G.montako raskaana tupakoinutta tunnet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tosi monta, en viitsi edes laskea. Osan lapset olleet terveitä, osan eivät. Osalla syntynyt ihan normaalipainoisia ja osalla tosi pieniä vauvoja. yhdenkin vauva oli vain joku 2,5kg ja 45cm pitkä vaikka meni yli. Joillekin lapsille tullut ylivilkkaushäiriöitä, allergiioita, astmaa ja autismia. Ei ne tietty välttämättä tupaksta johdu, mutta saattaa olla että tupakka ollut edesauttamassa niiden syntyä kuten meistä kaikki tietävät.

Kaksi. Molemmat kärhesivät reilusti, pari askia päivässä. Lapset syntyivät la:n jälkeen ja olivat molemmat isokokoisia. Toistaiseksi ovat olleet terveenä peruslastentauteja lukuunottamatta.

Tunnen yhden. Lapsi syntyi ennen laskettua aikaa hätäsektiolla, koska istukka irtosi. Luojan kiitos kaikki meni sen jälkeen hyvin ja lapsi on terve. =) Tosin, eiköstäs ne tupakoinnin vaikutukset voi näkyä vasta myöhemmässäkin vaiheessa. :/

mä oon kans miettiny tota tupakan yhteyttä ylivilkkauteen, siis adhd:n ku tiiän jonkun verran näitä lapsosia joille tuo on diagnosoitu ja kaikkien äidit on polttanu raskausaikana.

Eihän se mitenkään voi olla terveellistä sikiölle.Mun äiti työskenteli ravintolassa ja poltti itsekin,kun odotti minua.Synnyin 4vkoa etuajassa ja mulla oli hengitysvaikeuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja mallura:
mä oon kans miettiny tota tupakan yhteyttä ylivilkkauteen, siis adhd:n ku tiiän jonkun verran näitä lapsosia joille tuo on diagnosoitu ja kaikkien äidit on polttanu raskausaikana.

Sama juttu, tiedän adhd-lapsia. Melkein kaikilla äiti tupakoinut. Sattumaa ehkä, mutta. Yhdessä perheessä äiti poltti kaikkien lasten odotusaikana. Kaksi ylivilkkaita ja pieniä, yksi kuoli kätkytkuoleman. Äiti poltti siis tosi paljon ja jatkuvasti. Ja sitten työn puolesta olen adhd lapsia tavannut ja heidän perheitään. Mutta tottakai voi tulla ylivilkas lapsi vaikkei olisi koskaan polttanut, tupakka vaan voi edesauttaa näissä asioissa.

Alkuperäinen kirjoittaja lkjlkj:
Yhteen törmäsin synnärillä. Se kävi välillä tupakilla ja haisi sitten ihan hirveelle. Sen vauva oli teho-osastolla...

mä törmäsin myös tuollaiseen synnärillä.Ei ollut vauva teholla,mutta hirveän pieni vauva,vaikka oli yliaikanen.

Alkuperäinen kirjoittaja DevilishDream:

Sama juttu, tiedän adhd-lapsia. Melkein kaikilla äiti tupakoinut. Sattumaa ehkä, mutta. Yhdessä perheessä äiti poltti kaikkien lasten odotusaikana. Kaksi ylivilkkaita ja pieniä, yksi kuoli kätkytkuoleman. Äiti poltti siis tosi paljon ja jatkuvasti. Ja sitten työn puolesta olen adhd lapsia tavannut ja heidän perheitään. Mutta tottakai voi tulla ylivilkas lapsi vaikkei olisi koskaan polttanut, tupakka vaan voi edesauttaa näissä asioissa.

toki voi mutta tosissaan nämä jotka itse tiedän niin äiti on tupakoinut raskausajan.

