G:Mitä mieltä subjektiivisesta päivähoidosta? Luitteko hesarista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kallupisti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Päiväkotihan on lapselle paras paikka. Nythän se on ministerin taholtakin osoitettu. Ihan sama vaikka lapsi on tullut toiselta puolelta maapalloa, kunhan vain pääsee Suomen tasokkaaseen päiväkotiin kehittymään. Nyt vaan kaikki mammat subjektiivista päivähoito-oikeutta käyttämään ja ulkoistamaan vanhemmuus. :) No ei vaan, ymmärrän kyllä että joillakin on ihan oikeasti hyvä syy viedä isompi päiväkotiin vaikka osapäiväisesti hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Päiväkotihan on lapselle paras paikka. Nythän se on ministerin taholtakin osoitettu. Ihan sama vaikka lapsi on tullut toiselta puolelta maapalloa, kunhan vain pääsee Suomen tasokkaaseen päiväkotiin kehittymään. Nyt vaan kaikki mammat subjektiivista päivähoito-oikeutta käyttämään ja ulkoistamaan vanhemmuus. :) No ei vaan, ymmärrän kyllä että joillakin on ihan oikeasti hyvä syy viedä isompi päiväkotiin vaikka osapäiväisesti hoitoon.

ja se "ihan hyvä syy" on mikä?

Eikö kukaan halua kommentoida sitä,että mites nämä vanhemmat sisarukset? Pitäiskö heidän olla kotona äidin - ja vauvan kanssa? Ja nyt tarkoitan yli 4-vuotiaita? Keski-Euroopassahan on ihan tavallista,että 3-vuotiaille on jo jotain toimintaa (Ranskassa maternelle).Miksi täällä oletetaan,ettei isommat sisarukset kaipaa ikäistään seuraa/ohjelmaa?
Asukaspuistot ja perhekerhot ei riitä! !!! Kannattais päättäjien miettiä erilaisia vaihtoehtoja ja syitä,miksi niin moni haluaa pitää lapsen hoidossa.

Olen itse vanhempainvapaalla ja esikoisella on paikka lähellä olevassa tarhassa ja hän käykin siellä viikoittain lähes joka päivä. Menen vanhempainvapaan jälkeen heti töihin takaisin ja en halunnut tosiaankaan luovuttaa paikkaa pois, koska varmasti olisin saanut ensi syksynä tarhapaikan jostain ihan kamalan kaukaa. Nyt tarha on nurkan takana!

Alkuperäinen kirjoittaja kallupisti:
Miksiköhän kotona hoidetuille ei järjestetä tarpeeksi toimintaa? Esim. jotain maksullista puolipäivähoitoa? Sellaselle toiminnalle vois olla kysyntää.Moni ei halua laittaa lastaan srk-kerhoon.Päiväkodit olisivat vain töissäkäyvien lapsille.

Avoimia päiväkotieja on

Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
Miksiköhän kotona hoidetuille ei järjestetä tarpeeksi toimintaa? Esim. jotain maksullista puolipäivähoitoa? Sellaselle toiminnalle vois olla kysyntää.Moni ei halua laittaa lastaan srk-kerhoon.Päiväkodit olisivat vain töissäkäyvien lapsille.

Avoimia päiväkotieja on

Ei ole läheskään kaikkialla. Kuten ei muuten ole asukaspuistojakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja helmi79:
Sanoisinko näin että hieman tapauskohtaisemmin lasten päivähoidon tarve voitaisiin määritellä. Ei niin että automaattisesti kaikki lapset pääsevät KUNNALLISEEN hoitoon, vaan todellisen tarpeen ja tilanteen mukaan.

juu, peesi. Näin minäkin ajattelen.

Avoimissa päiväkodeissa,perhekerhoissa ja asukaspuistoissa on näitä 2-3-vuotiaita.Eikä joka paikassa ole edes vastaavaa toimintaa.Ei riitä isommalle lapselle,joka kaipaa ikäistään seuraa.

