Gallup: Jos olisi keskituloisten etuja ajava puolue...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hmmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hmmm"

Vieras
Toisessa ketjussa ollut hyvä heitto ajoi minut mielenkiintoiseen ajatusleikkiin... Siis se lause, josta tämä sai alkunsa oli jotain tyyliin, että "tällä hetkellä politiikassa on puolueita, jotka ajavat pienituloisten asioita, ja puolue, joka ajaa suurituloisten asioita, ja kun kukaan ei aja keskituloisten asioita, niin keskituloiset joutuvat aina maksajiksi".

Noh, kuvitellaan, että joku perustaisi sen puolueen, joka ajaa nimenomaan keskituloisten asioita. Eli yrittäisi vähän helpottaa tätä tilannetta siltä osin, että nykyisessä systeemissä keskituloiset maksavat isosti veroa ja isoimmat mahdolliset päivähoitomaksut ja kaikkea muutakin, ja samaan aikaan joka välissä paasataan siitä, että lapsilisät pitäisi poistaa suuri- ja keskituloisilta jne.

Kohta 1: Oletko omasta mielestäsi suuri-, keski- vai pienituloinen?

Kohta 2: Jos tämä puolue lähtisi mukaan politiikkaan, niin miten toimisit? Eli äänestäisitkö suuri-, keski- vai pienituloisten asioita ajavaa puoluetta vai ihan jollain muulla periaatteella toimivaa puoluetta?

Saa myös perustella! Olisi mielenkiintoista esim. kuulla, kuinka moni keskituloinen pitää silti pienituloisten hyvinvointia niin tärkeänä, että äänestäisi keskituloisten etuja ajavan puolueen sijaan pienituloisten etuja ajavaa puoluetta. yms.

No aloitan itse vastaamalla, että olen keskituloinen ja voisin harkita sen keskituloisten etuja ajavan puolueen äänestämistä, mutta saattaisin silti kallistua jonkin noista pienituloisten etuja ajavista puolueista kannalle.

Kyllä itse äänestäisin keskituloisten puoluetta välittömästi (ehkäpä sen takia, että viittaatkin kyselyllä heittämääni kommenttiin).
Keskituloisten progression keventäminen. (esim. nykyään hyppääminen 2500€ -> 3000€ /kk ei oikeastaan edes kannata. Verottaja kahmaisee korotuksen). Perheen kokonaisuuden huomioiminen, jonkinlainen malli yhteisverotuksesta. Ei ehkä suoraan verotuksessa, mutta tukien kautta huomioon perheen kokonaisNETTO. Nyt jos vain yksi töissä voi hänen tulonsa pudottaa kokonaan tuilta, mutta todellisuudessa perheellä todella tiukaa vain yhden tuloilla. jne...

Kyllä itse äänestäisin keskituloisten puoluetta välittömästi (ehkäpä sen takia, että viittaatkin kyselyllä heittämääni kommenttiin).
Keskituloisten progression keventäminen. (esim. nykyään hyppääminen 2500€ -> 3000€ /kk ei oikeastaan edes kannata. Verottaja kahmaisee korotuksen). Perheen kokonaisuuden huomioiminen, jonkinlainen malli yhteisverotuksesta. Ei ehkä suoraan verotuksessa, mutta tukien kautta huomioon perheen kokonaisNETTO. Nyt jos vain yksi töissä voi hänen tulonsa pudottaa kokonaan tuilta, mutta todellisuudessa perheellä todella tiukaa vain yhden tuloilla. jne...

Joo, sun heittos se oli, mikä laitto miettimään! :)

Oon tavallaan samaa mieltä sun kanssa. Siis tavallaaj viisainta olis tietenkin äänestää sitä puoluetta, joka ajaa omaa etua. Ehkä äänestäisinkin. Luulen tietäväni monia, jotka äänestäisivät oikopäätä.

Sitten taas toisaalta, kun olen matkustellut ja nähnyt paljon maailmalla, millaiseksi yhteiskunta menee, jos huono-osaisimpia sorretaan, niin alan miettiä, että haluanko minä, että Suomestakin tulee joskus sellainen? Siis että onko se huono-osasimpien hyysääminen sitten kuitenkin loppuviimeks munkin etuni enemmän kun se, että saisin palkankorotuksestani jotain käteenkin...

