G: Nykyajan vanhemmat liian herkkiä ja huolehtivaisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Antaa sormen palaa.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Antaa sormen palaa.

Vieras
Kasvatetaanko nykyään lapsista liian herkkähipiäisiä? valvotaanko heitä mielestäsi liikaa?
Mietin tuota alempana olevaa aloitusta jonka otsikkona oli syökää pullia, se kasvattaa kullia. Sitä hoki meidän rivarin talonmies kun olin pienempi ja se uhkasi pistää meidät roskien polttouuniin jos leikittiin liian lähellä sen roskapönttöjä. En usko että se on tämänhetkisten ongelmieni syy.

Itse olin 4 v kun siskoni meni kouluun ja usein hoitopaikkojen välissä- joskus muutaman kuukaudenkin- olin yksin kotona joitakin tunteja ennen kuin sisko tuli koulusta. Äiti soitti työpaikalta päivällä ja kysyi miten meni. Viihdyin hyvin itsekseni ja keksin omia satuja kotona ollessa.

Ekaluokalla ollessani vanhemmat olivat piirtäneet lapun paljonko kellon viisarit ovat kun kouluun pitää aamulla lähteä, ei sinne kukaan vienyt. Ja yksin olin koulun jälkeen kotona siihen asti kun muut tulivat kotiin- jos ei aamulla avain ollut unohtunut ja piti odottaa ulkona.

Kuusivuotiaana kaverin kanssa menimme yksin bussilla balettikouuun n. 20 kilometrin päähän, emme tienneet kaupunginosan nimeä mihin olimme menossa, osattiin vain sanoa että menemme balettiin kun kuski kysyi mihin lippu laitetaan.

Nykyään tutkijat sanovat ettei nuorilla ole enää stressinsietokykyä eikä tilanteista osata selvitä järjellä. Mistähän se johtuu?

Maailma on muuttunut meidän lapsuudestamme, mutta silti olen samaa mieltä kanssasi: vanhemmat silottavat lasten tietä ihan liiaksi. Pettymyksiä ei tuoteta tarpeeksi, lapsen kykyihin ei luoteta vaan kaikki tehdään valmiiksi. Ja se on paha juttu se.

Alkuperäinen kirjoittaja mammamia:
Maailma on muuttunut meidän lapsuudestamme, mutta silti olen samaa mieltä kanssasi: vanhemmat silottavat lasten tietä ihan liiaksi. Pettymyksiä ei tuoteta tarpeeksi, lapsen kykyihin ei luoteta vaan kaikki tehdään valmiiksi. Ja se on paha juttu se.

PEESI!!!

Eivät ole liian herkkiä ja huolehtivaisia. Vaan vastuuntuntoisia vanhempia jotka tietävät mikä on oikein ja mikä väärin. Sekä ymmärtävät lapsen arvon, miten korvaamaton aarre lapsi on.

Tietysti on nykypäivänä vanhempia jotka jättävät lapset heitteille kuten ennen vanhaan tehtiin. Mutta onneksi lastensuojelu puuttuu useimmiten asiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:

PEESI!!!

Samoin...

Alkuperäinen kirjoittaja -:
No itse ainakin huolehdin lapsistani ja tosin IKINÄ et voi huolehtia liikaa vain liian vähän :( ja tämä on monen lapsen ongelma!!

En missään nimessä väitä että lapsi pitäisi jättää heitteille. Rakkautta on myös se että osaa päästää irti niin että lapsi saa mahdollisuuden kokeilla siipiään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No itse ainakin huolehdin lapsistani ja tosin IKINÄ et voi huolehtia liikaa vain liian vähän :( ja tämä on monen lapsen ongelma!!

En missään nimessä väitä että lapsi pitäisi jättää heitteille. Rakkautta on myös se että osaa päästää irti niin että lapsi saa mahdollisuuden kokeilla siipiään.

juu tottakai mutta ikä on sitten eri juttu esim. meillä tyttö 3 v eikä hänen mielestäni tarvitse vielä kokeilla omia siipiään, kyllä siihen ehtii myöhemminkin :)

Allekirjoitan tästä lauseen "pettymyksiä ei tuoteta tarpeeksi". Lapsille opetetaan kyllä itsearviointia ja ottamaan asioista muutenkin itse selvää. Ei siihen kaikki kykene. Sen sijaan tuloksena on itsekeskeisiä nuoria. Kaikki pitäisi tapahtua aina niin kuin minä haluan ja vielä heti!