Eikö kukaan halua kommentoida sitä,että mites nämä vanhemmat sisarukset? Pitäiskö heidän olla kotona äidin - ja vauvan kanssa? Ja nyt tarkoitan yli 4-vuotiaita? .

Itse olen juuri tuossa tilanteessa, enkä oikein tiedä mitä tekisin.Kun vauva kohta syntyy, keksimmäinen on 4½ vuotias, vanhin eskarissa. Olen pohtinut sitä, että pitäisinko keskimmäisen puolipäiväisenä päivähoidossa, siis saman ajan kun esikko on eskarissa 9-13, vai ottaisinko kokonaan kotiin.

Yhteiskunnan paine on ottaa pois, mutta toisaalta on ne muuta syyt (paikka säilyy kunhan meneee eskariin tai äiti töihin, lapsi tykkää tutusta pkodista ja kavereista ja vähän arveluttaa se arki taas ihan pienen vauvankin kanssa).

Että en ole päättänyt mitä teen. Ehkä pidän keskimmäisen kevään pkodissa, ensi syksynä vauvan on isompi ja sitäkin on järkevämpää raijata ympräikyliä kerhoissa ja puistoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Olen itse vanhempainvapaalla ja esikoisella on paikka lähellä olevassa tarhassa ja hän käykin siellä viikoittain lähes joka päivä. Menen vanhempainvapaan jälkeen heti töihin takaisin ja en halunnut tosiaankaan luovuttaa paikkaa pois, koska varmasti olisin saanut ensi syksynä tarhapaikan jostain ihan kamalan kaukaa. Nyt tarha on nurkan takana!

Monissa paikoissa hoidon voi keskeyttää määräajaksi, jolloin paikka säilyy ja kun palaa niin yleensä saa vielä sen nuoremman samaan taloon hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:

Monissa paikoissa hoidon voi keskeyttää määräajaksi, jolloin paikka säilyy ja kun palaa niin yleensä saa vielä sen nuoremman samaan taloon hoitoon.

En ole kuullutkaan, ei ainakaan meidän pkodissa ole mahdollista.

Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
Eikö kukaan halua kommentoida sitä,että mites nämä vanhemmat sisarukset? Pitäiskö heidän olla kotona äidin - ja vauvan kanssa? Ja nyt tarkoitan yli 4-vuotiaita? .

Itse olen juuri tuossa tilanteessa, enkä oikein tiedä mitä tekisin.Kun vauva kohta syntyy, keksimmäinen on 4½ vuotias, vanhin eskarissa. Olen pohtinut sitä, että pitäisinko keskimmäisen puolipäiväisenä päivähoidossa, siis saman ajan kun esikko on eskarissa 9-13, vai ottaisinko kokonaan kotiin.

Yhteiskunnan paine on ottaa pois, mutta toisaalta on ne muuta syyt (paikka säilyy kunhan meneee eskariin tai äiti töihin, lapsi tykkää tutusta pkodista ja kavereista ja vähän arveluttaa se arki taas ihan pienen vauvankin kanssa).

Että en ole päättänyt mitä teen. Ehkä pidän keskimmäisen kevään pkodissa, ensi syksynä vauvan on isompi ja sitäkin on järkevämpää raijata ympräikyliä kerhoissa ja puistoissa.

Meillä oli sama tilanne.Esikoinen oli eskarissa,keskimmäinen oli 4,5v vauvan syntyessä.Tyttö tykkäsi olla hoidossa ja ikävöi pitkään hoitokavereita- ja tätejä.
Harmitti kun veljensä oli eskarissa ja pihalla ei ollut kavereita.Ei viihtynyt srk-kerhossa.Voit kuvitella miten tuon ikäinen sosiaalinen lapsi turhaantui äidin ja vauvan kanssa.Riippuu tietenkin lapsesta,millainen on luonteeltaan.Mieti tarkkaan ettei kaduta jälkeenpäin!

