G) minkä ikäsen annat jäädä autoon yksin odottamaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vinci
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vinci

Vieras
siis kyseessä on joku kauppareisu tms.
täällä kun kauhistellaan sitä kun joku jättää vauvan tai pienen lapsen nukkumaan autoon niin ajattelinpa tätä kysyä...

ja sovitaan että kyseinen lapsi itse sanoo että haluaa jäädä...
onko sillon ikärajaa jos lapsi haluaa jäädä?

ja onko omat lapsesi koska olleet sen normipitusen kauppareisun ajan autossa?? nyt siis ei lasketa sitä pikasta kioskikäyntiä tai postin viemistä laatikkoon!!

meillä tuo 2v 10kk halus itte jäädä autoon kun kävin apteekissa tänää...aikaa meni varmaan sen kauppareisun ajan n 25 min...oli sitten vähän ruuhkaa...

melkein kaikissa turvaistuimissa tai siis niiden käyttöohjeissa lukee ettei lasta saa koskaan jättää yksin autoon.. eli yli turvaistuinikäisen voisin jättää, mutta en vielä tuota 7v koska ei tiedä mitä keksis, tempasis vaikka käsijarrun pois päältä tms..

En todellakaan jättäis . Vaikka lapsi itse jotain haluaa niin minä päätän mikä on turvallista.
Kuinkas vanhana annat mennä itse yksin puistoon jos itse niin haluaa?
Miten olis 3v . "lyö päätä seinään"

En jätä lapsia (3 ja 1 v) yksin autoon kauppareissun ajaksi. Postimerkin voin hätäisesti käydä ostamassa tai pankkiautomaatilla, mutta silloinkin mulla on koko ajan näköyhteys autoon.

Meillä poika haluaa välillä odottaa autossa. Nykyisin olen jo antanut hänen jäädä jos haluaa. Tunnen poikani ja tiedän ettei hän tekisi tyhmyyksiä. Ja toisaalta jos niitä tyhmyyksiä tekis, niin vois hyvin tehdä niitä myös mun läsnäollessa.

Eli n.5-vuotiaasta asti on poika voinut halutessaan odottaa autossa. En tosin ole koskaan kauempaa kuin n.15 min. kaupassa silloin.

Silloin kun oman lapsesi tuntien tiedät että se on turvallista eikä lapsi lähde harhailemaan omille teilleen tahi tuhoa ja terrorisoi autossa mitään eikä hätäänny jos sinulla meneekin vähän pidempään- ja tietää miten toimia jos et palaakaan. Silloin, ja koska se on riippuu varmasti jokaisesta lapsesta ja 'koulutuksesta'...

Apua..uskaltaisnko ikinä jättää lapsiani yksin.. :x
(en oo lapsiini kiintynyt liikaa tai jotain :D )
No kyl varmaa tuo 10vee on ihan ok.

Mut toisin jätettiin 4vee yksin kotiin 5-6h päiväs isän olessa töissä
(isä oli yh ja lukitsi ovet etten pääsisi pihalle, joten naapuri toi tikapuut ikkunan alle ja kävin heillä leikkimässä isän tietämättä.)

noh sainpa poltettua huoneeni kerran..
ja tuplasti vyöstä..eipä tehty tuhmia vähään aikaan..
löytyy niit harmi vaa kaikenlaisii..

Minä taas jätin vahingossa esikon yksin kämppään kun muutettiin.. ite jäin oven taakse kun tuuli paukkas oven lukkoon..
:ashamed: siin sitte postiluukust viihytin tyttöä joka oli onnesaan sai kerrankin juosta melkein tyhjää asuntoa ympäri 10min ku mies tuli avaa ovee...tulipa kamala olo :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja mammx2:
Apua..uskaltaisnko ikinä jättää lapsiani yksin.. :x
(en oo lapsiini kiintynyt liikaa tai jotain :D )
No kyl varmaa tuo 10vee on ihan ok.

Mut toisin jätettiin 4vee yksin kotiin 5-6h päiväs isän olessa töissä
(isä oli yh ja lukitsi ovet etten pääsisi pihalle, joten naapuri toi tikapuut ikkunan alle ja kävin heillä leikkimässä isän tietämättä.)

noh sainpa poltettua huoneeni kerran..
ja tuplasti vyöstä..eipä tehty tuhmia vähään aikaan..
löytyy niit harmi vaa kaikenlaisii..

:o

Yksin jättäisin vasta kouluikäisen, siis jos käyn ihan isossa marketissa. Mutta meillä kun on lapset 11v, 4v ja 2x 1v niin useinki odottavat autossa sen 20min, mikä kaupassa mulla menee.
Jos käyn vaan lähikaupassa (5min) niin voin jättää 3 pienintäki autoon odottamaan.

Riippuu täysin lapsista, jotain huliviliä en jättäisi ennen rippikouluikää...Eilen jätin ekaa kertaa omat lapset: 5 ja 7 vuotiaat autoon kun käväisin hakemassa maitoa kaupasta noin 10 minuuttia siis.

Kouluikäisen olen jättänyt puhelimen kanssa autoon ruokaostosten ajaksi. 5 vuotiaan saattaisin jättää isoveljen (10v ja 11v) kanssa, mutta en vielä yksin.

Lähikaupassa olen kuitenkin pistäytynyt sen maitotölkin ostamassa ja jättänyt jo puolivuotiaan yksin istuimeen katselemaan maisemia.

Ei taida olla varsinaisesti ikää milloin sen tekisin, sitten kun voin olla 100% varma että,
a) pysyy autossa
b) ei tuhoa autoa
.... Joten en varmaan koskaan ainakaa nuorempaaa on sellainen ikiliikkuja ja on aivan sata varma että kun kielletään lähtemästä tai koskemasta mihinkään niin väntelee ja kääntelee kaiken mitä löytää ja sen jälkeen lähtee huitelemaan omille teilleen.

Muistan itse aikoinaa kun oli lapsi en muista enään minkä ikäisiä oltiin niin isä jätti minut ja serkun kahdestaan autoon ja meni puhelinkioskista soittamaan (kauan ennen kännyköitä).
Lähteissä kielsi koskemasta mihinkään ja pysymään autossa ja mehän kokeiltiin käsijarrua ja auto lähti valumaan taaksepäin ja takana isoristeys jonka jälkeen meri. Ulos ei uskalettu lähteä selkäsaunan uhalla onneksi joku ohikulkeva huomasi tilanteen ja ehti hätiin ja veti käsijarrun taas päälle.

En taatusti jättäisi alle kouluikäistä, enkä varmaan vielä ekaluokkalaistakaan valvomatta autoon edes hetkeksi. Lapseni ovat tällä hetkellä 3v 8kk, ja 11kk, ja aina ovat mukana jos edes käväisen kaupassa tai kioskilla. Onhan se vaivalloista, mutta eipä tämä lapsiperheen elämä voi ollakaan yhtä huoletonta kuin ennen lapsia...

Yhteistyössä