1. Keskituloinen
2. Tähän asti olen äänestänyt puolueita, jotka ovat ajaneet mun sen hetkisen elämäntilanteeni mukaisia asioita. Esim hoitovapaalla ollessani en varmaankaan olisi äänestänyt puoluetta, jonka tavoitteena olisi ollut hoitovapaiden lyhentäminen tai kotihoidontuen pienentäminen. Lasten aloitettua koulun tietysti perusopetukseen liittyvät asiat olivat mulle tärkeitä, samoin lasten iltapäivähoito. Lasten tullessa isommiksi opiskelu, opintotuki yms asiat alkoivat saada aiempaa enemmän merkitystä. Erityisesti mua on harmittanut opintotukeen liittyvä vanhempien tuloraja, koska tunnen pienituloisia suurperheitä, jotka ovat yllättyneet siitä, että he esikoisensa 17-vuotispäivänä muuttuvatkin yks kaks rikkaiksi, koska Kela katsoo, että perheellä on elätettävänään vain tämä esikoisensa ja siten nuoren saama opintotuki on hyvin pieni. Hyvät muutokset ovat yleensä tulleet sen verran jälkijunassa (pienten koululaisten iltapäivähoito, opintotuen tulorajojen nosto), että en ole itse päässyt niistä osalliseksi, mutta auttaapahan muita lapsiperheitä.

Lapseni ovat nyt aikuisia, kuopus enää kotona ja hänkin varmaan muutaman vuoden sisällä muuttaa omilleen. Oma arvomaailmani on myös viimeisten vuosien aikana muuttunut ja tyydyn paljon vähempään kuin aikaisemmin. Osa syy lienee se, että läheiseni eivät joudu tästä uudesta tavastani ajatella kohtuuttomasti kärsimään. Ainakaan tuo kuopus ei ole kokenut nokkosrisoton ja voikukkien syömistä kohtuuttomana kärsimyksenä :D

En tiedä, vieläkö aion kunnallis- ja eduskuntavaaleissa vaaliuurnille raahautua. Tunnollisesti olen äänestänyt tähän asti, mutta nyt jotenkin tuntuu, että jätän homman nuoremmille. Sellaista puoluetta kun ei ole - eikä tule - joka ajaisi kaikkien kansalaisryhmien etuja, sillä toisen etu on jotain ihan muuta kuin toisen etu. Lisäksi yksin eläessä mun on huomattavasti helpompaa sopeutua yhteiskunnan muutoksiin kuin perheellisenä, koska perusmenoni (asuminen, sähkö jne) eivät ole kohtuuttoman suuria ja laskujen maksamisen jälkeen en oikeastaan tarvitse muuta kuin ruokaa ja joskus lääkkeitä. Ja sitä ruokaakin olen nyt innostunut itse kasvattamaan. En asuntolainaa ottaessanikaan laskenut sen varaan, että siitä saa verotuksessa vähentää korot. Jos tuo verovähennysoikeus poistettaisiin, ei se vaikuttaisi lainani takaisinmaksuun. Jos ansiotuloverotusta yläpäässä kiristetään, voin aina ryhtyä tekemään vähemän töitä. Lisääntyneen vapaa-ajan voin käyttää vaikka leipomiseen ja villivihannesten keräämiseen. Olen myös muutaman kerran elämässäni vaihtanut pienempipalkkaiseen työhön, koska verottajan ansiosta tilipussini ei ole siitä merkittävästi pienentynyt. Ja tämän vuoden alussa pienensin jo palkkaani, koska en näe mitään syytä tienata enempää kuin mitä tarvitsen.

Mä olen kyyninen: en äänestä, kun ihan sama kuka siellä on, lopulta jokainen puolue ajaa vain omaa asiaansa, ei yhdenkään ihmisryhmän, vaan tavoite on valtaan pääsy. Vaaleissa luvataan kuu taivaalta (osa jopa mahdottomia, ja silti tyhmät äänestää niitä, kun ei tajua, että valtionkaan kassa ei ole pohjaton) ja valtaan päästyään ei huomaa että voi voi, kun nyt tuli luvattua mahdottomia asioita, ei me voidakkaan toimia näin.

Yhteistyössä