkaas istuinmerkkejä mulle... tai siis tolle mun lapselle =)

Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin Akka:
Alkuperäinen kirjoittaja :(:
käsittämättömän vähän ihmiset välittävät lapsistaan :/mitäpä väliä sillä on jos kolarissa niskat menee poikki :(

No, onneksi sinä sentään pääsit kiillottamaan kruunuasi.

No juuri näin. Mahtaakohan taas olla kaikki inkkarit kajakissa? Kaikilla ei ole samanlaista autoa eivätkä lapset samankokoisia.

Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:
On myös olemassa nokkakolareita ja peräkolareita. Jos sattuu ajamaan nokkakolarin niin lapsen on turvallisempi istua selkä menosuuntaan. MUTTA jos joku ajaa sun auton perään niin on turvallisempi matkustaa kasvot menosuuntaan. Suomessa suurinosa kolareista on nokkakolareita joo, mutta ne ovat myös niitä, joihin voi itse kaikkein eniten vaikuttaa, koska nokkakolari on hyvin usein kuskin virhe.

Ja kysymykseen, meillä esikoinen on ollut naama menosuuntaan 1v2kk ikäisestä ja vauva (8kk) on jo nyt, tosin hän on palkki-istuimessa.

Sit pikku kysymys sulle. Milläs nopeuksilla ajetaan yleensä ne nokkakolarit ja millä nopeuksilla peräänajo-kolarit? onko jälki yleensä yhtä paha kummassakin tapauksessa :whistle:

Niin ja kolarissa on aika kaksi osapuolta, vaikka sä osaat ajaa, niin se kolarin syyllinen ei välttämättä.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Sit pikku kysymys sulle. Milläs nopeuksilla ajetaan yleensä ne nokkakolarit ja millä nopeuksilla peräänajo-kolarit? onko jälki yleensä yhtä paha kummassakin tapauksessa :whistle:

Niin ja kolarissa on aika kaksi osapuolta, vaikka sä osaat ajaa, niin se kolarin syyllinen ei välttämättä.

Niinpä niin, oletettavasti haet tässä sitä että luultavasti peräkolarissa vauhti on hiljaisempi kuin nokkakolarissa. Mahdollisesti totta. Mutta silti on mahdollista että joku tulee ja ajaa mun auton perään 80km/t vauhdilla. Tai vielä todennäköisempää on että se joku tulee 60km/t vauhdilla.

Ja se että kolarissa on kaksi osapuolta usein. Juujuu, onon, MUTTA jos ajan nokkakolarin niin on todennäköistä että se on mun vika kun taas jos joku ajaa mun auton perään niin se ei ole mun vika. Ja kun tuolla liikenteessä on näitä, jotka vaan ajaa ja tuijottaa edellä menijän perävaloja ja/tai maisemia ja jotka jarruttaa liikennevaloihinkin vasta viime tingassa niin on hyvinkin todennäköistä että joku niistä ajaa mun auton perään lujaakin kun ennakoin ja annan niille valoille aikaa vaihtua ja vältän pysähtymistä sekä äkkijarrutuksia.

Meidän 1v2kk istuu selkä menosuuntaan, ja istuu niin pitkään kuin mahdollista. Istuin jokusen kuukauden kiddyssä, mutta mun oli pakko saada vaihtaa istuinta kun tuo kiddy on niin turvattoman oloinen ja ei meille sopiva laisinkaan. Mielellään on tyttö istunut omassa valtaistuimessaan nyt sen ajan kun tuo uusi penkki on ollut, vapaasti voi käsillä touhuta mikä ei kiddyssä onnistunut sen ahdistavan palkin takia.

Alkuperäinen kirjoittaja jep jep:
Alkuperäinen kirjoittaja vbv:
Jos on niin puusilmä, että ei kykene havannoimaan edessäolevaa liikennettä ja pitämänn turvavälejä kannattaa toki laittaa lapsi vasta rippikouluikäisenä istumaan kasvot menosuuntaan.

Ei se turvaväli paljoo auta, jos vastaantuleva rattijuoppo tulee samaa kaistaa vastaan! Tässäpä yllä oli päivän tyhmin kommentti!

Juu tai vaikka hirvi ihan selvinpäin ;) Taas on ollut liikenteessä näitä hengenvaarallisia "täydellisiä" kuskeja!

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hohhoijaa taas!
Kysytään tässä samassa ketjussa sitten, että minkälaisessa autossa nuo istuimenne ovat. Jos ja kun lapsi istuu 3 vuotiaaksi asti selkämenosuuntaan jossain 90-luvun vanhassa paskassa, joka menee täysin palasiksi kunnon kolarissa niin ei se selkämenosuuntaan ole istuin siinä tilanteessa paljoa auta. Että voisi myös ihmiset ajatella lastensa turvallisuutta autoa valitessaan. Kiitos, että sain avautua :)

Kyllä ne vanhat autot paremmin kasassa pysyvät kun uudet "kunnonautot".

Olikohan se just eilen, kun auto-ohjelmassa (fifth gear?) näytettiin miten uusi rellu veti vanhemman volvon aivan päreiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Lenore:
Hohhoijaa taas!
Kysytään tässä samassa ketjussa sitten, että minkälaisessa autossa nuo istuimenne ovat. Jos ja kun lapsi istuu 3 vuotiaaksi asti selkämenosuuntaan jossain 90-luvun vanhassa paskassa, joka menee täysin palasiksi kunnon kolarissa niin ei se selkämenosuuntaan ole istuin siinä tilanteessa paljoa auta. Että voisi myös ihmiset ajatella lastensa turvallisuutta autoa valitessaan. Kiitos, että sain avautua :)

Olikohan se just eilen, kun auto-ohjelmassa (fifth gear?) näytettiin miten uusi rellu veti vanhemman volvon aivan päreiksi.

Tuo on tämä kuuluisa Renault Modus - Volvo 940 -törmäys. Volvo muistaakseni 1992 mallia ja Renault 2004.

http://www.youtube.com/watch?v=86M_fV-1yKY

Alkuperäinen kirjoittaja Lenore:
Hohhoijaa taas!

Taitaapi olla melko pienikokoinen lapsi? Meillä ei onnistuis iiihan millään. Ois koivet solmussa moneen kertaan. Minä olen kyllä yksi niistä idiooteista jotka saattavat joskus kuskata alle 1v lasta naama menosuuntaan päin. Jämäkkä hyvä asento ja menoksi! Viihtyy lapsi ja äiti. Kukaan tiedä mistä suunnasta se tälli tulee. Jos joku tutkimus sanoo, että jokunen nokkakolari sattuu enemmän niin ei se oo peruste survoa lapsia väärinpäin pitkiksi ajoiksi autoon. Hätävarjelun liiooittelua sanon minä. Ja kyllä...rakastan toooosi paljon lapsiani silti annan heidänkin nauttia matkustamisesta.

Yhteistyössä