Virikkeitä riittää kotonakin, jos niitä viitsii järjestää. En ymmärrä virikelapsia, mutta eipä mun tarvikaan. Jos toinen vanhemmista on kotona, niin lapsetkin on kotona. Tuo ois lähtökohta mielestäni ja tilannekohtasesti poikkeuksia sitten järjestettäis.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Virikkeitä riittää kotonakin, jos niitä viitsii järjestää. En ymmärrä virikelapsia, mutta eipä mun tarvikaan. Jos toinen vanhemmista on kotona, niin lapsetkin on kotona. Tuo ois lähtökohta mielestäni ja tilannekohtasesti poikkeuksia sitten järjestettäis.

Ei kotona ole a) ikätovereita eikä b) lapsiryhmää, jonka jäsen lapsi saa olla ja jossa voi opetella sosiaalisia pelisääntöjä. Jotain askarteluja yms nyt voi kotonakin tehdä, mutta se on mielestäni vähemmän tärkeä asia lasta ajatellen.

Alkuperäinen kirjoittaja Neslihan:

Ei kotona ole a) ikätovereita eikä b) lapsiryhmää, jonka jäsen lapsi saa olla ja jossa voi opetella sosiaalisia pelisääntöjä. Jotain askarteluja yms nyt voi kotonakin tehdä, mutta se on mielestäni vähemmän tärkeä asia lasta ajatellen.

Mää oon taas sitä mieltä, että lapsen ei tarvi mennä päiväkotiin opettelemaan ryhmässä oloa. Sen kyllä oppii ilman päiväkotia. Sen oppii vaikkapa eskarissa. Ja meillä löytyy ikätovereita tuttavaperheistä. Sosiaalisuutta oppii muuallakin, kuin hoidossa. Piste.:)

Alkuperäinen kirjoittaja Neslihan:

Mää oon taas sitä mieltä, että lapsen ei tarvi mennä päiväkotiin opettelemaan ryhmässä oloa. Sen kyllä oppii ilman päiväkotia. Sen oppii vaikkapa eskarissa. Ja meillä löytyy ikätovereita tuttavaperheistä. Sosiaalisuutta oppii muuallakin, kuin hoidossa. Piste.:)

Mun mielestä taas tuttavaperheiden lapset tai vaikkapa pihakaverit ei oikein aja samaa asiaa. Äiti ja/tai isähän on lapsen kanssa kun näitä kavereita tavataan. Lapset käyttäytyy ihan eri tavalla, kun ei ole omaa äitiä tai isää mukana. Ja se, että oppii toimimaan itsenäisemmin, tottelemaan muitakin aikuisia kuin omaa äitiä, on myös aika hyvä taito mun mielestä.
Ja ajatus siitä, että lapseni joutuisi olemaan kotona eskari-ikäiseksi asti, on yksinkertaisesti vain kammottava :o. Sosiaalinen, rohkea lapsi kuten tyttäreni näivettyisi kotona. Eri asia jos olisi niitä avoimia päiväkoteja, ei-uskonnollisia perhekerhoja ja lastenkerhoja, joissa voisi käydä ja joissa lapsi saisi toimintaa.
On tuolla meidän tytön päiväkodissa muutama, joka on ollut kotihoidossa eskari-ikäiseksi saakka. Siellä ne itkee äidin perään enemmän kuin juuri päiväkodin aloittaneet 3-vuotiaat :/ . Mun mielestä esikoulu ei ole se paikka, jossa vasta opetellaan olemaan erossa äidistä. Siellähän on oikein koulua, opiskelua ja läksyjä, eikä niistä tule mitään jos päälimmäinen tunne on pohjaton ikävä äitiä kohtaan. Jotkut kotihoidetut voi toki olla tosi reippaita ja pärjätä eskarissa mainiosti, mutta nuo tietämäni lapset eivät kyllä pärjää.

Jep. Ei meillä lapsi itkeny eskarissa ikävää. Koskaan. Toimi ryhmässä, kuten muutkin. Oli aivan innoissaan eskarista ja nyt on reipas koululainen. Me ollaan näköjään eri linjoilla... Ihan sama. Mun mielestä ois kammottava ajatus laittaa lapsi hoitoon, jotta se oppii olemaan erossa äidistä. :/ Kun noita ei ole tarvinut opettaa siihen.

