Gallup Rakentajille: paljonko oli omaa rahaa, paljonko lainaa? Mitä mieltä meidän rahoitukssesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja omaan taloonko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

omaan taloonko

Vieras
Rakentajat gallup:

-mikä oli kokonaisbudjetti?
-paljonko oli omaa rahaa ja paljonko otitte lainaa?
-millaiset bruttotulot teillä on yhteensä vuodessa?

Itsellä tilanne on se, et meillä on omaa rahaa 150 000e. Nyt on tullut kiva tontti eteen ja mietimme sitä. Ongelma on, että tontti maksaisi sen 150 000e juuri.

Eli rakentaisimme sitten kaiken loput lainarahalla. Lainaa pitäisi ottaa se 300 000e, että saataisiin talo pystyyn ja valmiiksi.

Mies tienaa 5000e/kk ja minä tällä hetkellä hoitovapaalla. Kun menisin palkkatyöhön 6kk päästä, tienaisin sitten 4500e/kk.

Toki olisi parempi ostaa halvempi tontti, mutta sitten pitäisi muuttaa pois kaupungista kauemmas, jota en haluaisi. Olen asunut täällä ikäni, enkä haluaisi muualle.

Onko mitään järkeä ostaa tonttia, joka vie kaikki omat säästöt?

Milloin pankista sit pitäisi hakea lainalupaus, kun ne on voimassa vain 3kk ja emme kuitenkaan tässä tarvitse lainaa seuraavaan 6kk?

Milloin te muut rakentajat olette menneet pankkiin ja oletteko aina ostaneet tontin omalla rahalla?

Itse en koskaan ole rakentanut taloa, enkä välttämättä aiokaan, mutta mielipiteeni silti on, että noilla tuloilla uskaltaisin rakentaa helposti. Minä ostaisin sen tontin nykyisillä rahoilla, säästäisin vähän käsirahaa sen puolivuotta ja ottaisin lainan pankista (jonka veikkaan olevan lähempänä 200 000 kuin 150 000, jotenkin kuulostaa pieneltä summalta) ja laittaisin maksetun tontin takaamaan tuota lainaa. Sitten, kun menisit töihin, aloittaisin talon rakentamisen ja maksaisin nopealla aikataululla lainat pois (kannattaa tosin varautua yllättäviin menoihin, voisin kuvitella budjettinne kasvavan).

Rakentajat gallup:

-mikä oli kokonaisbudjetti?
-paljonko oli omaa rahaa ja paljonko otitte lainaa?
-millaiset bruttotulot teillä on yhteensä vuodessa?

Ennen aloitusta budjetti taisi olla karvan alle 500ke, mutta mentiin karvan verran yli.
Omaa rahaa oli pari satkua, loppu lainaa.
Alle 150ke yhteensä vuodessa.
Rakennusvuosi oli 2010.

Onko mitään järkeä ostaa tonttia, joka vie kaikki omat säästöt?

Itsehän te sen päätätte. Kannattaa sitten muistaa sekin, että 150ke arvoinen rakentamaton tontti ei ole rakennettuna enää samanarvoinen, vaan ehkä puolet - 2/3 tuosta.

Meillä on hieman pienemmät tulot, omat rahat ei riittäneet kokonaan edes tonttiin, täällä kehyskunnassa. Meillä meni tontin ostosta sisäänmuuttoon 2,5 vuotta, joten sinä aikana kyllä laitettiin rahaa sivuun koko ajan. Niinpä lopputulos on se, että meillä on kiinteistön arvosta lainaa noin 70%. Lyhennellään noin 2000€/kk.

Teidän tuloilla rakentaisin kyllä kalliimman talon kuin 300000€... Ainakin, jos olette pk-seudulla. Jos tekee yksilöllisen talon teetettynä, niin täällä ei meinaa 2000€/huoneistoneliö riittää, jos valinnat ei ole ihan K-raudan alelaari kaakelia (vaikkei toki mitään kalleintakaan). Itse tehden toki on mahdollista päästä alle 2000€/m2. Avaimet käteen taloja saa myös suht edullisesti, jos se taso riittää ja tontilla ei vaadita paalutusta tai louhintaa.

Mun mielestä teillä on aika hyvä osuus omaa rahaa. Ja hyvät tulot toissä. Hyvältä vaikuttaa siis :). Toisaalta jos olisi oma raksaprojekti kyseessä, niin katsoisin voisiko lainanottoa jaksottaa. Ts. rakentaa nyt esim. alakerran ja myohemmin yläkerran. 300 000€ on kaikesta huolimatta karmiva lainasumma.