Koulussakin kehitetään aina vain uusia keinoja opettaa asioita, uusia keinoja ottaa huomioon erilaiset oppijat ( lue: entisajan häiriköt ja kehitysvammaiset ) Pisa-tuloksissa mitaten meillä on erinomainen opetus ja erinomaiset oppimistulokset! Kiva :) Silti kouluviihtyvyys on huono. Miksi? Siksi, ettei yhtään osata ottaa toisia huomioon eikä ole ollenkaan kärsivällisyyttä. Ei ollenkaan taitoa, että elämässä täytyy joskus tehdä asioita, joista ei pidä.

Lapsi tottuu ja sopeutuu siihen vaihtoehtoon, mikä hänelle annetaan. Nykyään on heitä, jotka silottavat lapsen tietä aivan liikaa, tekevät hänelle karhunpalveluksen sillä. Mutta onneksi nykyään ei ole enää sama meininki, kun tuolloin 70-80 luvulla. Se kultainen keskitie.. :)

Toisaalta pikkulapsia lellitään liikaa (eskari-ikäisiä kuljetetaan rattaissa, mennään mukaan jokaiseen uhmakitinään, ostellaan "aikuisten" tuotteita näille esim. kännykät, jos keksivät pyytää), mutta sitten taas todella moni teini on henkisesti aivan yksin kun vanhemmat luottavat tämän "fiksuuteen". Kun katsoo kaupungilla perjantaisin sitä kännissä olevien määrää jo kello 17, ei voi kuin huokaista syvään.

No mitä mieltä olette 11-vuotiaasta tytöstä, jolle tehdään välipalaleivät valmiiksi jääkaappiin ja on kaksi kertaa mennyt yksin bussilla harrastukseen? Eikä tässä kaikki, mutta en enempää viitsi kertoa.

Mäkin olen sitä mieltä, että maailma on muuttunut aika paljon siitä, kun itse olin lapsi. Silloin oli myös enemmän sellaista "koko kylä kasvattaa" -meininkiä eli tunnettiin naapurit ja lapsella oli paljon tuttuja aikuisia kodin ympärillä. Juttelin tästä kerran äitini kanssa ja hän sanoi, että ei silloin kyllä tullut edes mieleen, että esim. joku täysin ulkopuolinen ihminen olisi tullut ja tehnyt jotain pahaa lapsille. Jos lapsi oli vähän aikaa kadoksissa, hänet löysi todennäköisesti lähimetsästä syömässä mustikoita tai juuri siitä leikkipuistosta, joka oli liian kaukana ja johon ei ollut lupaa lähteä. Tänä päivänä mä pelkään enemmän sairaita, lapsia vaanivia aikuisia kuin sitä, että se lapsi itse tekisi jotain hölmöä.

Sitä paitsi kyllä mua ainakin pelotti ihan hirveästi kulkea yksin pimeässä kouluun. Olisi ollut niin kivaa, kun äiti tai isä olisi ollut mukana turvana. Vaikkei se muhun niin suuria traumoja jättänytkään, niin siinä tilanteessa sen ikäisenä se tuntui aika kurjalta. Ei kaikkien asioiden tarvitse jättää traumoja tai pullahtaa esille joskus aikuisena. Miksei voi ajatella, että se on sille lapselle pelottavaa juuri nyt?

Lapsi on tosiaan korvaamaton aarre ja elämän tärkein asia. Miksi pitäisi tuupata toinen omilleen niin hirveän aikaisin? Kyllä mekin ollaan tuotettu pettymyksiä tytölle, ei me mitään curling-vanhempia olla. Mutta kun tyttö parin vuoden kuluttua aloittaa koulun, aion anoa osittaista hoitovapaata juuri siksi, että voin saattaa hänet turvallisesti kouluun.

Alkuperäinen kirjoittaja onhan noita:
No mitä mieltä olette 11-vuotiaasta tytöstä, jolle tehdään välipalaleivät valmiiksi jääkaappiin ja on kaksi kertaa mennyt yksin bussilla harrastukseen? Eikä tässä kaikki, mutta en enempää viitsi kertoa.

Mä kuljin 11-vuotiaana yksin bussilla harrastukseeni. Ja äiti teki mulle useinkin eväät ja välipalat valmiiksi jääkaappiin. Tuossa on vissiin sitten jokin ristiriita...

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Eivät ole liian herkkiä ja huolehtivaisia. Vaan vastuuntuntoisia vanhempia jotka tietävät mikä on oikein ja mikä väärin. Sekä ymmärtävät lapsen arvon, miten korvaamaton aarre lapsi on.

Tietysti on nykypäivänä vanhempia jotka jättävät lapset heitteille kuten ennen vanhaan tehtiin. Mutta onneksi lastensuojelu puuttuu useimmiten asiaan.

