Gallup:Minkä ikäisenä hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja masi*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä lapsi meni hoitoon 1v7kk iässä (perhepäivähoito). Kova paikkahan se oli, mutta oman "urani" kannalta minulle tarjoutui ainutlaatuinen tilaisuus, joten päädyimme tuohon ratkaisuun. Olemme olleet tyytyväisiä. Jälkikäteen ajatellen, en olisi varmasti jaksanut olla "vaan kotona" yhtään pidempään. Lapsemme on sosiaalinen ja selvästi kaipasi toisten lasten seuraa (vaikka sanotaan, että alle 3v. ei tarvi toisten lasten seuraa, meidän tapauksessa olen eri mieltä...). Ja kyllähän se niinkin on, että jos meinaa olla jokaisen lapsen kanssa 3 vuotta pois työelämästä kertyy "kotivuosia" helposti 8-9...Mulle sopii tällainen lyhennetty työviikko (4pvä) ja tuo perhepäivähoito. Toivotaan, että lapsi ei tule kärsimään valinnastamme laittaa pienenä hoitoon (tuntuu, että nykyään syyllistetään kaikesta), ainakin nyt hän on nauravainen ja onnellisen oloinen ja kehittyy hienosti! Kaikki tekevät itselleen parhaat ratkaisut!

Minun työssäni aika ajaa nopeasti ohi, joten en voi olla pitkään pois työelämästä, mutta meillä homma on ratkaistu niin, että temme osa-aikasta työtä molemmat huoltajat, kunnes molemmat lapset ovat kolme vuotta. Yhtä hyvin minä voisin päivitellä, että kuinka joku VOI viedä lapsensa hoitooon kaksivuotiaana, eikö edes sitä kolmea vuotta voi olla kotona :) Mutta kaikki on oikeesti niin suhteellista, perheillä on ihan eri tilanteita, ammatteja ja taloudellisia pointteja. Lapsesta ja eri hoitomahdollisuuksistakin riippuen kaikille ei sovi samat kuviot... Itse saan töistä irti paljon sellaista, mitä en kotoa saa, joten koen olevani ehjempi ja parempi vanhempi tällä meidän kompromissilla!

Esikoinen meni päiväkotiin vasta eskariin, toinen lapsistamme meni päiväkotiin 4 -vuotiaana ja kolmas on 1v 10kk ja olen kotona hänen kanssaan toistaiseksi. Olen todella tyytyväinen siitä, että meidän perheessä tämä on ollut mahdollista.

Yhteistyössä