Mun muistaakseni me haettiin lainalupaus jo ennen tonttikauppoja tai mitään muitakaan jumppaliikkeitä raksaamisen eteen. Lainalupaus oli siis ensimmäinen askel. Ja lainaahan nostetaan asteittain. Tai niin ainakin meillä oli. Aina tietty valmius raksalla oli takaamassa seuraavaa lainaerää ja valmiustodistuksia sitten kiikutettiin pankkiin. Lainarahat siis tavallaan roikkui ilmassa ja sieltä sitten poimittiin tarpeen mukaan.

Meillä oli huomattavasti vaatimattomampi projekti. Budjetti jouduttiin hilaamaan pankin tahdosta aika korkealle. Tiedettiin pääsevämme halvemmalla, mutta pankkirouva ei uskonut :D. Budjetti oli siksi muistaakseni 230 000€. Oman rahan osuus oli 80 000€ ja valmis talo maksoi n. 190 000€. Kymppitonni käytettiin autoon, eli velkaa jäi 120 000€. Tulot on vaihdelleet aika reippaasti tässä kolmen vuoden aikana. Ensin olin hoitotuella, sitten tyossä ja nyt tyottomänä. Kohta alan yrittäjäksi ja sitten ne tulot vasta heitteleekin :D. Lienee siis helpompaa sanoa, että olemme keskituloisia, sen ylä- ja alareunalla riippuen tilanteesta :).

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27645593:
Ennen aloitusta budjetti taisi olla karvan alle 500ke, mutta mentiin karvan verran yli.
Omaa rahaa oli pari satkua, loppu lainaa.
Alle 150ke yhteensä vuodessa.
Rakennusvuosi oli 2010.
Itsehän te sen päätätte. Kannattaa sitten muistaa sekin, että 150ke arvoinen rakentamaton tontti ei ole rakennettuna enää samanarvoinen, vaan ehkä puolet - 2/3 tuosta.

Kiitos vastauksesta. Saanko kysyä, millaisilla tuloilla saitte tuollaisen lainan? Tai voitko ainakin sanoa, onko tulot enemmän kuin meillä?

Mä toki tiedän, et oikea paikka keskustella näistä asioista on oma pankki, mutta ongelma on, että olen tällä hetkellä hoitovapaalla, joten en edes harkitse ottavani NYT sitä lainaa, sit vasta kun nautin taas palkkaa.

Saanko kysyä, missäpäin sun tontti on? Paljonko se maksoi?

Nyt kun on saanut lehdistä lukea, et pankit on kääntäneet lainahanoja kiinni.
Pankit on tosi varovaisia. Mäkin soitin tänään toiseen pankkiin ja siellä taas sanottiin, et näillä tiedoilla ja kun mä en ole palkansaaja tällä hetkellä,niin lainaa saisi vain 170 000.

Jos sulla on kuitenkin vakituinen työpaikka odottamassa, niin ei hoitovapaan pitäisi vaikuttaa. Eihän siellä hoitovapaalla ole "pakko" olla, voihan sitä mennä töihin, jos rahatilanne sitä vaatii.

Meillä on pienemmät tulot kuin teillä ja saatiin lainaa enemmän kuin teidän 300t. Tosin ajat oli vähän eri tuossa muutama vuosi sitten. Aivan varmasti saatte sen 300t noilla tuloilla, jos sinulla on vakituinen työpaikka odottamassa.

Jos sulla on kuitenkin vakituinen työpaikka odottamassa, niin ei hoitovapaan pitäisi vaikuttaa. Eihän siellä hoitovapaalla ole "pakko" olla, voihan sitä mennä töihin, jos rahatilanne sitä vaatii.

Meillä on pienemmät tulot kuin teillä ja saatiin lainaa enemmän kuin teidän 300t. Tosin ajat oli vähän eri tuossa muutama vuosi sitten. Aivan varmasti saatte sen 300t noilla tuloilla, jos sinulla on vakituinen työpaikka odottamassa.

Ei se aina ole niin yksinkertaista että menee vaan töihin, jos töissä on sijainen, kesken hoitovapaan ei työnantajan tarvitse ottaa työntekijää takaisin töihin.

[QUOTE="vieras";27645747]Ei se aina ole niin yksinkertaista että menee vaan töihin, jos töissä on sijainen, kesken hoitovapaan ei työnantajan tarvitse ottaa työntekijää takaisin töihin.[/QUOTE]

Ei tietenkään, mutta kun hoitovapaata saa yleensä anoa sen 3 kertaa, niin voi ottaa vaikka reilun puolen vuoden jaksoissa, jos oma talous epäilyttää. Tietenkään ei kivoin tapa työnantajaa kohtaan, mutta ihan sallittua.