Ei hitto sä olet tyhmä :D.

juu tottakai mutta ikä on sitten eri juttu esim. meillä tyttö 3 v eikä hänen mielestäni tarvitse vielä kokeilla omia siipiään, kyllä siihen ehtii myöhemminkin :)

Minusta se siipien kokeilu alkaa jo siinä vaiheessa kun vauva alkaa leikkiä käsillä, kääntyä ja harjoitella seisomaan nousua. Puistoissa kun näkee niitä jotka ovat noita 'curling' vanhempia ja siirtelevät ämpäreitä ja lapioita kullanmurun tieltä ettei se vaan kaadu.

Musta se ei ole lapsen arvostamista, että lapsi ei saa esim. puistossa käytännössä muuta kuin seisoa tumput suorana, koska jos kiipeät, juokset, keinut, lasket liukumäkeä tms., jotakin pahaa saattaa tapahtua. Lapsi ei siis saa edes mahdollisuutta opetella näitä. Vanhemmat tunkevat isonkin lapsen mukaan vessaan, ettei tämä vain putoa pönttöön, kuorivat perunat lautaselle ja kuskaavat autolla kouluun ja harrastuksiin - kaikkialle. Ei vaadita osallistumista kotitöihin. Lapsi opetetaan araksi ja neuvottomaksi. Voi vain kuvitella, millaista tällaisen lapsen elämä on, kun koittaa aika, jolloin pitäisi itsenäistyä.

Toki on lapsia, jotka ovat jotuneet ennen ja joutuvat nykyisin huolehtimaan itsestään liikaa, mutta parasta mitä vanhempi voi lapselleen tehdä on opettaa tämä pärjäämään omillaan. Liika suojeleminen ei sitä auta.

Alkuperäinen kirjoittaja h:

Ei hitto sä olet tyhmä :D.

No mitä nyt? :)

Musta se ei ole lapsen arvostamista, että lapsi ei saa esim. puistossa käytännössä muuta kuin seisoa tumput suorana, koska jos kiipeät, juokset, keinut, lasket liukumäkeä tms., jotakin pahaa saattaa tapahtua. Lapsi ei siis saa edes mahdollisuutta opetella näitä. Vanhemmat tunkevat isonkin lapsen mukaan vessaan, ettei tämä vain putoa pönttöön, kuorivat perunat lautaselle ja kuskaavat autolla kouluun ja harrastuksiin - kaikkialle. Ei vaadita osallistumista kotitöihin. Lapsi opetetaan araksi ja neuvottomaksi. Voi vain kuvitella, millaista tällaisen lapsen elämä on, kun koittaa aika, jolloin pitäisi itsenäistyä.

Toki on lapsia, jotka ovat jotuneet ennen ja joutuvat nykyisin huolehtimaan itsestään liikaa, mutta parasta mitä vanhempi voi lapselleen tehdä on opettaa tämä pärjäämään omillaan. Liika suojeleminen ei sitä auta.

Samaa mieltä. Opettaa pärjäämään omillaan, samalla rakastaen, tukien ja myös niitä rajoja asettaen.

Alkuperäinen kirjoittaja Hupsis:

Minusta se siipien kokeilu alkaa jo siinä vaiheessa kun vauva alkaa leikkiä käsillä, kääntyä ja harjoitella seisomaan nousua. Puistoissa kun näkee niitä jotka ovat noita 'curling' vanhempia ja siirtelevät ämpäreitä ja lapioita kullanmurun tieltä ettei se vaan kaadu.

Lapsen itsenäistyminen ja vanhemman irtipäästämisprosessi alkaa sinä päivänä, kun vauva syntyy. Kaikki mitä teet, teet sitä silmälläpitäen, että lapsen siivet jonakin päivänä kantavat ilman sinua.

peesailen mammamiaa!! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:

Samaa mieltä. Opettaa pärjäämään omillaan, samalla rakastaen, tukien ja myös niitä rajoja asettaen.

Rakastaminen (itsetunnon vahvistaminen) ja rajojen asettaminen (pettymysten tuottaminen) on aivan olennainen osa tätä itsenäiseksi kasvattamista.

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Alkuperäinen kirjoittaja onhan noita:

Mä kuljin 11-vuotiaana yksin bussilla harrastukseeni. Ja äiti teki mulle useinkin eväät ja välipalat valmiiksi jääkaappiin. Tuossa on vissiin sitten jokin ristiriita...

No ei nyt välttämättä ristiriitaa, siis tietysti voi joskus tehdä välipalaleipiä jääkaappiin, mutta hyvä jos tyttö osaa edes tehdä leipiä. Ja jos ei ole äiti ehtinyt tehdä niin soittaa todella pahoitellen tytölle, ettei ehtinyt tehdä aamulla ennen töihinlähtöä ja sitten tyttö raivoaa puhelimeen...

Okei, mä oon varmaan hirvee, mutta pääsääntöisesti mun 5-vuotiaskin voitelee omat leipänsä ja laitaa juustot ja leikkeleet.

Yhteistyössä