A
"apua"
Vieras
Miten ihmeessä kerron asiasta? Tartuttaako herpes vaikkei ole oireillut kunnolla vuosiin? Miten itse olette kertoneet ja miten uusi kumppani on asian ottanut?
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Kyllä tarttuu muutenkin kuin aktiivivaiheessa. Vai miksi muuten kuvittelet, etä suomessa olisi niin paljon herpeksen kantajia. Eihän kukaan mene rakkulaisena vetelemään ketään ja silti se leviää. Eli kyllä tarttuu passiivivaiheessa. Erityisesti silloin, kun herpes on puhkeamassa, mutta henkilöllä itsellään ei ole siitä vielä mitään tietoa eli ei ole oireita. Eli tarkkana kannattaa olla.Mä tapailin joskus yhtä miestä kenellä kyseinen tauti oli ja silloin asiaan perehtyneenä sain tietää, ettei sen pitäisi tarttua muutoin kuin aktiivivaiheessa.
Kondomit on toki keksitty, mutta ne eivät suojaa herpekseltä. Rakkulat kun usein voivat tulla esim. kiveksiin tai peniksen juureen, ja käsittääkseni miehet eivät vedä kortsua sinne saakka. Kortsu ei myöskään suojaa esim. reisissä tai vaikkapa häpyhuulissa olevista (piilevistä) viruksista, koska se nyt vaan ei niitä suojaa.Kondomit on onneksi keksitty mutta pitkässä parisuhteessa ne alkaa tuntua sitten niin turhilta.
Kyllä tarttuu muutenkin kuin aktiivivaiheessa. Vai miksi muuten kuvittelet, etä suomessa olisi niin paljon herpeksen kantajia. Eihän kukaan mene rakkulaisena vetelemään ketään ja silti se leviää. Eli kyllä tarttuu passiivivaiheessa. Erityisesti silloin, kun herpes on puhkeamassa, mutta henkilöllä itsellään ei ole siitä vielä mitään tietoa eli ei ole oireita. Eli tarkkana kannattaa olla.
Kondomit on toki keksitty, mutta ne eivät suojaa herpekseltä. Rakkulat kun usein voivat tulla esim. kiveksiin tai peniksen juureen, ja käsittääkseni miehet eivät vedä kortsua sinne saakka. Kortsu ei myöskään suojaa esim. reisissä tai vaikkapa häpyhuulissa olevista (piilevistä) viruksista, koska se nyt vaan ei niitä suojaa.
No olipa mulla sitten mukava terkkari, kun vastasi ihan päin helvettiäNoh, luojan kiitos ei tarttunut meikäläiseen... mä en taida enää luottaa noihin vanhemmat sortin terveydenhoitajiin, ei ollut nimittäin ensimmäinen kerta, kun sain väärää tietoa (vaikkei se ensimmäinen kerta sukupuolitauteihin liittynytkään).
Minä se olisin onnellisena vaan kuvitellut suojautuvani joltain, mistä ei koskaan pääse eroon. Huhheijaa, nyt on ihan pakko kyllä hetken miettiä elämää![]()
Kurmeli tuossa laittoi, että "onneksi on kondomi" noh, kortsuhan ei genitaaliherpekseltä suojaa, et se voi tulla kortsusta huolimatta ja tosiaan voi tarttua, vaikka ei olisi aktiivisessa vaiheessakaan.
On se edelleen sinulla, joten älä elä huolettomasti ja vaaranna muita.Mulla oli herpes noin vuosi sitten.