Missä vaiheessa ja miten olette kertoneet uudelle miehelle herpeksestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "eee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mistä oot saanut päähäsi että se on huuliherpes? Mun käsittääkseni tätä ei voi millään testilläkään selvittää. Herpeksen voi, muttei sitä on se 1 vai 2.
Huuliherpes voi tarttua alapäähän, mutta jatkossa aktivoituessaan se tulee kylläkin huuleen. Jos sulla on useammin kuin kerran tullut herpes alapäähän niin kyllä se sitten on HSV-2 eli genitaaliherpes.
Tällä nyt ei ole käytännön merkitystä, sama tauti aavistuksen erilaisena. Tosin huuliherpes kuulostaa paremmalta kuin sukupuolitauti.

Perehdy aiheeseen, jotta osaat vastata mahdollisiin kysymyksiin miehelle ja ole rehellinen. Herpes on HYVIN yleinen, useilla se ei vaan enää aktivoidu tartunnan jälkeen.

Olen saanut sen "päähäni" ihan lääkärissä tehdystä testituloksesta. Aktiivisessa rakkulavaiheessa rakkulasta otetaan puikolla märkää, joka analysoidaan laboratoriossa ja näin kyllä saadaan selville, kumpaa virusta rakkuloissa on.

Olen myös perehtynyt asiaan, oletkohan sinä...?

Alkuperäinen kirjoittaja näin;27707270:
väärää tietoa sulla. huuliherpes voi tulla alapäähän kellä vain milloin vain, jos sen viruksen on elimistöönsä saanut. samoin genitaaliherpes voi tulla huuliin.

ja virustyypin määrittämiseen on olemassa veritesti, sitä ei ilman pätevää syytä tehdä mutta sellainen on olemassa.

No joo voi tulla, useimmiten näin ei vaan ole mun tietojen mukaan. Ois pitänyt muotoilla kai paremmin.
Ja tosta määritystestistä en kyllä ollut kuullut, varmaan just kun sitä ei juuri tehdä-

Herpeksestä löytyy hirveesti ristiriitaista tietoa, eikä monet yleislääkärit tiedä perustietoja enempää. :(

Olen saanut sen "päähäni" ihan lääkärissä tehdystä testituloksesta. Aktiivisessa rakkulavaiheessa rakkulasta otetaan puikolla märkää, joka analysoidaan laboratoriossa ja näin kyllä saadaan selville, kumpaa virusta rakkuloissa on.

Olen myös perehtynyt asiaan, oletkohan sinä...?

Perusherpestutkimuksessa ei määritetä virustyyppiä. Virustyypin määritelmän olet voinut saada omien taustatietojesi perusteella.

No joo voi tulla, useimmiten näin ei vaan ole mun tietojen mukaan. Ois pitänyt muotoilla kai paremmin.
Ja tosta määritystestistä en kyllä ollut kuullut, varmaan just kun sitä ei juuri tehdä-

Herpeksestä löytyy hirveesti ristiriitaista tietoa, eikä monet yleislääkärit tiedä perustietoja enempää. :(

kannattaa luottaa vain tutkimustietoon. netissä varsinkin. ja näiden tietojen mukaan, voi hyvinkin tulla kummasta vain virustyypistä oireita sekä ylä- että alapäähän eikä se ole kovin harvinaistakaan. ja kuten ap sanoi herpesrakkulasta voi määrittää virustyypin jos sairaus aktiivisena, tai sitten veritestillä vaikkei oireita olisikaan, jälkimmäinen on kallis testi siksi sen saa vain erityissyistä.

Perusherpestutkimuksessa ei määritetä virustyyppiä. Virustyypin määritelmän olet voinut saada omien taustatietojesi perusteella.