Ei meillä tuntunut pankissa vaikuttavan se että olin äitiyslomalla/hoitovapaalla, riitti että oli vakituinen työpaikka olemassa ja palkkatulot piti ilmoittaa, nillä laskivat pankissa maksukyvyn, ei kodinhoidontulolla. Meillä paisui budjetti järkyttävästi aiotusta. Omaa rahaa oli n.200 000 ja lainaa pyydettiin, saatiin ja nostettiin toiset 200 000. Brutttovuositulot yhteensä nyt kun molemmat taas töissä alle 100 000. Ja rakennusvuosi 2010-2011.

Meillä enemmän lainaa kuin teillä, omarahoitusosuus alle 10% lainamäärästä. Mies töissä, minä työttömänä. Pari vuotta sitten haettu lainapäätös. Vuokratontti.

Meillä enemmän lainaa kuin teillä, omarahoitusosuus alle 10% lainamäärästä. Mies töissä, minä työttömänä. Pari vuotta sitten haettu lainapäätös. Vuokratontti.

Huh! Toivottavasti saat pian töitä! Onko miehelläsi isot tulot eli onko teillä mahdollisuutta selvitä lainasta ansiosidonnaisen jälkeen? Oli meilläkin mies puolisen vuotta työttömänä ja laina lyhennysvapaalla, mutta onneksi työttömyyden alkaessa jo koulutuksessa ja sen jälkeen sai heti töitä.

[QUOTE="vieras";27646327]Huh! Toivottavasti saat pian töitä! Onko miehelläsi isot tulot eli onko teillä mahdollisuutta selvitä lainasta ansiosidonnaisen jälkeen? Oli meilläkin mies puolisen vuotta työttömänä ja laina lyhennysvapaalla, mutta onneksi työttömyyden alkaessa jo koulutuksessa ja sen jälkeen sai heti töitä.[/QUOTE]

No, on miehellä ihan hyvät tulot, mutta toki myös veroprosentti on kova. Ja pakkohan siitä lainalyhennyksestä on selvitä. :) Jos saan koulutusta vastaavaa työtä, niin oma palkkani pitäisi olla myös hyvä, ei tosin miehen tasolla.

Mun muistaakseni me haettiin lainalupaus jo ennen tonttikauppoja tai mitään muitakaan jumppaliikkeitä raksaamisen eteen. Lainalupaus oli siis ensimmäinen askel.

Mä kun en itse ole NYT palkansaaja, niin mielestäni en voi oikein marssia pankkiin samaan hyvää lainalupausta. Enkä tartte sitä lainaa nyt, kun emme rakenna kuitenkaan seuraavaan 6kk. Muahan ei oikein kiinnosta, mitä me voitais saada NYT, vaan sitten kesällä, kun olen jo töissä.

Mä jo soittelin erääseen pankkiin (meidän vanhaan pankkiin) ja sieltä puhelimessa sanottiin, ettei voisi saada kuin 170 000e näillä tuloilla. Yritin kysellä, et mitä sit kesällä, mutta eivät kuulemma voi huomioida tulevia tuloja, vain tämänhetkiset.

Tämä kyllä pelästyttää, koska on meillä ollut ennenkin jo huonommilla tuloilla enemmän lainaa. Pankit on sit ilmeisesti laittaneet lainahanat kiinni...?
Nykyiset lainatarjouksetkin on voimassa vain 2 viikkoa kuulemma.

Pitäisi vaan päättää, ostaako tuon tontin vai ei pikaisesti.

Enemmän lainaa kuin kenellä? Vai siis viittaat tuohon 300 000e?
Voitko sanoa, miten pankista voi saada tuollaisen lainan ilman edes sita normaalia omarahoitusosuutta 15%? Oliko teillä silloin hyvät tulot?

Paljonko teillä oli se kokonaisbudjetti ja mitä meni tonttiin?

Pari vuotta sitten toki pankit tosiaan tyrkyttivät lainaa ihan eri tavalla kuin viimeiset pari kuukautta. Olen kuullut, että monet ovat joutuneet perumaan asuntokauppojaan, kun eivät ole saaneetkaan uudistettua umpeenmennyttä lainalupausta.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;27646984:
Enemmän lainaa kuin kenellä? Vai siis viittaat tuohon 300 000e?
Voitko sanoa, miten pankista voi saada tuollaisen lainan ilman edes sita normaalia omarahoitusosuutta 15%? Oliko teillä silloin hyvät tulot?

Paljonko teillä oli se kokonaisbudjetti ja mitä meni tonttiin?