Ja mun tietämät kotihoidetut lapset on sosiaalisia, reippaita lapsia. Ovat saaneet kasvaa leppoisasti kotona omaan tahtiin.

Jep. Ei meillä lapsi itkeny eskarissa ikävää. Koskaan. Toimi ryhmässä, kuten muutkin. Oli aivan innoissaan eskarista ja nyt on reipas koululainen. Me ollaan näköjään eri linjoilla... Ihan sama. Mun mielestä ois kammottava ajatus laittaa lapsi hoitoon, jotta se oppii olemaan erossa äidistä. :/ Kun noita ei ole tarvinut opettaa siihen.

Ja mun tietämät kotihoidetut lapset on sosiaalisia, reippaita lapsia. Ovat saaneet kasvaa leppoisasti kotona omaan tahtiin.

Meillä taas ei ole mitään paikkaa, jossa lapset voisi opetella olemaan äidistä erossa. Ei oikein onnistu edes se, että lapset olisi kotona isän kanssa kun minä oon muualla :/. Lapset piti myös ottaa mukaan kaikkialle, jopa mun gynekologikäynneille :ashamed:. Enää ei tarvitse, kiitos päiväkodin. Mieheni on töissä vähintään 12 tuntia joka päivä, myös viikonloppuisin.

Sosiaalisia on meidänkin lapset, suorastaan supersosiaalisia. Siksi juuri he niin kovasti kaipaavatkin toisten lasten seuraa. Jopa nuorempi, joka on 1 v 9 kk :o. Hihkuu riemusta kun pääsee toisten lasten seuraan.

Leppoisasti ja omaan tahtiin siellä päiväkodissakin saa kasvaa ja kehittyä. Ikätason ja lapsen omien taitojen/kiinnostusten mukaanhan siellä mennään.

Mun tuntemat kotihoidossa olevat lapset on kyllä juuri niitä, jotka eivät suostu menemään edes satujumppaan tai seurakunnan kerhoon, vaan alkavat jo ovella itkemään etteivät halua mennä. Piiloutuvat äidin selän taa kun heiltä jotain kysyy. Myönnettäköön, ettei otantani ole kovin suuri, sillä tunnen vain kolme lasta jotka ovat olleet kotihoidossa yli kolme vuotta =).

Mä väitän kyllä ihan tosissani, että joku 4-vuotias lapsi ainakin jo tarvitsee muutakin kuin kotonaoloa ja tuttavaperheiden luona kyläilyä. Kerhoja ja sen sellaista, omaa juttua jossa ei äiti ole mukana. Meille ei ole sopivaa kerhoa löytynyt mistään, kun en noita uskontojuttuja lapsilleni halua, joten paras ja oikeastaan ainoa vaihtoehto oli päiväkoti ja siellä osa-aikainen hoito.

Alkuperäinen kirjoittaja archie:
Näin ollen päiväkotipaikat jäisivät työssäkäyvien/opiskelevien lasten käyttöön. Ja sitten taattaisiin hoitopaikka heti kun palaa töihin joten vanhemmat eivät turhaan "varaisi" hoitopaikkaa äitiysloman/hoitovapaan ajaksi vanhemmalle lapselle.

Kuvitteletteko te rakkaat, että jos subjektiivinen oikeus poistettaisiin niin hoitopaikkoja olisi yhtäpaljon kuin nyt. Eli että ne paikat jotka nyt ovat "kotona makaajien" lapsilla olisivat vapaana odottamassa tulijaa.
Jos oletuksenne on tuollainen tulette karusti pettymään. Sinä päivänä kun subjektiivinen oikeus poistetaan, myös hoitopaikkoja vähennetään. Aivan yhtäpitkät (ja vaikeat) jonot olisivat sen jälkeenkin, lapsia olisi toki vähemmän mutta niin myös hoitopaikkoja.

Ai niin, en ole lukenut hesarin juttua vastasin vaan ketjusta lukemani perusteella

Yhteistyössä