En tiedä mitä tarkoitat perusherpestutkimuksella tai omilla taustatiedoillani. Olen kuitenkin ollut herpeksen aktiivivaiheessa näyttämässä oireita lääkärille ja rakkuloista on otettu märkää talteen labratutkimuksia varten. Olen sitten saanut puhelimessa tietää tulokset ja minulle on kerrottu, että kyseessä on HSV-1.

miksi sä levität väärää tietoa taas? eli kyllä aktiivisesta herpesrakkulasta otetaan rutiinisti viljely, josta selviää virustyyppi. jos ei ole aktiivinen (ts ei rakkuloita) niin määritys ainoastaan verestä, joka taas ei ole rutiinitutkimus.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;27707336:
miksi sä levität väärää tietoa taas? eli kyllä aktiivisesta herpesrakkulasta otetaan rutiinisti viljely, josta selviää virustyyppi. jos ei ole aktiivinen (ts ei rakkuloita) niin määritys ainoastaan verestä, joka taas ei ole rutiinitutkimus.

Näin mä olen käsittänyt siitä että multa on testit otettu ja näin kerrottu. Mulla ei selvitetty mitä tyyppiä virus on vaan ainoastaan että onko virusta. Näin kuulemma rutiinisti toimitaan ja tämän mulle on kertonut useampi lääkäri. Hoidon kannalta sillä virustyypillä ei ole merkitystä.

Näin mä olen käsittänyt siitä että multa on testit otettu ja näin kerrottu. Mulla ei selvitetty mitä tyyppiä virus on vaan ainoastaan että onko virusta. Näin kuulemma rutiinisti toimitaan ja tämän mulle on kertonut useampi lääkäri. Hoidon kannalta sillä virustyypillä ei ole merkitystä.

noihan on sun kokemuksia ja mututietoa et voi niitä kertoa tietona.. sulta on varmaan vaan otettu verestä vasta-ainemääritys (ei virustyypin määritys) silloin kun ei ole ollut rakkuloita. mutta yleisesti rakkulavaiheessa testataan rutiinisti virustyyppi viljelyllä (ei siis sillä veritestillä).

Alkuperäinen kirjoittaja näin;27707374:
noihan on sun kokemuksia ja mututietoa et voi niitä kertoa tietona.. sulta on varmaan vaan otettu verestä vasta-ainemääritys (ei virustyypin määritys) silloin kun ei ole ollut rakkuloita. mutta yleisesti rakkulavaiheessa testataan rutiinisti virustyyppi viljelyllä (ei siis sillä veritestillä).

No multa ei ole otettu tämän tiimoilta verikoetta, että se siitä.
Tämä on kaksplus ei mikään lääketieteen ensyklopedia, tuskin täällä kukaan ottaa kenekään sanaa absoluuttisena totuutena ja vielä harvempi omia kirjoituksiaan niin yrittää myydä. Mä kirjotan siitä mitä mä tiedän, sä siitä mitä sä tiedät.
Sun totuus ja tieto tuskin tässä nyt on sen kummemmalla pohjalla kun munkaan. Ei sillä ettenkö voisi olla väärässä ja sinä oikeassa, mutta anonyymina kirjoitellessa meidän kummankin luotettavuus on samalla viivalla.

No multa ei ole otettu tämän tiimoilta verikoetta, että se siitä.
Tämä on kaksplus ei mikään lääketieteen ensyklopedia, tuskin täällä kukaan ottaa kenekään sanaa absoluuttisena totuutena ja vielä harvempi omia kirjoituksiaan niin yrittää myydä. Mä kirjotan siitä mitä mä tiedän, sä siitä mitä sä tiedät.
Sun totuus ja tieto tuskin tässä nyt on sen kummemmalla pohjalla kun munkaan. Ei sillä ettenkö voisi olla väärässä ja sinä oikeassa, mutta anonyymina kirjoitellessa meidän kummankin luotettavuus on samalla viivalla.

mä perustan mun tiedot esim.duodecimin ohjeisiin, ja tutkimuksiin. en siihen mitä oon jostain kuullut, käsittänyt tai arvelen. jos ei ole varma, kannattaa puhua vain omasta kokemuksestaan. vaikka sitten vain kaksplussalla kirjoittaisikin.

