G: Milloin kerroitte

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raskaudesta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raskaudesta

Vieras
niin ihan mielenkiinnosta tälläinen galluppi eli kuinka pitkällä raskaus oli kun kerroitte ystäville, sukulaisille yms. muille raskaudesta vai kerroitteko heti kun saitte asiasta tietää?

Mieheni kertoi sukulaisille rv9 ja ystäville rv 12.
Itse kerroin parille ystävälle rv6, lähimmille sukulaisille (isä+ sisarrukset+ yksi täti) rv12, parille muulle sukulaiselle rv25 ja vielä olisi osa sukulaisista ja ystävistä joille pitäisi kertoa.. ja meneillään siis rv 25.

Mun oli tarkotus kertoa vasta niskaturvotusultran jälkeen sukulaisille, ystäville kerroin muistaakseni heti kun sain tietää raskaudesta, mutta sukulaisetkin arvasivat raskauteni kun lopetin tupakoinnin :)

Hyvälle ystävälle heti testin jälkeen, sen jälkeen noin rv 7-12 kerroimme muutamille ystäville ja vanhemmillemme. Ekan ultran jälkeen kerroin töissä. Menossa rv 20

Meidän piti kertoa raskaudesta eka ultran jälkeen vkolla 13. Eipä ehditty, km vkolla 11. Onneksi ei kerrottu kenellekään, kokemus oli niin raskas ja jos olisi vielä pitänyt kertoa tuttaville, ettei vauvaa tulekaan...

Tarkoitus on kertoa läheisille ensi viikon np ultran jälkeen vko 13 (jos kaikki on kunnossa). Töissä varmaan kerron vasta kesäloman jälkeen vko 21, jos maha pysyy kohtuullisen kokoisena lomaan saakka.

Kerroimme kaikille vasta np-ultran jälkeen, vaikka olin käynyt jo varhaisultrassa jossa näkyi syke. Takana yksi alkuraskauden km, joten halusimme olla varmoja että kaikki kunnossa.

Yhdelle ystävälle kerroin heti plussattuani. Perheille ja yhdelle työkaverille varhaisultran jälkeen rv 7-8 ja sitten lopuille pikkuhiljaa siitä eteenpäin.

Osa kavereista sai tietää raskaudesta vasta kun näkivät mahan.:)

Kerroimme lähisuvulle rv 15+4, n. 3 viikkoa np-ultran jälkeen. Ystäville ja tuttaville kerrottiin pikku hiljaa vähän myöhemmin, sopivan tilaisuuden tullen, osalle vasta, kun raskaus jo näkyikin selvästi (rv 23+).

Hyvälle ystävälle heti plussatestin jälkeen. Tuleville isovanhemmille rv6. Tulevalle isoisomummolle np-ultran jälkeen. Ja loput huomaavat sitten kun huomaavat. =) Nyt menossa rv22.

Ei olla vielä kerrottu kellekään, paitsi hammaslääkäritädille...:) Omalle äidille kerron varmaan piakkoin, kun ensimmäinen tulossa ja henkistä tukea kaipaan, miksen neuvojakin. Yksikään hyvistä kavereista ei oo saanu vielä omaa tirpaketta, joten varmaan kerron kun ollaan pidemmällä, nyt siis 7+2. En aio asiasta hehkutellakaan, sillä tiedän, että sukuumme onkin odoteltu uuden sukupolven aloittajaa... Eli varmaan sitten saavat tietää sukulaiset kun vatsa sen kertoo.

kerroin heti testin tehtyäni hyvälle ystävälle. Nyt juuri edellispäivänä kerrottiin vanhemmille ja sisaruksille, menossa rv 9+5. Töissä mun oli pakko myös kertoa vaikkei se ollut tarkoitus, kun tuli heti rajoituksia työtehtäviin. Mieluummin olisin pitänyt tiedon poissa töistä vielä.

kahdelle hyvälle ystävälle kerroin heti. Vanhemmilleni joskus raskausviikoilla 7. Töissä odotin niskapoimu-ultran ja kerroin vasta sitten. Kerrottaessa taisi siis olla viikko 13. Viikoilla 15 ja 16 maha ""pompahti"" kyllä sillä vauhdilla esiiin, ettei sitä olisi voinut enää piilossa asiaa pitää.

Haluaisin kertoa vasta rv 12-13 jälkeen, kun on tehty np ultra ja tietää, että kaikki on kunnossa. Silti pelkään, että se näkyy minusta jo paljon aiemmin, koska maha (turvotusta?) on nyt jo suurentunut älyttömästi ja on vasta rv7! Kesällä on niin huono peittää vatsaa. Isompia peittäviä vaatteita täytyy hankkia.

Ekasta raskaudesta kerroin töissä rv 6 kun oli pakottava tilanne... parille kaverille heti plussatestin jälkeen sekä miehen siskolle. Onneks ei kerrottu vanhemmillemme kosk meni kesken. Olis ollut ainakin mun vanhemmille liikaa kestämistä silloin.

Tokassa raskaudessa kerroin hyvälle ystävälle ja miehen siskolle lähes heti testin tehtyäni, vanhemmilleni ja miehen vanhemmille np-ultran jälkeen, töissä rv 23, muut kaverit sai tietää sopivan tilaisuuden tullen rv 13->

Perhepiirille kerrottiin rvkolla 6, sillä olemme niin usein heidän kanssa samassa ruokapöydässä, että salassa pito oli mahdotonta. Ja on helpompaa että lähipiiri tietää silloin kun alkaa esim. pahoinvointi.
Töissä jouduin myös viereisille henkilöille kertomaan jo rvkolla 7 asioiden järjestelyjen kannalta.

Joillekin kavereille kerrotaan varmaan kesän kuluessa jos tilanteet vaatii.

Suurelle piirille kerrotaan vasta kun he itse mahan näkevät.

nyt rvko 7+5

Laitoin kortiti menemään tuleville isovanhemmille ekan ultran jälkeen viikoilla 14. Töissä tiesivät samoihin aikoihin ja muille tasaisesti sen jälkeen. Nyt viikot 38+6 ja vielä on pari sukulaista jotka ei tiedä..

Miehelle: heti. Testi tehtiin yhdessä.
Kahdelle parhaalle kaverille: seuraavana päivänä
Äidille: sitä seuraavana päivänä (asiassa ei ollut mitään salattavaa, joten äitikin sai kertoa uutista eteenpäin mielinmäärin :-) )
Muille ystäville: sitä mukaa kun oltiin yhteydessä
Töissä: kolmannen raskaus-kk:n aikana

Hui, hirmu aikaisin porukat on kertoneet töissä. Ymmärrän, jos on pakko kertoa esim työturvallisuuden takia. Mutta entä jos tuleekin jotakin ongelmia, menee kesken tai päätyy keskeytykseen esim seulontatulosten takia.

No mut kuka voi elää siinä pelossa koko ajan et joku menee pieleen? En mä ainakaan... Mäkin kerroin heti kaikille, töissä tiesivät kun kriittiset 12 viikkoa olivat ohi.

Yhteistyössä