Gallup: Voisitko asua asunnossa, jossa ei ole ovisilmää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummomainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Me muutettiin tähän pari vuotta sitten eikä ollut ovisilmää. Se oli ykköshankintojen listassa! Olin sitä mieltä, etten asu tässä viikkoakaan ilman sitä. Jotenkin se vain jäi, eikä sitä ole tuossa vieläkään... :D

Ymmärrän ajattelutavan, mutta täältä Korpikuusen kainalosta katsottuna kysymys on silti huvittava.
Täällä voi asua asunnossa jossa ei ole ovisilmää. Itseasiassa viimeiset 22 vuotta olen asunut talossa, jonka ulko-ovissa ei ole edes lukkoja.

:D

Peesi :)
Paitsi että mä en ihan täysin ymmärrä edes ajattelutapaa. Jokatapuksessa mä avaisin oven, joten miksi mulla pitäis olla ovisilmä!

Eikö teitä pelota, että joku hullu tulee? Tai vaikka ihan vaan varas. :O

Ei ole koskaan pelottanut.
Mutta täällä todellakin on aika lailla eri asia kuin jossain kaupungissa tai edes pienemmässä asutuskeskuksessa. Toisenlaisessa paikassa minustakin ehkä olisi tullut toisenlainen ihminen.

Nyt kun olimme joulun aikaan 7 yhtä kyytiä vuorokautta pois, mietin syksyllä sitä suunniteltaessa että siihen mennessä pitää hankkia joku lukkosydeemi tms. Loppujen lopuksi sitä ei kuitenkaan tarvittu, koska lainasimme lomamme ajaksi kotiamme yhden lapseni tuttaville.

Ei ole koskaan pelottanut.
Mutta täällä todellakin on aika lailla eri asia kuin jossain kaupungissa tai edes pienemmässä asutuskeskuksessa. Toisenlaisessa paikassa minustakin ehkä olisi tullut toisenlainen ihminen.

Nyt kun olimme joulun aikaan 7 yhtä kyytiä vuorokautta pois, mietin syksyllä sitä suunniteltaessa että siihen mennessä pitää hankkia joku lukkosydeemi tms. Loppujen lopuksi sitä ei kuitenkaan tarvittu, koska lainasimme lomamme ajaksi kotiamme yhden lapseni tuttaville.

Meillä oli talo melkein 4 vkoa tyhjillään, ilman lukkoa tms. Naapuri kävi päivittäin ruokkimassa villisiat ja tallasi "elämisenjälkiä" pihaan.

Kuka tänne metsään viitsii lähteä etsimään lukitsemattomia taloja sillä mielellä, että ne koluaisi läpi?

Todellakin voin asua ja vaikka asumme kaupungin keskustassa avaan oven aina. :) En minä kotona osaa pelätä, suuremmalla todennäköisyydellä sekopäitä tulee vastaan jossain muualla kuin omalla kotiovella.

Meillä oli talo melkein 4 vkoa tyhjillään, ilman lukkoa tms. Naapuri kävi päivittäin ruokkimassa villisiat ja tallasi "elämisenjälkiä" pihaan.

Kuka tänne metsään viitsii lähteä etsimään lukitsemattomia taloja sillä mielellä, että ne koluaisi läpi?

Noh minä näen sen niin, että se joka on niin päättäväinen että lähtee korpeen jonkun tönön rosmotakseen on kyllä sitten niin päättäväinen että menee sisään lukoista huolimatta eli lukottomuuden seurauksena vahingot ovat pienempiä kuin ilman olisi.

Näin meillä oli kesämökillä (joka sekin lukoton, jos kohat paljon asutummalla alueella kuin tämä).
Lähialueen mökeillä oli ikkunoita hajotettu, lukot rikottu, roskattu jne.
Meidänkin mökki oli rosmoille kelvannut: Kahvit olivat keittäneet (likaiset astiat tosin laittaneet siististi tispaljuun) ja joku vanha mankka lähtenyt mukaansa. Ei sotkua.

Noh minä näen sen niin, että se joka on niin päättäväinen että lähtee korpeen jonkun tönön rosmotakseen on kyllä sitten niin päättäväinen että menee sisään lukoista huolimatta eli lukottomuuden seurauksena vahingot ovat pienempiä kuin ilman olisi.