Pari vuotta sitten toki pankit tosiaan tyrkyttivät lainaa ihan eri tavalla kuin viimeiset pari kuukautta. Olen kuullut, että monet ovat joutuneet perumaan asuntokauppojaan, kun eivät ole saaneetkaan uudistettua umpeenmennyttä lainalupausta.

Öö, siis alkuperäiseen viestiin kommentoin. Eli enemmän kuin 300te.

En osaa ottaa kantaa siihen, millä perustein pankki lainan myönsi, mutta ei siinä mitään ongelmaa ollut. Tulot oli samat kuin nyt. Kilpailutimme pankit ja osa suhtautui nihkeämmin.

En halua kertoa tarkkoja summia täällä . Tontti on vuokratontti. Niin ja emme asu pk-seudulla.

Lainaehdot ovat kai kiristyneet viime aikoina. Kilpailuta pankki! Kaksi hyvätuloista kyllä kelpaa asiakkaiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;27646926:
Mä kun en itse ole NYT palkansaaja, niin mielestäni en voi oikein marssia pankkiin samaan hyvää lainalupausta. Enkä tartte sitä lainaa nyt, kun emme rakenna kuitenkaan seuraavaan 6kk. Muahan ei oikein kiinnosta, mitä me voitais saada NYT, vaan sitten kesällä, kun olen jo töissä.

Mä jo soittelin erääseen pankkiin (meidän vanhaan pankkiin) ja sieltä puhelimessa sanottiin, ettei voisi saada kuin 170 000e näillä tuloilla. Yritin kysellä, et mitä sit kesällä, mutta eivät kuulemma voi huomioida tulevia tuloja, vain tämänhetkiset.

Tämä kyllä pelästyttää, koska on meillä ollut ennenkin jo huonommilla tuloilla enemmän lainaa. Pankit on sit ilmeisesti laittaneet lainahanat kiinni...?
Nykyiset lainatarjouksetkin on voimassa vain 2 viikkoa kuulemma.

Pitäisi vaan päättää, ostaako tuon tontin vai ei pikaisesti.

Mitenkohän tontti säilyttää arvonsa? Siis onko sen ostaminen riski? Mietin vaan, että mitä jos sijoitatte rahanne tuohon tonttiin ja haette sitten puolen vuoden päästä sen lainalupauksen.

Pankit on tosiaan järkevoittäneet lainasummia ja se on tietysti pelkästään hyvä asia. aivan järjettomän loyhiä ne aiemmin olivatkin. En silti usko, että teillä on ongelmia lainan saamisen suhteen sitten kun olet takaisin tyoelämässä.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;27645670:
Kiitos vastauksesta. Saanko kysyä, millaisilla tuloilla saitte tuollaisen lainan? Tai voitko ainakin sanoa, onko tulot enemmän kuin meillä?

Kyllähän ne tulot olivat jo siellä edellisessä vastauksessani, eli alle 150ke/vuosi jäädään.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;27645670:
Saanko kysyä, missäpäin sun tontti on? Paljonko se maksoi?

Tontti on Tampereella on maksettiin vajaa 90ke.

Mitenkohän tontti säilyttää arvonsa? Siis onko sen ostaminen riski? Mietin vaan, että mitä jos sijoitatte rahanne tuohon tonttiin ja haette sitten puolen vuoden päästä sen lainalupauksen.
.

No PK-seudulla tontit ovat kait sijoituksia. Nehän on vaan kasvaneet 8% vuodessa hintaa viimeiset 10v. Harmittaa, kun katsoo vuoden tai parin takaisia hintoja.
Uskon toki, että tontin saan kaupaksi AINAKIN samalla hinnalla vuoden kuluttua, mutta tietenkin siitä menee 4% varainsiirtoveroa + muut rekisterointiaksut. Tietenkin oletuksella, ettei tontille ole rakentanut.

[QUOTE="hmm";27648703]selvittäkää enne ostoa, että siihen todella saa rakentaa talon. ettei tuu ikävää yllätystä.[/QUOTE]

Meinaatko oikeasti, et joku ostaa umpimähkään tontin? Kait nyt jokainen selvittää aina asiat etukäteen rakennusvirastosta.

Kysynpä nyt yhden kysymyksen. Hyväksyykö pankki sen että ostatte omalla rahalla tontin ja sit tarviitte lainan koko rakentamiskustannuksiin? Meinaan, että ajatteleeko pankki tontin olevan osa rakennusprojektia varsinkin jos ei hetii rupea rakentamaan.

En halua mitenkää kyseenalaistaa asiaa, mutta tuli mieleeni. :)

Yhteistyössä