mullakin on herpes ja olen ollut yksin monta vuotta kun en halua sitä vahingossakaan kenellekään tartuttaa. tietenkin voisi kondomia käyttää mutta ei se silti mitään takaa. mulla saattaa rakkulat pysyä viikkojakin poissa mutta tulevat aina kun tulee vähänkin kitkaa terveyssiteistä tai muusta. seksikin sen aina pahiten laukaisee laukaisee, soolonakin. minulla enimmät rakkulat tulee häpyhuuliin joten siis varmasti saisivat hypättyä miehenkin hävylle jos tulisi kosketusetäisyydelle ja vaikka olis kondomi..

ESTOLÄÄKITYKSESTÄ! saako sen muka noin vain? mulla sanottiin ehkäisyneuvolassa että raskausajan viimeisellä kolmanneksella voi käyttää ettei tartu synnytyksessä vauvaan, mutta ei sanottu mitään että vois hakea muuten. mielelläni ottaisin koko loppuelämäni jos saisin eikä maksais hulluna...

[QUOTE="mintuli";27707575]mullakin on herpes ja olen ollut yksin monta vuotta kun en halua sitä vahingossakaan kenellekään tartuttaa. tietenkin voisi kondomia käyttää mutta ei se silti mitään takaa. mulla saattaa rakkulat pysyä viikkojakin poissa mutta tulevat aina kun tulee vähänkin kitkaa terveyssiteistä tai muusta. seksikin sen aina pahiten laukaisee laukaisee, soolonakin. minulla enimmät rakkulat tulee häpyhuuliin joten siis varmasti saisivat hypättyä miehenkin hävylle jos tulisi kosketusetäisyydelle ja vaikka olis kondomi..

ESTOLÄÄKITYKSESTÄ! saako sen muka noin vain? mulla sanottiin ehkäisyneuvolassa että raskausajan viimeisellä kolmanneksella voi käyttää ettei tartu synnytyksessä vauvaan, mutta ei sanottu mitään että vois hakea muuten. mielelläni ottaisin koko loppuelämäni jos saisin eikä maksais hulluna...[/QUOTE]

saa kun pyytää reseptin, ihan tk-lääkäri voi sen antaa. ja kun on estolääkitys on hyvin epätodennäköistä tartuttaa ketään, koska virus ei pääse aiheuttamaan muutoksia limakalvoille ollenkaan. koska sulla on noin usein oireileva tuo niin saat varmasti reseptin.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;27707115:
tuonkin voit sanoa, että "oireilee noin vuoden välein.". tuo estohoito siksi, että se estää eteenpäin tartuttamisen jos jossain vaiheessa jätätte kondomin pois.

vaan kun ei ole 100% varmaa, että estolääkitys estäisi tartuttamisen. Eli enpä ottaisi riskiä, ellei se olisi täysin ja varmasti ok toiselle osapuolelle...

[QUOTE="toinen";27713346]vaan kun ei ole 100% varmaa, että estolääkitys estäisi tartuttamisen. Eli enpä ottaisi riskiä, ellei se olisi täysin ja varmasti ok toiselle osapuolelle...[/QUOTE]

ei 100% mutta hyvin lähellä, ja mä nimenomaan neuvoin kertomaan miehelle ennen seksiä. nii mitä selität? mies ottaa riskin tietenkin, vaikka kondomi olisi estolääkityksen lisäksi käytössä. sen luulisi jokaisen tajuavan..

Kertoisin ennen ekaa seksikertaa ja sillain aika intiimissä tilanteessa. En missään kauppaan kävellessä tms.

Jos vaikka oltais pussailtu ym. ja miehen kädet menossa alaspäin, niin sitten vakavoituisin ja sanoisin, että "Kuule, nyt on yksi juttu mikä mun täytyy kertoa. Toivottavasti et säikähdä ja toivottavasti tää ei muuta mitään mitä meillä on..." ja sit kertoisin mikä tauti kyseessä, mistä saatu jne.

Yhteistyössä