G: Mitä kannattaa tehdä ennen kuin edes harkitsee lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli haluan nuorena äidiksi.
Mutta onko jotain, mitä mun nyt ehdottomasti pitäis vielä tehdä ennen kuin jätämme mieheni kanssa ehkäisyn pois?

Tähän mennessä olen kartuttanut elämänkokemustani:
- matkustelemalla kymmenissä eri maissa ja kaupungeissa
- dokannut kyllästymiseen asti, nyt en jaksa mennä edes työpaikan tai ainejärjestöni pikkujouluihin
- harrastanut seksiä muidenkin kuin oman mieheni kanssa
- saanut opiskelupaikan yliopistosta haluamaltani alalta ja tehnyt kandintyön, vielä toki gradu ja mielellään myös tohtorintutkinto edessäpäin ;)
- tekemällä töitä melko useassa eri paikassa, nyt pitempiaikaisessa työsuhteessa
- seurustelemalla mieheni kanssa 5 vuotta, joista neljä olemme asuneet yhdessä kahdella eri paikkakunnalla, olemme selvinneet suuristakin kriiseistä
- jne., paljon jäi sanomatta

Kertokaa, arvon palstalaiset, oma mielipiteenne siitä, mitä naisen olisi hyvä kokea ennen lapsia! :D

Kannattaa miettiä haluaako lapsia ihan todella ja yrittää käsittää se, mitä lapset vaativat ja tarvitsevat.
Sen asian ymmärtäminen, että seuraavat vuodet olet kiinni lapsissa, on tärkeää.

Riippuu aivan luonteesta.
Toiset eivät halua muuta kuin punaisen tuvan, kivan miehen ja liudan lapsia.
Toisille elämä olisi hukkaan heitettyä ilman maailman kiertelyä ja seikkailuja.

Henkilökohtaisesti tärkeimpinä pidän ulkomailla asuttuja vuosia ja kaikenlaisia värikkäitä ihmissuhteita noilta ajoilta.
Kaiken muun kuten opiskelut jne. olen hoitanut äitiyden ohessa.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
elämähän loppuu siihen kun saat lapsia! aika hassu tämä sinun aloitus.. oletkohan ikinä valmis äidiksi?

Luulin, että ironia paistaa selkeästi tekstistä, mutta ei se sitten niin ollutkaan. No, joka tapauksessa kysyin tätä ihan tosissani - MUIDEN MIELIPITEITÄ AIHEESTA, mutta en suinkaan tarkoittanut tällä esimerkiksi sitä, että elämä siihen lapseen loppuisi tai että teen kaiken, niin kuin palstalla sanotaan. Mutta tästä on ollut kovasti "kiistaakin" täällä, siksipä hieman huumorimielellä muotoilin aloitusviestini. =)

Turhaa sitä on liikaa miettiä, mutta se pitää tiedostaa että siinä lapsessa on sit oikeesti kiinni kokoajan. Se ei ole ihan sama asia jos ottais vaikkapa koiranpennun. Ja kannatta myös keskustella miehen kanssa että onko hän myös valmis sitoutumaan. Miettikää myös ihan käytännönasioiden kannalta.

Alkuperäinen kirjoittaja tää on miun mielipide:
Turhaa sitä on liikaa miettiä, mutta se pitää tiedostaa että siinä lapsessa on sit oikeesti kiinni kokoajan. Se ei ole ihan sama asia jos ottais vaikkapa koiranpennun. Ja kannatta myös keskustella miehen kanssa että onko hän myös valmis sitoutumaan. Miettikää myös ihan käytännönasioiden kannalta.

