V
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Päiväkotihan on lapselle paras paikka. Nythän se on ministerin taholtakin osoitettu. Ihan sama vaikka lapsi on tullut toiselta puolelta maapalloa, kunhan vain pääsee Suomen tasokkaaseen päiväkotiin kehittymään. Nyt vaan kaikki mammat subjektiivista päivähoito-oikeutta käyttämään ja ulkoistamaan vanhemmuus.No ei vaan, ymmärrän kyllä että joillakin on ihan oikeasti hyvä syy viedä isompi päiväkotiin vaikka osapäiväisesti hoitoon.
Alkuperäinen kirjoittaja kallupisti:Miksiköhän kotona hoidetuille ei järjestetä tarpeeksi toimintaa? Esim. jotain maksullista puolipäivähoitoa? Sellaselle toiminnalle vois olla kysyntää.Moni ei halua laittaa lastaan srk-kerhoon.Päiväkodit olisivat vain töissäkäyvien lapsille.
Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:Alkuperäinen kirjoittaja kallupisti:Miksiköhän kotona hoidetuille ei järjestetä tarpeeksi toimintaa? Esim. jotain maksullista puolipäivähoitoa? Sellaselle toiminnalle vois olla kysyntää.Moni ei halua laittaa lastaan srk-kerhoon.Päiväkodit olisivat vain töissäkäyvien lapsille.
Avoimia päiväkotieja on
Alkuperäinen kirjoittaja helmi79:Sanoisinko näin että hieman tapauskohtaisemmin lasten päivähoidon tarve voitaisiin määritellä. Ei niin että automaattisesti kaikki lapset pääsevät KUNNALLISEEN hoitoon, vaan todellisen tarpeen ja tilanteen mukaan.
Alkuperäinen kirjoittaja kallupisti:Eikö kukaan halua kommentoida sitä,että mites nämä vanhemmat sisarukset? Pitäiskö heidän olla kotona äidin - ja vauvan kanssa? Ja nyt tarkoitan yli 4-vuotiaita? .
Alkuperäinen kirjoittaja joo:Olen itse vanhempainvapaalla ja esikoisella on paikka lähellä olevassa tarhassa ja hän käykin siellä viikoittain lähes joka päivä. Menen vanhempainvapaan jälkeen heti töihin takaisin ja en halunnut tosiaankaan luovuttaa paikkaa pois, koska varmasti olisin saanut ensi syksynä tarhapaikan jostain ihan kamalan kaukaa. Nyt tarha on nurkan takana!
Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:Alkuperäinen kirjoittaja joo:Olen itse vanhempainvapaalla ja esikoisella on paikka lähellä olevassa tarhassa ja hän käykin siellä viikoittain lähes joka päivä. Menen vanhempainvapaan jälkeen heti töihin takaisin ja en halunnut tosiaankaan luovuttaa paikkaa pois, koska varmasti olisin saanut ensi syksynä tarhapaikan jostain ihan kamalan kaukaa. Nyt tarha on nurkan takana!
Monissa paikoissa hoidon voi keskeyttää määräajaksi, jolloin paikka säilyy ja kun palaa niin yleensä saa vielä sen nuoremman samaan taloon hoitoon.
Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:Alkuperäinen kirjoittaja kallupisti:Eikö kukaan halua kommentoida sitä,että mites nämä vanhemmat sisarukset? Pitäiskö heidän olla kotona äidin - ja vauvan kanssa? Ja nyt tarkoitan yli 4-vuotiaita? .
Itse olen juuri tuossa tilanteessa, enkä oikein tiedä mitä tekisin.Kun vauva kohta syntyy, keksimmäinen on 4½ vuotias, vanhin eskarissa. Olen pohtinut sitä, että pitäisinko keskimmäisen puolipäiväisenä päivähoidossa, siis saman ajan kun esikko on eskarissa 9-13, vai ottaisinko kokonaan kotiin.
Yhteiskunnan paine on ottaa pois, mutta toisaalta on ne muuta syyt (paikka säilyy kunhan meneee eskariin tai äiti töihin, lapsi tykkää tutusta pkodista ja kavereista ja vähän arveluttaa se arki taas ihan pienen vauvankin kanssa).
Että en ole päättänyt mitä teen. Ehkä pidän keskimmäisen kevään pkodissa, ensi syksynä vauvan on isompi ja sitäkin on järkevämpää raijata ympräikyliä kerhoissa ja puistoissa.
Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:Virikkeitä riittää kotonakin, jos niitä viitsii järjestää. En ymmärrä virikelapsia, mutta eipä mun tarvikaan. Jos toinen vanhemmista on kotona, niin lapsetkin on kotona. Tuo ois lähtökohta mielestäni ja tilannekohtasesti poikkeuksia sitten järjestettäis.
Alkuperäinen kirjoittaja Neslihan:Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:Virikkeitä riittää kotonakin, jos niitä viitsii järjestää. En ymmärrä virikelapsia, mutta eipä mun tarvikaan. Jos toinen vanhemmista on kotona, niin lapsetkin on kotona. Tuo ois lähtökohta mielestäni ja tilannekohtasesti poikkeuksia sitten järjestettäis.
Ei kotona ole a) ikätovereita eikä b) lapsiryhmää, jonka jäsen lapsi saa olla ja jossa voi opetella sosiaalisia pelisääntöjä. Jotain askarteluja yms nyt voi kotonakin tehdä, mutta se on mielestäni vähemmän tärkeä asia lasta ajatellen.
Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:Alkuperäinen kirjoittaja Neslihan:Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:Virikkeitä riittää kotonakin, jos niitä viitsii järjestää. En ymmärrä virikelapsia, mutta eipä mun tarvikaan. Jos toinen vanhemmista on kotona, niin lapsetkin on kotona. Tuo ois lähtökohta mielestäni ja tilannekohtasesti poikkeuksia sitten järjestettäis.
Ei kotona ole a) ikätovereita eikä b) lapsiryhmää, jonka jäsen lapsi saa olla ja jossa voi opetella sosiaalisia pelisääntöjä. Jotain askarteluja yms nyt voi kotonakin tehdä, mutta se on mielestäni vähemmän tärkeä asia lasta ajatellen.
Mää oon taas sitä mieltä, että lapsen ei tarvi mennä päiväkotiin opettelemaan ryhmässä oloa. Sen kyllä oppii ilman päiväkotia. Sen oppii vaikkapa eskarissa. Ja meillä löytyy ikätovereita tuttavaperheistä. Sosiaalisuutta oppii muuallakin, kuin hoidossa. Piste.![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:Jep. Ei meillä lapsi itkeny eskarissa ikävää. Koskaan. Toimi ryhmässä, kuten muutkin. Oli aivan innoissaan eskarista ja nyt on reipas koululainen. Me ollaan näköjään eri linjoilla... Ihan sama. Mun mielestä ois kammottava ajatus laittaa lapsi hoitoon, jotta se oppii olemaan erossa äidistä. :/ Kun noita ei ole tarvinut opettaa siihen.
Ja mun tietämät kotihoidetut lapset on sosiaalisia, reippaita lapsia. Ovat saaneet kasvaa leppoisasti kotona omaan tahtiin.
Alkuperäinen kirjoittaja archie:Näin ollen päiväkotipaikat jäisivät työssäkäyvien/opiskelevien lasten käyttöön. Ja sitten taattaisiin hoitopaikka heti kun palaa töihin joten vanhemmat eivät turhaan "varaisi" hoitopaikkaa äitiysloman/hoitovapaan ajaksi vanhemmalle lapselle.