Näin meillä oli kesämökillä (joka sekin lukoton, jos kohat paljon asutummalla alueella kuin tämä).
Lähialueen mökeillä oli ikkunoita hajotettu, lukot rikottu, roskattu jne.
Meidänkin mökki oli rosmoille kelvannut: Kahvit olivat keittäneet (likaiset astiat tosin laittaneet siististi tispaljuun) ja joku vanha mankka lähtenyt mukaansa. Ei sotkua.

Miten sitten vakuutusyhtiö suhtautuu asiaan, jos ovea ei ole edes yritetty lukita?

Miten sitten vakuutusyhtiö suhtautuu asiaan, jos ovea ei ole edes yritetty lukita?

Ei korvaa varkauksia ja kärsimme nahoissamme sen noin 10 euron menetyksen.
Naapurit maksoivat itse 100-500 euron omavastuunsa ja sen jälkeen vakuutus kattoi.
Eli periaatteessa vakuutusyhtiötä varten voi olla joskus hyvä lukita kotinsa. Me käytämme kotivakuutusta vain omien vahinkojen korvauksiin eli jos joskus rosmo tulee niin voi kirvellä.
Toisaalta "hulluja" vastaan se vakuutus ei taida auttaa?

Eikö teitä pelota, että joku hullu tulee? Tai vaikka ihan vaan varas. :O

No se tuskin uskaltaa ruveta enempää könyämään, kun pihalla on 2 koiraa ja hevonen vapaana ja paljon ulkorakenuksia, se ei voi tietää, koska jostain nurkantakaa joku tulee.
Ja jos joku hullu tulee, sitä tuskin ovi pidättelee keskellä ei mitään. kerrostalossa se tietty havahduttaa naapurit.

Tietysti voisin. En ole koskaan edes käyttänyt ovisilmää, se on liian korkealla ja en ymmärrä miten siitä mitään erottaa näkemään kun joskus katsonut siitä.

Tosin en mä edes avaa ovea ellen tiedä etukäteen kuka sieltä olisi tulossa.

Noh, luuletteko te että ovisilmä ehkäisee jotain? Että mahdollisella ryöstäjällä on ase kourassa oven takana ja sitä heristelee tehden naapureillekin selväksi millä asialla on? TAI, että ovi silmä ehkäisee raiskauksen, koska raiskaajan otsassa lukee isolla raiskaaja, se näyttää raiskaajalta ja sillä on dildo uhkaavasti kädessä.

Asun, ja voin.

Noh, luuletteko te että ovisilmä ehkäisee jotain? Että mahdollisella ryöstäjällä on ase kourassa oven takana ja sitä heristelee tehden naapureillekin selväksi millä asialla on? TAI, että ovi silmä ehkäisee raiskauksen, koska raiskaajan otsassa lukee isolla raiskaaja, se näyttää raiskaajalta ja sillä on dildo uhkaavasti kädessä.

Ei sen pelkkä olemassaolo estä mitään, mutta ovisilmästä nähdyn perusteella voi tehdä ratkaisuja. Jos on esimerkiksi yksin kotona, oven voi jättää avaamatta, ellei tunnista ovikellon soittajaa. (Esimerkiksi remonttimiehet ilmoittavat etukäteen tulostaan, suurin piirtein aina. Postipojan taas tunnistaa posteista ja pizzalähetti tulee vain tilattuna.)

Viimeksi muokattu:

Asun, ja voin.

No jos mulla olis ovisilmä, en avais koskaan ovea tuntemattomille. Yleensä ne on olleet jehovia ja kaupparatsuja. Auttais se siinä.
Niin ja näkisin myös nuutittajat ja trullit. En avais niillekään.

Alkuperäinen kirjoittaja sähköpaimenkoira;22835721:
Ei sen pelkkä olemassaolo estä mitään, mutta ovisilmästä nähdyn perusteella voi tehdä ratkaisuja. Jos on esimerkiksi yksin kotona, oven voi jättää avaamatta, ellei tunnista ovikellon soittajaa.

Noh, kuinka moni todellisuudessa jättää pelkän pelon vuoksi avaamatta ovea. Epäilee kaikkia ja kaikkea. Edes sen miehen läsnäolo ei estä väkivaltaa.

Yhteistyössä