Siis lapset ja eläimethän on kaks ihan eri asiaa, mutta sen verran on koirista ja pennuista kokemusta, että olenkin joillekin sanonut että koira on aika hyvä harjoitus lapsien tuloa varten. Koiranpennut voi olla hyvinkin rasittavia, aikaa vieviä ja sitovia.
Kaikenlisäks ne kakkaa ympäriinsä, vauvat vain vaippaan :xmas:
Ja vauvat ei tuhoa ja revi kaikkea... Ja kyllä mua koiranpennut on valvottaneet niin että hermo kiristyy, mutta vauvat ei.

lapsen kanssahan ei kannata yrittää olla liian hieno vanhempi, joka suorittaa ja tekee kaiken kirjojen oppien mukaan! Mutu tuntumalla sujuu kaikki parhain päin, päivä kerralla ihan omaan tahtiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammu - The Valionauta:
Suunnittele sinä ap vaan kaikessa rauhassa ja mieti, kunhan muistat, ettei niitä lapsia mistään postimyynnistä tilata tai niin vaan "tehdä" kun on oikea aika. Lapsia saadaan ja elämä jatkuu lasten kanssakin.

Olenko mä jossain kohtaa sanonut tilaavani esikoiseni tuolta HobbyHallista tai kipaisevani hakemassa sen Anttilasta? Ja voi kuule, kyllä jotkut oikein tekemällä tekevät lapsia. Ei kai kaikkea tarvitse aina ottaa niin vakavasti, tällaisia aloituksiakaan? :o

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Ammu - The Valionauta:
Suunnittele sinä ap vaan kaikessa rauhassa ja mieti, kunhan muistat, ettei niitä lapsia mistään postimyynnistä tilata tai niin vaan "tehdä" kun on oikea aika. Lapsia saadaan ja elämä jatkuu lasten kanssakin.

Olenko mä jossain kohtaa sanonut tilaavani esikoiseni tuolta HobbyHallista tai kipaisevani hakemassa sen Anttilasta? Ja voi kuule, kyllä jotkut oikein tekemällä tekevät lapsia. Ei kai kaikkea tarvitse aina ottaa niin vakavasti, tällaisia aloituksiakaan? :o

Ei, täähän oli tosiaan leikkimielinen pilke silmäkulmassa tehty aloitus. Mutta niin hyvin kehuit itses ja tekemises että go for it vaan!

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Lapsen saaneena voi tehdä tasan samoja asioita kuin aina ennenkin!

No ei nyt ehkä ihan, eikä se mun mielestä ole tarkoituskaan.
Kaikenmaailman extempore-hauskuudet voi kyllä yleensä unohtaa =)
Ellei sitten lapsi ole 24h jossain muualla hoidossa...

Musta yksinkertasesti lapsia kannattaa tehdä sitten kun tuntuu että on saanut kokea tarpeeksi ja "elää". Mun tämä "eläminen" alkoi siitä kun sain lapsia. Ennen sitä tein just mitä halusin, millon halusin, koko elämä oli aika pinnallista, kovaa bilettämistä ym. Eka pari vuotta se oli ihan kivaa ja sitten siitä meni maku... Odotan kovasti mm. matkustelua lasten kanssa, en mä edes tajua mitä järkeä olisi matkustaa ilman lapsia, nehän matkoista tekee mielenkiintoisia (no tietty sen rankkuuden ohella ;) ). Tää on sitä oikeaa elämistä...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Lapsen saaneena voi tehdä tasan samoja asioita kuin aina ennenkin!

Hassua, kun taas toiset palstalaiset sanovat, ettei todellakaan voi. :o
;)

No riippuu mitä on aina ennenkin tehnyt...

Mä elän täysin erilaista elämää kuin aiemmin, omasta tahdostani tietty. Mutta kyllä ne rajottaa myös niitä menoja mitä ehkä joskus haluaisin mennä... Esim. nyt possuflunssa aikaan, täytyy miettiä pariin kertaan lähteekö kauppakeskukseen kavereita tapaamaan ja kahville, ihmismäärät siellä on sellaisia että riski sairastumiseen kasvaa heti, enkä viitsisi tieten tahtoen noita pieniä tartuttaa.. No, saati sitten että tuo 1v2kk pysyisi paikoillaan, menee kuin elohopea paikasta toiseen ja haluaa koskea kaikkeen ja maistaa kaikkea, ihan siis lattioita ym. myöten. 2kk vanhaa taas imetän, joten pitää miettiä vähän missä sitä seilaa jos joutuukin ruokkimaan pientä kesken kaiken. Mutta siis, emme liiku juuri omaa pihaa pidemmällä, kaverit saa tulla meille kahville jos huvittaa jne.

Yhteistyössä