Mun yksi kaveri syyttää itseään siitä, että kun odotti esikoistaan niin oli ehtinyt polttaa viikolle kuusi asti ennenkuin huomasi raskauden. Poika nyt 6v ja hänellä monenlaista ongelmaa, on kehittymätön keuhko, astma, allergioita ja suolistovaivoja. Syyttää itseään että on aiheuttanut pojan sairaudet, vaikka olen kyllä sanonut että tuskin on tupakka siinä vaiheessa mitään harmia ehtinyt tekemään. :(

Mun yksi kaveri syyttää itseään siitä, että kun odotti esikoistaan niin oli ehtinyt polttaa viikolle kuusi asti ennenkuin huomasi raskauden. Poika nyt 6v ja hänellä monenlaista ongelmaa, on kehittymätön keuhko, astma, allergioita ja suolistovaivoja. Syyttää itseään että on aiheuttanut pojan sairaudet, vaikka olen kyllä sanonut että tuskin on tupakka siinä vaiheessa mitään harmia ehtinyt tekemään. :(

Ei voi olla totta :o

"Perintötekijöiden merkitys on ADHD:n synnyssä suuri. Ympäristötekijöistä äidin raskaudenaikainen tupakointi ja alkoholin käyttö lisäävät ADHD:n riskiä, jos lapsella on jo olemassa perinnöllinen alttius. Lisäksi tietyt raskauden tai synnytyksen aikaiset ongelmat voivat lisätä keskittymisvaikeuksien ja ylivilkkauden riskiä. Ympäristötekijät eivät suoraan aiheuttane ADHD:tä, vaan lisäävät yliaktiivisuutta ja samanaikaisia muita häiriöitä (erityisesti käytöshäiriöitä) sekä heikentävät toimintakykyä."

http://www.kaypahoito.fi/kh/kaypahoito?suositus=khp00071

... ja itsekkin lukeudun heihin. Esikoinen painoi syntyesään 4250kg ja oli terve. Infektioastmaa sairastaa,kysyin sen toettua että aiheutinko minä sen hänelle,ni en aiheuttanut vaan se syntyy kun on monta infektiota peräkkäin...meillä 8kk ja n kerran/kk korvatulehdus ennen putkien laittoa. Poltin ennen raskautta 15:sta tupakkaa päivässä,alkuraskaudessa vähensin 10een ja rvk 15 poltin 5 ja sitten lopun aikaa poltin 1-2/pvässä. Tässä raskaudessa sama juttu, nyt poltan n. 10-12päivässä, toisinaan vähemmänkin. Viikolle 15 mennässä yritän vähentää 5-8 ja ,siitä vähennän vielä ja mahollisesti lopetan kokonaan. Eniten tunnen lapsia joilla paljon paljon allergioita,joiden äidit ovat lopettaneet "kuin seinään" saatuaan tietää. Mutta kukin tyylillään. Toki tiedän ja ymmärrän että polttaminen on muutenkin pahasta ja vaarallista ei vain raskausaikana, enkä jaksa uskoa että siitä (ainoastaan) johtuen syntyy alipainoisia ja kehitykseltään viivästyneitä tai vilkkaita lapsia... eri asia sitten jos polttelee paljon... siis lähemmäs askia päivässä jollei ylikin. Kannattaa tsempata itseään vähentämään ja lopettamaankin, korvaavia saa käyttää...esim purkkaa ja imeskelypillereitä, sehän on se tapa joka sen tekee han kalammaksi lopettaa.

tyttö syntyi terveenä, pienenä tosin mutta se johtui siitä että raskaus jouduttiin käynnistämään ennen aikojaan raskausmyrkytyksen takia. Tähän mennessä hän on ollut täysin terve, tiedä sitten tulevasta... Sairaalassa ollessani lääkärin kanssa puhuessa tuli ilmi että raskauden loppupuolella ei saa lopettaa tupakointia, aiheuttaa lapselle stressiä jolloin vaikutukset pahemmat kuin jos polttaa muutaman päivässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Itse poltin raskauden aikana:
Sairaalassa ollessani lääkärin kanssa puhuessa tuli ilmi että raskauden loppupuolella ei saa lopettaa tupakointia, aiheuttaa lapselle stressiä jolloin vaikutukset pahemmat kuin jos polttaa muutaman päivässä.

kuulostaa p....puheelta

Yhteistyössä